piątek, 3 lipca 2020

„Mikołaj Zieleński” – nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki

17 lipca 2020 roku swoją premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – ubiegłorocznych laureatów Fryderyka w kategorii „Album roku – muzyka dawna”. Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. 


Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord).

„Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecz­nością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki.”

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty


TYTUŁ: Mikołaj Zieleński

Program:

Mikołaj Zieleński

(II poł. XVI w. – po 1611)

Offertoria et communions totius anni

wyd. Wenecja 1611 (wybór)

[1] Ecce Virgo concipiet                                                            

(In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[2] Magnificat                                                                                

[3] Deus firmavit orbem terrae                                             

(In secunda Missa Nativitatis Domini; offertorium)

[4] Viderunt omnes fines terrae                                           

(In tertia Missa Nativitatis Domini; communio)

[5] Vox in Rama                                                                           

(In festo Sanctorum Innocentium; communio)

[6] Vidimus stellam eius                                                          

(In Epiphania Domini; communio)

[7] Responsum accepit Simeon                                              

(In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[8] Fantasia a tre*                                                                     

[9] In monte Oliveti (motetto)                                               

[10] Salve festa dies (Motetto in festo Paschae)             

[11] Mitte manum tuam**                                                     

(In festo Sancti Thomae Apostoli; communio)

[12] Ascendit Deus                                                                      

(In festo Ascensionis Domini; offertorium)

[13] Spiritus Sanctus docebit vos                                           

(Feria secunda post Pentecostes; communio)

[14] Video caelos apertos                                                         

(In festo Sancti Stephani; communio)

[15] Benedictus sit Deus Pater                              

(In festo Sanctissimae Trinitatis; offertorium)

Czas całkowity: 48'35

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest

** Wersja instrumentalna

Konsultacja programowa  – Zbigniew Pilch


Wykonawcy:

Wrocław Baroque Ensemble

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Aldona Bartnik – sopran [2–6, 9–10, 12–15]
Aleksandra Turalska – sopran [1–3, 6, 9–10, 12–13, 15]
Piotr Olech – kontratenor [2–4, 6–7, 10, 15]
Bart Uvyn – kontratenor [2–3, 5–6, 9–10, 13, 15]
Piotr Łykowski – kontratenor [2–3, 12, 15]
Maciej Gocman – tenor [2–5, 10, 12, 15]
Benjamin Glaubitz – tenor [2–3, 10, 12, 15]
Florian Cramer – tenor [2–3, 9, 13, 15]
Tomáš Král – bas [2–6, 10, 12, 15]
Jerzy Butryn – bas-baryton [2–3, 9, 12, 15]
Jaromír Nosek – bas [1–3, 6, 10, 13, 15]
Szczepan Nowak – bas [2–3, 12, 15]

Zbigniew Pilch – I skrzypce
Mikołaj Zgółka – II skrzypce
Piotr Chrupek – altówka
Jarosław Thiel – wiolonczela
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Maximilian Ehrhardt – harfa
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Aleksandra Rupocińska – klawesyn
Anton Birula, Přemysl Vacek – teorby
Bruce Dickey – kornet
William Lyons – dulcjan
Ferdinand Hendrich – puzon altowy
Masafumi Sakamoto – puzon tenorowy
Karl Heinrich Wendorf – puzon basowy

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 16–19 września 2019 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

NFM 66, ACD 272-2

Polska premiera płyty: 17 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Kto otrzyma Nos Chopina podczas Millennium Docs Against Gravity Film Festival?

 12 wspaniałych filmów dokumentalnych o ludziach całkowicie oddanych sztuce, która zmienia nie tylko ich życie, ale fascynuje i porusza takż...

Popularne posty