W imieniu pana Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a także pana Tomasza Dobrzańskiego, dyrektora artystycznego festiwalu Forum Musicum, serdecznie zapraszamy na tegoroczną edycję festiwalu, zatytułowaną Tibia, tuba, fistula. Odbędzie się ona w dniach 13–20 sierpnia 2022 r.
Owe grupy instrumentów dętych usłyszymy podczas tegorocznej edycji Forum Musicum nie tylko w sytuacjach koncertowych, które nie są najbardziej szczęśliwą formą prezentacji muzyki dawnych epok. Przynajmniej dwa wydarzenia będą miały charakter nieco bardziej autentyczny – średniowieczne muzykowanie na głośnych instrumentach dętych odbędzie się w przestrzeni miejskiej Wrocławia. Kończący Festiwal Wielki Bal Renesansowy pozwoli publiczności na wspólną zabawę przy muzyce, tak jak bywało to w dawnych wiekach.
Podczas koncertów usłyszymy instrumenty dęte w kilku odsłonach, każda z nich reprezentować będzie inną epokę. Wychodząc od średniowiecznych instrumentów głośnych, udamy się w podróż z biegiem historii. Usłyszymy subtelne renesansowe flety traverso w różnorodnym repertuarze muzyki francuskiej i włoskiej, z kolei cornetti i puzony zagrają pełną przepychu muzykę wenecką XVII wieku, oboje, fagoty oraz gość specjalny: musette de cour, wprowadzą nas w dojrzały styl osiemnastowiecznego baroku, a zespół Harmoniemusik zagra dzieła doby klasycyzmu, w tym utwory Mozarta.
W programie festiwalu znajdą się również akcenty wrocławskie: program zespołu Harmoniemusik składa się w całości z utworów pochodzących z rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego. Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że rozbrzmiewały one podczas spotkań, zabaw i wieczornych spacerów wrocławian na przełomie wieków XVIII i XIX wieku. Natomiast podczas Wielkiego Balu Renesansowego zabrzmi muzyka pochodząca z jednej z najważniejszych i największych europejskich kolekcji tańców – zbioru braci Hessenów wydanego we Wrocławiu w roku 1555.
Nie zabraknie też młodych wykonawców – jak zwykle pojawi się wybitny Laureat kaliskiego Festiwalu Młodzieżowych Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum. Zapraszam do słuchania i do wspólnej zabawy!
Program:
Forum Musicum 2022
Tuba, tibia i fistula – dawna muzyka dęta
13–20.08.2022, Wrocław
Maciej Gocman, fot. materiały prasowe |
13.08.2022, sobota, godz. 20.00
NFM, Sala Czerwona, pl. Wolności 1
Tromboni e cornetti w Wenecji około roku 1600
Wykonawcy:
Motio Concerti:
Maciej Gocman – tenor
Josué Meléndez Peláez, Frithjof Smith – cynki
Catherine Motuz, Maximilien Brisson, Henry van Engen, Fryderyk Mizerski – puzony
Přemysl Vacek – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Program:
B. Marini Canzon ottava ze zbioru Sonate, symphonie, canzoni, passe'mezzi, baletti, corenti, gagliarde e retornelli op. 8 (1629)
A. Gabrieli Maria stabat à 6 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli, organisti della sereniss. Sig. di Venetia, continenti musici di chiesa madrigali, & altro, per voci, & stromenti musicali,a 6, 7, 8, 10, 12, et 16, novamente con agni diligentia dati in luce (1587)
G. Croce In monte Oliveti ze zbioru Motetti a quattro voci libro primo (1597)
B. Marini Canzon decima ze zbioru Sonate… op. 8
C. de Rore Plange quasi virgo ze zbioru Motetta quinque vocum (1545)
G. Picchi Canzon decima quarta à 6 ze zbioru Canzoni da sonar con ogni sorte d'istromenti (1625)
A. Trombetti Da pacem Domine ze zbioru Il primo libro de motetti (1589)
G. Gabrieli Canzon III à 6 ze zbioru Canzoni et sonate (1615)
G. Croce Mascheratta de Gratiani ze zbioru Triaca musicale (1607)
G. Picchi Canzon decima quinta ze zbioru Canzoni…
C. Merulo Canzon à 4 „L’Olico” ze zbioru Canzon di diversi per sonar con ogni sorte di stromenti (1588); Qui manducat meam carnem ze zbioru Il Primo libro de mottetti a voci pari (1584); Canzon vigesimaterza oraz Canzon decimaottava ze zbioru Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (1608)
A. Gabrieli Kyrie à 5 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli…
G. Buonamente Canzon à 6 ze zbioru Sonate et canzoni (1636)
A. Gabrieli Deus qui beatum Marcum à 7 ze zbioru Sacrae symphoniae (1597)
14.08, 17–18.08, 20.08.2022, godz. 17.00 i 18.00
Głośne granie około roku 1400 – minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia
14.08.2022, niedziela
godz. 17.00, Rynek (między pomnikiem Aleksandra Fredry a Ratuszem)
godz. 18.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)
17.08.2022, środa
godz. 17.00, ul. Świdnicka (na tylnej ścianie kościoła pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława)
godz. 18.00, ul. Szewska (plac koło kościoła pw. św. Marii Magdaleny)
18.08.2022, czwartek
godz. 17.00, ul. św. Elżbiety (przed bazyliką mniejszą pw. św. Elżbiety)
godz. 18.00, Rynek (przed wejściem do Ratusza)
20.08.2022, sobota
godz. 16.00, ul. Włodkowica (dziedziniec Hotelu Herbal)
godz. 17.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)
Tomasz Dobranski, fot. Łukasz Rajchert |
Wykonawcy:
Alta Cappella:
Tomasz Dobrzański – szałamaja, dudy, piszczałka jednoręczna i tuntun
Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa
Jacek Muzioł – perkusja
14.08, niedziela, godz. 20.00
ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29
Cudowna Arundo donax
Wykonawcy:
Markus Maggiori – musette de cour
Marcus Maggiori, fot. materiały prasowe |
J.B. de Boismortier Prélude, Passepied, Rondeau, Menuet 1 et 2, Tambourin i Air gai ze zbioru Divertissements de Campagne pour une Musette, Vielles avec la Basse. aussi pour Violon, Hautbois, Flûte à Bec et Traversière op. 49 (Paryż 1734)
N. Chédeville La retour de Prague ze zbioru Les Deffis ou l’etude amusante op. 9 (Paryż)
(wyk. M. Maggiori)
J.-B. Lully Ouverture, Sarabande, Bourrée, Gaillarde, Chaconne des Scaramouches z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43
(wyk. M. Maggiori i Oboeband Poznań)
18.08.2022, czwartek, godz. 20.00
Ratusz, Sala Wielka, Rynek
Transalpejska podróż muzyczna
Cohaere Ensemble, fot Dariusz Jackowski |
cz. I
Wykonawcy:
Cohaere Ensemble:
Marta Korbel – skrzypce
Monika Hartmann – wiolonczela
Natalia Olczak – klawesyn
Program:
C. Tessarini Il piacier delle dame
M. Corrette II Sonata d-moll z Les délices de la solitude op. 20
***
cz. II
Wykonawcy:
Zespół renesansowych fletów traverso La Viva Fiamma:
Magdalena Pilch – flet dyszkantowy, flet tenorowy
Aleksandra Swinarska – flet dyszkantowy, flet tenorowy, perkusja
Justyna Wójcikowska – flet tenorowy, perkusja
Nicola Łacfik – flet tenorowy
Radosław Orawski – flet tenorowy, flet basowy
Marek Pilch – pozytyw, regał
Oboeband Poznań, fot. materiały prasowe |
Nagranie Harmoniemusik, fot.Joanna_Stoga |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz