poniedziałek, 7 maja 2018

7 polskich filmów w Cannes!

Jutro rozpocznie się 71. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes. To wyjątkowy rok dla obecności polskich filmów - aż siedem wspartych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej tytułów znalazło się w najważniejszych sekcjach tej prestiżowej imprezy! W programie festiwalu nie zabraknie także wydarzeń branżowych z udziałem polskich filmowców.

materiały organizatorów
„Zimna wojna” i „Ayka” w Konkursie Głównym

Aż dwie współfinansowane przez PISF koprodukcje powalczą o nagrody z 20 innymi
produkcjami w Konkursie Głównym. Filmy oceniać będzie jury pod przewodnictwem aktorki
Cate Blanchett w składzie: Chang Chen, Ava DuVernay, Robert Guédiguian, Khadja Nin, Léa
Seydoux, Kristen Stewart, Denis Villeneuve, Andriej Zwiagincew.

„Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego to pierwsza od 28 lat produkcja w języku polskim, która
znalazła się w Konkursie Głównym jednej z najważniejszych imprez filmowych świata. „Zimna
wojna” opowiada historię wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią ze sobą
być i jednocześnie nie mogą być bez siebie. W ich role wcielają się Tomasz Kot i Joanna Kulig,
którym na ekranie partnerują Agata Kulesza i Borys Szyc. Wydarzenia pokazane w „Zimnej
wojnie” rozgrywają się latach 50. i 60. XX wieku, w Polsce i budzącej się do życia Europie, a
w ich tle wybrzmiewa wyjątkowa ścieżka dźwiękowa, będąca połączeniem polskiej muzyki
ludowej z jazzem i piosenkami paryskich barów minionego wieku. Obraz jest koprodukcją
polsko-francusko-brytyjską. Polskim producentem filmu jest Ewa Puszczyńska ze studia Opus

Film.

Zimna Wojna - dzień prasowy na planie filmu Pawła Pawlikowskiego

Ayka” to historia młodej Kirgizki, która mieszka i pracuje nielegalnie w Moskwie. Po porodzie odrzuca swojego nowo narodzonego syna i zostawia go szpitalu. Jednak po pewnym czasie powraca do niej matczyna tęsknota, która prowadzi ją do desperackich poszukiwań porzuconego dziecka. „Ayka” jest koprodukcją pięciu krajów. Producentem wiodącym jest rosyjski Kinodvor. Koproducentką ze strony polskiej jest Anna Wydra z firmy Otter Films. Zdjęcia do filmu realizowała Jolanta Dylewska, charakteryzacją zajmował się Tomasz Matraszek. Za postprodukcję obrazu odpowiada polska firma Coloroffon Film. 

Ayka


„III” w Konkursie Filmów Krótkometrażowych i „Inny” 
w konkursie Cinéfondation

Produkcja studia Animoon „III” w reżyserii Marty Pajek zakwalifikowała się do Konkursu
Filmów Krótkometrażowych 71. Festiwalu Filmowego w Cannes, gdzie ma szansę na zdobycie
Złotej Palmy. Wśród 8 prezentowanych tytułów z całego świata polski film jest jedyną
animacją w Konkursie.

trailer filmu ęIIIę

Filmy w tym konkursie oceni jury pod przewodnictwem reżysera Bertranda Bonello
w składzie: Valeska Grisebach, Khalil Joreige, Alanté Kavaïté i Ariane Labed. Również to
samo grono jurorów oceni filmy w konkursie Cinéfondation, prezentującym dorobek 17 szkół
filmowych z całego świata, a w którym zostanie zaprezentowana animacja „Inny” autorstwa
Marty Magnuskiej ze Szkoły Filmowej w Łodzi.

„Jeszcze dzień życia” - Oficjalna Selekcja, Pokaz Specjalny 

Pełnometrażowy film animowany „Jeszcze dzień życia” („Another Day of Life”) w reżyserii Damiana Nenowa i Raúla de la Fuente, zostanie zaprezentowany poza konkursem w ramach Pokazów Specjalnych. Polskim producentem filmu jest Platige Films. Film oparty jest na książce legendarnego polskiego korespondenta wojennego Ryszarda Kapuścińskiego. 

„Jeszcze dzień życia”

„Fuga” w sekcji konkursowej Semaine de la Critique

„Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej znalazła się wśród 7 tytułów pełnometrażowych z całego
świata prezentowanych w sekcji Semaine de la Critique. Producentem filmu jest MD4.
W konkursie Semaine de la Critique pokazywane są filmy pełnometrażowe i krótkie metraże 
będące debiutem lub drugim filmem danego reżysera, które podczas Festiwalu mają swoją
międzynarodową lub światową premierę. Warto wspomnieć, że zeszłym roku w tej sekcji,
w części poświęconej krótkim metrażom, pokazywany był film Aleksandry Terpińskiej
„Najpiękniejsze fajerwerki ever”, który otrzymał w Cannes dwie nagrody: Canal+ oraz Rail
d'Or.

Fuga

„Żniwa” w sekcji Un Certain Regard

„Żniwa” („Die Stropers”) to debiut grecko-południowoafrykańskiego reżysera Etienne'a Kallosa. „Żniwa” będą pokazywane w sekcji Un Certain Regard. Sekcja ta prezentuje „inne spojrzenie” we współczesnym kinie, w selekcji kładąc nacisk na oryginalność i świeżość prezentowanych dzieł. Polskim producentem filmu jest Mariusz Włodarski – Lava Films. Autorem zdjęć jest Michał Englert.

Warto wspomnieć także o pokazie filmu „Start” Jerzego Skolimowskiego w ramach seansów odbywających się na canneńskiej plaży: zrealizowany w Belgii w 1967 r. i nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale film zostanie pokazany 12 maja o 21:30 w cyklu Cinéma de la Plage. 

Polacy w programie Producers Network 

Pieciu producentów z Polski weźmie udział w spotkaniach Producers Network. W wydarzeniu, którego partnerem jest PISF – Polski Instytut Sztuki Filmowej, rokrocznie uczestniczy ok. 500 przedstawicieli branży filmowej z całego świata. Polscy producenci zostaną również zaprezentowani podczas Breakfast Meeting 15 maja (wtorek), który będzie specjalnym fokusem na Polskę. Lista polskich producentów w ramach Producers Network:
 • Agata Szymańska (Balapolis) 
• Natalia Grzegorzek (Koskino) 
• Sebastian Petryk (PS Film) 
• Jan Pawlicki (Studio Jutrzenka Sp. z o.o.) 
• Zuzanna Król (Next Film) 
W programie bierze udział także producentka Radosława Bardes

Polskie filmy na Short Film Corner 

Podczas 15 edycji przeglądu filmów krótkometrażowych Short Film Corner w Cannes zostanie zaprezentowanych 7 polskich produkcji, m.in. „Piszę do ciebie, kochanie” Magdaleny Szymków i „Laundry Card” Grega Zglińskiego. Przegląd SFC co roku przyciąga reżyserów, agentów, producentów oraz instytucje filmowe z całego świata. Targi filmowe Marché du Film W tym roku w Cannes w ramach targów filmowych Marché du Film obok tytułów prezentowanych w festiwalowych sekcjach zostanie pokazanych ponad 10 polskich filmów i koprodukcji, m.in. nagrodzona na MFF w Rotterdamie „Nina” Olgi Chajdas, nagrodzona w Gdyni „Cicha noc” Piotra Domalewskiego oraz nagrodzona na Berlinale koprodukcja „Dowłatow” w reżyserii Aleksieja Germana jr. 

Prezentacja polskich filmów w ramach programu New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes 

Z inicjatywy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej festiwal Nowe Horyzonty już po raz drugi znalazł się wśród 9 festiwali z całego świata, które zaprezentują wybrane przez siebie filmy na etapie produkcji w prestiżowym programie The Goes to Cannes podczas największych targów filmowych Marché du Film. W programie New Horizons’ Polish Days Goes to Cannes w dniu 13 maja, zaprezentowanych zostanie 6 tytułów: • „Fisheye” – debiut fabularny Michała Szcześniaka, • „Hura, wciąż żyjemy!” – debiut fabularny Agnieszki Polskiej, • „Mowa ptaków” w reż. Xawerego Żuławskiego (we współpracy z: Janem Komasą, Jackiem Borcuchem, Piotrem Kielarem), • „Ułaskawienie” w reż. Jana Jakuba Kolskiego, • „Wilkołak” w reż. Adriana Panka, • „Żabińscy. O zwierzętach i ludziach” – film dokumentalny, debiut Łukasza Czajki.

Dwie Polki w finale międzynarodowego konkursu Nespresso Talents 

Anna Zoll z filmem „Heart Therapy” oraz Julia Ruszczyńska z filmem „7a+” znalazły się na shortliście 10 najlepszych filmów zgłoszonych do międzynarodowego konkursu Nespresso Talents. Tegoroczny temat konkursu brzmiał „The Difference She Makes”. Zwycięzca zostanie ogłoszony 11 maja podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes i otrzyma nagrodę główną w wysokości 5000 Euro.

Promocja polskiego filmu dokumentalnego w ramach Doc Alliance 

Polsko-niemiecka koprodukcja pt. „Blizny” („Scars”) w reżyserii Agnieszki Zwiefki została wybrana przez organizatorów Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity do prezentacji „Work in Progress” w ramach międzynarodowej inicjatywy Doc Alliance. Prezentacja 7 wybranych projektów odbędzie się 12 maja.

12. edycja ScripTeast  

Jak co roku, finalna sesja stacjonarna międzynarodowego programu scenariuszowego ScripTeast odbywa się w trakcie festiwalu filmowego w Cannes. Autorzy wszystkich projektów będą obecni w Cannes w dniach 10-16 maja. Spośród 11 projektów biorących udział w tegorocznej edycji, aż 4 projekty są polskie: • Zima pod znakiem wrony (The Winter of the Crow) Sandra Buchta & Kasia Adamik • Bezcenna (Priceless) Piotr Domalewski • Gregorius (Gregorius, The Chosen One) Tomasz Mielnik • We własnej osobie (In Person) Arkadiusz Biedrzycki & Bartłomiej Konarski Zwieńczeniem sesji i całej edycji jest przyznanie Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego, o którą ubiegają się autorzy wszystkich 11 scenariuszy, zakwalifikowanych do 12. edycji programu. Nagroda zostanie wręczona w trakcie ceremonii w Cannes w dniu 15 maja. Pomysłodawcą ScripTeastu jest Dariusz Jabłoński, reżyser i producent, a rozwijał go we współpracy z najbliższymi współpracownikami, producentkami Violettą Kamińską i Izabelą Wójcik.

Stoisko Polish Cinema Stand  

Na 7. piętrze Grand Hotelu w Cannes (La Croisette 45) przez cały okres trwania targów Marché du Film funkcjonuje stoisko Polish Cinema Stand. Będzie to miejsce spotkań przedstawicieli PISF, producentów oraz partnerów z przedstawicielami międzynarodowej branży filmowej, m.in. festiwali, agentami sprzedaży, dystrybutorami oraz prasą zagraniczną. Partnerami stoiska PISF - Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej są: Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji – współorganizator stoiska, Polska Komisja Filmowa, TVP, Di Factory, Film Media (Jacek Samojłowicz) oraz Festiwal Netia Off Camera realizujący projekt Film in Małopolska.

informacja prasowa 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 22-24.11.2024

Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza w nadchodzący weekend na dwa wykłady – dra Dariusz Galewskiego o sztuce bizantyjskiej (w ramach cyklu ...

Popularne posty