niedziela, 5 sierpnia 2018

Skarby Muzyki Polskiej - 15. edycja festiwalu Forum Musicum


Program piętnastej, jubileuszowej edycji Forum Musicum 2018, Poświęcony został dawnej muzyce polskiej. Usłyszymy m.in. niedawno odkryte kompozycje Śiewińskiego i Krzysztofa Klabona oraz nowe interpretacje twórczości Mikołaja z Radomia. Zabrzmią renesansowe pieśni polskie, które zostaną zaprezentowane z dwóch perspektyw: religijnej oraz polityczno-ideowej.


17 sierpnia 2018, piątek, godz. 20:00, NFM, Sala Czerwona

Andrzej Siewiński – opera omnia


Niespotykane wcześniej zainteresowanie muzyką dawną oraz wykonawstwem historycznym przyczyniło się do odkrycia twórczości Andrzeja Siewińskiego (zm. 1726), najprawdopodobniej członka działającej wtedy w Krakowie kapeli jezuitów. Jego utwory zachowały się w formie rękopisów głosów wokalnych i orkiestrowych w Bibliotece Diecezjalnej w Sandomierzu. Wykorzystana w nich została technika koncertująca, przez co są cennym świadectwem świetności dawnej muzyki polskiej. Twórczość tego niezwykle interesującego kompozytora usłyszymy w wykonaniu Zespołu Muzyki Dawnej Diletto oraz solistów.

Fantasiae, cantiones et choreae – polska muzyka XVI wieku



Michał Gondko, 18 sierpnia 2018, sobota, godz. 20:00, Sala Kameralna, NFM
Wiek XVI jest tradycyjnie uważany za „złoty wiek” w historii Polski. Przed 1500 rokiem pierwsi władcy z dynastii Jagiellonów osiągnęli sukces i zapewnili swojemu królestwu status ważnego gracza w polityce europejskiej.

Zarówno to, jak i ogólny dobrobyt gospodarczy umożliwiły ich XVI-wiecznym spadkobiercom wzbogacenie dziedzictwa przodków o nowy wymiar kulturowy – zgodnie z ideałami humanizmu i najnowszymi tendencjami artystycznymi importowanymi z wiodących ośrodków kulturalnych we Włoszech, Niemczech i Flandrii. Wczesna muzyka polska została określona jako „polska perspektywa muzyki europejskiej” (M. Perz), a jej znaczenie można dostrzec w monumentalnej tabulaturze klawiaturowej, której właścicielem był niejaki Jan z Lublina działający w klasztorze kanoników regularnych w Kraśniku. Antologia ta, jedna z największych tego typu w Europie, ujawnia imponujący repertuar, do którego uczeni w piśmie mieli dostęp w Polsce w latach 1537–1548: od form abstrakcyjnych i improwizacyjnych, przez aranżacje wokalnej muzyki sakralnej i świeckiej, po tańce.

Fantasiae, cantiones et choreae – polska muzyka XVI wieku


Jacek Kowalski, 19 sierpnia 2018 r. niedziela, godz. 20:00
Ratusz, Sala Wielka, Rynek 1/NFM



Klub Świętego Ludwika pod kierownictwem Jacka Kowalskiego zaprasza na koncert pt. Niezbędnik Sarmaty. Artyści ukażą melomanom kulturę sarmacką w pieśniach o różnorodnym charakterze, powstałych między XVI a XVIII wiekiem. Wydarzenie odbędzie się w ramach festiwalu Forum Musicum – piętnasta, jubileuszowa edycja festiwalu jest poświęcona polskiej muzyce dawnej.

Klub Świętego Ludwika powstał w 1996 roku z inicjatywy Jacka Kowalskiego. We wrocławskim Ratuszu muzycy zaprezentują polskie pieśni popularne w czasach renesansu i baroku. W swojej praktyce wykonawczej artyści wykorzystują charakterystyczne instrumenty, takie jak citola, lutnia, fidel czy viola da gamba, co znacząco wpływa na ostateczne brzmienie utworów. Misją Jacka Kowalskiego jest jak najwierniejsze odtworzenie pieśni staropolskich. Sam dociera do źródeł i opracowuje je we współpracy z wrocławskim flecistą i popularyzatorem muzyki dawnej – Tomaszem Dobrzańskim. Warto zaznaczyć, że pieśni przypominane przez Jacka Kowalskiego są świadectwem polskiej kultury „popularnej” renesansu i baroku oraz mogą być dla nas wspaniałą lekcją historii. Z zachowanych tekstów dowiadujemy się wiele na temat polskiej polityki, religii, rozrywek, uczuć i związków w tamtych czasach.

Jacek Kowalski to człowiek o wielkiej pasji – posiada ogromną wiedzę na temat kultury sarmackiej i historii, a podczas koncertów chętnie dzieli się z publicznością wszelkimi ciekawostkami i anegdotami. Dzięki dogłębnemu poznaniu zagadnienia stara się walczyć z utrwalonymi w społeczeństwie stereotypami na temat sarmatyzmu. Koncert Niezbędnik Sarmaty przypadnie do gustu wielu melomanom – nie tylko miłośnikom muzyki dawnej. Wydarzenie będzie wyjątkową okazją do posłuchania na żywo staropolskiej poezji śpiewanej i do refleksji nad korzeniami naszej kultury.


Mikołaj z Radomia – opera omnia


Ars Cantus/NFM
Mikołaj z Radomia był pierwszym polskim kompozytorem europejskiego kalibru. Jego talent i wykształcenie pozwoliły mu nie tylko tworzyć na poziomie dorównującym największym kompozytorom owego czasu, lecz także przyczynić się do rozwoju muzyki europejskiej. Niestety, nic dziś nie wiemy o jego życiu, a do naszych czasów przetrwało jedynie dziesięć utworów jego autorstwa. Jednak nawet tak szczupły stan zachowania twórczości tego kompozytora pozwala poznać nam jego swoisty, retoryczny styl, niezwykłą wyobraźnię brzmieniową i bogactwo polifonicznego i harmonicznego języka muzycznego.

Utwory Mikołaja z Radomia są, z wyjątkiem jednej czterogłosowej pary mszalnej, typowo dla jego czasów trzygłosowe. Jest to muzyka głównie liturgiczna: trzy pary mszalne Gloria i Credo, słynny Magnificat i Alleluja. Z dwóch zachowanych utworów świeckich zwraca uwagę motet Hystorigraphi aciem mentis, który posiada tekst napisany na okoliczność narodzin księcia Kazimierza, syna Władysława Jagiełły, i stanowi manifest politycznego znaczenia Polski w ówczesnej chrześcijańskiej Europie. Wyrafinowana muzyka tego utworu oraz skomplikowany, bogaty w symbolikę tekst w języku łacińskim i greckim są też świadectwem poziomu polskiej kultury tamtych czasów. Świecki charakter ma prawdopodobnie jeszcze jeden utwór, napisany w formie dwuczęściowej ballady – niestety, zachowany bez tekstu.

Twórczość Mikołaja z Radomia, kompozytora tak ważnego dla polskiej kultury muzycznej, ciągle pozostaje nieznana. Przyczyną tego jest zapewne brak znajomości odpowiednich dla jego muzyki technik wykonawczych i nic nie mówiący współczesnym muzykom zapis kompozycji. Zespół Ars Cantus od początku swego istnienia zajmował się odtwarzaniem tych technik i odczytywaniem twórczości  kompozytora przez pryzmat historycznego kontekstu i tekstów liturgicznych. Dzięki tym badaniom muzyka Mikołaja z Radomia może dziś ujawnić całą swą subtelną urodę.

Potańcówka jubileuszowa


Kapela Brodów/NFM  25 sierpnia 2018, godz. 20.00
Kapela Brodów zagra polską muzykę tradycyjną,  Znajdą się też motywy żydowskie i z pogranicza polsko-rusińskiego. Obery, kozaki, polki, wiwaty, mazurki ,chodzone... Na cymbałach, skrzypcach, trąbkach, bębnach. Muzyka wielce energetyczna, niezmiernie wyraźna, czasem liryczna.

Dla tych z dwiema lewymi nogami wytrawny tancerz poprowadzi, pokaże, zakręci.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

`Vue d’optique i maszyny optyczne` – nowa wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu /zapowiedź/

9 maja o 18.00 nastąpi uroczyste otwarcie nowej wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Na ekspozycji "Vue d’optique i maszyny opty...

Popularne posty