Gala zamknięcia - fot. Paweł Mańka |
Spotkanie z montażem, spotkanie z książką
Jak powstaje dokument? Czym różni się montaż dokumentu od filmu fabularnego? Czy montaż jest sztuką? Jakie są style i rodzaje montażu? Czym jest analiza i synteza w filmie? Jaką rolę pełni montaż w powstawaniu filmu? Jak wygląda współpraca reżyser-montażysta w Polsce, a jak w Ameryce? Na te wszystkie pytania wyczerpująco odpowiedziała Dorota Wardęszkiewicz podczas rozpoczynających niedzielne wydarzenia warsztatów z cyklu Akcja edukacja: Montaż. - Dobry montażysta to osoba, która ma coś do powiedzenia, posiada pomysł - podkreśliła prowadząca.
Spotkanie z książką, fot. Paweł Mańka |
Podczas tegorocznego "Spotkania z książką", czyli wydarzenia na stałe wpisanego w program festiwalu, udział wzięli goście w ramach promocji najnowszej publikacji zbiorowej "Autorzy kina europejskiego VII", wśród których znaleźli się: Patrycja Włodek, Kamila Żyto, Adam Cybulski, Łukasz Majer (współtwórcy) oraz wydawczyni Anna M. Zarychta. Spotkanie poprowadziła Patrycja Mucha. Dyskusję rozpoczęto od prób zdefiniowania kategorii autora, nawiązując do tytułu. Szybko okazało się, że kwestia nie jest oczywista i niekiedy wzbudza kontrowersje — w zależności od przyjętego kryterium, autorami można mianować dwie postaci o całkowicie odmiennej sylwetce twórczej i dorobku. Ponadto coraz częściej zaczyna się doceniać innych specjalistów pracujących na planie, dostrzegając kolektywną wartość działań, które składają się na efekt końcowy w postaci filmu. W myśl tego założenia, w planowanych tomach serii mają pojawiać się inne zawody związane z branżą filmową.
Światowej sławy teoretyk filmu
Spotkanie z Thomasem Elsaesserem, fot. Paweł Mańka |
Po śniadaniu, warsztatach i kolejnych seansach przyszedł czas na wydarzenia związane z zagranicznym gościem festiwalu – Thomasem Elsaesserem, a także z projekcją jego debiutanckiego obrazu – „The Sun Island”. Najpierw odbyło się spotkanie w formule Q&A z twórcą, a później gość uczestniczył w panelu dyskusyjnym, w ramach którego zaproszeniu uczestnicy próbowali zdefiniować to, czym są dla nich zmysły kina. Oprócz niego na scenie znaleźli się Iwona Pomianowska oraz Iwo Sulka. Zaproszeni goście wykroczyli poza zapowiedziany temat współczesnych technologii filmowych, próbując również przewidzieć przyszłość kina.
Thomas Elsaesser, światowej sławy teoretyk filmu, rozpoczął rozważania od pytania, czy będzie możliwe nakręcenie obrazu bez interwencji człowieka, podkreślając, że już teraz technologia 3D umożliwia rozpoznawanie twarzy przez maszyny. Historyk zauważył, że nawet we współczesnych filmach zdarza się, że bohaterowie to sztuczna inteligencja, podając dzieła takie jak „Ex Machina” czy „Ona”. Iwona Pomianowska porównywała założenia wirtualnej rzeczywistości z jej obecną sytuacją na europejskim rynku filmowym, gdzie prym wiedzie Francja. Reżyserka mówiła o konieczności wyboru odpowiednich kadrów, zbliżeń przy jednoczesnej potrzebie przekazu większej warstwy dialogowej. Zaznaczyła również, że wielu twórców technologii VR próbuje wprowadzić wielowymiarowość, by jeszcze bardziej zaangażować widzów. Iwo Sulka poruszył kontekst historyczny technologii cyfrowych, wspominając popularność obrazów panoramicznych oraz 3D w latach 50-tych. Twórcy chcieli wtedy oddziaływać na wszystkie zmysły widzów, dosłownie „wciągnąć” ich w ekrany. Technika ta jednak nie przyjęła się i przeminęła ze względów ekonomicznych, jednak powróciła wraz z „Avatarem” Jamesa Camerona. Sulka był zdania, że 3D ponownie powoli odchodzi w zapomnienie, mówiąc, że coraz mniej filmów realizowanych jest w tej technologii.
Aktor a krytyk
Gabriela Muskała i Łukasz Maciejewski podczas spotkania "Aktor i krytyk", fot. Paweł Mańka |
Po zakończeniu dyskusji przyszedł czas na ostatnie podczas 9.FKA wydarzenie z udziałem zaproszonych gości. Było to spotkanie z dobrze znanego już publiczności festiwalowej cyklu „Aktor a krytyk”. Tym razem Łukasz Maciejewski rozmawiał z Gabrielą Muskałą. Rozmowę poprzedziła projekcja teatroteki „Cicha noc”, której scenariusz napisały siostry: Monika Muskała i Gabriela Muskała. To już trzecia sztuka, jaka wyszła spod połączonego pióra tego duetu. Obecna na spotkaniu twórczyni przyznała, że pierwotny tekst jest znacznie dłuższy, został jednak skrócony ze względu na wymogi teatroteki. Łukasz Maciejewski zapytany o to, dlaczego jedną z bohaterek jego książki jest obecna na spotkaniu artystka, odpowiedział: Bo to jest Gabriela Muskała. Przyznał także, że docenia wielość płaszczyzn, na których Gabriela próbuje swoich sił i – odnosi na nich sukcesy.
Propozycjami filmowymi były tego dnia m.in. „Charleston”, „The Glass Castle”, „Niedobrani” czy „Whitney”.
Więcej informacji na temat Festiwalu można znaleźć na stronie internetowej
http://kameraakcja.com.pl
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz