poniedziałek, 3 lutego 2020

Oratorium „Descensus Christi ad inferos” Rafała Augustyna w Piekarni

Co robił Jezus w Wielką Sobotę? Według Credo „zstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium „Descensus Christi ad inferos” Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne, przygotowane wspólnie z Jarosławem Fretem, chórem Narodowego Forum Muzyki, Chórem im. Stanisława Krukowskiego, Scholą Gregoriana Silesiensis i Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice z Mussomeli, będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego w Piekarni.

Arciconfraternita z Mussomeli, fot. M. Zakrzewski

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy Ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium „Descensus Christi ad inferos” zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – na jej premierę według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta zapraszamy w lutym do Piekarni.

Schola Gregoriana Silesiensis, fot. Waldemar Lawendowski

„Descensus Christi ad inferos” łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowana przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Więcej informacji: http://bit.ly/36zXUNJ
Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szkicownik Stanisława Witkiewicza zabytkiem miesiąca w Muzeum Podlaskim w Białymstoku

Zabytkiem miesiąca w maju jest Szkicownik Stanisława Witkiewicza, Obiekt do końca miesiąca można oglądać w białostockim Ratuszu.  Z tych pra...

Popularne posty