poniedziałek, 1 kwietnia 2019

"The Prisoner" w reż. Petera Brooka i Marie-Hélène Estienne w Instytucie Jerzego Grotowskiego

W dniach od 25 do 27 kwietnia 2019 roku Instytut im. Jerzego Grotowskiego zaprasza na spektakl "The Prisoner" w reżyserii legendarnego Petera Brooka oraz Marie-Hélène Estienne.


fot. Simon Annand
"Gdzieś na świecie, przed więzieniem, siedzi samotnie człowiek.

Kim jest? Dlaczego siedzi przed więzieniem?

Czy jest to jego świadomy wybór? A może kara? Jaką zbrodnię popełnili ci, którzy są w środku? Co myślą o tym wolnym człowieku? Czy jest szaleńcem? Fanatykiem? A może przestępcą? Jaka kara za jaką zbrodnię?

Co to za sprawiedliwość? Kto o niej zadecydował? Czy uczynił to ten człowiek? Dlaczego wolno mu tam przebywać? To pytania do tych, którzy kierują więzieniem, i tych, którzy są w nim odosobnieni. Czy ten człowiek szuka odkupienia? Czy ma gości? Czy odczuwa pokusę ucieczki?"
Peter Brook, Marie-Hélène Estienne


„Siła spektaklu tkwi właśnie w jego elipsach, pustych przestrzeniach, które pozwala wypełnić naszym emocjom, doznaniom i inteligencji. The Prisoner, grany w języku angielskim przez zespół głównie czarnoskórych aktorów o niezwykłej elegancji i subtelności, daje wyzwolenie”.
„Télérama”


„Spektakl jest klarowną i enigmatyczną baśnią, która wymyka się nam przy każdej próbie podsumowania”.

„Geniusz reżyserii teatralnej sprawia, że nie możemy odróżnić tego, co mamy przed oczyma, od tego, co rozgrywa się w naszej wyobraźni”.
„Libération”


„The Prisoner to historia stworzona do opowiedzenia na scenie. Siedzimy na widowni w obliczu niewygodnych prawd, zagubieni w myślach, wpatrzeni przed siebie”.

„Hartford Courant”


Peter Brook, fot. Maciej Zakrzewski
Peter Brook (ur. 1925, Wielka Brytania) ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia w dziedzinie teatru, opery, filmu i literatury o tematyce teatralnej. W 1943 roku wyreżyserował w Londynie swoją pierwszą sztukę i od tego czasu zrealizował ponad siedemdziesiąt przedstawień w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku. Pracując w Royal Shakespeare Company, wystawił: Stracone zachody miłości (1946), Miarkę za miarkę (1950), Tytusa Andronikusa (1955), Króla Leara (1962), Marat/Sade’a (1964), US (1966), Sen nocy letniej (1970) oraz Antoniusza i Kleopatrę (1978).

W 1971 roku utworzył z Micheline Rozan Międzynarodowy Ośrodek Poszukiwań Teatralnych w Paryżu, którego stałą siedzibą stał się w 1974 roku Teatr Bouffes du Nord. Wyreżyserował w nim spektakle: Tymon Ateńczyk, Ikowe, Ubu w Bouffes, Miarka za miarkę,  Konferencja ptaków, Wiśniowy sad, Mahabharata, Albercie, powstań!, Burza, Szczęśliwe dni, Kto idzie, Mężczyzna, który, Jestem fenomenem, Garnitur (Le Costume), Tragedia Hamleta, Daleko stąd, Twoja dłoń w mojej dłoni, Śmierć Kriszny, Wielki Inkwizytor, Tierno Bokar, Fragmenty, Sizwe Banzi, 11 and 12, Dlaczego, dlaczego, Miłość ma grzechem, Czarodziejski flet (opera), Garnitur (The Suit) oraz Dolina zadziwienia. Wiele z nich (np. Garnitur) prezentowano w dwóch wersjach – francuskiej i angielskiej.

Dorobek reżysera obejmuje – opery: La Bohème, Borysa Godunowa, Olimpijczyków, Salome i Wesele Figara w londyńskiej Covent Garden, Fausta i Eugeniusza Oniegina w Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, Tragedię Carmen i Peleasa – Impresje w Teatrze Bouffes du Nord, Don Giovanniego na zamówienie festiwalu w Aix-en-Provence, i filmy: Moderato Cantabile (1959), Władca much (1963), Marat/Sade (1967), Tell Me Lies (1967), Król Lear (1969), Spotkania z wybitnymi ludźmi (1976), Mahabharata (1989) i Tragedia Hamleta (2002, TV).

W 1998 roku powstała autobiografia Petera Brooka Threads of Time.
Więcej informacji: newspeterbrook.com

The Prisoner, zwiastun oraz wywiad z Peterem Brookiem

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

21. MDAG - ostatnie trzy dni festiwalu

Przed nami ostatnie trzy dni 21.edycji Millennium Docs Against Gravity w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Czego nie można przegapić w nadchodz...

Popularne posty