niedziela, 21 października 2018

Producent wymyka się definicji, czyli trzeci dzień 9. Festiwalu Kamera Akcja

Warsztaty stylu w krytyce filmowej, warsztaty poświęcone recenzowaniu gier wideo, spotkanie z lalkarzami Wesa Andersona i pasjonująca wideorozmowa z Pawłem Edelmanem. Do tego panel dyskusyjny poświęcony producentom kreatywnym i projekcje znakomitych filmów. Te i wiele innych wydarzeń, trwających od samego rana do późnych godzin nocnych, wypełniło czas trzeciego dnia 9. Festiwalu Kamera Akcja.



Nie tylko zawodowi krytycy

Poranne warsztaty ,,Styl w krytyce filmowej” poprowadził Sebastian Smoliński. Już krótka, prezentująca sylwetkę prowadzącego oraz uczestników rozgrzewka pokazała, że na festiwalu można spotkać nie tylko studentów filmoznawstwa czy też zawodowych krytyków, ale także psychologów wykorzystujących filmy jako element terapii, licealistów dopiero rozpoczynających swoją przygodę z filmem, a nawet laureatów konkursów krytycznych, nieustannie doskonalących swój warsztat. Za analizowany materiał posłużyły trzy recenzje musicalu „West Side Story” autorstwa Pauline Kael, Roberta Eberta oraz Adama Garbicza.

Grzegorz Brzozowski, autor dokumentu „Obcy na mojej kanapie”, w trakcie Q&A wprowadził uczestników w świat będących bohaterami filmu couchsurferów. Powiedział o tym, czy bariera językowa zniechęca do nawiązywania kontaktu, kim jest dla niego tytułowy „obcy” i jak wyglądał proces wyboru gospodarzy i gości oraz montaż poszczególnych ujęć. - Dokument daje niezwykłą władzę nad bohaterem, a mnie chodziło o zachowanie autentyczności w tych spotkaniach i na pokazaniu tego, kim tak naprawdę są ci ludzie – zapewniał Brzozowski.

Trzeciego dnia widzowie zgromadzeni w łódzkiej Szkole Filmowej mieli okazję zobaczyć także przygotowaną specjalnie z okazji 9.FKA wideorozmowę z jej absolwentem - Pawłem Edelmanem. Znakomity operator opowiadał m.in. o współpracy z Władysławem Pasikowskim, Andrzejem Wajdą i Romanem Polańskim. Z dużym dystansem wspominał czasy studenckie, przyznając nawet, że jego etiudy były zbyt długie. Część z nich publiczność zobaczyła podczas poprzedzającego rozmowę pokazu.

Warsztaty poświęcone mówieniu i pisaniu o grach wideo poprowadził redaktor naczelny serwisu Filmweb.pl, Michał Walkiewicz. Prowadzący zwrócił uwagę m.in. na początki kształtowania się rynku gier w Polsce i reakcji na jego tworzenie – zarówno wśród graczy, jak i krytyków. Podjął próbę podsumowania elementów dobrej recenzji gry, nie unikając odniesień do pracy recenzenta filmowego. Walkiewicz wspomniał też o wyzwaniach stojących przed autorem piszącym o grze jako o produkcie, który przede wszystkim wystawiony jest na sprzedaż i pod tym względem podlega innym regułom niż kino (przynajmniej artystyczne).

O wpływie festiwalu na rozwój regionu, odwadze w dystrybucji, byciu łącznikiem między miastem a ekipą filmową i promocji „filmów środka” dyskutowali goście w ramach spotkania Power Speeche — „Biznes i film”. Jako pierwsza zabrała głos Anna Wróblewska, podejmując kwestię roli, jaką odgrywają festiwale filmowe w budowaniu lokalnej gospodarki. Kolejnym uczestnikiem spotkania był Tomasz Żygo, opowiadający o charakterze pracy dystrybutora w odniesieniu do idei działania Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Monika Głowacka w swojej wypowiedzi przedstawiła funkcję koproducenta na przykładzie Łódź Film Comission. — Czy film artystyczny w Polsce może zarabiać pieniądze? — zastanawiał się ostatni power speaker, Michał Broniszewski, nawiązując do swoich zawodowych doświadczeń z Akson Studio.

Kreatywność we współdziałaniu

Na pytanie o to, kim jest producent kreatywny, próbowali odpowiedzieć goście sobotniego panelu dyskusyjnego: Urszula Antoniak, Agata Szymańska, Joanna Solecka i Mariusz Włodarski. Spotkanie reżyserki, specjalistki od marketingu filmowego oraz dwóch producentów zaowocowało zderzeniem różnych perspektyw, a w rezultacie energetycznym dialogiem, z którego wypłynął wspólny wniosek: punkt widzenia zależy od doświadczenia.

Dla Urszuli Antoniak producent to przede wszystkim osoba mająca wizję, znająca każdy aspekt projektu, nad którym pracuje, wreszcie – ktoś, kto ma wyczucie "story". Choć, jak dodała, inną rolę przyjmuje producent w zależności od kina, jakim się w danej chwili zajmuje (komercyjnego czy niskobudżetowego). Dla Mariusza Włodarskiego określenie okazało się nieoczywiste. Według niego każdy producent implikuje swoją kreatywność w projekt, którym chce się zająć. Mówił o "iskrze", która drzemie w pomyśle i którą wspólnie – reżyser i producent – rozwijają, często latami: - Kreatywność jest we współdziałaniu, partnerstwie oraz współdecyzyjności – podkreślił.

Agata Szymańska zaznaczyła, że obok ścisłej współpracy producent powinien zamykać film i mieć ostateczny akcept. Wskazała również na wielość przeszkód na drodze do wypracowania reżysersko-producenckiej symbiozy. Joanna Solecka, według której producent początkowo zajmował się aspektem finansowo-organizacyjnym produkcji, a dziś jest to również specjalista w zakresie programów developmentowych i komunikacji marketingowej.

Wszyscy goście zgodzili się, że sukces wynika z doświadczenia, bowiem każdy projekt nosi znamiona prototypu. Dyskusji przyświecała maksyma Wiliama Goldmana, którą zacytowano: “Nobody knows anything. Not one person in the entire motion picture field knows for a certainty what's going to work". Dlatego właśnie producent wymyka się definicji, rozwija i nieustannie próbuje czegoś nowego.

Wśród zaprezentowanych filmów znalazły się tego dnia m.in. konkursowe etiudy i animacje, “Sofia” (reż. Meryem Benm’Barek-Aloisi), “Dzika grusza” (reż. Nuri Bilge Ceylan) i “Dogman” (reż. Matteo Garrone). W case study filmu „Wyspa psów” wzięli udział Justyna Rucińska, Anna Mroczek, Sylwia Nowak i Marcin Zalewski – lalkarze z filmy WJTeam/Likaon, odpowiedzialni za przygotowanie bohaterów ostatniego filmu Wesa Andersona. Jak zwykle podczas FKA tłumy przyciągnęła nocna projekcja w ramach cyklu VHS HELL. Tym razem widzowie mieli okazję zobaczyć „The Stabilizer” w reżyserii Arizala.

Informacje na temat Festiwalu można znaleźć na stronie internetowej

http://kameraakcja.com.pl

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty