wtorek, 29 września 2020

Magdalena Abakanowicz w Albertinum w Dreźnie!

Najbardziej znane prace Magdaleny Abakanowicz ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu Tłum i Klatka pokazywane będą czasowo w drezdeńskim Albertinum. Widzowie polscy natomiast będą mieli okazję obejrzeć w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej instalację Młyn do piasku (Sandmühle) Günthera Ueckera – jednego z najwybitniejszych współczesnych artystów niemieckich.

Magdalena Abakanowicz, Tłum (fragment)/Menge (fragment), 1986-1994, 
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Fot. Arkadiusz Podstawka

Byli równolatkami, rocznik 1930. Magdalena Abakanowicz niestety już nie żyje († 2017), Günther Uecker w marcu 2020 roku skończył 90 lat.Twórczość obojga dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów. Kwestia kondycji i pozycji człowieka w obecnym świecie – od lat 80. XX w. pozostająca w centrum uwagi artystów tego pokolenia – jest aktualna dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek. 

Grupa Tłum składająca się z 26 postaci stworzonych przez Magdalenę Abakanowicz w przeciągu lat 1986–1994 należy, obok Abakanów, do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki znajdujących się w zbiorach wrocławskiego muzeum. Figura człowieka jest stale powtarzającym się wątkiem w jej twórczości, a motyw grupy zunifikowanych bezgłowych – i przez to pozbawionych autonomii, czyli twarzy – sylwetek otwiera szerokie pole możliwych interpretacji. Postacie te mogą reprezentować każdego człowieka z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Figury powielone i ustawione w milczący, ale kroczący przed siebie tłum mogą stać się symbolem zarówno protestu i siły niszczącej, jak również niemocy skazanej na zniszczenie. Wymownym komentarzem do Tłumu jest druga prezentowana praca artystki – Klatka, ukazująca bezgłową figurę uwięzionego.


Magdalena Abakanowicz, Klatka/Käfig, 1985, Muzeum Narodowe we Wrocławiu,
fot. Arkadiusz Podstawka

Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, lecz również jego siła niszczenia są także tematami podejmowanymi przez Günthera Ueckera.

Pokazywana w Pawilonie Czterech Kopuł praca Młyn do piasku (Sandmühle) jest jednym z wczesnych dzieł artysty, do której Uecker od 1966 r. ciągle na nowo powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia w jarzmie zwierząt i ludzi, którzy godzinami w nim zamknięci napędzali młyny albo żurawie. Pracę artysty można interpretować także jako wyraz solidarności Ueckera z wykorzystywanym czy ponad normy eksploatowanym stworzeniem. 

Günther Uecker, Sandmühle, fot. RUB Campusmuseum

Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem C Z A S  N A S Z  —  U N S E R E  Z E I T  —  O U R  T I M E. Obu towarzyszy rozbudowany program edukacyjny. 

Kuratorki: Iwona Dorota Bigos, Konstanze Rudert

Organizatorzy: 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Staatlichen Kustsammlungen Dresden

Instytut Adama Mickiewicza 

Wystawa Günthera Ueckera we Wrocławiu odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego

Muzeum Narodowe we Wrocławiu jest instytucją kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd Województwa Dolnośląskiego.

informacja prasowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powrót Orfeusza - koncert pamięci Andrzeja Markowskiego w setną rocznicę urodzin w NFM /zapowiedź/

29 listopada o 19.00 Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą maestra Jacka Kaspszyka, poświęcony p...

Popularne posty