Remont w Muzeum Kinematografii zbliża się do końca. Nowa wystawa stała zostanie otwarta już w marcu 2021 roku (druga część we wrześniu). Pokażemy materiały z filmów i ośrodków przemysłu filmowego, które wcześniej nie były publicznie prezentowane. Przedstawimy rekwizyty, kostiumy oraz dokumenty z teczek produkcyjnych, np. scenariusze, adnotacje cenzury i prywatną korespondencję twórców. Zwiedzający Muzeum zobaczą także przedwojenny sprzęt filmowy i plakaty.
Obok oryginalnych eksponatów na wystawie pojawią się multimedia oraz obiekty zapraszające do interakcji, dzięki czemu zwiedzający będzie mógł poczuć się jak łodzianin z początków XX wieku w mieście atrakcji. Specjalnie na nową wystawę zrekonstruowaliśmy aparaty, wynalazki i zabawki optyczne. Wrzuć żeton do orchestrionu i posłuchaj melodii, którą gra najbardziej niezwykła szafa grająca na świecie! Spójrz przez wizjer fotoplastykonu i zobacz, jak fotografie zaczynają poruszać się na Twoich oczach!
W części wystawy, która zostanie otwarta w marcu 2021 roku, zaprezentujemy także początki kina na ziemi łódzkiej oraz prekursorów branży kinowej. Nie zabraknie kamer i projektorów z czasów dwudziestolecia międzywojennego. W zabytkowych salach Pałacu Scheiblerów, w którym znajduje się Muzeum Kinematografii, splata się historia Łodzi włókienniczej i filmowej. Wnętrza fabrykanckiej rezydencji posłużyły za plany filmowe wielu widowisk i seriali zrealizowanych w Łodzi. Jakich? Przyjdź i przekonaj się sam!
Wybór eksponatów na nowej wystawie stałej, Muzeum Kinematografii |
Druga część wystawy stałej zostanie otwarta we wrześniu 2021 roku. Przedstawimy na niej łódzki przemysł filmowy, w którym powstały najważniejsze polskie filmy, takie, jak: Kanał (1956) w reż. Andrzeja Wajdy, Sanatorium pod Klepsydrą (1973), w reż. Wojciecha Hasa, Amator (1979) i Przypadek (1981) w reż. Krzysztofa Kieślowskiego oraz kasowe fenomeny: Krzyżacy (1960) w reż. Aleksandra Forda, Faraon (1965) w reż. Jerzego Kawalerowicza, Potop (1964) w reż. Jerzego Hoffmana, Seksmisja (1983) w reż. Juliusza Machulskiego. Wśród łódzkich produkcji specjalne miejsce zajmują działa nagrodzone Oscarem: Tango (1980) w reż. Zbigniewa Rybczyńskiego, Piotruś i wilk (2006) w reż. Suzie Templeton z Se-Ma-Fora oraz Ida (2013) w reż. Pawła Pawlikowskiego z Opus Filmu.
Żaden z wielkich filmów nie powstałby, gdyby nie setki specjalistów z różnych dziedzin. Operatorzy, reżyserzy, scenarzyści i aktorzy stanowią część ekipy każdego filmu czy serialu. Wspomagają ich przedstawiciele zawodów często pomijanych w historii kina, takich jak scenografowie, pirotechnicy, dźwiękowcy, kaskaderzy oraz projektanci kostiumów. Zaprezentujemy narzędzia ich codziennej pracy: stacyjkę do wybuchów, czerep kaskaderski, przedmioty wchodzące w skład warsztatu imitatora dźwięków. Nie zabraknie kostiumów, rekwizytów i planów scenograficznych z najważniejszych widowisk w polskim kinie zrealizowanych w Łodzi.
Wybór eksponatów na nowej wystawie stałej, Muzeum Kinematografii |
Przedstawimy także kulisy powstania eksperymentalnych filmów ze Studia Małych Form Filmowych Se-Ma-For oraz Wytwórni Filmów Oświatowych. Kreatywność ich twórców zaskakuje do dzisiaj.
Trudno byłoby opowiedzieć historię łódzkiego kina bez materiałów audiowizualnych, dlatego na naszej wystawie znajdzie się kilkadziesiąt tabletów i projektorów, na których zostaną wyświetlone fragmenty filmów, kronik oraz rozmowy z twórcami. Zwiedzający Muzeum będą mogli skorzystać z każdego urządzenia interaktywnego.
Bądźcie z nami w marcu 2021 roku, w trakcie otwarcia pierwszej części wystawy stałej w Muzeum Kinematografii.
Przyjdźcie też ponownie do Muzeum Kinematografii we wrześniu 2021 roku, aby poznać drugi segment jedynej takiej wystawy w Polsce.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz