4 maja miał premierę nowy album Narodowego Forum Muzyki i szwajcarskiej wytwórni Claves: "17th-Century Sacred Music in Wrocław". Został zrealizowany przez Wrocławską Orkiestrę Barokową oraz zespoły Gli Angeli Genève i Concerto Palatino. Całość poprowadził Stephan MacLeod – szwajcarski dyrygent, a zarazem jeden z najwybitniejszych śpiewaków międzynarodowej sceny muzyki dawnej.
Album stanowi panoramę muzyki sakralnej siedemnastowiecznego Wrocławia. Zawiera dzieła wyjątkowe, zachowane jedynie w czterech wrocławskich kolekcjach. Są to pochodzące z lat 1608–1676 utwory kompozytorów włoskich, niemieckich i polskich. Płyta ukazuje szerokie muzyczne horyzonty dawnych wrocławian i artystyczny splendor miasta.
"Siedemnastowieczny Wrocław był jednym z ważniejszych ośrodków muzycznych Europy. Obszerne biblioteki muzyczne zgromadzono w trzech głównych kościołach protestanckich miasta: św. Elżbiety, św. Marii Magdaleny i św. Bernardyna. Ich repertuar kształtowały zarówno druki z niemieckich i włoskich oficyn, jak i kompozycje lokalnych kantorów lub organistów zatrudnianych w kościelnych zespołach. Odrębny zbiór niemal czterystu druków muzycznych z lat 1610–1665 przez większą część stulecia pozostawał w rękach prywatnych. Jego inicjatorem był prawdopodobnie Ambrosius Profe, organista kościoła św. Elżbiety w latach 1633–1649, a kolejnym właścicielem Daniel Sartorius, nauczyciel w gimnazjum przy tej świątyni. Po jego śmierci w roku 1671 zbiór ów został wcielony do Bibliotheca Rhedigeriana – kolekcji rzadkich rękopisów, druków, obrazów, rzeźb, monet i minerałów, zebranej przez wrocławskiego patrycjusza Thomasa Rhedigera (1540–1576), zdeponowanej w sali nad zakrystią kościoła św. Elżbiety, przekazanej miastu w roku 1645 i udostępnionej publicznie w roku 1661. Wszystkie te zbiory muzykaliów wcielono w latach 1865–1867 do nowo założonej Stadtbibliothek. Wywiezione z miasta podczas II wojny światowej, zostały one po roku 1945 rozproszone. Część nie odnalazła się do dzisiaj. Większość druków muzycznych powróciła do Wrocławia. Liczne rękopisy uważane były za zaginione aż do końca lat osiemdziesiątych, kiedy ogłoszono ich obecność w berlińskiej Staatsbibliothek; trafiły tam z Moskwy, gdzie wciąż pozostają niektóre pozycje dawnej wrocławskiej książnicy. Próbując nakreślić panoramę muzyki sakralnej siedemnastowiecznego Wrocławia, przedstawiamy na płycie kompozycje z czterech różnych kolekcji, najczęściej unikatowe, zachowane wyłącznie w zbiorach proweniencji wrocławskiej. Są to pochodzące z lat 1608–1676 utwory kompozytorów włoskich, niemieckich (w tym lokalnych, wrocławskich) i polskich, które zaświadczają o szerokich horyzontach muzycznych miasta i stanowią wymowne świadectwo jego dawnej artystycznej świetności” (fragment eseju Marcina Szelesta zamieszczonego w booklecie płyty).
17th-Century Sacred Music in Wrocław
Stephan MacLeod – dyrygent
Gli Angeli Genève
Aleksandra Lewandowska, Grace Davidson – soprany
Alex Potter – alt
Jan Kobow, Stephan Gähler – tenory
Stephan MacLeod – bas
Marzena Michałowska, Aleksandra Turalska – soprany
Piotr Olech – alt
Maciej Gocman, Václav Čížek – tenory
Jaromír Nosek – bas
Concerto Palatino
Bruce Dickey, Gawain Glenton – cynki
Simen Van Mechelen, Claire MacIntyre, Charles Toet, Joost Swinkels – puzony
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Zbigniew Pilch (koncertmistrz), Adam Pastuszka – skrzypce
Dominika Małecka – altówka
Jarosław Thiel (kierownictwo artystyczne) – wiolonczela
Ondřej Štajnochr – violone
Adrian Rovatkay – dulcjan
Marcin Szelest (muzykolog, konsultant artystyczny) – organy
Program:
Asprilio Pacelli (1570–1623) Dum esset rex (Sacrae cantiones, Wenecja, 1608)
Adam Jarzębski (ok. 1649–ok. 1648) Concerto secondo (ze zbioru Canzoni e concerti, 1627)
Mikołaj Zieleński (ok. 1550–ok. 1615) Communio Introibo ad altare Dei (Dominica in Sexagesima).
Biagio Marini (1594–1663) Sonata per l’Organo. Violino o cornetto (Sonate symphonie canzoni… op. 8, Wenecja, 1629)
Daniel Bollius (ok. 1590–ok. 1638) Dialogo a due voci e 6 stromenti, Domine puer meus jacet in domo (rkp. Breslau)
Franciszek Lilius (ok. 1600–1657) Exultabit cor meum (rkp. Breslau)
Giovanni Valentini (ok. 1582–1649) Sonata à 5 Voci (rkp. Breslau)
Paul Schäffer (ok. 1580 – 1645) Jauchzet dem Herren alle Welt – Iubileum Nuptiale (rkp. Breslau, 9.05.1656)
Tobias Zeutschner (1621–1675) Der Herr gebe euch vom Tau des Himmels (rkp. Breslau, 15.05.1656)
Marco Scacchi (ok. 1602–1662) O Tod, du darfst nicht glauben (kontrafaktura Donna voi vi credete ze zbioru Madrigali a cinque, Wenecja 1634 – rkp. Breslau)
Giovanni Legrenzi (1626–1690) Sonata VII La Donata a due, violino e violone o fagotto (Sonate a due e tre, op. 2, Wenecja, 1655)
Crato Bütner (1616–1679) O quanta in coelis laetitia (rkp. Breslau, 1654)
Tarquinio Merula (1595–1665) O Jesu mi dulcissime (kontrafaktura O Salutaris ze zbioru Pegaso, opera musicale, Wenecja, 1640 – Ambrosius Profe, Erster Theil gestlicher Concerten und Harmonien, Lipsk, 1641)
Philipp Friedrich Buchner (1614–1669) Sonata XIV. 2 Violin. e Fagotto (Plectrum musicum op. 4, Frankfurt, 1662)
Martin Mayer (ok. 1650–ok. 1712) Heilig ist der Herre Zebaoth (rkp. Breslau, 1676)
Wydawca: Claves Records (Szwajcaria), CD 1805 (www.claves.ch)
Reżyseria dźwięku, montaż, mastering: Markus Heiland, Tritonus Musikproduktion
Nagrania dokonano 17–19 kwietnia 2016 w Narodowym Forum Muzyki
Światowa premiera albumu: 4 maja 2018
informacja prasowa
"17th Century Sacred Music in Wrocław" - ADAM JARZĘBSKI: Concerto secondo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz