sobota, 30 czerwca 2018

Letnie wystawy w BWA Wrocław

W okresie wakacyjnym,  Galeria BWA Wrocław zaprezentuje dwie wystawy: "Widmo Brockenu" - wystawę o doświadczaniu gór oraz "Ucieczkę po chwile samotności" Marzeny Krzemińskiej-Baluch .

Widmo Brockenu, Łukasz Paluch
Wystawa "Widmo Brockenu" poświęcona jest motywowi gór w sztuce współczesnej. Temat ten stanowi kanoniczną dla sztuki problematykę, tradycyjnie związaną z funkcjonującym w całym obszarze polskiej kultury mitem romantycznym. Dziś w wyraźny sposób podlega on ciągłym dekonstrukcjom i przeobrażeniom, stanowiąc dla artystów narzędzie eksploracji aktualnych problemów współczesności, własnych ograniczeń i możliwości, a także zagadnień o uniwersalnym charakterze, jak próba uporządkowania historii i kultury materialnej czy relacje człowieka z naturą.

Łukasz Patelczyk, La Montana Segrada, 2017

Widmo Brockenu to zjawisko owiane legendą. Występuje w górach rzadko,  kiedy wędrowiec jest na szczycie wystarczająco wysoko,  by ponad chmurami zaobserwować kładący się na warstwie obłoków własny cień, otoczony tęczową glorią. Popularny wśród taterników przesąd głosi, że człowiek, który ujrzał raz owe mamidło, w górach pozostanie już na zawsze. Aby odczarować fatum, musi doświadczyć zjawiska trzykrotnie.

Widmo Brockenu, od zawsze było postrzegane jako doznanie tajemnicze i transcendentne. Tu, jako metafora o romantycznych i metafizycznych konotacjach, jest punktem wyjścia do próby uchwycenia katalogu problemów podejmowanych przez różnych artystów, którzy inspiracji szukają wysoko nad poziomem morza. Wszak w dużej mierze na poszukiwaniu nadzmysłowych doznań opiera się całokształt zjawisk społecznych, sportowych, kulturowych czy wreszcie twórczych, związanych z górami.

Anna Klimczak Dobrzaniecka, Góry
Wystawa obejmuje realizacje przygotowane specjalnie do przestrzeni galerii, a także instalacje, malarstwo, rzeźbę, film, fotografię. Artyści prezentowani w galerii Awangarda reprezentują różne pokolenia i rozmaite kręgi artystyczne. To działający już w latach pięćdziesiątych klasycy malarstwa polskiego (Józef Hałas), osadzeni w środowisku wrocławskiej ASP twórcy (Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki, Wojciech Pukocz, Przemysław Pintal) czy przedstawiciele młodego i średniego pokolenia, migrujący między różnymi ośrodkami artystycznymi (Łukasz Patelczyk, Hubert Czerepok). Niektórzy z nich związani są z “małymi ojczyznami”, odnoszą się w swoich działaniach do kwestii regionalizmu, podejmując swoisty dialog z istniejącymi niegdyś w rodzimych ośrodkach górskich tradycjami artystycznymi (Zbigniew Frączkiewicz, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska). Inni zaś wnoszą zupełnie nową jakość i myśl artystyczną, niezależną od lokalnych kontekstów (Kornel Janczy, Zbigniew Rogalski) czy też na nowo je przepracowują (Jan Dziaczkowski). Na wystawie pojawiają się także odniesienia do świata filmu (Marcin Koszałka) czy teatru (Wojciech Doroszuk).

Kornel Janczy, Unfortunately, 2011, wydruk cyfrowy na papierze

Kuratorki: Alicja Klimczak-Dobrzaniecka, Patrycja Sikora


Artyści: Ewa Ciepielewska, Hubert Czerepok, Wojciech Doroszuk, Emilia Dudziec, Jan Dziaczkowski, Zbigniew Frączkiewicz, Józef Hałas, Kornel Janczy, Magdalena Jaroć, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Anna Klimczak-Dobrzaniecka, Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki, Marcin Koszałka, Kasper Lecnim, Urszula Madera, Miron Mattoszko, Łukasz Patelczyk, Przemysław Pintal, Wojciech Pukocz, Daria Pyrchała, Zbigniew Rogalski, Adam Rzepecki, Marek Sienkiewicz

13.07 – 02.09.2018
wernisaż: piątek, 13.07.2018, godz. 18:00 

Galeria Awangarda BWA Wrocław
ul. Wita Stwosza 32

..........................................................................................................................................

Ucieczka po chwile samotności, plakat,  proj. Łukasz Paluch
Podczas zagranicznych podróży na rezydencje i projekty artystyczne Marzena Krzemińska-Baluch przygląda się wnikliwie miejscom i otaczającej rzeczywistości, w której się aktualnie znajduje. Próbuje zapamiętać nie tylko dokładne kształty, ale bardziej tworzące się pod powiekami powidoki, które naznaczone są klimatem scenerii i towarzyszącym jej nastrojem. Inspiruje się przy tym słowami Juhani Pallasmaa, który tak pisał: Percepcja, pamięć i wyobraźnia znajdują się w stanie nieustannej interakcji; teraźniejszość miesza się z obrazami pamięci i marzeniami. Budujemy nieustannie olbrzymie miasto przywołań i przypomnień, a wszystkie odwiedzone przez nas miasta są składnikiem metropolii znajdującej się w naszym umyśle…

Marzena Krzemińska, Wind, 2017
Te przestrzenie pamięci stają się dla artystki sposobem na tworzenie. Uważa przy tym szkła niczym skóry – zmysłu, który wyznaczył początek całego naszego doświadczenia. Próbuje odnaleźć proces powstawania formy.
Szklane medium dostarczają mi inspiracji i wyzwań – mówi Marzena Krzemińska-Baluch. Eksperymentuję i obserwuję jego zachowania podczas kształtowania. W ten sposób powstają prace, które znacznie mocniej nasączone są powietrzem i procesem grawitacyjnym niż ogniem pieca. Minimalistyczne w kolorach dzieła formowane są w kształty, pełne nieoczywistych wypukłości, zagięć i złamań, które przypominają delikatną taflę wody jeziora, smukły horyzont górskiego krajobrazu czy też nawet ruch powietrza, który odczuwamy na ciele. 

Marzena Krzemińska, Lightbox, foto Alicja Kielan
Doświadczanie prac Marzeny – dopowiada kuratorka Beata Bartecka – to bardziej doświadczenie dla zmysłu dotyku niż oka, które podąża oczywistą ścieżką i skupia się na twardości i przezroczystości szkła. A jej dzieł aż chce się dotknąć, zamknąć oczy i poczuć przez skórę, która połączy jej wspomnienia i emocje z naszymi.

Wystawa "Ucieczka po chwile samotności" to jednocześnie część projektu pracy doktoranckiej, którą Marzena Krzemińska-Baluch przygotowała na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Towarzyszyć jej będzie monograficzna publikacja, której premiera odbędzie się na finisażu. 

O artystce:

Marzena Krzemińska-Baluch, fot. prasowa
Marzena Krzemińska-Baluch – ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Otrzymała wiele grantów i nagród, w tym: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Nagrodę w konkursie „Warm Glass Prize”. W 2011 roku był na rezydencji w Pilchuck Glass School w Stanwood (Stany Zjednoczone). W 2012 roku została uhonorowana stanowiskiem Teaching Assistant, a 2013 roku otrzymała stypendium artystyczne w Pilchuck Glass School. W 2016 roku zdobyła Srebrną Nagrodę w konkursie „Emerge” w Bullseye Glass Company (Stany Zjednoczone).

kuratorka: Beata Bartecka
producent: Karol Buganik
współpraca/program galerii: Dominika Drozdowska
identyfikacja wizualna: Łukasz Paluch
fotografia: Peter Kreibich
wsparcie: Jurand Szela


29.06.2018–25.08.2018
otwarcie: 29.06.2018 godz. 19.00

Galeria SIC! BWA Wrocław 
pl. Kościuszki 9/10 


informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

BIEGUNI Olgi Tokarczuk I NFM I 15. Leo Festiwal

W dniach od 9 do 19 maja 2024 r. odbędzie się 15. edycja Leo festiwal, tym razem zainspirowana powieścią Olgi Tokarczuk: "Bieguni"...

Popularne posty