czwartek, 30 października 2025

„Cyganeria” Pucciniego 8 listopada na żywo z Met

Już 8 listopada zapraszamy na wyjątkowe wydarzenie operowe, które połączy melomanów w całej Polsce z legendarną sceną nowojorskiej Metropolitan Opera. Podziwiać będziemy Cyganerię Giacoma Pucciniego, w klasycznej, urzekającej inscenizacji Franca Zeffirellego, uznawanej za jedną z najdoskonalszych w historii Met.


W rolach głównych wystąpią, obdarzeni najpiękniejszymi głosami naszych czasów, Juliana Grigoryan jako Mimì (to debiut tej artystki w cyklu Live in HD) oraz Freddie De Tommaso jako Rodolfo (tenor powraca na scenę Met po sukcesie w roli Cavaradossiego w Tosce w minionym sezonie). Orkiestrę Met po raz pierwszy w ramach Live in HD poprowadzi Keri-Lynn Wilson.

Cyganeria to najbardziej rozpoznawalne dzieło Pucciniego i zarazem najczęściej wystawiana opera w historii Met. Zanurzcie się w świecie paryskiej bohemy – w najwyższej jakości dźwięku i obrazu. 

📅 Data: 8 listopada

🏛️ Miejsce: Wybrane kina i instytucje kultury w całej Polsce. Sprawdźcie lokalizację poniżej lub na stronie http://nazywowkinach.pl

🎟️ Bilety już w sprzedaży! Szczegóły poniżej oraz na stronie http://nazywowkinach.pl

Do zobaczenia w kinie!

Harmonogram The Met: Live in HD 2025–26

Cyganeria Pucciniego – 8 listopada 2025

Arabella Straussa – 22 listopada 2025

Andrea Chénier Giordana – 13 grudnia 2025

Purytanie Belliniego – 10 stycznia 2026

Tristan i Izolda Wagnera – 21 marca 2026

Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego– 2 maja 2026

Ostatni sen Fridy i Diega (oryg. El Último Sueño de Frida y Diego)  – 30 maja 2026

Ponadto do kin w ramach retransmisji powrócą dwa uwielbiane przez widzów tytuły: Zaczarowany flet oraz Kopciuszek.

Dom, który nie daje schronienia. Prapremiera filmu Wojtka Smarzowskiego "Dom dobry"

5 listopada o 18.30 Kino Nowe Horyzonty zaprasza na prapremierę filmu Wojtka Smarzowskiego "Dom dobry" i na spotkanie z reżyserem.

Kadr z filmu "Dom dobry"

Wojciech Smarzowski wraca do tematu, który w polskiej kinematografii bywa wypierany z równie wielką determinacją, z jaką próbujemy racjonalizować cierpienie w „miłości”. Relacja Gośki i Grześka zaczyna się jak spełniony sen: oświadczyny w Wenecji, emocjonalny nadmiar, romantyczne gesty. Ta sielankowa pocztówka szybko jednak okazuje się pułapką, a tytułowy dom – miejscem, gdzie pęka każde złudzenie bezpieczeństwa. Smarzowski, pamiętający dobrze własną topografię przemocy z "Domu złego", rejestruje koszt układów, w których uczucie staje się narzędziem władzy.

informacja prasowa

środa, 29 października 2025

Tianyao Lyu i Shiori Kuwahara – Recital Chopinowski /zapowiedź/

13 listopada (czwartek) Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu zaprasza na recital Chopinowski dwóch laureatek IV nagrody na XIX Konkursie Chopinowskim: Tianyao Lyu i Shiori Kuwahara.

Shiori Kuwahara i Tianyao Lyu, fot. Wojciech Grzędziński (NIFC) 

Reprezentująca Chiny Tianyao Lyu ma zaledwie siedemnaście lat (urodziła się 21 października 2008 roku), a już może poszczycić się imponującym dorobkiem artystycznym. Swoją muzyczną drogę rozpoczęła w Pekinie, w gimnazjum przy Centralnym Konserwatorium Muzycznym – edukacją młodej pianistki kierowała tam Hua Chang. Obecnie Lyu doskonali swój warsztat w Polsce, w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W 2024 roku zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Ettlingen (Niemcy) oraz zdobyła pierwszą nagrodę i Grand Prix XXXI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni. W finale XIX Konkursu Chopinowskiego wykonała Koncert e-moll, w którym – zgodnie z relacjami komentatorów – zaprezentowała pełnię swojego talentu: lekkość, błyskotliwość i naturalny muzyczny temperament.

Z kolei pochodząca z Japonii Shiori Kuwahara urodziła się w 1995 roku. Z najwyższym wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Sztuk w Tokio oraz Uniwersytet Sztuk w Berlinie, gdzie kształciła się pod kierunkiem Klausa Hellwiga. Jest laureatką licznych nagród, między innymi berlińskiej nagrody Steinwaya, zajęła też drugie miejsce w prestiżowych konkursach pianistycznych w Barcelonie, Vercelli, Bolzano i Tel Awiwie. W 2025 roku zdobyła laur Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli. Artystka koncertowała w wielu krajach Europy i Azji, a także w Stanach Zjednoczonych, występując na przykład podczas Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju oraz w sali im. Dvořáka praskiego Rudolfinum.

Obie artystki wystąpią w NFM podczas koncertu i zaprezentują się publiczności w repertuarze wypełnionym dziełami Fryderyka Chopina.

informacja prasowa


poniedziałek, 27 października 2025

WROSTJA 2014: Mistrzowie monodramu: Joanna Szczepkowska i Bogusław Kierc

 Na koniec relacji z festiwalu teatralnego WROSTJA 2014 warto wspomnieć, że monodramy były prezentowane w murach wrocławskiej filii  PWST im. L. Solskiego w Krakowie. Dzięki temu przyszli adepci aktorskiego zawodu mogli nie tylko pokazać własne monodramy, ale również uczyć się od mistrzów. W tym roku swoje spektakle zaprezentowali wybitni aktorzy, którzy gościli na festiwalu wielokrotnie: Dorota Stalińska, Joanna Szczepkowska oraz Bogusław Kierc.

Bogusław Kierc w monodramie "To wszystko"

Bogusław Kierc nie tylko zaprezentował swój najnowszy monodram ”To wszystko”, ale był bohaterem spotkania promującego najnowszą książeczkę z  ”Czarnej serii z Hamletem”, zatytułowaną ”Zakochany pielgrzym. Samogry Bogusława Kierca”. Jej autorem jest znany krytyk teatralny Tomasz Miłkowski. Książka zawiera złożony i bogaty portret artysty wszechstronnie uzdolnionego – aktora, poety, reżysera, dramaturga, scenarzysty, pedagoga, krytyka literackiego, a także wydawcy dzieł Rafała Wojaczka, z którym był zaprzyjaźniony.

Promocję wzbogacił autorski monodram Bogusława Kierca, który wystąpił w roli ni to proroka, ni to pielgrzyma, roztaczając apokaliptyczne obrazy końca, które jednak  przynoszą w finale miłość i dobro (może należałoby to napisać dużymi literami). Sylwetka aktora, ubranego jedynie w pokutny worek, poruszającego się w pustej przestrzeni, jest również bardziej ”byciem na scenie” niż grą aktorską w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Po prezentacji monodramu odbyła się rozmowa na temat aktora i jego monografii.

Goła Baba Joanny Szczepkowskiej


Joanna Szczepkowska w monodramie "Goła Baba"

Z dwóch pokazów mistrzowskich miałam okazję obejrzeć spektakl Joanny Szczepkowskiej – jej autorski monodram ”Goła Baba”, którego premiera odbyła się w 1997 roku i z którym – po latach – przyjechała do Wrocławia ponownie. Spektakl jest zabawnym, podszytym głębszą refleksją, rozważaniem na temat sztuki aktorskiej i życiowych ról. Aktorka wcieliła się w nim w wysublimowaną postać Kobiety z Parasolką, aby następnie wejść w rolę kontrastowej i przebojowej Gołej Baby. I w jednej, i w drugiej była znakomita – wzruszająca, zabawna, bystra obserwatorka rzeczywistości. Prawdziwa mistrzyni w swoim zawodzie!

Pozostaje mieć nadzieję, że za rok znowu będziemy uczestnikami równie znakomitych monodramów – owego jedynego w swoim rodzaju teatru, którego podstawowe kryterium stanowi wyrazista osobowość aktora i istotny dla niego tekst.

Artykuł ukazał się pierwotnie na portalu Kulturaonline.

niedziela, 26 października 2025

Recital Chopinowski: Eric Lu /zapowiedź/

26 października o 19.00 Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert zwycięzcy XIX Konkursu Chopinowskiego - Erica Lu. Podczas recitalu usłyszymy utwory reprezentujące różne etapy twórczości kompozytora: Nokturn cis-moll op. 27 nr 1, mazurki – jedne z najbardziej intymnych i osobistych dzieł Chopina, Sonatę b-moll op. 35, Poloneza B-dur op. 71 nr 2 i jeden z samodzielnych utworów – Barkarolę Fis-dur op. 60. Repertuar pokaże wszechstronność zarówno twórcy, jak i wykonawcy. 

Eric Liu, fot. Krzysztof Szlęzak/NFC


Program:

Fryderyk Chopin

Nokturn cis-moll op. 27 nr 1   

Barkarola Fis-dur op. 60

Polonez B-dur op. 71 nr 2

Mazurek H-dur op. 56 nr 1   

Mazurek C-dur op. 56 nr 2            

Mazurek c-moll op. 56 nr 3                      

Sonata fortepianowa b-moll op. 35   


Po koncercie Eric Lu spotka się z melomanami przy Księgarni Niskie Łąki (na poziomie 0).

informacja prasowa

sobota, 25 października 2025

Jedyna (taka) /recenzja biografii Karoliny Lanckorońskiej Marcina Wilka/

W sierpniu tego roku ukazała się w Wydawnictwie ZNAK najpełniejsza biografia Karoliny Lanckorońskiej: "Jedyna", której autorem jest Marcin Wilk. Rzetelnie opracowana, opisuje życie znanej historyk i mecenaski sztuki od narodzin aż po śmierć, a także jej liczne zasługi i heroiczną postawę w czasie II wojny. Najbardziej poruszył mnie opis ostatnich lat Karoliny Lanckorońskiej i wspomnienia osób, które ją otaczały, szczególnie opowieść pielęgniarki Alicji Lesisz, zwanej przez nią żartobliwie Kotem. Zachęcam do lektury.

Mój egzemplarz biografii, "zaczytany" i jak zwykle pełen zakładek :-)
Życie Karoliny Lanckorońskiej było długie i obfitowało w tak liczne, a zarazem dramatyczne wydarzenia historyczne, że opisanie go jest z pewnością dużym wyzwaniem. Sądzę przy tym, że  najlepiej udało się to samej Lanckorońskiej, która była nie tylko wybitnym historykiem sztuki, ale miała też bez wątpienia talent literacki, dysponując charakterystycznym dla siebie stylem, który sprawia, że od jej "Wspomnień wojennych" czy "Notatek z podróży do Grecji" nie sposób nie oderwać. Mnie osobiście najbardziej odpowiada biografistyka mająca charakter osobisty, taka, z którą zetknęłam się w pisarstwie Renaty Lis. W rozmowie ze mną na temat biografii Bunina ("W lodach Prowansji") autorka powiedziała wręcz:

"Każda taka opowieść jest kreacją – nawet w opowieści o własnym życiu, nawet przeznaczonej na użytek prywatny, jedne "fakty" wybieramy, inne pomijamy, wymyślamy albo przekręcamy (często bezwiednie), o jeszcze innych w ogóle nie pamiętamy, pełnymi garściami czerpiemy za to z cudzych wspomnień, coś nam się śni i marzy, dwoi się i troi, a twarze ze zdjęć plenią się w naszej pamięci, podając się za twarze z rzeczywistości. Z takiego szemranego materiału lepimy swoją opowieść o "prawdziwym" życiu,  odpowiednio je naświetlając, wydobywając lub naddając znaczenia. W swoich książkach nie udaję, że jest inaczej. Nie proponuję czytelnikom obiektywnej biografii Bunina, ponieważ taka biografia jest niemożliwa. Opowiadam o tym, jak ta biografia złożyła się we mnie tu i teraz. Myślę, że to uczciwe".

Najnowsza i zarazem najpełniejsza biografia Karoliny Lanckorońskiej: "Jedyna", której autorem jest Marcin Wilk, z pewnością taka nie jest, choć jej początek jest interesujący. W I rozdziale, zatytułowanym "Wniebowzięta", autor przypomina historię, która rozegrała się w latach 30. ubiegłego wieku, kiedy to docent Lancokorońska, rozmiłowana w twórczości Michała Anioła (szczególnie ceniła jego posąg Dawida), skorzystała z trwających podówczas prac konserwatorskich mających miejsce w Kaplicy Sykstyńskiej i wspięła się po rusztowaniach, aby zobaczyć freski Michelangelo z bliska. Po raz drugi uczyniła to w latach 90., podczas pontyfikatu Jana Pawła II, wówczas jednak wjechała tam windą. Prawda, że brzmi obiecująco? Jednak autor porzuca ten trop i rozpoczyna tradycyjną opowieść od rodu Lancorońskich, a w szczególności od jego patriarchy Karola, ojca Karoliny. Narodziny, dzieciństwo, młodość... Tak toczy się ta historia, w której najciekawsze są cytaty z pism samej Lanckorońskiej oraz obfitość unikalnych fotografii. Autor rzetelnie przytacza rozmaite źródła i ... tchnie nudą. Jego stosunek do bohaterki biografii pozostaje nieznany. Po prostu "odrobił lekcję", którą mu zadano.

Najbardziej poruszył mnie opis ostatnich lat Karoliny Lanckorońskiej i wspomnienia osób, które ją otaczały, szczególnie opowieść pielęgniarki Alicji Lesisz:

"Myślę, że dopiero przy mnie stała się dzieckiem. Nie zasnęła bez przytulenia. Okazało się, że wcześniej tego nie znała. Nie miała też dotyku. (...) Ona mnie wtedy tak polubiła bardzo, że dzisiaj często myślę, że nigdy bym takiego przyjaciela w życiu nie miała. (...) Zawsze mnie wybroniła z każdej opresji".

I właśnie mniej znane albo nieznane wcale oblicze tej posągowej damy, przed którą wszyscy czuli respekt, najbardziej mnie poruszyło podczas lektury biografii. 


Książka "Jedyna. Biografia Karoliny Lanckorońskiej" Marcina Wilka ukazała się w sierpniu tego roku w Wydawnictwie ZNAK

Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego w kinie Iluzjon

 W Światowy Dzień Dziedzictwa Audiowizualnego, 27 października o godz. 18:00, w kinie Iluzjon ogłosimy Listę Polskiego Dziedzictwa Filmowego, pionierski projekt, który w jubileuszowym roku 70-lecia Filmoteki Narodowej wyróżnia najważniejsze dzieła w historii polskiego kina. Dwa z nich – "Pruska kultura" (1908) i "Matka Joanna od Aniołów" (1960) Jerzego Kawalerowicza – zostaną pokazane w Kinie Iluzjon inaugurując cykl pokazów spotkań wokół Listy.

Przed projekcją zaplanowano dyskusję poświęconą znaczeniu i kryteriom polskiego dziedzictwa audiowizualnego. W rozmowie udział wezmą: dyrektor FINA Tomasz Kolankiewicz, zastępczyni dyrektora i pomysłodawczyni Listy dr Monika Supruniuk oraz dr Miłosz Stelmach, główny kurator FINA, który poprowadzi spotkanie.

Lista Polskiego Dziedzictwa Filmowego obejmuje 70 tytułów (na 70-lecie Filmoteki) – filmy, które w szczególny sposób współtworzyły polską kulturę i pamięć. Od 2026 roku cykl będzie rozwijany co roku, z udziałem publiczności przy wyborze kolejnych filmów. Pokazy w kinie Iluzjon będą odbywać się do 12 grudnia.

informacja prasowa

czwartek, 23 października 2025

Droga przez czas. Retrospektywa filmów Akira Kurosawy

W dniach 4 listopada – 21 grudnia Stowarzyszenie Kin Studyjnych i Awareness Distribution zapraszają do 34. kin studyjnych w całej Polsce na przegląd filmów AKIRY KUROSAWY: Droga przez czas.


Nazwisko Akiry Kurosawy przywołuje mitologię i wielkość powojennej japońskiej kultury: moment, kiedy świat zachwycił się bogactwem i różnorodnością dalekowschodniego kina. Nazywany często generałem lub cesarzem, Kurosawa zajmował w tym krajobrazie miejsce szczególne. Z jednej strony, wiele swoich dzieł poświęcił krytyce feudalnego dziedzictwa kraju i powojennym japońskim bolączkom, co czyni go twórcą bez mała narodowym. Z drugiej – zasięg jego kina i skala jego zainteresowań znacząco wykraczały poza japońskie wyspy. William Szekspir, Fiodor Dostojewski, kino Bengalczyka Satyajita Raya i dramaty Maksyma Gorkiego to tylko niektóre z inspiracji, jakie przetwarzał w swoich filmach. W porównaniu z pozostałymi gigantami klasycznego kina japońskiego, Kenjim Mizoguchim i Yasujirō Ozu, Kurosawa jawi się jako twórca najskuteczniej łączący lokalne inspiracje z zachodnim kanonem i humanistycznymi wartościami.

W latach 40. i 50. Kurosawa był niezwykle aktywnym reżyserem, realizując średnio jeden film rocznie. Na tle japońskiej branży tego okresu, działającej w ramach niezwykle prężnego systemu studyjnego, nie było to niczym niezwykłym (w samym 1954 roku na ekrany trafiło blisko 400 japońskich filmów!). Taka częstotliwość pracy pozwalała testować rozmaite tematy i konwencje. Choć Kurosawę od początku ciągnęło do filmów osadzonych w przeszłości, po wojnie kręcił też opowieści realistyczne, nierzadko o lekkim zabarwieniu propagandowym. Dopiero jednak premiera osadzonego w XII wieku „Rashomona” z 1950 roku sprawiła, że reżyser zyskał sławę międzynarodową i na dobre zaczął być kojarzony z obrazami średniowiecznej, feudalnej Japonii. To wcielenie Kurosawy wspaniale wybrzmiewa w programie przeglądu zorganizowanego przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych: oprócz „Rashomona” zobaczymy dwa inne arcydzieła historyczne Kurosawy z lat 50., czyli „Siedmiu samurajów”, bodaj jego najsłynniejszy film, oraz szekspirowski „Tron we krwi”.

Toshiro Mifune w filmie "Rashomon"

We wszystkich trzech w główną rolę wcielił się Toshiro Mifune: ulubiony aktor Kurosawy, którego intensywną współpracę z reżyserem można porównać do artystycznego tandemu Andrzej Wajda-Daniel Olbrychski. Mifune gra w filmach Kurosawy w różnych rejestrach – ekspresyjnym w „Rashomonie”, na poły komicznym w „Siedmiu samurajach” – i idealnie uosabia rozedrgany typ bohatera przednowoczesnej Japonii: kraju rozrywanego wojnami, bratobójczymi spiskami oraz ostrymi kontrastami społecznymi. Epickie freski Kurosawy z lat 50. to jedne z najpiękniejszych czarno-białych filmów w historii kina, łączące dynamizm z malarskością, pełne atmosfery obrazy przyrody z wyrafinowanymi kostiumami i scenografią. Reżyser współpracował przy nich z najlepszymi autorami zdjęć w branży: Kazuo Miyagawą i Asakazu Nakaiem.

Dwa kolejne filmy w przeglądzie SKS pochodzą z późnego okresu twórczości Kurosawy. Niegdysiejszy cesarz japońskiego kina zmagał się od lat 60. ze znalezieniem finansowania swoich filmów, rozpadem japońskiego systemu studyjnego, zmieniającymi się gustami widowni. Zarówno „Dersu Uzała” jak i „Ran” to wyjątkowe filmy stworzone jakby na przekór tym przeciwnościom losu. Pierwszy jest jedynym filmem Kurosawy bez dialogów w języku japońskim: zrealizowanym w Związku Radzieckim peanem na cześć nieokiełznanej przyrody. Drugi to summa jego dorobku, projekt wieńczący kilkadziesiąt lat kina samurajskiego, którego Kurosawa, obok Masakiego Kobayashiego, pozostaje niekwestionowanym mistrzem. Droga od „Rashomona” do „Ran” jest wędrówką od tworzonego z zapałem nowatorskiego kina do majestatycznego fresku, w którym widz przyjmuje zdystansowaną boską perspektywę i podziwia wizualne kompozycje stworzone przez generała panującego nad każdym aspektem swojego przedsięwzięcia.

Filmy Kurosawy, pochodzącego z rodziny samurajów, układają się w niepowtarzalny ekranowy kodeks bushidō, który otrzymuje w jego ujęciu zarówno apoteozę, jak i miażdżącą krytykę. Zapraszamy do fascynującego świata, w którym genialne rzemiosło łączy się wizjonerskim, zapierającym dech epickim nerwem.

Sebastian Smoliński

Organizatorzy: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, Awareness Distribution

Partnerzy: Filmweb, KINO, Pełna sala, SpoilerMaster – Podcast do słuchania po seansie, Artpost, Magazyn Torii, Muzeum Azji i Pacyfiku, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Ceramika Balena, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Mojeekino.pl

Opracowanie tekstów: Sebastian Smoliński

Projekt graficzny: Katarzyna Kaffka

Spot: Paweł Mozolewski 


Lista kin i terminy - na stronie4 Stowarzyszenia Kin Studyjnych

środa, 22 października 2025

Koncert laureata II nagrody XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina: Kevin Chen /zapowiedź koncertu/

24 i 25 października Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert laureata II nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego – Kevina Chena. Pianiście towarzyszyć będzie NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń. Usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 lub II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina oraz III Symfonię a-moll op. 56 „Szkocką” F. Mendelssohna-Bartholdy.

Anna Sułkowska-Migoń / fot. Grzegorz Mart

Oba koncerty Fryderyka Chopina są dziełami młodzieńczymi. Koncert f-moll powstał na przełomie 1829 i 1830 roku, natomiast Koncert e-moll napisany został w 1830 roku. Numery opusów tych dzieł są mylące – oddają one bowiem kolejność ich publikacji, a nie powstania. Koncert e-moll nosi numer 11, a Koncert f-moll 21 i z tego też powodu ich numeracja przez długi czas była błędna. Są to natomiast utwory, które wiele łączy. Oba napisano w wirtuozowskim, pełnym blasku i śpiewności stylu brillant, który Chopin poznał, studiując kompozycje Johanna Nepomuka Hummla, Johna Fielda, Ignaza Moschelesa czy Friedericha Kalkbrennera. O ile jednak dzieła tych twórców popadły w zapomnienie, o tyle te autorstwa Chopina stanowią podstawę repertuaru pianistycznego. Jest to zasługa nie tylko ich zaawansowania technicznego (mowa przecież o kompozytorze liczącym dziewiętnaście/dwadzieścia lat!), ale też wielkiej inwencji melodycznej, nastrojowości i głębi emocjonalnej. Kolorytu dodają też im obecne w trzecich ogniwach nawiązania do polskiej muzyki ludowej. Chopin prawykonał oba koncerty w Teatrze Wielkim w Warszawie w marcu i październiku 1830 roku – i odniósł ogromny sukces.

Także powszechnie stosowana numeracja III Symfonii a-moll „Szkockiej” Mendelssohna Bartholdy’ego jest zwodnicza. Tak naprawdę bowiem to piąte i ostatnie dzieło tego gatunku w dorobku artysty. Zawinił (podobnie jak w przypadku Chopina) wydawca, publikując je jako trzecie w kolejności. Powstawało ono wyjątkowo długo. Kompozytor pracę nad nim rozpoczął w 1829 roku, a inspiracją była podróż do Szkocji, o czym donosił w listach do rodziny. Walczył z nowym utworem do 1831 roku i zrezygnowany odłożył go do szuflady. Powrócił doń dopiero w 1841 roku i ukończył na początku następnego roku. Już w marcu poprowadził prawykonanie w Lipsku. Do symfonii przylgnął podtytuł „Szkocka”, choć nie pochodzi on od Mendelssohna, który nie pozostawił też żadnych komentarzy dotyczących kompozycji. Jednak obecne w niej nawiązania do folkloru tego regionu w połączeniu z mrocznym charakterem muzyki sprawiają, że ów przydomek niezwykle trafnie oddaje charakter dzieła.

Program:

F. Chopin I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 lub II Koncert fortepianowy f-moll op. 21

***

F. Mendelssohn-Bartholdy III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka” 


Wykonawcy:

Anna Sułkowska-Migoń – dyrygentka  

Kevin Chen – fortepian

NFM Filharmonia Wrocławska


Czas trwania:

120 minut

informacja prasowa

Premiera spektaklu "MATEI BRUNUL" w reżyserii Jerzego Bielunasa i Anety Głuch-Klucznik we wrocławskim Teatrze Lalek /zapowiedź spektaklu/

8 listopada na scenie kameralnej Wrocławskiego Teatru Lalek odbędzie się premiera spektaklu MATEI BRUNUL w reżyserii Jerzego Bielunasa oraz Anety Głuch-Klucznik. Spektakl jest sceniczną adaptacją powieści rumuńskiego pisarza Luciana Dana Teodorovici pt. „Matei Brunul”. Książce przyznano w Rumunii najważniejsze nagrody i uznano za „Książkę Roku”.

Sceniczna adaptacja książki „Matei Brunul” (2011) rumuńskiego pisarza Luciana Dana Teodorovicia. Powieści przyznano w Rumunii wszelkie najważniejsze nagrody i uznano ją za „Książkę Roku”. Została przetłumaczona m.in. na język angielski, francuski, niemiecki, węgierski i polski. Ukazała się w Stanach Zjednoczonych oraz w wielu krajach Europy, wszędzie spotykając się z uznaniem. W 2015 roku utwór został nominowany do Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus i otrzymał Nagrodę Czytelników im. Natalii Gorbaniewskiej.

Akcja powieści rozgrywa się w Rumunii w czasach reżimu stalinowskiego. To dramatyczne studium niszczenia człowieka przez system totalitarny. 

Tytułowy bohater – rumuński marionetkarz włoskiego pochodzenia – zostaje niesłusznie oskarżony i trafia do stalinowskiego obozu pracy. Więziony w nieludzkich warunkach, poddawany torturom, traci pamięć. Po wyjściu na wolność, wciąż cierpiąc na amnezję, Brunul zaczyna pracować w Państwowym Teatrze Lalek. Świadkiem jego rozpaczy i samotności, słuchaczem i powiernikiem staje się marionetka o imieniu Bazylek. Brunul, nieświadomy paradoksalnych analogii między brutalną rzeczywistością a światem sztuki, zgłębia tajniki technik lalkarskich, ucząc się na pamięć fragmentów instrukcji:

 „Życie marionetki jest w rękach marionetkarza. Nigdy nie będziesz mógł poruszać lalką i sprawić, aby żyła tak, jak chcesz, jeżeli nie nauczysz się kontrolować dogłębnie jej duszy, niezależnie od miejsca, w którym się ona znajduje”*.

Po wyjściu z obozu Brunul jest tylko pozornie wolny. System nie opuszcza swej ofiary. Każda chwila życia lalkarza jest nadal nadzorowana. Staje się on dla reżimu poletkiem doświadczalnym. Agenci służb bezpieczeństwa poddają go „obróbce”, próbując uformować z niego nowego człowieka, który ma tworzyć „ziemski raj dla dobra ogółu”. Dzieło Luciana Dana Teodorovicia kreśli przerażającą wizję ubezwłasnowolnionego społeczeństwa, która jest niepokojąco aktualna.

Spektakl „Matei Brunul” jest poświęcony pamięci zmarłego przed rokiem profesora Wiesława Hejny – wieloletniego dyrektora Wrocławskiego Teatru Lalek, twórcy słynnej Małej Sceny dla Dorosłych, reżysera przełomowych przedstawień polskiego teatru lalek, w tym tzw. „tryptyku władzy” – trzech przedstawień Wrocławskiego Teatru Lalek, zrealizowanych na podstawie: „Procesu” Franza Kafki (1985), „Gyubala Wahazara” Witkacego (1987) oraz „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego (1989). Wszystkie trzy spektakle podejmowały temat wpływu władzy na jednostkę.

*Lucian Dan Teodorovici, „Matei Brunul”, Wydawnictwo Amaltea, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2014, s. 18.
MATEI BRUNUL | premiera 8.11.2025 
Premiera spektaklu Jerzego Bielunasa i Anety Głuch-Klucznik na podstawie powieści Luciana Dana Teodorovicia 


Adaptacja powieści: Jerzy Bielunas 
Reżyseria: Jerzy Bielunas, Aneta Głuch-Klucznik
Reżyseria światła: Alicja Pietrucka
Scenografia: Mirosław Chudy
Kostiumy: Monika Luścińska, Elżbieta Terlikowska-Misiak
Marionetka: Maciej Luściński
Produkcja: Monika Luścińska, Wiktoria Palczewska
Występują: Sambor Dudziński (gościnnie), Aneta Głuch-Klucznik, Krzysztof Grębski, Sławomir Przepiórka, Piotr Starczak, Tomasz  Szczygielski (gościnnie), Marek Tatko
Spektakl na podstawie powieści Luciana Dana Teodorovicia pt. „Matei Brunul” w przekładzie Radosławy Janowskiej-Lascar (Wydawnictwo Amaltea, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2014).
Producent: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Partner: Wrocławski Teatr Lalek


8.11.2025, 19:00 - PREMIERA
9.11.2025, 18:00

Wrocławski Teatr Lalek (pl. Teatralny 4)

Czas trwania: 75 min
Bilety: 40/50 PLN, dostępne na stronie: https://bilety.teatrlalek.wroclaw.pl/
 
informacja prasowa

poniedziałek, 20 października 2025

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 24-26.10.2025

„Mroczne oblicze Dolnego Śląska” to nowy cykl wykładów dr Karoliny Rybickiej, podczas których będzie można poznać mroczną stronę naszego regionu. Morderstwa leśniczych w Karkonoszach i Górach Izerskich w XIX w. będą tematem pierwszego spotkania, które w najbliższy weekend odbędzie się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Ponadto Martyna Żelazek z Muzeum Narodowego w Warszawie wygłosi wykład nt. graficznej szkoły Rubensa i jej wpływu na rozsławienie nazwiska malarza. Odbędą się także wydarzenia wpisane w program Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu. 

Mroczne obliczna Dolnego Śląska, fot. Magdalena Lorek

Dr hab. Piotr Oszczanowski poprowadzi spacer tematyczny po wystawie „Sztuka śląska XVI–XIX w.” w poszukiwaniu pamiątek wrocławskiej Reformacji oraz wygłosi wykład pt. „Luterański ołtarz kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu (dawniej w kościele Trójcy Świętej w Masłowie) – kwintesencja konfesyjnej tożsamości i artystycznej doskonałości”.

Muzeum Etnograficzne zaprasza na oprowadzanie kuratorskie Emilii Jeziorowskiej w dniu otwarcia nowej wystawy czasowej „Jan Giejson. Od nowa”. Będzie to spotkanie z pracami rzeźbiarza-samouka związanego z Bardem. Widzowie zobaczą krucyfiksy, świątki i kapliczki, a także rzeźby przedstawiające sceny biblijne i rodzajowe.

W Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej kuratorka Anna Chmielarz oprowadzi po wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania”, a Justyna Chojnacka przygotowała wykład nt. belgijskiego malarza i grafika Fransa Masereela, którego prace można oglądać na ekspozycji. Odbędą się także m.in. warsztaty dla maluszków inspirowane twórczością Wojciecha Fangora.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu


25.10, g. 11:00

Oko w oko z lwem, hipopotamem i krokodylem Rubensa. Warsztaty plastyczne Sławomira Ortyla dla dzieci w wieku 6–12 lat towarzyszące wystawie „Rubens na Śląsku”

Dla wszystkich, którzy nie boją się stanąć oko w oko z dziką zwierzyną, zajrzeć w szeroko rozwartą paszczę, by sprawdzić stan uzębienia a nawet stan migdałków (poza krokodylem, który migdałków przecież nie ma!), została przygotowana trasa tropicieli lwa, hipopotama i wspomnianego już krokodyla! Dzięki tej wyprawie poznasz ciekawostki na temat poszukiwanych zwierząt, zobaczysz, w jakich scenach umieszczali je artyści i dowiesz się, czy koniecznie musieli je widzieć w naturze. Podczas warsztatów stworzymy świat idealny dla odszukanych zwierząt – sawannę dla lwa, bajorko dla krokodyla, bajorko dla hipopotama… nie, krokodylowi stworzymy Nil, żeby nie było tylu bajorek…

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


25.10, g. 12:00

Morderstwa leśniczych w Karkonoszach i Górach Izerskich w XIX w. Wykład dr Karoliny Rybickiej w ramach cyklu „Mroczne oblicze Dolnego Śląska”

Dolny Śląsk ma też drugie, ciemniejsze oblicze, które poznać będzie można dzięki czterem spotkaniom w ramach nowego cyklu. Słuchacze usłyszą m.in. historie masowego mordercy z Ziębic, oleśnickiego kanibala czy trucicielek. Przyjrzą się życiu i pracy katów, dowiedzą się, skąd wzięły się kamienne krzyże występujące tak licznie w regionie. Pierwsza opowieść poświęcona będzie leśniczym brutalnie zamordowanym w XIX w.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


25.10, g. 13:00

Rubens na Śląsku” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: dr Aurelia Zduńczyk

Spotkanie na wystawie przygotowanej w 385. rocznicę śmierci Petera Paula Rubensa, która po raz pierwszy w historii prezentuje wyrazy fascynacji sztuką tego genialnego malarza flamandzkiego doby baroku na ziemiach historycznego Śląska. Kim był tak naprawdę Rubens, czy tylko genialnym i niezwykle zaradnym artystą? Historia marzeń dawnych wrocławskich i śląskich kolekcjonerów sztuki, stan posiadania dzieł Rubensa w przeszłości w śląskich kolekcjach prywatnych, kościelnych i publicznych, burzliwe losy dzieł Rubensa na Śląsku, a wreszcie liczne dowody popularności twórczości tego wybitnego malarza epoki nowożytnej w naszej części Europy – dlaczego dzieła Rubensa były tak pożądane, skąd się wzięła jego niezwykła popularność nie tylko w Europie, ale także na całym świecie? I wreszcie – dlaczego tej modzie i fascynacji ulegli także Ślązacy? Jaką rolę w tym procesie uczynienia Rubensa artystą „globalnym” odegrała jego Szkoła Graficzna? Spotkanie będzie okazją, aby na te pytania, ale także i szereg innych, spróbować dać stosowne odpowiedzi.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


25.10, g. 14:00

Pamiątki wrocławskiej Reformacji. Spacer tematyczny po wystawie „Sztuka śląska XVI–XIX w.” z okazji Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu.Prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski

Spotkanie, w trakcie którego zaprezentowane zostaną najważniejsze dla konfesji luterańskiej śląskie, a wrocławskie w szczególności, dzieła sztuki. I to poczynając od chrzcielnic, po ołtarze, a kończąc na bogactwie najróżniejszych przykładów form upamiętnienia mieszkańców dawnego Wrocławia pod postacią epitafiów. Zwłaszcza te cenne dzieła wczesnonowożytnej rzeźby i malarstwa były uznawane za deklarację konfesyjną. Nimi to pobożni mieszczanie oraz ich rodziny dawały dowody swojej tożsamości religijnej. Bogactwo programów ideowych idące w parze z wysokim poziomem artystycznym – to właśnie tego typu spuściznę pozostawili nam dawni śląscy i wrocławscy luteranie.

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


25.10, g. 15:00

Sztuka promocji. Ryciny w twórczości Petera Paula Rubensa. Wykład Martyny Żelazek (Muzeum Narodowe w Warszawie) w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Rubens na Śląsku”

Jeden z najwybitniejszych malarzy epoki baroku nie miał ambicji, by zostać rytownikiem. Mimo to jego wkład w rozwój grafiki okazał się twórczy i nowatorski. Jak to możliwe, skoro sam nie wykonał ani jednej ryciny? Podczas spotkania przyjrzymy się roli Rubensa jako twórcy nowego stylu reprodukcji graficznej. Słuchacze dowiedzą się, czym była tzw. graficzna szkoła Rubensa i w jaki sposób przyczyniła się do rozsławienia nazwiska malarza.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


26.10, g. 11:00

Sztuka starożytnej Grecji, czyli u źródeł sztuki europejskiej. Wykład Izabeli Trembałowicz-Chęć w ramach cyklu „Kurs historii sztuki”

Czy, kiedy mieszkańcy starożytnej Grecji tworzyli sztukę, mogli przypuszczać, że opracowane przez nich porządki architektoniczne, kanony postaci, a nawet malarstwo, będą wykorzystywane twórczo lub wręcz odtwórczo przez następne dwa i pół tysiąca lat? Na to pytanie wykład nie odpowie, ale jego słuchacze będą mogli zapoznać się z najważniejszymi dziełami greckiej architektury, rzeźby i malarstwa oraz przekonać się, jak bardzo sztuka Hellady wciąż jest obecna w otaczającej nas rzeczywistości.

Bilety w cenie 15 zł

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


26.10, g. 13:00

Indie: Tadź Mahal – arcydzieło Szahdżahana z dynastii Wielkich Mogołów. Wykład dr Beaty Lejman w ramach cyklu „Wyjątkowe zjawiska w sztuce pozaeuropejskiej”

Kunszt artystyczny jednego z najsławniejszych na świecie dzieł architektury – to wynik połączenia najlepszych tradycji sztuki azjatyckiej z determinacją fundatora. Kim był Szahdżahan i jakich środków użyto, aby mauzoleum jego ukochanej żony Mumtaz Mahal osiągnęło tak doskonałą formę? Jaki był pierwotny zamysł władcy i dlaczego nie ukończono budowy tego pomnika? Spotkanie będzie okazją, by usłyszeć odpowiedzi na te i inne pytania.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


26.10, g. 15:30

Luterański ołtarz kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu (dawniej w kościele Trójcy Świętej w Masłowie) – kwintesencja konfesyjnej tożsamości i artystycznej doskonałości. Wykład dr. hab. Piotra Oszczanowskiego w ramach Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu

Będzie to opowieść o jednym z najcenniejszych śląskich dzieł sztuki z pierwszego stulecia Reformacji. Ołtarz, który wyrokami historii trafił po 1945 r. do kościoła pw. św. Krzysztofa we Wrocławiu, pochodzi z dawnej luterańskiej świątyni Trójcy Świętej (ob. rzymskokatolickiej pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy) w Masłowie koło Trzebnicy. Jego wyjątkowy, pełen odniesień do luterańskiej doktryny program ideowy, a także autorstwo będą tematem wykładu. Wiele bowiem wskazuje na to, że w przypadku tego ołtarza mamy do czynienia ze specyficznymi okolicznościami powstania, bardzo świadomym i pełnym swoistych podtekstów programem ikonograficznym, wreszcie też z dorobkiem wrocławskiego środowiska artystycznego końca XVI w.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Jan Giejson, Młoda para, 2018


Muzeum Etnograficzne


25.10, g. 12:00

„Jan Giejson. Od nowa” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Emilia Jeziorowska

Premierowe spotkanie na wystawie prac Jana Giejsona – rzeźbiarza-samouka związanego z Bardem. W jego twórczości dominują tematy religijne, głównie sceny biblijne i postaci świętych czy aniołów, często pojawiają się także sceny rodzajowe. Artysta jest laureatem konkursów i przeglądów, od wielu lat prowadzi autorską galerię, stanowiącą jeden z najbardziej charakterystycznych punktów na mapie miasta. Wystawa w Muzeum Etnograficznym prezentuje rzeźby artysty z kolekcji ME, a także najnowsze prace zrealizowane w ramach stypendium Województwa Dolnośląskiego.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu


26.10, g. 12:00

Reliefy z recyklingu. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Julia Szot

Płaskorzeźby kojarzą się najczęściej z piękną reprezentacyjną architekturą. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom – chętnie sięgano po nie również w ludowej sztuce czy rzemiośle. Na zajęciach przyjrzymy się różnym ozdobionym reliefami wyrobom i narzędziom, które służyły do ich tworzenia. W ramach warsztatów każdy uczestnik stworzy swoją małą płaskorzeźbę na blasze.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu

Widok wystawy "Waldemar Cwenarski", fot. Wojciech Rogowicz


Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej


24.10, g. 16:00

O czwartej pod Kopułami. Oprowadzanie po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

A może by tak zacząć weekend od spotkania ze sztuką? Pawilon Czterech Kopuł zaprasza na oprowadzanie po ekspozycji stałej prezentującej kolekcję sztuki polskiej II połowy XX i XXI wieku. Spotkanie zawsze o tej samej porze – w piątek o czwartej – pod Kopułami.

Wstęp z biletem na wystawę stałą

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


25.10, g. 15:00

Pion i poziom, czyli kontrasty w architekturze. Warsztaty architektoniczne Mai Kwiecińskiej dla młodzieży i dorosłych w ramach cyklu „W cztery kopuły dookoła Pawilonu”

Dobra architektura to nie tylko funkcjonalność, ale także wywoływanie emocji za pomocą środków architektonicznych, m.in. za pomocą kontrastów. W trakcie spotkania przyglądniemy się budynkowi Pawilonu i poszukamy takich właśnie elementów – zarówno tych, które zaplanował Hans Poelzig, jak i nowych, powstałych w wyniku ostatniej renowacji. Poczujemy kontrasty w architekturze i sprawdzimy, jak odczuwa je nasze własne ciało.

Bilety w cenie 20 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


25.10, g. 19:00

Seans multimedialny „Zobacz, usłysz, dotknij!”. Oprowadzanie po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

Trzy kwadranse ze sztuką w Pawilonie Czterech Kopuł – daj się poprowadzić światłem, obrazem, dźwiękiem i słowem. Trwający 45 minut seans multimedialny wprowadza widza w zupełnie inny wymiar odbioru dzieł sztuki, poszerzając pole ich interpretacji. Zwiedzaniu towarzyszą najnowsze technologie: doskonałe oświetlenie, projektory, nagłośnienie, prezentacje multimedialne, które pozwalają na dotarcie do wszystkich obszarów percepcji widza.

Wstęp z biletem za 25 zł (20 zł bilet ulgowy, 15 zł/os. rodzinny i grupowy)

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


26.10, g. 11:00

Ciągły przepływ koloru. Rodzinne warsztaty Mai Kwiecińskiej dla rodziców i dzieci w wieku do lat 2, wydarzenie w ramach cyklu #muzealniaki_pod_kopułą

Wibrujące plamy kolorów na wielkich płótnach – to obrazy Wojciecha Fangora, które przyciągają widzów niczym magnez. Na ekspozycji porozmawiamy o charakterystyczny stylu Fangora, a potem wraz z Maluszkami kreatywnie połączymy fiolet i róż.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł, na ekspozycję można wejść z wózkiem lub nosidłem, w budynku muzeum znajduje się przewijak


26.10, g. 13:00

Obraz nr 5, czyli fiolet z różem. Rodzinne warsztaty Mai Kwiecińskiej dla rodziców i dzieci w wieku 3–5 lat w ramach cyklu „Sztuczki w Pawilonie”

Wojciech Fangor nie malował ludzi, nie malował zwierząt, ani nawet przedmiotów. Malował kolory, ale w taki sposób, że nie można od nich oderwać oczu! Na zajęciach oglądniemy obraz MA 5, na którym fiolet przenika się z różem. Następnie sami namalujemy obraz przy użyciu tych dwóch kolorów, ale za to użyjemy własnoręcznie zrobionych pędzli…

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


26.10, g. 13:00

Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Anna Chmielarz

Spotkanie na wystawie poświęconej legendarnemu malarzowi i rysownikowi Waldemarowi Cwenarskiemu (1926–1953), zorganizowanej w 100. rocznicę urodzin artysty oraz 70. otwarcia Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale (1955), gdzie prace artysty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Twórczość Cwenarskiego zasługuje na najwyższe uznanie nie tylko jako przykład niezależnej sztuki powojennej, wyjątkowo przejmujący zapis dramatycznych czasów pokolenia naznaczonego piętnem II wojny światowej, ale również jako uniwersalna, pełna emocji opowieść o potrzebie bliskości, miłości, ochrony tego, co w życiu najcenniejsze.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


26.10, g. 16:00

Frans Masereel – kronikarz, buntownik, marzyciel. Wykład Justyny Chojnackiej w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania” 

Belgijski malarz i grafik Frans Masereel (1889–1972) był zaangażowanym pacyfistą, humanistą i przenikliwym obserwatorem rzeczywistości. W kilku prostych i wyrazistych liniach potrafił ukazać zarówno piękno zwyczajności, ludzkie namiętności, jak i nierówności społeczne oraz grozę wojny. Choć eksperymentował z malarstwem, jego domeną stała się grafika – przede wszystkim cykle drzeworytów składające się na powieści graficzne. Te nieme, pełne ekspresji opowieści – inspirowane ekspresjonistycznym teatrem, filmem, a także dawnymi żywotami świętych – zdobywały w latach 20. XX w. międzynarodową popularność i były wydawane w ogromnych nakładach. Masereel pozostawił po sobie dzieło, które do dziś zachwyca świeżością i mocą wyrazu. Jego czarno-białe wizje są nie tylko dokumentem epoki, lecz także uniwersalnym głosem w obronie pokoju, wolności i człowieczeństwa.

Wstęp wolny

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł

informacja prasowa

piątek, 17 października 2025

Polskie Radio z jesienną ofensywą podcastową

Polskie Radio wkracza w nowy sezon z ambitną i różnorodną ofertą podcastową. Publiczny nadawca rozwija swoją obecność w świecie audio, zapowiadając serię premier, kontynuacje popularnych tytułów oraz współpracę z uznanymi dziennikarzami i twórcami.


- Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju podcastów, wzmacniając pozycję Polskiego Radia jako lidera w świecie dźwięku. Żadna inna instytucja medialna nie dysponuje takim doświadczeniem, zapleczem dziennikarskim i archiwami audio. Od stu lat opowiadamy dźwiękowe historie – dziś przenosimy tę tradycję do świata cyfrowego, tworząc treści, które łączą doświadczenie z nowoczesnością – mówi Paweł Majcher, redaktor naczelny Polskiego Radia

„Heweliusz. Historia prawdziwa” – hit jesieni

Jedną z najgłośniejszych premier tej jesieni jest podcast „Heweliusz. Historia prawdziwa”, przygotowany przez Agencję Kreacji Projektów Podcastowych Polskiego Radia (AKPP). To reporterska rekonstrukcja jednej z największych morskich tragedii w historii Polski – zatonięcia promu „Jan Heweliusz” w 1993 roku.

Narratorem i współtwórcą podcastu jest Roman Czejarek, zaproszony do projektu przez AKPP. Jako młody dziennikarz Polskiego Radia był wówczas naocznym świadkiem wydarzeń i relacjonował katastrofę niemal na żywo.

- Roman Czejarek wniósł do tej produkcji bezcenną perspektywę świadka, który trzy dekady temu relacjonował tamte wydarzenia. Naszym celem było połączenie emocji sprzed lat z rzetelnym śledztwem dziennikarskim i unikatowymi nagraniami z Archiwum Polskiego Radia. To właśnie takie projekty budują wartość naszego audio dziedzictwa. Dziękuję Bartoszowi Makowskiemu za wielomiesięczną dokumentację i przygotowanie materiałów do tej realizacji – mówi Marlena Borawska, szefowa AKPP.

Premiera pierwszego odcinka: 21 października 2025 r.

Nowe odcinki publikowane będą w każdy wtorek.


„Szukając Śródziemia. Podróże z Tolkienem” – dźwiękowa wyprawa do świata Tolkiena

Drugą dużą premierą jesieni jest podcast „Szukając Śródziemia. Podróże z Tolkienem”, którego autorem jest Adam Dąbrowski, dziennikarz i korespondent Polskiego Radia w Londynie. To reporterska wyprawa śladami twórcy Śródziemia – od młyna hobbitów po Góry Mgliste, które naprawdę istnieją. Podcast ujawnia wiele ciekawostek o bohaterach i miejscach znanych z powieści, a także ścieżki zaskakujące – od związków Tolkiena z włoską polityką po pomysły, które nigdy nie trafiły do książek.

Premiera pierwszego odcinka: 29 października 2025 r.

Nowe odcinki publikowane będą w każdą środę.


Nowe serie popularnonaukowe i językowe

Jesienią Polskie Radio prezentuje bogatą ofertę podcastów popularnonaukowych i językowych, w tym tytuły realizowane również w formie wideo, które można oglądać na kanale YouTube Polskiego Radia.

  • „Łatwo powiedzieć. Tomasz Piekot” – językoznawca Tomasz Piekot wprowadza słuchaczy w meandry współczesnej polszczyzny, łącząc ciekawostki językowe z poczuciem humoru I przykładami z życia codziennego. Premierowe odcinki publikowane są w środy.
  • „Mroczna historia Watykanu” – Agnieszka Kozłowska-Łysko z redakcji programów katolickich Polskiego Radia przybliża najbardziej bulwersujące i wstrząsające epizody z historii Stolicy Apostolskiej. Ten podcast jest realizowany także w formie wideo, a nowe odcinki pojawiają się w każdy czwartek.
  • „Sekcja teorii spiskowych” – Aleksandra i Piotr Stanisławscy z bloga Crazy Nauka analizują najsłynniejsze teorie spiskowe, weryfikując je naukowo i obalając mity. Podcast również realizowany jest w wersji wideo, a odcinki publikowane są w poniedziałki.
  • „Anatomia opery” – Agata Kwiecińska i dyrygent Adam Banaszak zabierają słuchaczy w fascynującą podróż po największych dziełach operowych świata. Opowiadają o muzyce, libretcie i dramatycznych historiach związanych z powstaniem arcydzieł operowych. Podcast dostępny jest w formie audio i wideo, a nowe odcinki publikowane w każdą środę. Wersja podcastu wraz z przykładami muzycznymi dostępna jest na podcasty.polskieradio.pl.

W ofercie podcastowej Polskiego Radia nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych – Wojciech Mikołuszko przygotowuje serię o dinozaurach tworzoną z dziećmi i dla dzieci. 


Premiery w grudniu i kolejne projekty w 2026 roku

W grudniu premierę będzie miał audioserial „Zamiana” autorstwa Braci Miłoszewskich – to nowa propozycja dla fanów pełnych napięcia historii.

Na styczeń 2026 roku Polskie Radio zapowiada kolejne duże projekty, m.in. we współpracy z Vincentem V. Severskim i Piotrem Niemczykiem.

Podcastów Polskiego Radia można słuchać na polskieradio.pl/podcasty, w aplikacji mobilnej Polskiego Radia, na Spotify i Apple Podcasts.

Podcasty realizowane również w formie wideo, w tym „Mroczna historia Watykanu”, „Sekcja teorii spiskowych” i „Anatomia opery”, można oglądać na kanale YouTube Polskiego Radia.

informacja prasowa

wtorek, 14 października 2025

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 15-19.10.2025 i Festiwal Kultury Bez Barier

W nadchodzący weekend Muzeum Narodowe we Wrocławiu włącza się w obchody Festiwalu Kultury Bez Barier. Nnajbardziej otwarty festiwal w Polsce oferuje wydarzenia dostępne dla wszystkich osób, niezależnie od stopnia i rodzaju niepełnosprawności. W Muzeum Narodowym zaplanowano integracyjne warsztaty malarskie dla seniorów i osób z ograniczeniami ruchowym inspirowane malarstwem Olgi Boznańskiej, w Muzeum Etnograficznym w trakcie spotkania z audiodeskrypcją będzie można poznać tajemnice Dolnego Śląska, a w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej twórczość Marii Jaremy będzie punktem wyjścia integracyjnych warsztatów sensorycznych z audiodeskrypcją.

Konserwacja - droga do odzyskania tożsamości obrazu, fot. M. Lorek

Ponadto w Muzeum Narodowym we Wrocławiu można będzie m.in. wysłuchać wykładów: Karoliny Furykiewicz o konserwacji obrazów Petera Paula Rubensa, Michała A. Pieczki o Angkor Wat – architektoniczno-rzeźbiarskim cudzie w sercu kambodżańskiej dżungli czy Adama Pacholaka o fotografii w trudnych latach 80. XX w.

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej zaprasza na wydarzenia towarzyszące wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania” – oprowadzanie po ekspozycji, zajęcia plastyczno-ruchowe dla dzieci, warsztaty tańca intuicyjnego dla dorosłych. Zaplanowano także spektakl Teatru Czterech pt. „Strategie przetrwania” w eksperymentalnej formule silent disco.


Muzeum Narodowe we Wrocławiu


18.10, g. 15:00

Konserwacja – droga do odzyskania tożsamości obrazu. Wykład Karoliny Furykiewicz (konserwatorki malarstwa w Pracowni Konserwatorskiej MNWr) w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Rubens na Śląsku”

Malowidło wypożyczone z parafii pw. św. Anny w Gliwicach Łabędy na trwającą do końca listopada 2025 r. wystawę „Rubens na Śląsku” jest pięknym barokowym przedstawieniem wizji św. Alojzego, które ujmuje wdzięczną kompozycją i uroczym zestawem barw. Sposób ujęcia tematu świadczy o niewątpliwym wpływie mistrza z Antwerpii, a sprawne wykonanie – o zdecydowanie wysokich umiejętnościach autora. Brak informacji na temat proweniencji oraz określenie malarza „nieznany” czyniły ten wybijający się obraz dodatkowo intrygującym. I mimo iż w dalszym ciągu nie wiemy, w jaki sposób malowidło to dotarło na Śląsk, jedna z dotyczących go zagadek została podczas konserwacji rozwiązana. Pod grubą warstwą zabrudzeń, werniksu i rozległych retuszy kryła się subtelna sygnatura. Trzy litery tworzące monogram ukryte w cieniu obłoku u stóp Marii pozwoliły na ustalenie autora tego wyjątkowego przedstawienia!

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


18.10, g. 16:00

Drzewa – majestatyczne „świątynie życia”. Szlakiem drzew w sztukach plastycznych. Spacer tematyczny po wystawach stałych oraz warsztaty plastyczne, prowadzenie: Michał Pieczka. Wydarzenie w ramach Wrocławskich Dni Seniora 2025

Drzewa to najpotężniejsze i chyba najbardziej niezwykłe organizmy żywe spotykane na Ziemi. Bez nich właściwie trudno wyobrazić sobie życie w ogóle. Drzewa wszak stanowią schronienie dla niezliczonej ilości mniejszych i większych zwierząt i roślin. Podczas spotkania obejrzymy wspólnie wybrane obrazy ukazujące te wspaniałe rośliny w salach wystaw stałych wrocławskiego Muzeum Narodowego. Następnie tworzyć będziemy z kolorowego papieru i bibuły reliefy ukazujące drzewa z ich snów. Zapraszamy wszystkich miłośników piękna natury i sztuki!

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


19.10, g. 10:30

Angkor Wat – architektoniczno-rzeźbiarski cud w sercu kambodżańskiej dżungli. Wykład Michała A. Pieczki w ramach cyklu „Ze sztuką przez świat”

Kompleks świątynny w dawnej stolicy Imperium Khmerów to bezsprzecznie jeden z największych cudów tego świata. Wzniesiony w XII w. stanowi po dziś dzień największy zespół budowli religijnych na Ziemi. Zachwyca bogactwem rzeźb i wyszukanych form architektury. Nic więc dziwnego, że stał się najważniejszym symbolem Królestwa Kambodży i widnieje na jego fladze. W egzotyczną podróż do tego cudu pośród dżungli zapraszamy wszystkich miłośników podróży, historii, sztuki i przyrody.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


19.10, g. 12:00

Bankructwo czy bunt? Fotografia w trudnych latach 80. XX w. Wykład Adama Pacholaka w ramach cyklu „Obraz i Obiektyw: kurs historii fotografii polskiej”

Po okresie dominacji fotomedialnego konceptualizmu dekada lat 80. bywa nazywana powrotem malarstwa lub sztuki przy Kościele. Fotografia przeżywała kryzys, ale nie zniknęła. W obliczu burzliwych wydarzeń politycznych i społecznych końca PRL-u fotoreportaż powrócił w wielkim stylu, a twórcy i twórczynie, jak Beata Bohdziewicz, znajdowali kreatywne sposoby na jego wyrażanie. W trakcie wykładu zobaczymy również, jak wcześniejsi artyści fotomedialni radzili sobie z owym trudnym czasem: od religijnego uniesienia Pawła Kwieka, przez konsekwencję Ewy Partum, po ironiczne środowisko Kultury Zrzuty i Łodzi Kaliskiej. Nie zabraknie również wrocławskiego fenomenu… soc-sur-realistycznej Pomarańczowej Alternatywy.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


19.10, g. 15:00

Karton nobilitowany – spotkanie z malarstwem Olgi Boznańskiej. Integracyjne warsztaty malarskie dla seniorów i osób z ograniczeniami ruchowym, wydarzenie w ramach obchodów Roku Olgi Boznańskiej, a także Festiwalu Kultury Bez Barier i Wrocławskich Dni Seniora 2025. Prowadzenie: Izabela Trembałowicz-Chęć

Olga Boznańska – badaczka i mistrzyni szerokiej skali szarości, autorka niebanalnych portretów i nieoczywistych martwych natur. Matowość kartonowych podobrazi uczyniła walorem swej sztuki. Pisała: „Obrazy moje (…) są prawdą, są uczciwe, pańskie, nie ma w nich małostkowości, nie ma maniery, nie ma blagi. Są ciche i żywe”.

Bilety w cenie 3 zł

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Dolny Śląsk dla dociekliwych


Muzeum Etnograficzne


18.10, g. 14:00

Dolny Śląsk dla dociekliwych. Spotkanie z audiodeskrypcją w ramach Festiwalu Kultury Bez Barier, prowadzenie: Olga Budzan

Czym dawniej pachniał Dolny Śląsk? Czy Dolnoślązaczki nosiły krótkie spódniczki? Kto nosił komodę na głowie? Na te i inne pytania o naszym regionie postaramy się odpowiedzieć w trakcie spotkania z kilkoma zabytkami znajdującymi się we wrocławskim Muzeum Etnograficznym. Zapraszamy wszystkich ciekawych świata i obiecujemy wielozmysłowe doznania w kontakcie z zabytkami!

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu


19.10, g. 12:00

Papierowa makatka. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Olga Budzan

Makatki to wyszywane obrazki przedstawiające różne prześliczne scenki. Czasem są to scenki rodzinne, ukazujące np. kuchareczki krzątające się po kuchni, innym razem krasnoludki buszujące po lesie czy panie odświeżające się nad dzbanem czystej wody. Makatki zdobiły głównie kuchnie, bardzo często ilustracjom towarzyszyły napisy zachwalające pracowitość gospodyni. Podczas warsztatów będzie można narysować makatkę inspirowaną tradycyjnymi kuchennymi tkaninami.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu


Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej


15.10, g. 14:00

Dotyk abstrakcji – Maria Jarema. Integracyjne warsztaty sensoryczne z audiodeskrypcją w ramach Festiwalu Kultury Bez Barier. Prowadzenie: Kinga Łaska

Świat abstrakcji Marii Jaremy zachwyca, jej plamy barwne współgrają ze sobą, uzupełniają się, ale i rywalizują. Uczestnicy warsztatów poprzez dotyk doświadczą różnorodności dzieł Jaremy. W części praktycznej tworzyć będą odbitki w technice monotypii.

Bilety w cenie 3 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


17.10, g. 16:00

O czwartej pod Kopułami. Oprowadzanie po wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania”

A może by tak zacząć weekend od spotkania ze sztuką? Pawilon Czterech Kopuł zaprasza na oprowadzanie po wystawie poświęconej legendarnemu malarzowi i rysownikowi Waldemarowi Cwenarskiemu (1926–1953), zorganizowanej w 100. rocznicę urodzin artysty oraz 70. otwarcia Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale (1955), gdzie prace artysty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Twórczość Cwenarskiego zasługuje na najwyższe uznanie nie tylko jako przykład niezależnej sztuki powojennej, wyjątkowo przejmujący zapis dramatycznych czasów pokolenia naznaczonego piętnem II wojny światowej, ale również jako uniwersalna, pełna emocji opowieść o potrzebie bliskości, miłości, ochrony tego, co w życiu najcenniejsze.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


18.10, g. 11:00

Dziecięce radości i smuteczki. Zajęcia plastyczno-ruchowe Barbary Przerwy dla dzieci w wieku 6–10 lat w ramach cyklu „Muzealne poruszenie”

Co nas cieszy, a co smuci – porozmawiamy o tym! Wszystkie emocje, które odczuwamy, są przecież dla nas ważne. A przy okazji obejrzymy dzieci namalowane przez bardzo znanych malarzy: Witolda Wojtkiewicza, Tadeusza Makowskiego i Waldemara Cwenarskiego. Zastanowimy się wspólnie, jakimi ruchami możemy zobrazować nasze uczucia i jakimi kolorami najlepiej je namalować. To będą tańczące obrazy pełne wielobarwnych emocji i uczuć.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


18.10, g. 12:00

Różne odmiany kubizmu. Wykład Kingi Łaski w ramach cyklu „Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności”

Kubizm, jeden z najważniejszych kierunków awangardy XX wieku, zrewolucjonizował sposób patrzenia na rzeczywistość i przedstawiania jej w sztuce. W czasie wykładu przyjrzymy się genezie tego ruchu, jego kluczowym twórcom oraz przemianom, które doprowadziły do wykształcenia różnych nowych nurtów. Spotkanie będzie okazją, by zobaczyć, że kubizm to nie jednolita stylistyka, lecz bogata sieć poszukiwań artystycznych.

Bilety w cenie 15 zł

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


18.10, g. 14:00

Co to za sygnał. Integracyjne warsztaty rodzinne dostosowane do potrzeb osób w spektrum. Prowadzenie: Marta Bańkowska

Będą to warsztaty plastyczne, które połączą sztukę, emocje i kreatywną ekspresję! W kameralnej atmosferze wspólnie przyjrzymy się obrazowi Jerzego Tchórzewskiego „Sygnał” i odkryjemy, jak sztuka może być mostem do lepszego rozumienia siebie i świata. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli okazję: rozwinąć zdolności wyrażania emocji i myśli poprzez sztukę, ćwiczyć komunikację werbalną i pozawerbalną, zredukować napięcie dzięki spokojnym działaniom plastycznym, odkryć, jak obrazy i sygnały (kolory, gesty, dźwięki) mogą przekazywać ważne komunikaty. To spotkanie, które nie tylko rozwinie kreatywność, ale również pomoże zbudować poczucie bezpieczeństwa w twórczym procesie. Każdy sygnał – od cichych po głośne, od subtelnych po wyraziste – stanie się częścią naszej wspólnej historii.

Bilety w cenie 3 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


18.10, g. 18:00

Subtelności łagodności i smutku. Warsztaty tańca intuicyjnego dla dorosłych w ramach cyklu „Co mnie porusza w sztuce współczesnej”, prowadzenie: Barbara Przerwa

W czasie pierwszego spotkania z czterech zaplanowanych na wystawie czasowej „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania” poświęcimy szczególną uwagę obrazom, na których namalowane są dzieci. Skupimy się na dziecięcej wrażliwości, łagodności ich spojrzeń i naturalności postawy ciała. W swobodnym ruchu będziemy poszukiwać dziecięcej spontaniczności w okazywaniu emocji. Nie obędzie się bez improwizowania radości i ciekawości zabawy, subtelności smutku i zadumy. Przywołamy wspomnienia z dzieciństwa, przecież każdy z nas był kiedyś dzieckiem, zatańczymy to, co nas cieszy i ubogaca.

Bilety w cenie 20 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


18.10, g. 11:00

Dziecięce radości i smuteczki. Zajęcia plastyczno-ruchowe Barbary Przerwy dla dzieci w wieku 6–10 lat w ramach cyklu „Muzealne poruszenie”

Co nas cieszy, a co smuci – porozmawiamy o tym! Wszystkie emocje, które odczuwamy, są przecież dla nas ważne. A przy okazji obejrzymy dzieci namalowane przez bardzo znanych malarzy: Witolda Wojtkiewicza, Tadeusza Makowskiego i Waldemara Cwenarskiego. Zastanowimy się wspólnie, jakimi ruchami możemy zobrazować nasze uczucia i jakimi kolorami najlepiej je namalować. To będą tańczące obrazy pełne wielobarwnych emocji i uczuć.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


19.10, g. 16:44

Strategie przetrwania – spotkanie wprowadzające. Prowadzenie: Justyna Oleksy

Oprowadzanie po fragmentach wystawy polskiej sztuki współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł, które pomoże lepiej rozgościć się w wątkach poruszanych w trakcie spektaklu „Strategie przetrwania. Silent disco” [19.10, g. 18:04, Performance Teatru Czterech].

Wstęp z biletem na wystawę stałą

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


19.10, g. 18:04

Strategie przetrwania. Silent disco. Performance Teatru Czterech

Zapraszamy na teatralne silent disco w Muzeum Sztuki Współczesnej.

Kontrola, zuchwałość, milczenie i cisza. Którą strategię wybierzesz?

Doświadczenie performatywne w formule silent disco to cztery równoległe sceny – cztery strategie przetrwania.

Bilety w cenie 30 zł dostępne online

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


19.10, g. 17:00

Spojrzenie. I gdzie ono nas zaprowadzi? Warsztaty medytacji do dzieł sztuki w ramach autorskiego cyklu Barbary Przerwy „W kierunku zamyślenia. Cwenarski”

To będzie czas na zmyślenie się i zapatrzenie. Spojrzymy w oczy Waldemarowi Cwenarskiemu, jego matce, przyjaciołom – namalowanym lub narysowanym. Skupimy uwagę na wybranych obrazach. Będziemy medytować nad linią, kreską, plamą, w łagodności i bez pośpiechu będziemy wpatrywać się w nie i wypatrywać tej chwili, w której stają się okiem, ustami, nosem, zmarszczonym czołem. Po krótkim wprowadzeniu o życiu artysty z uważnością i w ciszy oddamy się rozmyślaniom i zadumie na dziełem sztuki.

Bilety w cenie 20 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł

informacja prasowa

poniedziałek, 13 października 2025

„Hiszpańska Przygoda” – projekt edukacyjno-kulturalny dla dzieci i młodzieży

W tym tygodniu we Wrocławiu rusza nowy projekt kulturalno-edukacyjny „Hiszpańska Przygoda”, którego celem jest przybliżenie mieszkańcom bogactwa kultury hiszpańskiej i latynoskiej. W ramach przedsięwzięcia odbędą się warsztaty taneczne, rytmiczne oraz cykl pokazów filmowych, łączących edukację, integrację i rozwój kompetencji międzykulturowych dzieci. Organizatorem projektu jest stowarzyszenie Fandango Polska.


Zajęcia będą odbywać się w różnych lokalizacjach Wrocławia: Restauracji La Habana, Ośrodku Postaw Twórczych Zamek oraz Centrum na Przedmieściu. Zajęcia są bezpłatne, ale obowiązują zapisy przez formularze Google – wszelkie informacje znajdują się na stronie organizatora: https://elfandango.pl/.


TANIEC, RYTM, KINO — TRZY ŚCIEŻKI HISZPAŃSKIEJ PRZYGODY

1. Terapia rytmem

Cykl autorskich warsztatów rytmicznych, stworzony przez hiszpańskiego muzyka Borję Soto, zafascynowanego muzyką latynoską, flamenco i hindi oraz jogą i technikami oddechowymi. Zajęcia łączą elementy rytmiczne, ruchu i pracy z ciałem, wspierając redukcję stresu, rozwój naturalnego poczucia rytmu, poprawę koordynacji i umiejętności zarządzania czasem.

Każde spotkanie potrwa 2 godziny i będzie dostępne dla ok. 12 uczestników. Łącznie zaplanowano 12 spotkań.

Pierwsze zajęcia ruszają 21 października w OPT Zamek.

Zapisy: https://forms.gle/Nj5w1mLNLyQKxmxW8

Wydarzenie: https://fb.me/e/93LNTxeZS

2. Dyskusyjny Klub Kina Hiszpańskojęzycznego

Spotkania filmowe, poświęcone kinematografii krajów hiszpańskojęzycznych. Każdy pokaz będzie poprzedzony eksperckim wprowadzeniem dr Dominiki Zielińskiej i zakończony moderowaną dyskusją o kulturze, historii czy problemach społecznych poruszanych w filmach.

Łącznie zaplanowano 7 spotkań pierwsze odbędzie się 20 października w Centrum na Przedmieściu.

Zapisy: https://forms.gle/RJeA81oiABUjESGh9

Wydarzenie: https://fb.me/e/3JZHezgvC

3. Warsztaty taneczne

Cykl zajęć tanecznych inspirowanych tradycyjnymi i współczesnymi tańcami hiszpańskojęzycznego świata – głównie Ameryki Łacińskiej. Każde spotkanie poprzedzi krótki wstęp o historii i znaczeniu danego tańca, po którym uczestnicy nauczą się podstawowych kroków i układów. Zajęcia poprowadzi  kubańska tancerka Jacqueline Laza Carrera.

Zajęcia odbywać się będą w środy i piątki przez okres od połowy października do pierwszego tygodnia grudnia w Restauracji La Habana. Obejmą 16 spotkań po 1 godzinie, z udziałem ok. 12 uczestników. Pierwsze warsztaty już 15 października. 

Zapisy: https://forms.gle/vbDJ2Dkt4WmEEbCV7

Wydarzenie: https://fb.me/e/1Oimyt24aG


EDUKACJA I INTEGRACJA

„Hiszpańska Przygoda” to nie tylko lekcja o kulturze, lecz także przestrzeń do rozwoju wrażliwości międzykulturowej, współpracy i ekspresji poprzez sztukę. Projekt angażuje różnorodne grupy społeczne – w tym dzieci, młodzież, dorosłych i osoby z niepełnosprawnościami – tworząc przestrzeń otwartą i inkluzywną.

PARTNERZY

Projekt jest współfinansowany ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Partnerzy projektu:

Centrum na Przedmieściu

Restauracja La Habana

Ośrodek Postaw Twórczych Zamek

Stowarzyszenie NOMADA

Dolnośląski Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy nr 12 im. Marii Grzegorzewskiej

KA – International Art Management

Patronat medialny: Radio RAM i Radio Wrocław

KIEDY I GDZIE

Warsztaty taneczne – środy i piątki, Restauracja La Habana, ul. 8 Maja 86/1B, Wrocław

Terapia Rytmem – wtorki, OPT Zamek, plac Świętojański 1, Wrocław

Pokazy filmowe i dyskusje – poniedziałki, Centrum na Przedmieściu, ul. Prądzyńskiego 39a, Wrocław


INFORMACIÓN DE PRENSA

Aventura Española: una serie de talleres y eventos culturales para niños en Breslavia

Esta semana se lanza en Breslavia un nuevo proyecto cultural y educativo, "Aventura Española". Su objetivo es acercar a los residentes a la riqueza de la cultura española y latina. El proyecto incluirá talleres de danza y ritmo, así como una serie de proyecciones de películas, combinando educación, integración y desarrollo de las competencias interculturales de los niños. El proyecto está organizado por la asociación Fandango Polska.

Las clases se impartirán en varios lugares de Breslavia: el restaurante La Habana, el Centro de Artes Creativas Zamek y Centrum na Przedmieściu. Los talleres son gratuitos, pero es necesario inscribirse a través de formularios de Google. Encontrará toda la información en la página web del organizador: https://elfandango.pl/.

BAILE, RITMO, CINE: TRES CAMINOS DE LA AVENTURA ESPAÑOLA

1. Terapia del Ritmo

Una serie de talleres de ritmo originales creados por el músico español Borja Soto, apasionado por la música latina, flamenco e hindi, así como por el yoga y las técnicas de respiración. Las clases combinan ritmo, movimiento y trabajo corporal, favoreciendo la reducción del estrés, desarrollando un sentido natural del ritmo y mejorando la coordinación y la gestión del tiempo.

Cada sesión tendrá una duración de 2 horas y estará abierta a aproximadamente 12 participantes. Se han planificado 12 sesiones en total.

La primera sesión comienza el 21 de octubre en OPT Zamek.

Inscripción: https://forms.gle/Nj5w1mLNLyQKxmxW8

Evento: https://fb.me/e/93LNTxeZS


2. Club de Debate sobre Cine en Español

Sesiones de cine dedicadas al cine de países hispanohablantes. Cada proyección estará precedida por una introducción experta a cargo de la Dra. Dominika Zielińska y concluirá con un debate moderado sobre la cultura, la historia y los temas sociales abordados en las películas.

Se han planificado 7 sesiones en total; la primera tendrá lugar el 20 de octubre en Centrum na Przedmieściu.

Inscripción: https://forms.gle/RJeA81oiABUjESGh9

Evento: https://fb.me/e/3JZHezgvC


3. Talleres de Danza

Serie de clases de danza inspiradas en danzas tradicionales y contemporáneas del mundo hispanohablante, principalmente de Latinoamérica. Cada sesión estará precedida por una breve introducción sobre la historia y la importancia del baile, tras lo cual los participantes aprenderán los pasos y rutinas básicos. Las clases estarán a cargo de la encantadora bailarina cubana Jacqueline Laza Carrera.

Las clases se impartirán los miércoles y viernes de octubre y noviembre en el Restaurante La Habana. Consistirán en 16 sesiones de una hora con aproximadamente 12 participantes. El primer taller tendrá lugar el 15 de octubre.

Inscripción: https://forms.gle/vbDJ2Dkt4WmEEbCV7

Evento: https://fb.me/e/1Oimyt24aG


EDUCACIÓN E INTEGRACIÓN

“Aventura Española” no es solo una lección cultural, sino también un espacio para desarrollar la sensibilidad intercultural, la cooperación y la expresión a través del arte. El proyecto involucra a diversos grupos sociales, incluyendo niños, jóvenes, adultos y personas con discapacidad, creando un espacio abierto e inclusivo.

COLABORADORES

El proyecto está cofinanciado por la Oficina del Mariscal del Voivodato de Baja Silesia. Socios del proyecto:

Centrum na Przedmieściu

Restaurante La Habana

Centro de artes creativas Zamek

Asociación NOMADA

Centro educativo especial de Baja Silesia nº 12 que lleva el nombre de Maria Grzegorzewska

KA – International Art Management

Patrocinio de los medios: Radio RAM y Radio Wrocław

CUANDO Y DONDE

Talleres de danza – miércoles y viernes, Restaurante La Habana, calle Maja 8 86/1B, Wrocław

Terapia de Ritmo – martes, OPT Zamek, Plac Świętojański 1, Wrocław

Proyecciones de películas y debates – lunes, Centrum na Przedmieściu, calle Prądzyńskiego 39a, Wrocław

informacja prasowa

Plebiscyt radiowej Dwójki na najlepszego uczestnika XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina

 Program 2 Polskiego Radia zaprasza do głosowania na najlepszego uczestnika XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Już od poniedziałku, 13 października, słuchacze mogą oddawać głosy na pianistów, którzy dotarli do III etapu Konkursu. Plebiscyt potrwa do 20 października. 

Plebiscyt radiowej Dwójki to wyjątkowa okazja, by słuchacze stacji współtworzyli historię jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie -  XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Od poniedziałku, od godz. 9.00, wystarczy wejść na stronę www.polskieradio.pl/dwojka, wybrać swojego ulubionego pianistę spośród uczestników III etapu i zagłosować. Osoby, które dodatkowo uzasadnią swój wybór, wezmą udział w konkursie na najciekawsze z nich. Oceniać je będą dziennikarze Programu 2 Polskiego Radia i Polskiego Radia Chopin: Piotr Matwiejczuk, Agata Kwiecińska i Róża Światczyńska, którzy nagrodzą sześciu autorów najoryginalniejszych wypowiedzi.

Nagroda główna: podwójny bilet na III Koncert Laureatów XIX Konkursu Chopinowskiego, który odbędzie się 23 października 2025 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie, oraz faksymile Mazurka op. 59 nr 3 (wersja w tonacji g-moll). 

Wyróżnienia (5): zestaw albumów Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina („Wdech” Filipa Dowjata, „Niedenthal – XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina” Chrisa Niedenthala) oraz faksymile Mazurka op. 59 nr 3.

Wyniki plebiscytu i nazwiska nagrodzonych zostaną ogłoszone 21 października w audycji specjalnej „Podsumowanie XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina” w godz.14:00–16:00 na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Radiowa Dwójka zaprasza także na kolejne transmisje przesłuchań. Występy uczestników ze Studia Konkursowego Dwójki w Filharmonii Narodowej na gorąco podsumowują dziennikarze Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia: Agata Kwiecińska, Róża Światczyńska, Klaudia Baranowska, Andrzej Sułek, Przemek Psikuta i Marcin Majchrowski. 

Więcej informacji i Regulamin Plebiscytu dostępną są na stronie: www.polskieradio.pl/dwojka. 

Studio Konkursowe Dwójki na YT.

O Konkursie można słuchać także w Polskim Radiu Chopin.

informacja prasowa

niedziela, 12 października 2025

FOUR SEASONS 300 - Théotime Langlois de Swarte i Wrocławska Orkiestra Barokowa /zapowiedź koncertu/

Dziś o 18.00 Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert, którego gwiazdą będzie skrzypek, mistrz muzyki dawnej –  Théotime Langlois de Swarte, a towarzyszyć mu będzie Wrocławska Orkiestra Barokowa. Usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, a także kompozycje innych twórców włoskiego baroku: Claudia Monteverdiego, Marca Uccelliniego i Francesca Geminianiego.

Theotime Langlois de Swarte, fot.Marco Borggreve

Wieczór rozpocznie Adoramus te Christe Claudia Monteverdiego – medytacyjna miniatura w opracowaniu prowadzącego koncert skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte’a. Następnie zabrzmią inne instrumentalne perły włoskiego baroku: przeznaczony na smyczki Koncert d-moll „Madrigalesco” RV 129, pełne wdzięku dzieło Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3 Uccelliniego oraz dramatyczny Koncert skrzypcowy d-moll RV 813 Vivaldiego. Kolejną okazją do zaprezentowania kunsztu wykonawczego francuskiego artysty będzie Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 Geminianiego, oparte na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Arcangela Corellego – temat La follia stał się jednym z najchętniej opracowywanych wariacyjnie motywów w historii muzyki. W programie znajdzie się także obraz burzy morskiej pochodzący z opery pastoralnej Vivaldiego Wierna nimfa oraz Grave, czyli śpiewne drugie ogniwo Koncertu skrzypcowego B-dur RV 370.

Główną kompozycją wieczoru będą jednak Cztery pory roku. Zbiór ten stanowi szczytowe osiągnięcie w dziedzinie barokowego koncertu instrumentalnego, jest też wyrazem muzycznego malarstwa dźwiękowego – koncepcji zwanej imitazione della natura. Vivaldi z finezją wplótł w dzieło efekty dźwiękonaśladowcze: uważny słuchacz wychwyci tu śpiew ptaków, ujadanie psa, brzęczenie gzów i komarów, grzmoty zwiastujące nadciągającą burzę czy szczękanie zębów na mrozie. Elementy te pozostają w ścisłym związku z treścią czterech sonetów, które towarzyszyły pierwszemu wydaniu koncertów – nie znamy autora poetyckich strof (niektórzy spekulują, że mógł nim być sam kompozytor), ale najpewniej powstały one przed muzyką i stanowiły inspirację do jej napisania. Cykl ukazuje żywą więź człowieka z naturą i jego zależność od rytmu przyrody. Niezwykła inwencja melodyczna, żywa rytmika i ekspresyjność utworów sprawiają, że cieszą się one wielką popularnością.

Program:

C. Monteverdi Adoramus te Christe SV 289 (oprac. T. Langois de Swarte)

A. Vivaldi Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129

M. Uccellini Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3

A. Vivaldi Koncert skrzypcowy d-moll RV 813

F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego

A. Vivaldi Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” RV 269; Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315

***

A. Vivaldi

Sinfonia „Tempesta di mare” z opery La fida ninfa RV 714

Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 3 F-dur „Jesień” RV 293

Koncert skrzypcowy B-dur RV 370: II. Grave

Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 4 f-moll „Zima” RV 297

Wykonawcy:

Théotime Langlois de Swarte – skrzypce solo, prowadzenie 

Wrocławska Orkiestra Barokowa 

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej


Czas trwania:

120 minut

Po koncercie Théotime Langlois de Swarte będzie podpisywał płyty przy Księgarni Niskie Łąki (na poziomie 0).

informacja prasowa