fot. Simon Annand |
Kim jest? Dlaczego siedzi przed więzieniem?
Czy jest to jego świadomy wybór? A może kara? Jaką zbrodnię popełnili ci, którzy są w środku? Co myślą o tym wolnym człowieku? Czy jest szaleńcem? Fanatykiem? A może przestępcą? Jaka kara za jaką zbrodnię?
Co to za sprawiedliwość? Kto o niej zadecydował? Czy uczynił to ten człowiek? Dlaczego wolno mu tam przebywać? To pytania do tych, którzy kierują więzieniem, i tych, którzy są w nim odosobnieni. Czy ten człowiek szuka odkupienia? Czy ma gości? Czy odczuwa pokusę ucieczki?"
Peter Brook, Marie-Hélène Estienne
„Télérama”
„Spektakl jest klarowną i enigmatyczną baśnią, która wymyka się nam przy każdej próbie podsumowania”.
„Geniusz reżyserii teatralnej sprawia, że nie możemy odróżnić tego, co mamy przed oczyma, od tego, co rozgrywa się w naszej wyobraźni”.
„Libération”
„The Prisoner to historia stworzona do opowiedzenia na scenie. Siedzimy na widowni w obliczu niewygodnych prawd, zagubieni w myślach, wpatrzeni przed siebie”.
„Hartford Courant”
Peter Brook, fot. Maciej Zakrzewski |
W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord. Wyreżyserował w nim spektakle: Tymon Ateńczyk, Ikowe, Ubu w Bouffes, Miarka za miarkę, Konferencja ptaków, Wiśniowy sad, Mahabharata, Albercie, powstań!, Burza, Szczęśliwe dni, Kto idzie, Mężczyzna, który, Jestem fenomenem, Garnitur (Le Costume), Tragedia Hamleta, Daleko stąd, Twoja dłoń w mojej dłoni, Śmierć Kriszny, Wielki Inkwizytor, Tierno Bokar, Fragmenty, Sizwe Banzi, 11 and 12, Dlaczego, dlaczego, Miłość ma grzechem, Czarodziejski flet (opera), Garnitur (The Suit) oraz Dolina zadziwienia. Wiele z nich (np. Garnitur) prezentowano w dwóch wersjach – francuskiej i angielskiej.
Dorobek reżysera obejmuje – opery: La Bohème, Borysa Godunowa, Olimpijczyków, Salome i Wesele Figara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa – Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence, i filmy: Moderato Cantabile (1959), Władca much (1963), Marat/Sade (1967), Tell Me Lies (1967), Król Lear (1969), Spotkania z wybitnymi ludźmi (1976), Mahabharata (1989) i Tragedia Hamleta (2002, TV).
W 1998 roku powstała autobiografia Petera Brooka Threads of Time.
Więcej informacji: newspeterbrook.com
The Prisoner, zwiastun oraz wywiad z Peterem Brookiem
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz