czwartek, 27 października 2022

Znamy program 13. American Film Festival. "Do ostatniej kości" Luki Guadagnina otworzy, a "Syn" Floriana Zellera zamknie tegoroczną edycję

8 listopada we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty rozpocznie się 13. American Film Festival, w ramach którego udowadniamy, że amerykańskie kino nie musi być tylko dodatkiem do popcornu. W programie festiwalu znalazły się perły kina niezależnego, duża dawka znakomitej klasyki i hollywoodzkie filmy z autorskim stemplem wybitnych reżyserek i reżyserów. 

W ramach 13. AFF-u będzie można zobaczyć łącznie 88 produkcji (80 długich i 8 krótkich metraży), z czego 37 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, a 12 będzie miało premierę europejską. 40 tytułów wyreżyserowały kobiety, za kamerą 48 filmów stanęli mężczyźni. Na widzki i wdzów czeka w sumie aż 8205 minut seansów. Sprzedaż biletów i dostępów do pokazów online rozpocznie się jutro, 28 października, o godz. 12:00 (wyłącznie poprzez stronę americanfilmfestival.pl).

American Film Festival już po raz trzeci organizowany jest w hybrydowej formie. Stacjonarna odsłona wydarzenia zakończy się 13 listopada, z kolei do 20 listopada część festiwalowych filmów będzie można oglądać również online na platformie Nowe Horyzonty VOD (tytuły dostępne online są odpowiednio oznaczone w programie).

Zachęcamy także do obejrzenia wideo, w którym Ula Śniegowska – dyrektorka festiwalu, prof. Monika Talarczyk – kuratorka retrospektywy Niny Menkes oraz Patrycja Mucha – filmoznawczni, tu w roli specjalistki od kina Roberta Altmana, opowiadają o tegorocznym programie.


Wszystkie stany rodzinnych relacji

13. AFF otworzy jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku: Do ostatniej kości (Bones and All), najnowsze dzieło Luki Guadagnina, nagrodzonego na festiwalu w Wenecji Srebrnym Lwem za reżyserię. Na ekranie zobaczymy szereg gwiazd, ze znakomitymi Taylor Russell i Timothéem Chalametem na czele. Do ostatniej kości to opowieść o pierwszej miłości między Maren, młodą kobietą uczącą się, jak przetrwać na marginesie społeczeństwa, a Lee, porywczym wyrzutkiem i włóczęgą. W czasie wspólnej odysei na dystansie tysiąca mil poznają boczne drogi, ukryte zaułki i rozmaite pułapki Ameryki epoki Ronalda Reagana. Pomimo wysiłków, nie mogą jednak uciec od tragicznej przeszłości. Ostatecznie będą musieli zdecydować, czy ich uczucie jest w stanie pokonać ich odmienność.

Wrocławski festiwal zamknie pokaz Syna (The Son) Floriana Zellera – kolejne po obsypanym nagrodami Ojcu wnikliwe studium współczesnej rodziny w kryzysie. Bardzo realistyczny i fenomenalnie zagrany przez gwiazdorską obsadę (Hugh Jackman, Laura Dern, Anthony Hopkins) Syn to niezwykłe filmowe doświadczenie z gniewem, winą i bezwarunkową miłością w tle.

Hity światowych festiwali

W programie AFF-u tradycyjnie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach – m.in.: jeden z najlepiej ocenianych i najdłużej oklaskiwanych filmów na festiwalu w Wenecji – Wieloryb (The Whale) Darrena Aronofsky’ego, z brawurową rolą Brendana Frasera; Jednym głosem (She Said) Marii Schrader – trzymająca w napięciu opowieść o śledztwie dziennikarskim, dzięki któremu ujawniono przestępstwa seksualne popełnione przez Harveya Weinsteina (w rolach głównych Carey Mulligan i Zoe Kazan); Till Chinonye Chukwu – historia o jednym z najważniejszych wydarzeń, które zainspirowało rozwój ruchu na rzecz osób czarnoskórych i znacząco wpłynęło na działalność Martina Luthera Kinga – linczu na niewinnym Emmetcie Tillu; Armagedon (Armageddon Time) – najnowszy film Jamesa Graya, przybliżający czasy jego dzieciństwa w nowojorskim Queens (na ekranie m.in. Anthony Hopkins i Anne Hathaway); Aftersun Charlotte Welles – jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż po Toronto (w filmie zobaczymy znanego z Normalnych ludzi Paula Mescala) oraz Moonage Daydream Bretta Morgena – kosmiczna opowieść o Davidzie Bowie. Cieszymy się, że wśród najgłośniejszych tytułów znalazł się w tym roku również polski akcent – film Roving Woman Michała Chmielewskiego, prezentowany premierowo na Tribece, jednym z najważniejszych światowych festiwali kina niezależnego.


American dream, American nightmare: retrospektywa twórczości Roberta Altmana

W końcu! Robert Altman, absolutny mistrz kina, będzie bohaterem pierwszej z tegorocznych retrospektyw. Jego twórczość jest jednak na tyle bogata, że retrospektywa została podzielona na dwie części: w ramach 13. AFF-u zaprezentujemy filmy, w których Altman obserwuje i komentuje samą Amerykę, ukazując co stoi za fasadą amerykańskiego snu, zaś w przyszłym roku oddamy głos kobiecym postaciom z jego dzieł. W programie tegorocznej retrospektywy znalazło się 11 tytułów, wśród nich m.in.: Brewster McCloud (1970), M.A.S.H. (1970), Nashville (1972) oraz Gracz (The Player, 1992). Kuratorem retrospektywy jest prof. Rafał Syska.

Więcej o samym Altmanie opowie inna mistrzyni kina, stała współpracowniczka i scenarzystka jego filmów – Joan Tewkesbury, która 11 listopada, po seansie Dawnych kochanków, wygłosi masterclass online (prezentowany na żywo na kinowym ekranie).

Czas na inne spojrzenie. Gość specjalny festiwalu: Nina Menkes

Kreowane przez nią kino przekracza granice pokazywania seksu, przemocy wobec kobiet i pracy kobiet na ekranie. I przede wszystkim: jej twórczość jest uosobieniem amerykańskiego kina niezależnego, a do tego umacnia wiarę w to, że eksperyment w filmie wciąż jest możliwy. Nina Menkes będzie gościem specjalnym 13. American Film Festival. Reżyserka odwiedzi Wrocław, gdzie odbierze Indie Star Award i weźmie udział w masterclassie (12 listopada, po seansie filmu Miłość fantomowa). W ramach retrospektywy odbędzie się także panel dyskusyjny Czy inne spojrzenie jest możliwe?, poświęcony problematyce spojrzenia (male gaze, female gaze) w filmie, z udziałem prof. Małgorzaty Radkiewicz, Agnieszki Smoczyńskiej, Małgorzaty Sadowskiej i prof. Moniki Talarczyk (10 listopada, po seansie filmu Brainwashed: seks, kamera, władza).

W trakcie festiwalu zaprezentujemy 8 dzieł Niny Menkes; od wczesnych filmów z lat studenckich – Wielkiego smutku Zohary (1983) i Magdaleny Viragi (1986), do najnowszego Brainwashed: seksu-kamery-władzy (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2021) – filmu-wykładu, w którym objaśnia, jak podstawowe techniki filmowe działają na rzecz uprzedmiotowienia kobiet na ekranie i jakie ma to konsekwencje dla całej branży oraz dla bezpieczeństwa kobiet w ogóle. Kuratorką retrospektywy jest prof. Monika Talarczyk.

Festiwalowe sekcje

Jednym ze znaków rozpoznawczych American Film Festival są sekcje konkursowe: Spectrum (13 tytułów) – przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA, oraz American Docs (8 tytułów) – dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki. Oceniane przez widzówprodukcje będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.

Na festiwalu tradycyjnie znalazła się także sekcja Special Docs, w ramach której będzie można zobaczyć amerykański dokument odmieniony przez wszystkie formy i przypadki – do programu trafiły m.in.: klasyczne, nawiązujące do tegorocznej, surferskiej identyfikacji wizualnej festiwalu Bezkresne lato (The Endless Summer, 1965) – opowieść o pogoni za wiecznym latem i najlepszą falą; Buntowniczka Rosa Parks (The Rebellious Life of Mrs. Rosa Parks) – portret ikony amerykańskiego aktywizmu; McEnroe – historia jednego z najsłynniejszych i najbardziej kontrowersyjnych tenisistów oraz Urywki raju (Fragments of Paradise) – nagrodzony na festiwalu w Wenecji film poświęcony Jonasowi Mekasowi.

W tym roku kontynuujemy współpracę z CINEMAFORUM – Międzynarodowym Forum Filmów Krótkometrażowych i wspólnie prezentujemy dowody na to, że krótka forma może przekazać ogrom różnorodnych treści. W sekcji American Shorts znalazło się 5 filmów, a wśród nich m.in. House Comes with a Bird – nowa produkcja Janiczy Bravo, autorki prezentowanej na 12. AFF-ie Zoli.

Odnajdź swoje stany kina

Zaproponowane przez nas sekcje to tylko punkt wyjścia do eksploracji bogactwa amerykańskiego kina – zachęcamy do podążania innymi tropami i szlakami. Jednym z nich jest zestaw filmów, które w różny sposób próbują uchwycić i opisać ducha generacji Z, czyli tzw. snowflake’ów. W programie znalazło się sporo świetnych opowieści o ciele, miłości, seksie, relacjach (rodzących się i umierających w mediach społecznościowych) oraz historie o tym, jak (i czy to w ogóle możliwe) załatać dziury między pokoleniami. Wśród nich m.in.: Sharp Stick Leny Dunham – nowy film autorki kultowych Dziewczyn; I Love My Dad Jamesa Morosiniego – opowieść o pułapkach internetowej miłości; Taurus Tima Suttona – historia o wzlotach i upadkach (choć bardziej o tych drugich) gwiazdy, w którą wcielił się raper Machine Gun Kelly oraz TikTok, Boom. Shalini Kantayyi – pierwszy tak wnikliwy dokument o jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych.


Wydarzenia towarzyszące

W programie 13. AFF-u znalazły się dwa wydarzenia muzyczne: 9 listopada o godz. 22:00 zapraszamy do Klubokawiarni Mleczarnia na koncert Teoniki Rożynek, autorki muzyki do filmu Roving Woman, a dzień później o tej samej godzinie polecamy koncert w klubie Vertigo – Silent Twins i inne piosenki w wykonaniu Zuzanny Wrońskiej i Igora Nikiforowa.


Gdzie jeść, pić i wypoczywać między seansami

Po całym dniu spędzonym na festiwalowych wrażeniach zapraszamy do klubu festiwalowego, który w tym roku znalazł się w gościnnych progach Recepcji w neonowym podwórku przy ul. Ruskiej 46c (tuż obok Kina Nowe Horyzonty). Tam na wszystkie festiwalowiczki i festiwalowiczów czekać będą m.in. specjalne napoje, a wieczorami muzyczne przyjemności. Zachęcamy także do sprawdzenia bogatej listy miejsc rekomendowanych – różnych lokali gastronomicznych, w których będzie można skorzystać z inspirowanej AFF-em oferty i zniżek (za okazaniem karnetu, akredytacji lub biletu).


US in Progress

Po raz kolejny odbędzie się wydarzenie branżowe US in Progress, podczas którego polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotkać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. W tym roku do udziału zaproszeni zostali także przedstawiciele i przedstawicielki ukraińskiej branży filmowej – to ważny krok w kierunku zacieśniania współpracy z sektorem filmowym naszego bliskiego sąsiada.


* * *


10 października rozpoczął się remont Kina Nowe Horyzonty – na początek metamorfozę przechodzą dwie sale na pierwszym piętrze budynku. Uspokajamy jednak, że remont nie wpłynie na jakość filmowych doświadczeń podczas festiwalu.


* * *


Na stacjonarną część 13. American Film Festival zapraszamy od 8 do 13 listopada; filmy online będą dostępne do 20 listopada. Pełny program festiwalu wraz z kalendarium seansów i opisami filmów można znaleźć na stronie americanfilmfestival.pl. Bilety na kinowe pokazy oraz pojedyncze dostępy i pakiety dostępów do filmów online będzie można kupić poprzez stronę internetową festiwalu od jutra, od godz. 12:00. Od 8 listopada, od godz. 9:00, bilety będzie można kupić również w kasach Kina Nowe Horyzonty.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powrót Orfeusza - koncert pamięci Andrzeja Markowskiego w setną rocznicę urodzin w NFM /zapowiedź/

29 listopada o 19.00 Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą maestra Jacka Kaspszyka, poświęcony p...

Popularne posty