środa, 12 października 2022

"Sen nocy letniej" we Wrocławskim Teatrze Lalek /zapowiedź/

15 października Wrocławski Teatr Lalek zaprasza na premierę "Snu nocy letniej" Williama Shakespeare` a w przekładzie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i w reżyserii Jakuba Kofty oraz Marii Wojtyszko. Spektakl otwiera sezon artystyczny 2022/2023 tego teatru.

Spektakl otwierający sezon 2022/2023 we Wrocławskim Teatrze Lalek i jednocześnie inaugurujący trzecią kadencję dyrektorów Janusza Jasińskiego i Jakuba Krofty. Twórcy przedstawienia to autorzy flagowych przedstawień WTL w ostatniej dekadzie: „Sam, czyli przygotowanie do życia w rodzinie”, „Piekło – niebo” oraz „Ojeja, albo o dziewczynce, która nie znała własnego imienia”, a w obsadzie po raz pierwszy pojawi się cały zespół artystyczny teatru.

Sen nocy letniej” to nie tylko jedna z najbardziej znanych i najczęściej wystawianych sztuk Williama Shakespeare’a, ale też jedna z najzabawniejszych. W tej wiktoriańskiej komedii romantycznej najważniejsza jest nie fabuła, pełna tak zwanych „plot holes” (czyli braków, niespójności fabularnych), i nie dramaturgia, ale nastrój i przekaz. 

Sen nocy letniej, próba, fot. Natalia Kabanow

Spektakl duetu krofta/wojtyszko będzie kolejnym w repertuarze WTL tytułem, którego twórcy mierzą się z wielką klasyką i reinterpretują ją w teatrze dla dzieci. Poprzednie przedstawienia w tym nurcie: „Czarodziejski flet”, „Lalka Kafki” i „Burza” są do dziś z powodzeniem grane dla szerokiej dziecięcej widowni. „Sen nocy letniej” to dla najmłodszych doskonałe wprowadzenie do twórczości Williama Shakespeare’a i wspaniały początek przygody z „dorosłą” teatralną klasyką. 

„Bo miłość duszą patrzy, a nie okiem,

Dlatego Amor jako ślepy słynie.

Ani też miłość nie bywa rozsądna,

Skrzydła bez oczu to pęd lekkomyślny,

Przeto malują miłość jako dziecko,

Bowiem się złudą kieruje w wyborze”.

„Sen nocy letniej” jest opowieścią o tym, jak bezradni jesteśmy wobec emocji – miłości, zazdrości, zranionej ambicji. Przez scenę przetacza się korowód bohaterów, a każdy jest równie zabawny, co tragiczny. Wyjątkowość Shakespeare’a kryje się w tym, że jego postaci, nieważne jak bajkowe, zawsze są ludźmi z krwi i kości. Nikt nie jest całkowicie zły ani całkowicie dobry, nikt nie jest wolny od wad i śmieszności. W obliczu uczuć wszyscy zachowują się jak dzieci. 

„Wolą mężczyzny rozum rządzi przecie, a rozum mówi, że ty jesteś lepsza”  - tłumaczy Helenie omamiony magicznym zielem Lizander.  To jedno zdanie jest kwintesencją ironicznego humoru  Stradfordczyka i mówi o naturze ludzkiej tyle, co cały rozdział ze współczesnego podręcznika psychologii. Lizander nie tylko nie widzi sprzeczności w tym, że przed snem kochał Hermię, a po obudzeniu Helenę, ale na dodatek tłumaczy to sobie „męską logiką”.  Shakespeare widzi ludzi w całej ich głupocie, czasem podłości, a mimo to wcale ich nie osądza.

Sen nocy letniej, próba, fot. Natalia Kabanow

Nasza metoda na Shakespeare’a to czytanie dramatu i wydobywanie ukrytych w nim sensów. Niczego nie dodajemy, nie naginamy sztuki do własnych tez i światopoglądu. W przypadku wątpliwości pracujemy z oryginałem i zaglądamy do różnych przekładów, ale bardziej niż dokładność tłumaczenia interesuje nas, czy właściwie rozczytaliśmy intencje postaci i dramaturgię sytuacji.  

Shakespeare patronuje całej naszej wizji teatru, w którym ufamy tekstowi i polegamy na znajomości zespołu aktorskiego. Poszczególne elementy spektaklu nie są wykwitami indywidualnej ekspresji artystycznej scenografki czy muzyka, ale kawałkami materii, z której wszyscy razem lepimy przedstawienie. Nie przychodzimy na próby z gotowymi pomysłami, pozwalamy, żeby pomysły rodziły się w konkretnej przestrzeni i w unikalnej energii międzyludzkiej. Inaczej mówiąc – nie projektujemy wizji totalnej, teatru idealnego, ale idziemy za tym, co jest na wyciągnięcie ręki. 

Sen nocy letniej, próba, fot. Natalia Kabanow

Zawsze pamiętamy, że wielki dramatopisarz miał poczucie humoru. Pisał sztuki, które bawiły i londyńską biedotę, i dwór. Dla arystokracji przeznaczał wyrafinowane gry słowne, dla ludu fragmenty takie jak opowieść Puka:

„Czasem się zamieniam w stołek na trzech nogach,

A kiedy babsztyl siądzie, ja umykam

I gruby tyłek leci na podłogę.

Babsztyl się krztusi i klnie – a kompania

Piszczy i kwiczy, i mówi, że nigdy

Jeszcze tak świetnie się nie zabawiła”.

Jednym słowem, Shakespeare nie czuł obciachu. I w tym jesteśmy do niego podobni. 

krofta/wojtyszko

....................................................................................................................................................

Sen nocy letniej

Premiera: 15.10.2022 | godz. 17:00 | Duża Scena

Przekład: KONSTANTY ILDEFONS GAŁCZYŃSKI

Reżyseria: krofta/wojtyszko (JAKUB KROFTA i MARIA WOJTYSZKO)

Scenografia, kostiumy: MATYLDA KOTLIŃSKA

Muzyka: GRZEGORZ MAZOŃ

Choreografia: MILENA CZARNIK

Reżyseria światła: DAMIAN PAWELLA 

Obsada: 

TEZEUSZ - książę Aten - KONRAD KUJAWSKI 

EGEUSZ - ojciec Hermii - JOLANTA GÓRALCZYK 

LIZANDER - PIOTR STARCZAK 

DEMETRIUSZ - GRZEGORZ MAZOŃ 

FILOSTRATES - mistrz zabaw i ceremonii u Tezeusza - MAREK TATKO 

PIGWA - cieśla/PROLOG/KSIĘŻYC - RADOSŁAW KASIUKIEWICZ 

SPODEK - tkacz - TOMASZ MAŚLĄKOWSKI 

DUDA - miechownik/TYZBE - SŁAWOMIR PRZEPIÓRKA 

RYJEK - kotlarz/LEW/ŚCIANA - MAREK KOZIARCZYK 

HIPOLITA - królowa Amazonek zaręczona z Tezeuszem - KAMILA CHRUŚCIEL 

HERMIA - córka Egeusza zakochana w Lizandrze - ANNA MAKOWSKA-KOWALCZYK 

HELENA - zakochana w Demetriuszu - AGATA CEJBA 

OBERON - król elfów - KRZYSZTOF GRĘBSKI 

TYTANIA - królowa elfów - MARTA KWIEK 

PUK - czyli Robin-Koleżka, elf - AGATA KUCIŃSKA 

ELFY - IRMINA PRASZYŃSKA, PATRYCJA ŁACINA-MIARKA, ANETA GŁUCH-KLUCZNIK, ANNA BAJER

LUBCZYK - magiczny kwiat - EDYTA SKARŻYŃSKA 

Czas trwania: 120 min. z przerwą

Kolejne spektakle:  16 – 25.10.2022

Ceny biletów: N: 35 zł U: 32 zł, G: 30 zł

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 1.12.2024

 W nadchodzący weekend Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na wykłady w ramach cyklu „Kurs historii sztuki” oraz w cyklu „Jakie to ameryka...

Popularne posty