poniedziałek, 18 lutego 2019

12. Festiwal Muzyki Filmowej - Dance2Cinema: Tarantino

Pulp Fiction, Kill Bill, Django, Wściekłe psy, Jackie Brown – kompozycje z arcydzieł filmowych Quentina Tarantino zabrzmią w przedostatnim dniu 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W trzeciej odsłonie cyklu Dance2Cinema usłyszymy hiszpańską formację Pop Culture Band oraz polskich solistów: Anię Karwan i Damiana Ukeje. Koncert zorganizujemy we współpracy z festiwalem FIMUCITÉ na Teneryfie.


Quentin Tarantino – amerykański reżyser i scenarzysta, zdobywca dwóch Oscarów i dwóch Złotych Globów – uważany jest za czołowego przedstawiciela postmodernizmu filmowego, obok Davida Lyncha, Pedra Almodóvara czy Jima Jarmuscha. Jak pisze Krystyna Wilkoszewska, ci czterej twórcy, tak różni pod względem kulturowym i stylistycznym, „są mistrzami pastiszu, prześmiewcami narodowych mitów, burzycielami tradycyjnych konwencji gatunkowych, a filmy Quentina Tarantino – zwłaszcza Pulp Fiction – zbudowane są na zasadzie cytatów, zawłaszczeń i ironii, czyli ulubionej postmodernistycznej gry intertekstualnej”. Sam reżyser podkreśla z przekorą: „Kradnę z wszystkich produkcji, które znam, a widziałem ich mnóstwo, bo kiedyś pracowałem w wypożyczalni kaset wideo”.

To właśnie podczas wspomnianej pracy w Manhattan Beach w Kalifornii dwudziestodwuletni Tarantino poważnie zainteresował się kinem. Opracował wówczas scenariusze dwóch filmów: Urodzonych morderców i Prawdziwego romansu. Sprzedanie tekstów topowym reżyserom (Urodzonych morderców kupił Oliver Stone, Prawdziwy romans – Tony Scott) umożliwiło mu realizację marzenia związanego z wypuszczeniem w świat własnego tytułu. W 1992 roku wyreżyserował Wściekłe psy – historię sześciu gangsterów, którzy po nieudanym napadzie na sklep jubilerski szukają w swoim gronie zdrajcy. Debiut okazał się sukcesem; Tarantino otrzymał nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych na festiwalu w Toronto, wkrótce też rozpoczął współpracę z amerykańsko-meksykańskim reżyserem i scenarzystą Robertem Rodriguezem (ich wspólne produkcje to m.in. Cztery pokoje, Od zmierzchu do świtu i Sin City: Miasto grzechu).

Dwa lata po spektakularnym debiucie Tarantino dokonał estetycznej rewolucji w kinie, tworząc Pulp Fiction – film opowiadający trzy historie gangsterskie, bez zachowania chronologii, ze starannie dopracowanymi dialogami i mistrzowską grą aktorską (John Travolta, Samuel L. Jackson, Uma Thurman, Bruce Willis, Tim Roth). Oryginalność scenariusza doceniły światowe organizacje i stowarzyszenia filmowe – Quentin Tarantino i Roger Avary otrzymali za wspólny tekst Oscara, Złoty Glob i nagrodę BAFTA. Od tego momentu kariera amerykańskiego reżysera nabrała tempa, a kolejne produkcje (w tym Jackie Brown, Kill Bill I i II, Grindhouse: Death Proof, Bękarty wojny, Django, Nienawistna ósemka czy Once Upon a Time in Hollywood, z premierą zaplanowaną na lato tego roku) utrwaliły jego wizerunek twórcy innowacyjnego, hołdującego postmodernistycznej stylistyce filmowej z wysublimowanymi dialogami, przerysowanymi aktami przemocy, zdeformowaną rzeczywistością i zapożyczeniami ze spaghetti westernów i niskobudżetowego kina grozy w tle.

Elementem języka filmowego, do którego Tarantino przywiązuje szczególną wagę i z którym eksperymentuje równie chętnie, co ze scenariuszem, jest muzyka. W jego filmach rzadko pojawia się partytura oryginalna (spektakularnym przykładem jest Nienawistna ósemka z 2015 roku, z Oscarem za muzykę dla Ennia Morricone), reżyser woli bowiem samodzielnie dobierać utwory, wykorzystując przy tym fragmenty ścieżek dźwiękowych z ulubionych filmów czy sięgając do osobistej, bardzo obszernej kolekcji płyt z wszystkimi rodzajami muzyki (od bluesa, przez soul, po funk i rock). W ten sposób tworzy spójną oprawę muzyczną o własnej narracji, opowiadającą alternatywną historię filmową lub dopowiadającą treści niedostrzegalne w obrazie i niesłyszalne w dialogu.

Najsłynniejsze fragmenty tych filmowo-muzycznych kolaży zabrzmią w maju 2019 roku podczas 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Bohaterami trzeciej edycji taneczno-klubowego cyklu Dance2Cinema będą muzycy hiszpańskiej formacji Pop Culture Band oraz soliści związani z polską estradą: Ania Karwan i Damian Ukeje. Repertuar obejmie kultowe tytuły z dorobku reżysera – usłyszymy m.in. utwory z Pulp Fiction, Kill Billa, Wściekłych psów i Django. „Przygotowaliśmy spektakl, który gromadzi perełki ze ścieżek dźwiękowych Quentina Tarantino. Mam nadzieję, że się wszystkim spodoba, chociaż istnieje pewne niebezpieczeństwo związane z udziałem w tym show… Może się okazać uzależniający!” – ostrzega Gonzalo de Araoz Vigil, lider grupy Pop Culture Band.

Pedro J. Mérida, producent festiwalu FIMUCITÉ, z którym współorganizujemy koncert, zaznacza z kolei, że dobór utworów tworzących projekt Dance2Cinema: Tarantino nie jest przypadkowy. „To największa na świecie kompilacja piosenek pokazująca drogę, którą potoczyła się kariera jednego z najwybitniejszych twórców filmowych. Jednym słowem: ten koncert to najlepszy rollercoaster muzyczny, jaki kiedykolwiek zobaczymy na scenie” – zapowiada.

Na trzeci koncert z serii Dance2Cinema, z piosenkami z filmów Quentina Tarantino w repertuarze, zapraszamy w sobotnią noc 18 maja 2019 roku. Pop Culture Band, Ania Karwan i Damian Ukeje wystąpią w Sali Kameralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków, która zostanie zaaranżowana na scenę klubową.

12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja 2019 roku.


informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

21. MDAG już od jutra we Wrocławiu

21. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity we Wrocławiu wystartuje już jutro, czyli 10 maja. Na wrocławską publiczność czeka ponad...

Popularne posty