Stacje benzynowe, motele, wielopoziomowe parkingi i miliony kilometrów dróg. Miasta w XX wieku budowano i adaptowano do potrzeb transportu osobowego. Pełne rozmachu projekty imponowały nowatorskimi rozwiązaniami, które stały się częścią globalnego krajobrazu. Gęsta sieć betonowych tras połączyła ludzi, ale także podzieliła wiele miast. Rewolucja transportowa, promując nieograniczoną mobilność, rozpoczęła także proces poszerzania się obszarów miejskich, który wymknął się spod kontroli. Na fali kryzysu paliwowego lat siedemdziesiątych zaczęła rodzić się nowa świadomość ekologiczna, dzięki której zrewidowano ówczesne plany i przyjęto nowe założenia urbanistyczne.
Samochody jadące do makiet na wystawę, fot. Muzeum Architektury |
Głównym elementem wystawy są makiety — stacji benzynowych, parkingów i garaży. Ukazują one zmieniające się tendencje w projektowaniu architektury związanej z motoryzacją. Wszystkie obiekty pokazywane na wystawie, podobnie jak niegdyś w realnym świecie, łączy plątanina samochodowych tras, które — w przeciwieństwie do rzeczywistości — są źródłem niewinnej rozrywki, a przemierzać je można przy pomocy miniaturowych samochodzików.
Typowa stacja benzynowa Esso z lat 50. XX w. proj. Willem Marinus Dudok |
Kurator: Łukasz Wojciechowski
Organizator: Muzeum Architektury we Wrocławiu
Oprawa graficzna: Michał Majewski
Patroni medialni: Architektura Murator, ARCH, Format, Architektura&Biznes
A po wernisażu o godzinie 18:45 spod Muzeum Architektury odjedzie zabytkowy Ikarus, który zabierze was prosto na Przegląd Sztuki Survival.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz