17 lipca 2020 roku swoją premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – ubiegłorocznych laureatów Fryderyka w kategorii „Album roku – muzyka dawna”. Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.
Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord).
„Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecznością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki.”
Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty
TYTUŁ: Mikołaj Zieleński
Program:
Mikołaj Zieleński
(II poł. XVI w. – po 1611)
Offertoria et communions totius anni
wyd. Wenecja 1611 (wybór)
[1] Ecce Virgo concipiet
(In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; communio)
[2] Magnificat
[3] Deus firmavit orbem terrae
(In secunda Missa Nativitatis Domini; offertorium)
[4] Viderunt omnes fines terrae
(In tertia Missa Nativitatis Domini; communio)
[5] Vox in Rama
(In festo Sanctorum Innocentium; communio)
[6] Vidimus stellam eius
(In Epiphania Domini; communio)
[7] Responsum accepit Simeon
(In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; communio)
[8] Fantasia a tre*
[9] In monte Oliveti (motetto)
[10] Salve festa dies (Motetto in festo Paschae)
[11] Mitte manum tuam**
(In festo Sancti Thomae Apostoli; communio)
[12] Ascendit Deus
(In festo Ascensionis Domini; offertorium)
[13] Spiritus Sanctus docebit vos
(Feria secunda post Pentecostes; communio)
[14] Video caelos apertos
(In festo Sancti Stephani; communio)
[15] Benedictus sit Deus Pater
(In festo Sanctissimae Trinitatis; offertorium)
Czas całkowity: 48'35
* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest
** Wersja instrumentalna
Konsultacja programowa – Zbigniew Pilch
Wykonawcy:
Wrocław Baroque Ensemble
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Aldona Bartnik – sopran [2–6, 9–10, 12–15]
Aleksandra Turalska – sopran [1–3, 6, 9–10, 12–13, 15]
Piotr Olech – kontratenor [2–4, 6–7, 10, 15]
Bart Uvyn – kontratenor [2–3, 5–6, 9–10, 13, 15]
Piotr Łykowski – kontratenor [2–3, 12, 15]
Maciej Gocman – tenor [2–5, 10, 12, 15]
Benjamin Glaubitz – tenor [2–3, 10, 12, 15]
Florian Cramer – tenor [2–3, 9, 13, 15]
Tomáš Král – bas [2–6, 10, 12, 15]
Jerzy Butryn – bas-baryton [2–3, 9, 12, 15]
Jaromír Nosek – bas [1–3, 6, 10, 13, 15]
Szczepan Nowak – bas [2–3, 12, 15]
Zbigniew Pilch – I skrzypce
Mikołaj Zgółka – II skrzypce
Piotr Chrupek – altówka
Jarosław Thiel – wiolonczela
Julia Karpeta – viola da gamba
Krzysztof Karpeta – violone
Maximilian Ehrhardt – harfa
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Aleksandra Rupocińska – klawesyn
Anton Birula, Přemysl Vacek – teorby
Bruce Dickey – kornet
William Lyons – dulcjan
Ferdinand Hendrich – puzon altowy
Masafumi Sakamoto – puzon tenorowy
Karl Heinrich Wendorf – puzon basowy
Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 16–19 września 2019 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
NFM 66, ACD 272-2
Polska premiera płyty: 17 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
informacja prasowa
Tytuł bloga powstał z inspiracji prozą Brunona Schulza, w której wielokrotnie, w różnych kontekstach, pada to tajemniczo brzmiące słowo, znaczące o wiele więcej niż „składniki”, bo mające rangę metafory, symbolu… Kulturalne Ingrediencje nie jest blogiem monotematycznym, np. książkowym czy filmowym. Łączę w nim wszystkie moje pasje w jedną całość. Znajdują się tu teksty dotyczące literatury, filmu, muzyki i sztuk plastycznych. Ponadto rozmowy z artystami i własne zapiski.To także moje archiwum.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025
29.listopada.2024 o godz. 17.30 w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...
Popularne posty
-
Był najchętniej cytowanym współczesnym poetą. A wers "Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą" znają chyba wszyscy. Kiedy 1...
-
Anioły na obrazach dawnych malarzy są piękne, dlatego często zapominamy, że są niematerialne i że ich piękno ma charakter duchowy. Sztuka pr...
-
Swoją przygodę z radiową twórczością Patrycji Gruszyńskiej-Ruman rozpoczęłam od reportażu poświęconego Emilowi Barchańskiemu, który zginął 3...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz