Zgromadzone są na niej lalki z różnych krajów i regionów Afryki, reprezentujące różne tradycje i różne potrzeby. Wszystkie wykonano w XX wieku. Niektóre służą rytuałom i obrzędom (np. wizerunki przodków), inne świętowaniu i rozrywce. Każda lalka czy maska ma nazwę – czy też dosyć rozbudowane imię (np. Łysy elegant, Kobieta, której łono jest czarne, ponieważ nie myła się pięć lat, Młoda katoliczka).
Są lalki bez twarzy – tak radzą sobie z zakazem tworzenia wizerunków muzułmanie w Nigerii.
Otwierały wystawę trzy panie – dyrektor BWA Agata Smalcerz, dyrektor Teatru Lalek Banialuka Lucyna Kozień i kustosz Muzeum Narodowego w Szczecinie i zarazem kurator Wystawy Ewa Prądzyńska. Lalki przyjechały na bielską wystawę właśnie ze Szczecina, który może się szczycić liczącą ok. 500 obiektów afrykańską kolekcją.
Ewa Prądzyńska, kuratorka wystawy (w środku), materiały organizatorów |
Ewa Prądzyńska, poproszona o krótkie wprowadzenie do wystawy, przyznała, że krótko się o afrykańskim teatrze nie da (dlatego oglądając wystawę warto przeczytać opisy eksponatów i wprowadzające teksty). Mówiła za to z zachwytem, że afrykański teatr lalek to zjawisko, które wciąż żyje i rozwija się, nie kostnieje w tradycji, ale nieustannie przyswaja nowe prądy:
Nam jest trudno to zrozumieć, ale w Afryce nie istnieje ogólne pojęcie lalki czy maski, tam się zawsze używa imion. Laki pochodzą z konkretnych przedstawień, granych w konkretnych miejscach. Idealna piękność kiedyś po prostu żyła w pewnej wiosce i ze względu na swoją urodę cieszyła się sławą w okolicy – a w końcu stała się ideałem kobiety. I dzieli się je też zupełnie nie po europejsku – na przykład na takie, które tańczą w dzień i takie, które tańczą w nocy. Albo takie, które mogą być oglądane przez mężczyzn i takie, które mogą oglądać kobiety. Kiedy jeżdżę do Afryki, zbieram na bieżąco wszystkie informacje o pozyskiwanych lalkach, bo kiedy upłynie trochę czasu, po prostu nie da się tego zrobić. Ten teatr jest tak żywy i bogaty, że nie da się go zamknąć w jednym opracowaniu.
Wystawa jest integralną częścią XXVII Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Lalkarskiej, który odbywa się od 22 do 26 maja 2018 r. w Bielsko-Białej.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz