wtorek, 9 sierpnia 2022

NFM I FORUM MUSICUM 2022 I„Tibia, tuba, fistula” I 13–20 sierpnia 2022 r.

W imieniu pana Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, a także pana Tomasza Dobrzańskiego, dyrektora artystycznego festiwalu Forum Musicum, serdecznie zapraszamy na tegoroczną edycję festiwalu, zatytułowaną Tibia, tuba, fistula. Odbędzie się ona w dniach 13–20 sierpnia 2022 r.


Tibia, tuba, fistula
– tymi łacińskimi terminami średniowieczni teoretycy bardzo ogólnie określali rozliczne instrumenty dęte, wykorzystywane w różnych sytuacjach – czy to do podkreślania chwały władzy, subtelnego muzykowania w komnatach, czy też podczas ludowych zabaw – niektóre z nich przywieziono spoza Europy z wojen krzyżowych. To różnorodne instrumentarium w wiekach XIV i XV dzielono w bardzo prosty sposób na dwie grupy: instrumenty głośne i ciche, a każda z nich przeznaczona była do odmiennych celów. Pierwsza grupa służyła do grania na wolnym powietrzu muzyki ceremonialnej i tanecznej. Instrumenty z drugiej grupy mogły grać z instrumentami strunowymi i towarzyszyć śpiewowi. Wraz z rozwojem wielogłosowości poszczególne grupy stworzyły całe rodziny instrumentów różnej wielkości. W czasach renesansu budowano instrumenty sięgające swą skalą w dół i w górę do granic możliwości. Wreszcie nowy, barokowy styl odchudził to wybujałe instrumentarium i wyłonił  z tych rodzin ich najzdolniejszych członków, czyniąc z nich solistów. Jednak także i w tych czasach, gdy tylko sytuacja wymagała wyjątkowego splendoru, instrumenty dęte łączyły swe siły. 

Owe grupy instrumentów dętych usłyszymy podczas tegorocznej edycji Forum Musicum nie tylko w sytuacjach koncertowych, które nie są najbardziej szczęśliwą formą prezentacji muzyki dawnych epok. Przynajmniej dwa wydarzenia będą miały charakter nieco bardziej autentyczny – średniowieczne muzykowanie na głośnych instrumentach dętych odbędzie się w przestrzeni miejskiej Wrocławia. Kończący Festiwal Wielki Bal Renesansowy pozwoli publiczności na wspólną zabawę przy muzyce, tak jak bywało to w dawnych wiekach.

Podczas koncertów usłyszymy instrumenty dęte w kilku odsłonach, każda z nich reprezentować będzie inną epokę. Wychodząc od średniowiecznych instrumentów głośnych,  udamy się w podróż z biegiem historii. Usłyszymy subtelne renesansowe flety traverso w różnorodnym repertuarze muzyki francuskiej i włoskiej, z kolei cornetti i puzony zagrają pełną przepychu muzykę wenecką XVII wieku, oboje, fagoty oraz gość specjalny: musette de cour, wprowadzą nas w dojrzały styl osiemnastowiecznego baroku, a zespół Harmoniemusik zagra dzieła doby klasycyzmu, w tym utwory Mozarta. 

W programie festiwalu znajdą się również akcenty wrocławskie: program zespołu Harmoniemusik składa się w całości z utworów pochodzących z rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego.  Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że rozbrzmiewały one podczas spotkań, zabaw i wieczornych spacerów wrocławian na przełomie wieków XVIII i XIX wieku. Natomiast podczas Wielkiego Balu Renesansowego zabrzmi muzyka  pochodząca z jednej z najważniejszych i największych europejskich kolekcji tańców – zbioru braci Hessenów wydanego we Wrocławiu w roku 1555.

Nie zabraknie też młodych wykonawców – jak zwykle pojawi się wybitny Laureat kaliskiego Festiwalu Młodzieżowych Zespołów Muzyki Dawnej Schola Cantorum.  Zapraszam do słuchania i do wspólnej zabawy!


Program:
Forum Musicum 2022 
Tuba, tibia i fistula – dawna muzyka dęta
13–20.08.2022, Wrocław

Maciej Gocman, fot. materiały prasowe

13.08.2022, sobota, godz. 20.00

NFM, Sala Czerwona, pl. Wolności 1

Tromboni e cornetti w Wenecji około roku 1600


Wykonawcy:

Motio Concerti:

Maciej Gocman – tenor 

Josué Meléndez Peláez, Frithjof Smith – cynki

Catherine Motuz, Maximilien Brisson, Henry van Engen, Fryderyk Mizerski – puzony

Přemysl Vacek – teorba 

Marta Niedźwiecka – pozytyw 


Program

B. Marini Canzon ottava ze zbioru Sonate, symphonie, canzoni, passe'mezzi, baletti, corenti, gagliarde e retornelli op. 8 (1629)

A. Gabrieli Maria stabat à 6 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli, organisti della sereniss. Sig. di Venetia, continenti musici di chiesa madrigali, & altro, per voci, & stromenti musicali,a 6, 7, 8, 10, 12, et 16, novamente con agni diligentia dati in luce (1587)

G. Croce In monte Oliveti ze zbioru Motetti a quattro voci libro primo (1597)

B. Marini Canzon decima ze zbioru Sonate… op. 8

C. de Rore Plange quasi virgo ze zbioru Motetta quinque vocum (1545)

G. Picchi Canzon decima quarta à 6 ze zbioru Canzoni da sonar con ogni sorte d'istromenti (1625)

A. Trombetti Da pacem Domine ze zbioru Il primo libro de motetti (1589)

G. Gabrieli Canzon III à 6 ze zbioru Canzoni et sonate (1615)

G. Croce Mascheratta de Gratiani ze zbioru Triaca musicale (1607)

G. Picchi Canzon decima quinta ze zbioru Canzoni… 

C. Merulo Canzon à 4 „L’Olico” ze zbioru Canzon di diversi per sonar con ogni sorte di stromenti (1588); Qui manducat meam carnem ze zbioru Il Primo libro de mottetti a voci pari (1584); Canzon vigesimaterza oraz Canzon decimaottava ze zbioru Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (1608)

A. Gabrieli Kyrie à 5 ze zbioru Concerti di Andrea, et di Gio. Gabrieli…

G. Buonamente Canzon à 6 ze zbioru Sonate et canzoni (1636)

A. Gabrieli Deus qui beatum Marcum à 7 ze zbioru Sacrae symphoniae (1597)



14.08, 17–18.08, 20.08.2022, godz. 17.00 i 18.00

Głośne granie około roku 1400 – minikoncerty w przestrzeni publicznej Wrocławia


14.08.2022, niedziela

godz. 17.00, Rynek (między pomnikiem Aleksandra Fredry a Ratuszem)

godz. 18.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)


17.08.2022, środa 

godz. 17.00, ul. Świdnicka (na tylnej ścianie kościoła pw. św. Stanisława, św. Doroty i św. Wacława)

godz. 18.00, ul. Szewska (plac koło kościoła pw. św. Marii Magdaleny)


18.08.2022, czwartek

godz. 17.00, ul. św. Elżbiety (przed bazyliką mniejszą pw. św. Elżbiety)

godz. 18.00, Rynek (przed wejściem do Ratusza)


20.08.2022, sobota 

godz. 16.00, ul. Włodkowica (dziedziniec Hotelu Herbal)

godz. 17.00, pl. Wolności (przed głównym wejściem do NFM)

Tomasz Dobranski, fot. Łukasz Rajchert


Wykonawcy:

Alta Cappella: 

Tomasz Dobrzański – szałamaja, dudy, piszczałka jednoręczna i tuntun

Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa

Jacek Muzioł – perkusja 


14.08, niedziela, godz. 20.00

ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29 

Cudowna Arundo donax

Wykonawcy: 

Markus Maggiori – musette de cour 

 

Marcus Maggiori, fot. materiały prasowe

J.B. de Boismortier Prélude, Passepied, Rondeau, Menuet 1 et 2, Tambourin i Air gai ze zbioru Divertissements de Campagne pour une Musette, Vielles avec la Basse. aussi pour Violon, Hautbois, Flûte à Bec et Traversière op. 49 (Paryż 1734) 

N. Chédeville La retour de Prague ze zbioru Les Deffis ou l’etude amusante op. 9 (Paryż) 

(wyk. M. Maggiori)

J.-B. Lully Ouverture, Sarabande, Bourrée, Gaillarde, Chaconne des Scaramouches z komediobaletu Mieszczanin szlachcicem LWV 43  

(wyk. M. Maggiori i Oboeband Poznań)


18.08.2022, czwartek, godz. 20.00

Ratusz, Sala Wielka, Rynek

Transalpejska podróż muzyczna

Cohaere Ensemble, fot Dariusz Jackowski

cz. I 

Wykonawcy:

Cohaere Ensemble: 

Marta Korbel – skrzypce 

Monika Hartmann – wiolonczela

Natalia Olczak – klawesyn


Program:

C. Tessarini Il piacier delle dame

M. Corrette II Sonata d-moll z Les délices de la solitude op. 20

***


cz. II

Wykonawcy:

Zespół renesansowych fletów traverso La Viva Fiamma:

Magdalena Pilch – flet dyszkantowy, flet tenorowy

Aleksandra Swinarska – flet dyszkantowy, flet tenorowy, perkusja

Justyna Wójcikowska – flet tenorowy, perkusja

Nicola Łacfik – flet tenorowy

Radosław Orawski – flet tenorowy, flet basowy

Marek Pilch – pozytyw, regał

Program:
P. Phalèse Pavane et Gaillarde Ferrarese ze zbioru Danseries Livre I (1571)
P. Attaignant Amours, amours; Jectes moy sur l’herbette, Jamais ung cueur ze zbioru 27 Chansons musicales a quatre parties (Paryż 1533)
G. Frescobaldi Canzon vigesimaprima ze zbioru Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti (Wenecja 1608)
J. Dowland Pavan, Galliard ze zbioru Opusculum neuwer Paduanen, Galliarden, Couranten und Volten (Frankfurt 1610)
P. Peuerl Canzona nr 13 ze zbioru Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänge (Norymberga 1613)
G. Frescobaldi Canzon seconda à 4 sopra Romanesca ze zbioru Canzoni da sonare a una, due, tre et quattro (Wenecja 1634)
P. Sandrin Doulce memoire ze zbioru Tielman Susato Second livre des chansons a quatre parties (Antwerpia 1553)

Oboeband Poznań, fot. materiały prasowe

Oboeband Poznań:  
Marek Niewiedział – kierownictwo artystyczne, obój 
Franciszek Bielak, Maria Plucińska, Hanna Piasna – oboje 
Beniamin Lewi, Maciej Snarski, Agnieszka Siemiankowska, Gabriel Mucha – fagoty   

Program: 
J.-B. Anet Musette, La champêtre i Le coucou ze zbioru Deuxième oeuvre contenant Deux Suittes de Pièces pour la Flûte Traversière, Haubois, Violons, Vielle (Paryż 1726) 
 E.Ph. Chédeville (l’Aine) Sixième suite ze zbioru Deuxième receuil de Vaudevilles, Menuets, Contredances et autres Airs choisis pour les Musettes, avec la Basse, qui conviennent aux Vielles, Flûtes et Hautbois (Paryż 1731–1742) 
(wyk. M. Maggiori)
 
P. Prowo I Concerto F-dur  
(wyk. Oboeband Poznań)

N. Chédeville Les singes verts, La galerie des chevreuils, La table du roi ze zbioru Les Impromptus de Fontainebleau, pièces en deux Parties et par accord les Musettes, Vielles, Flûte traversières et Violons, Pardessus de Viole op. 12 (Paryż 1750)  
(wyk. M. Maggiori)

J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I   
 J.Ch. Schieferdecker Musicalisches Concert nr 11   
(wyk. Oboeband Poznań)
C. de Rore Or che 'l ciel et la terra e 'l vento tace ze zbioru Il primo libro de madrigali cromatici à 5 voci (Wenecja 1552)
G. Frescobaldi Canzon quarta à 4 ze zbioru Canzoni da sonare…
Henryk VIII Madame d’amours; Hélas madame; Adieu madame et ma maistresse z Manuskryptu Henryka VIII (British Museum, MSS, ADD 31922)
C. de Rore Cantai mentre ch’i’ arsi del mio foco ze zbioru Il primo libro…
A. Holborne Last Will and Testament; Heigh ho holiday; Galliard ze zbioru Pavans, Galliards and other Short Aeirs (Londyn 1599)
P. Phalèse Allemande et Saltarello Poussinghe ze zbioru Recueil de danseries, contenant presque toutes sortes de danses (1583)

Nagranie Harmoniemusik, fot.Joanna_Stoga



19.08.2022, piątek, godz. 20.00
Aula Leopoldina, pl. Uniwersytecki 1
Harmoniemusik 
Rozrywkowe granie we Wrocławiu na początku XIX wieku

Wykonawcy:
Ronald Šebesta, Tomasz Dobrzański – klarnety
Dominika Stencel, Marek Kuc – rogi
Szymon Józefowski, Agnieszka Siemiankowska – fagoty

Program:
Ch. Schimpke Parthia in B
Anonim Marsch von Kosciuszko
J. Puschmann Parthia in Es
Ch. Zech Cassatio ex D
A. Rosetti Parthia in Es
F.Ch. Neubauer Parthia in Es 
W.A. Mozart Czarodziejski flet – opera KV 620 (fragmenty; oprac. autor nieznany) 

Agnieszka Mazur, fot. materiały prasowe


20.08.2022, sobota, godz. 18.00
Aula NOT, ul. Piłsudskiego 74
Wielki bal renesansowy

Zespół Alta: 
Agnieszka Szwajgier – szałamaje, kornamuza, flety 
Agnieszka Mazur – pomort, kornamuza, flety 
Agnieszka Obst-Chwała – fidel, kornamuza
Karolina Szewczykowska – viola da gamba 
Maria Wilgos – lutnia 
Piotr Dąbrowski – puzon 
Wojciech Lubertowicz – perkusja 
Agnieszka Siemiankowska – dulcjan  

Teatr Tańca Amatum:
Robert Lubera – kierownik artystyczny, taniec
Aleksandra Andruszkiewicz, Anna Korbolewska, Anna Ilczuk, Karolina Szymula, Piotr Niedopytalski – taniec

Program:
Tańce renesansowe wraz z pokazem i nauką tańca


Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.

informacja prasowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty