piątek, 23 października 2020

„Młyn piaskowy” Günthera Ueckera w Pawilonie Czterech Kopuł

Słynną instalację "Młyn piaskowy" Günthera Ueckera, jednego z najwybitniejszych współczesnych artystów, pokaże Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. To część wspólnego projektu Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie i Instytutu Adama Mickiewicza. W ramach projektu zatytułowanego „C Z A S  N A S Z  —  U N S E R E  Z E I T  —  O U R  T I M E” w Dreźnie prezentowane są prace Magdaleny Abakanowicz ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


Günther Uecker, fot. Arkadiusz Podstawka 


Twórczość Magdaleny Abakanowicz i Günthera Ueckera (oboje to rocznik 1930) w wielu płaszczyznach interpretacyjnych dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów. Kwestia kondycji i pozycji człowieka w obecnym świecie – od lat 80. XX w. pozostająca w centrum uwagi artystów tego pokolenia – jest aktualna dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek. 

Magdalena Abakanowicz, Idący tłum, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek

Grupa Tłum składająca się z 26 postaci stworzonych przez Magdalenę Abakanowicz w przeciągu lat 1986–1994 należy obok Abakanów do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki znajdujących się w zbiorach wrocławskiego muzeum. Figura człowieka jest stale powtarzającym się wątkiem w jej twórczości, a motyw grupy zunifikowanych bezgłowych – i przez to pozbawionych autonomii, czyli twarzy – sylwetek otwiera szerokie pole możliwych interpretacji. Postacie te mogą reprezentować każdego człowieka z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Figury powielone i ustawione w milczący, ale kroczący przed siebie tłum mogą stać się symbolem zarówno protestu i siły niszczącej, jak również niemocy skazanej na zniszczenie. Wymownym komentarzem do Tłumu jest druga prezentowana praca artystki – Klatka, ukazująca bezgłową figurę uwięzionego.

Magdalena Abakanowicz, Klatka, fot. Arkadiusz Podstawka


Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, lecz również jego siła niszczenia są także tematami podejmowanymi przez Günthera Ueckera. Pokazywana w Pawilonie Czterech Kopuł praca Młyn piaskowy (Sandmühle) jest jednym z wczesnych dzieł artysty, do której Uecker od 1966 r. ciągle na nowo powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia w jarzmie zwierząt i ludzi, którzy godzinami w nim zamknięci napędzali młyny albo żurawie. Pracę artysty można interpretować także jako wyraz solidarności Ueckera z wykorzystywanym czy ponad normy eksploatowanym stworzeniem. 

Günther Uecker, fot. Arkadiusz Podstawka 


Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem  C Z A S  N A S Z  —  U N S E R E  Z E I T  —  O U R  T I M E. Obu towarzyszy rozbudowany program edukacyjny. 


Kuratorki: Iwona Dorota Bigos, Konstanze Rudert

Organizatorzy:

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Staatliche Kunstsammlungen Dresden

Instytut Adama Mickiewicza 

Wystawa Günthera Ueckera we Wrocławiu odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego i Konsula Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu Hansa Jörga Neumanna

Muzeum Narodowe we Wrocławiu jest instytucją kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd Województwa Dolnośląskiego.

informacja prasowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji

 Z przyjemnością ogłaszamy nadchodzącą III edycję festiwalu Sakura. Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji, która odbędzie się w dniach 9-19 ...

Popularne posty