Jarosław Modzelewski, Zagubiony spawacz, 1994, fot. Lubelskie Towarzystwo Sztuk Pięknych |
„Codzienność” jest systemem nawyków i zwyczajów, potokiem utrwalonych przyzwyczajeń, zlepkiem powtarzalnych rytuałów, ciągiem zwykłych spraw, mieszaniną potoczności i prozaiczności, pozornie czymś nieciekawym i nie wartym uwagi. Jednak ta sama „codzienność” może być również niewyczerpanym źródłem inspiracji, obfitym rezerwuarem idei, pożywką dla artystycznej kreacji, polem do twórczej improwizacji, morzem sprawczych inwencji, nieprzebranym zasobem motywacji i zachęty.
Tomasz Kowalski, Squatter, fot. Lubelskie Towarzystwo Sztuk Pięknych |
Wobec tego kontekstu, „codzienność” w całej swojej różnorodności znaczeń zyskuje najpełniejszą manifestację w obszarze twórczości artystycznej i sztuki w całych jej dziejach, przyjmując szczególną postać w siedemnastowiecznym malarstwie scen rodzajowych i martwych natur, czy w twórczości dziewiętnastowiecznych realistów. Przede wszystkim jednak stała się wyrazistym tematem w sztuce dwudziestego wieku, przejawiając się materialnością kolaży, dosłownością „przedmiotów gotowych” i „znalezionych” oraz „realnością” działań performerskich.
Tekst kuratorski Marcina Lachowskiego
Laura Pawela, Past Present Continuous, wideo-loop,
|
otwarcie wystawy: 13 grudnia 2019 (piątek), godz. 18.00
wystawa dostępna bezpłatnie do 19 stycznia 2020, od wtorku do niedzieli, w godz. 12:00 -18:00
miejsce: Galeria Labirynt | Plaza, ul. Lipowa 13, Lublin (wejście od ulicy Ofiar Katynia obok wjazdu na parking Centrum Handlowego Lublin Plaza)
kuratorzy: Marcin Lachowski, Zbigniew Sobczuk
organizator: Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
współorganizator: Galeria Labirynt
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz