poniedziałek, 10 września 2018

Idę do kina - subiektywny poradnik kinomana, 10 - 16 września 2018

"Idę do kina" kontynuuje stały cotygodniowy cykl, zawierający przegląd nowości filmowych. Ich wybór jest całkowicie subiektywny, ale daje jakieś rozeznanie :-) Zobaczcie, co dla Was (i dla siebie) wybrałam w tym tygodniu.

Zdjęcie zrobione przeze mnie podczas Millennium Docs Against Gravity Film Festival

Pokazy przedpremierowe i spotkania

11 i 12 września Dolnośląskie Centrum Filmowe zaprasza na przedpremierowe projekcje komedii „Juliusz” Aleksandra Pietrzaka, w której Wojciech Mecwaldowski gra tytułową rolę. 13 września pokaz komedii w Kino Nowe Horyzonty połączony będzie ze spotkaniem z twórcami (o 20.30):  Anną Smołowik, Wojciechem Mecwaldowski, Aleksandrem Pietrzakiem i Radosławem Drabikiem.

Treść filmu: Tytułowym bohaterem filmu jest uporządkowany nauczyciel plastyki (Wojciech Mecwaldowski), którego głównym problemem w życiu jest ojciec (Jan Peszek) – nieustająco imprezujący artysta-malarz. Kiedy senior przeżyje drugi zawał serca, a mimo to odmówi zmiany stylu życia, Juliusz będzie musiał znaleźć sposób na to, by wpłynąć na jego zachowanie. Lekarstwem na bolączki bohatera wydawać się będzie przypadkowo poznana, beztroska doktor weterynarii – Dorota (Anna Smołowik). Okaże się jednak, że prawdziwe problemy dopiero nadchodzą.(KNH)

Małgorzata Czop pisze nałamach Movieway: Po seansie w głowie pozostaje kilka scen, ale przede wszystkim wrażenie, że w końcu coś drgnęło w smutnym rejonie polskiej komedii. "Juliusz" pozostawia z refleksją, opowiada jakąś historię, a nie jest tylko zbiorem pustych gagów.

Z kolei Katarzyna Kurowska w "Przekładańcu Kulturalnym" ocenia film bardzo nisko: Juliusz rozczarowuje niewykorzystanym potencjałem. To mógł być przejmujący i refleksyjny film o ojcostwie i rodzinie, film, którego fabuła, mimo dramatycznego wydźwięku, odnalazłaby się także w komedii, gdyby tylko humor wynikał z jej narracji.

Przekonajcie się samo, jak to jest :-)

trailer filmu Juliusz

Ale to nie koniec spotkań. W sobotę 29 września o 19.00 DCF zaprasza na siódmą edycję Magla Filmowego. Tym razem gościem Łukasza Maciejewskiego będzie Robert Więckiewicz. W programie również pokaz filmu "Kler" Wojtka Smarzwskiego.

Robert Więckiewicz w filmie Wojciecha Smarzowskiego Kler

Premiery


Na ekrany kin wchodzą także rozmaite premiery. O niektórych z nich, jak "Żona" Björna Runge, już pisałam.  Inne premiery to m.in. thriller Letnia szkoła życia w reż. Laurenta Cantet.

Treść filmu: Osią fabuły jest relacja między dojrzałą pisarką i nastolatkiem, którzy poznają się na prowadzonych przez nią warsztatach pisarskich. Chłopak, zafascynowany ideologią skrajnej prawicy, jednocześnie budzi jej niepokój i rozpala wyobraźnię. Na naszych oczach, w malowniczej scenerii portowego miasta La Ciotat, rozgrywa się niebezpieczna gra z zaskakującymi zwrotami akcji. 

Pomysł na „Letnią szkołę życia” narodził się w głowie Canteta dwadzieścia lat temu, scenariusz pomógł mu rozwinąć Robin Campillo, twórca nagrodzonych w Cannes „120 uderzeń serca”. Ich współpraca zaowocowała powstaniem egzystencjalnego thrillera z mocnym wątkiem społecznym, w którym napięcie znajduje ujście w przemocy. „Letnia szkoła życia” to zarazem alegoryczna opowieść o końcu Europy, jaką znamy - pisze dystrybutor filmu, Against Gravity.

Marcin Stachowicz pisze na Filmwebie: "Letnia szkoła życia" szuka społecznej diagnozy, ale opowiada także o procesie przemiany, godzenia się ze sobą, z własnym miejscem na ziemi. Tak jakby francuski egzystencjalizm powrócił do swoich starych źródeł - bliskich zwykłemu człowiekowi. W poważnym kinie. I w dobrym, współczesnym stylu.

Michał Przepiórka z Bliżej Ekranu pisze z mniejszym entuzjazmem: Już sposób dobrania uczestników kursu zdradza uproszczenia, skrywające się pod pozorem szerokiej analizy polityczno-społecznej. Cantet próbuje powiedzieć coś nieoczywistego na temat źródeł popularności ruchów skrajnie prawicowych, ale zatrzymuje się na poziomie banałów, a dodatkowo stara się mamić niedopowiedzeniami, które są jednak niczym więcej jak zbyt łatwym ideologicznym alibi.

polski zwiastun filmu


Warsztaty filmowe w Dolnośląskim Centrum Filmowym


Na koniec propozycja dla kinomanów, którzy chcieliby nauczyć się filmowania. Otóż w dniach 13-17 września DCF zaprasza na kolejne warsztaty filmowe:

"Przed nami nowa propozycja intensywnego kursu wiedzy o filmie – praktyka, historia i teoria. Warsztaty skierowane są do osób interesujących się kinem, przygotowujących się do studiów artystycznych, realizujących własne projekty filmowe.

Zapraszamy na kolejną, nową propozycję intensywnego kursu wiedzy o filmie – praktyka, historia i teoria. Warsztaty skierowane są do osób interesujących się kinem, przygotowujących się do studiów artystycznych, realizujących własne projekty filmowe. Warsztaty prowadzone są przez reżysera, scenografa i autora zdjęć.

Termin: 13-17 września (czwartek - poniedziałek) 
czwartek, piątek, poniedziałek - 15.30 – 20.30 
sobota, niedziela – 12.30 – 19.00

Koszt warsztatów – 250 zł

Termin zgłoszeń – do 10 września, zgłoszenia prosimy wysyłać na adres: edukacja@odrafilm.pl. W zgłoszeniu prosimy podać: Imię, Nazwisko, wiek, numer kontaktowy oraz dopisek „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych”. Liczba miejsc ograniczona. Warunkiem uruchomienia warsztatów jest zgromadzenie odpowiedniej liczby uczestników. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych powyżej 16-tu lat.
 
Szczegółowy program:

Warsztaty prowadzone w trzech blokach tematycznych:
- wiedza o języku filmowym – podstawy, scenariuszopisanie, wiedza o aktorstwie filmowym 
- scenografia filmowa, kostium 
- techniki filmowego przenoszenia obrazu

Czwartek, sala I piętro, godz. 15.30 –17.00
Warsztat – język filmowy / prowadzi: reżyser, scenarzysta
Rozbiór jednej sekwencji:
- podstawowe terminy języka filmowego
- ujęcie i ciecie montażowe
Sekwencja na zadany temat, sala ”Polonia”, godz. 17.15 – 19.15
projekcja filmowa / niespodzianka

19.15 – 19.45 - przerwa

19.45 – 20.30
Scenografia filmowa / prowadzi: scenograf, kostiumograf.
Wykład / warsztat „PLAKAT” 
Wykład i prezentacja historii plakatu filmowego na świecie i w Polsce. 

Piątek. sala I piętro, godz. 15.30 – 17.00, 17.30 – 19.00 
Warsztat – język filmowy - scenariuszopisanie (The Art of Screen Storyteling) prowadzi: reżyser, scenarzysta.

Rozbiór filmu z projekcji 13 września:
- ujęcia, sceny, sekwencje; analiza obrazu
- wyznaczenie aktów, punktów zwrotnych oraz ekspozycji, konfrontacji,rozwiązania
- nałożenie siatki - „The Golden Gate Bridge of Screenplay Structure”
- paradygmat scenariusza i ”Poetyka” Arystotelesa
- podstawowe terminy konstrukcji scenariusza 

19.00 – 20.30
Scenografia filmowa / prowadzi: scenograf, kostiumograf
Warsztat – Akcja „PLAKAT”
Plakat filmu z projekcji 13 września.
Propozycje i prace własne uczestników – różne techniki, wykonanie.

Sobota, sala I piętro, godz. 12.30 – 14.00, 14.30 -16.00
Technika przenoszenia obrazu wczoraj i dziś / prowadzi: autor zdjęć
Podstawowe zagadnienia optyki.
Co łączy i co dzieli obraz analogowy i obraz cyfrowy.
Próba technicznej futurospekcji dla technik zapisywania obrazu.

16.15 – 19.00
Warsztat scenariuszowy/ prowadzi: reżyser, scenarzysta.
- Ćwiczenie dramaturgiczne 
- Sekwencja na zadany temat 
- Developing
Osadzenie w kontekście czasowym i przestrzennym - propozycje scenograficzne. Zadanie: remake w wybranej, określonej historyczne scenografii (propozycje własne uczestników)

UWAGA:
alternatywnie – warsztat reżyserski
praca uczestników nad własnymi projektami
scena – scenopis obrazkowy – własna kreska
mis-en-scene - ćwiczenia praktyczne z reżyserii, inscenizacje scen z developingu

Niedziela, sala I piętro, godz. 12.30 – 14.30
Technika przenoszenia obrazu wczoraj i dziś / prowadzi: autor zdjęć. Nowości i nowinki technologiczne w historii zapisów obrazu.
Zmiany formatu.

14.30 – 15.00 - przerwa 

15.00 – 17.00
Warsztat – język filmowy i scenografia / warsztat wspólny, prowadzi: reżyser i scenograf.
Sekwencje filmowe - analiza porównawcza. Budowa. Przemiany języka w czasie. W ramach tego warsztatu np.:

- filmy z czasem akcji osadzonym w średniowieczu
(”Joanna D’Arc” i remake, ”Cyd”, ”Siódma pieczęć”, ”Krzyżacy”, ”Monty Pyton i św. Graal”, ”Braveheart”, ”Imię róży”, ”Królestwo Niebieskie”) – charakteryzacja scenografii, porównanie użytych środków 
- Zadanie – pomysł, propozycja scenografii do sceny z „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego.

UWAGA:
alternatywnie – warsztat scenariusza 
terminy: synopsis, drabinka, treatment, eksplikacja;
rozbiór wybranego filmu

17.00-17.15 - przerwa

17.15-19.00
Warsztat SLOW MOTION// warsztat wspólny, prowadzi: reżyser i scenograf. Analiza filmowych kadrów

Poniedziałek, sala I piętro, godz. 15.30 – 17.00
Warsztat – język filmowy – aktorstwo filmowe / prowadzi: reżyser, scenarzysta.

Historia rozwoju form aktorskiej ekspresji filmowej 
od „Nietolerancji” do „Helikoptera w ogniu”. Actors studio.
Amerykańska i francuska awangarda filmowa – konsekwencje dla
przemiany stylu gry aktorskiej. Co się dziś dzieje w aktorstwie filmowym? Ekspresja „małego ekranu” – seriale. 

17.00 – 17.30 - przerwa

Piano-Bar I piętro, 17.30 – 20.30
warsztat / ćwiczenia z inscenizacji
W ramach bloków tematycznych mogą nastąpić przesunięcia ćwiczeń i analiz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty