czwartek, 12 grudnia 2019

Jubileuszowe 20. MFF Nowe Horyzonty - pierwsze zwiastuny programu

23 lipca 2020 rozpocznie się jubileuszowa edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W programie znajdą się najważniejsze tytuły ze światowych festiwali, produkcje bezkompromisowych wizjonerów oraz dzieła uznanych mistrzyń i mistrzów. 

Kadr z filmu Cmentarz wspaniałości

Wśród nich pojawią się filmy Chantal Akerman – postaci fundamentalnej dla kina feministycznego; Apichatponga Weerasethakula – wybitnego tajskiego artysty i Angeli Schanelec – przedstawicielki „nowej szkoły berlińskiej”.

Chantal Akerman to belgijska reżyserka i artystka wizualna, która zrewolucjonizowała język filmu i utorowała drogę dla kina feministycznego – m.in. w arcydziele z 1975 roku Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela. Skierowawszy kamerę na przestrzenie, bohaterkę i tematy dotąd pomijane – na kuchnię, gospodynię domową, codzienną domową rutynę; jak twierdzi legendarna badaczka kina, Laura Mulvey, Akerman „wywróciła kino do góry nogami”. Była mistrzynią eseju, wybitną dokumentalistką, autorką licznych instalacji, twórczynią fabuł i krótkich metraży. Podejmowała w nich temat sytuacji kobiet, brała na warsztat ambiwalentną relację z matką. Jej kino silnie naznaczone jest traumą Holocaustu (rodzice reżyserki byli polskimi Żydami ocalonymi z Zagłady). Retrospektywie Chantal Akerman towarzyszyć będzie publikacja polskiego wydania książki reżyserki, Ma mère rit (Matka się śmieje) oraz performance Chantal? w wykonaniu wiolonczelistki Sonii Wieder-Atherton.

Jeanne Dielman, Bulwar handlowy, 1080 Bruksela, reż  Chantal Akerman

Apichatpong Weerasethakul egzorcyzmuje historię, wywołuje duchy, zaciera granicę pomiędzy snem i jawą, a sztuka jest dla niego przestrzenią pracy z pamięcią i traumą. Filmy i instalacje wybitnego tajskiego artysty uważnie obserwując teraźniejszość, tworzą pomost pomiędzy przeszłym a przyszłym. Twórca nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes Wujka Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia (2010), Mekong Hotel (2012), czy Cmentarza wspaniałości (2015), w swoich dziełach przygląda się losom własnego kraju, które stają się pretekstem dla ukazania uniwersalnych mechanizmów rządzących zbiorowością i jej podświadomością.

Byłam w domu, ale.., _reż. Angela Schanelec

Angela Schanelec, laureatka Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale 2019 za film Byłam w domu, ale… Obok Maren Ade, Christiana Petzolda i Valeski Grisebach jest  jedną z kluczowych postaci „nowej szkoły berlińskiej”. Formacja, która pojawiła się na mapie niemieckiej kinematografii w latach 90., wpłynęła przez ostatnie dwie dekady na kształt europejskiego i światowego arthouse’u, poprzez awangardowy język filmowy i celną krytykę społeczną. Angela Schanelec jest przede wszystkim portrecistką kobiet i ich doświadczeń w neoliberalnym społeczeństwie.  Wnikliwie przygląda się rolom społecznym, dylematom i wyzwaniom, jakie stoją przed kobietami w szybko zmieniającym się świecie. 

* * *

Do 31 marca 2020 można kupić karnet lub voucher festiwalowy w niższej cenie 390 zł lub 375 zł (posiadaczki i posiadacze Karty Klubu Przyjaciół Kina Nowe Horyzonty). Od 1 kwietnia cena będzie wynosić 450 zł lub 435 zł.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty