Acasa, mój dom |
Werdykt 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego
Autoportret |
Uroczystość rozpoczął Tomasz Raczek, Redaktor Naczelny Magazynu Filmowego Stowarzyszenia Filmowców Polskich, ogłaszając nagrodę publiczności, która przypadła w tym roku norweskiemu dokumentowi “Autoportret” w reżyserii Margreth Olin, Katji Hogset i Espena Wallina. Film ten otrzymał też nagrodę Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) oraz rekomendację KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej.
Wieloryb z Lorino |
Najczęściej wyróżnianym tytułem Festiwalu został “Wieloryb z Lorino” Macieja Cuskego (Polska), który otrzymał aż trzy nagrody. Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych dla Mikołaja Pokromskiego i Aldony Pokromskiej.
W uzasadnieniu Jury międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych pod przewodnictwem Łukasza Żala czytamy: “Wieloryb z Lorino” otrzymuje Srebrny Róg za doświadczenie głębi, w którym metaforyczne obrazy i dźwięk pozwalają nam zanurzyć się w rzeczywistość rdzennej syberyjskiej wioski położonej w odległym i zapomnianym zakątku Rosji. (…) ten wyjątkowy film w piękny sposób przedstawia kulturowy związek pomiędzy człowiekiem a środowiskiem i paradoksalnie pokazuje nam, że mężczyźni, którzy polują na zagrożone wieloryby, aby przeżyć, również należą do gatunku na granicy wymarcia.
Acasa, mój dom |
Główną nagrodę w konkursie dokumentalnym otrzymał Radu Ciorniciuc za film “Acasa, mój dom” (Rumunia, Finlandia, Niemcy) za nadzwyczajną i złożoną historię przedstawioną z perspektywy dzieci w rodzinie romskiej. (…) Bardzo rzadko się zdarza, że w jednym filmie dokumentalnym takim jak ten udaje się z sukcesem przeanalizować i zgłębić tak wiele ważnych aspektów ludzkiej kondycji w ramach jednej pięknie opowiedzianej historii – uzasadnia Jury.
Srebrny Róg dla reżysera filmu o tematyce społecznej otrzymał Mehrdad Oskouei za film “Cienie bez słońca” (Iran, Norwegia), który z precyzją, autentycznością, wrażliwością i kreatywną elegancją przedstawił dramatyczne historie o przemocy domowej, ukrytych traumach oraz zbiorowej odpowiedzialności patriarchalnego społeczeństwa.
Zwykły facet |
W międzynarodowym konkursie filmów krótkometrażowych, któremu przewodniczył Jan Komasa, Grand Prix – Złotego Smoka otrzymała reżyserka, Shoko Hara za dokument animowany “Zwykły facet” (Niemcy) – nietypowa w formie opowieść o przebywającym w więzieniu seryjnym mordercy, który rozkochuje w sobie trzy kobiety. Srebrny Smok dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego otrzymał Alex Evstigneev za film “Złote guziki” (Rosja) za wstrząsające przedstawienie tego, jak tyrania nie oszczędza nawet najbardziej bezbronnych dusz. Najlepszym filmem animowanym konkursu został również rosyjski film – “On nie może żyć bez kosmosu” (Rosja) w reżyserii Konstantina Bronzita. Srebrny Smok dla reżyserów filmu fabularnego otrzymali Madeleine Sims-Fewer i Dusty Mancinelli za film “Pyza” (Kanada).
Perła pustyni |
W Międzynarodowym konkursie dokumentów muzycznych DocFilmMusic, decyzją Jury w składzie: Stephen Nomura Schible (USA), Rachel Leah Jones (USA / Izrael) oraz Leszek Możdżer (Polska), Złoty Hejnał otrzymał Pushpendra Singh za film “Perła pustyni” (Indie, Korea Południowa). Za jego liryczną kinową celebrację dziedzictwa muzycznego i ludzkiego głosu.
W konkursie polskim Grand Prix i statuetkę Złotego Lajkonika otrzymał Tomasz Wolski za film “Zwyczajny kraj”. Jury, któremu przewodniczyła Magdalena Łazarkiewicz, uzasadnia: Za doskonałość warsztatową filmu, który – unikając pułapki publicystyki – ukazuje, jak niepostrzeżenie zło wkrada się w codzienne życie.
Zwyczajny kraj |
Najlepszym filmem dokumentalnym konkursu polskiego został “Synek”, którego reżyser, Paweł Chorzępa otrzymał Srebrnego Lajkonika za przejmującą opowieść o relacji syna i ojca, ukazaną z niezwykłą wrażliwością wizualną. Daria Kopiec została nagrodzona Srebrnym Lajkonikiem za najlepszy polski film animowany – “Własne śmieci”, a Damian Kocur, za krótkometrażową fabułę “Dalej jest dzień”.
Synek |
W uroczystej Gali uczestniczył także Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Radosław Śmigulski, który składając gratulację wszystkim laureatom nawiązał do festiwalowego jubileuszu mówiąc, że 60 lat na zasadach krakowskich to jedynie wiek wczesnomłodzieńczy.
Pokazy wszystkich filmów nagrodzonych odbędą się w niedzielę, 7 czerwca w wirtualnych salach kinowych Krakowskiego Festiwalu Filmowego na stronie www.krakowfilmfestival.pl oraz we wszystkich salach Kina Pod Baranami w Krakowie, przy Rynku Głównym i w Małopolskim Ogrodzie Sztuki.
Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach.
Jubileuszowy 60. Krakowski Festiwal Filmowy odbył się w całości w sieci! Najnowsze filmy dokumentalne, animowane i krótkie fabuły ze świata, oczekiwane polskie premiery, a także spotkania z twórcami były dostępne online, bez wychodzenia z domu.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz