Goto, wyspa miłości |
Inspirował się Markizem de Sadem i francuskim libertynizmem, jego twórczość często była zakazywana przez cenzurę obyczajową. Odrzucał tabu, które ograniczało wolność. Przyjemność i pożądanie traktował jako podstawowe siły życia.
W ramach cyklu pokażemy m.in. debiut fabularny Borowczyka Goto wyspa miłości. W tytule filmu brzmi gorzka ironia. Wyspa Goto jest szczątkiem archipelagu, ocalałym po trzęsieniu ziemi w ubiegłym stuleciu. Rządzi nią tyran Goto III. Warunki życia na wyspie przypominają obóz koncentracyjny. Więźniowie pracują w kamieniołomach, żołnierze strzegą plantacji owoców, z położonej na szczycie twierdzy tyran obserwuje przez lornetkę każdy ruch poddanych. Ucieczka z wyspy jest karana śmiercią. Skazani za przewinienia więźniowie muszą ze sobą walczyć tak długo, aż jeden zabije drugiego – w ten sposób wymiar sprawiedliwości łączy się z rozrywką. Film, odczytywany jako metafora systemu totalitarnego, otrzymał prestiżową nagrodę krytyków im. G.Sadoula.
Dzieje grzechu |
Krótkie metraże Waleriana Borowczyka | 21.10, g. 20:00 | prelekcja Kuby Mikurdy
Był sobie raz..., reż. Walerian Borowczyk, Polska 1957
Dom, reż. Walerian Borowczyk, Polska 1958
Nagrodzone uczucie, reż. Walerian Borowczyk, Polska 1957
Szkoła, reż. Walerian Borowczyk, Polska 1958
Sztandar Młodych, reż. Walerian Borowczyk, Polska 1957
Encyklopedia babuni, reż. Walerian Borowczyk, Francja 1963
Dzieje grzechu, reż. Walerian Borowczyk, Polska 1975 | 21.10, g. 21:00 | prelekcja Kuby Mikurdy
Goto wyspa miłości, reż. Walerian Borowczyk, Francja 1968 | 24.10, g. 18:00
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny ul. Wałbrzyska 3/5 | 02-739 Warszawa
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz