Piktorializm w fotografii artystycznej
Henryk Mikolasch był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli piktoralizmu, czyli programu artystycznego fotografii, który postulował traktowanie fotografii jako sztuki o cechach indywidualnego rękodzieła. Na estetykę fotografii tego oryginalnego artysty niewątpliwy wpływ wywarła epoka i dominująca w niej piktorialistyczna estetyka z jej upodobaniem do "malarskości" obrazu fotograficznego, gry światła i nienaganną kompozycją obrazu wywiedzioną z obowiązujących w europejskiej sztuce kanonów miary i proporcji.
Henryk Mikolasch, Niebieska flasza/Muzeum Narodowe |
Piktorialiści, pragnąc zdobyć dla fotografii status sztuki, udowadniali, że wytwory rewolucji industrialnej mogą także współgrać z humanistycznym dorobkiem kultury - wyjaśniał na konferencji medialnej kurator wystawy, Adam Sobota. Sięgali po wzory klasyczne w malarstwie, ale równolegle odwoływali się do jego najnowszych kierunków, którymi w końcu XIX wieku były postimpresjonizm czy symbolizm.
Henryk Mikolasch - pionier polskiej sztuki fotograficznej
Piktorialiści, pragnąc zdobyć dla fotografii status sztuki, udowadniali, że wytwory rewolucji industrialnej mogą także współgrać z humanistycznym dorobkiem kultury - wyjaśniał na konferencji medialnej kurator wystawy, Adam Sobota. Sięgali po wzory klasyczne w malarstwie, ale równolegle odwoływali się do jego najnowszych kierunków, którymi w końcu XIX wieku były postimpresjonizm czy symbolizm.
Maciej Hnatiuk, Niebieska flasza i świeca, 2014, fotogr. cyfrowa/Muzeum Narodowe |
Ponieważ w 2014 roku przypadła setna rocznica powstania "Niebieskiej flaszy", Muzeum Narodowe we Wrocławiu, będące w posiadaniu tej i innych dzieł artysty, ogłosiło konkurs na współczesne prace fotograficzne inspirowane techniką, którą posługiwał się Mikolasch. Spośród 141 propozycji wybrano 47. Ponadto zaś zaproszono do udziału w wystawie dwudziestu uznanych fotografów, wśród których znaleźli się m.in. Maciej Hnatiuk, Andrzej Dudek - Durer, Mariusz Kubielas.
Henryk Mikolasch, Dziewczynka z morelami, Muzeum Narodowe |
Jest to przegląd bogaty - choć nie odzwierciedlający w pełni - współczesnych sposobów interpretowania fotografii jako obrazu - charakteryzował wystawę jej kurator. Dzisiaj tradycja piktoralna daje znać o sobie przede wszystkim poprzez myślenie o fotografii jako o autorsko zdefiniowanym, materialnym i ostatecznie dopracowanym obrazie. W przeciwieństwie do fotografii istniejącej jako plik cyfrowy, oglądany na monitorach, gotowy do różnych przekształceń.
Wystawa pozwala dostrzec, że również współczesna fotografia, mimo że stała się tak powszechna, może stać się w ręku utalentowanego artysty dziełem sztuki, noszącym znamiona oryginalności..
Artykuł ukazał się na portalu Kulturaonline 17 lutego 2015 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz