czwartek, 27 października 2022

Znamy program 13. American Film Festival. "Do ostatniej kości" Luki Guadagnina otworzy, a "Syn" Floriana Zellera zamknie tegoroczną edycję

8 listopada we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty rozpocznie się 13. American Film Festival, w ramach którego udowadniamy, że amerykańskie kino nie musi być tylko dodatkiem do popcornu. W programie festiwalu znalazły się perły kina niezależnego, duża dawka znakomitej klasyki i hollywoodzkie filmy z autorskim stemplem wybitnych reżyserek i reżyserów. 

W ramach 13. AFF-u będzie można zobaczyć łącznie 88 produkcji (80 długich i 8 krótkich metraży), z czego 37 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, a 12 będzie miało premierę europejską. 40 tytułów wyreżyserowały kobiety, za kamerą 48 filmów stanęli mężczyźni. Na widzki i wdzów czeka w sumie aż 8205 minut seansów. Sprzedaż biletów i dostępów do pokazów online rozpocznie się jutro, 28 października, o godz. 12:00 (wyłącznie poprzez stronę americanfilmfestival.pl).

American Film Festival już po raz trzeci organizowany jest w hybrydowej formie. Stacjonarna odsłona wydarzenia zakończy się 13 listopada, z kolei do 20 listopada część festiwalowych filmów będzie można oglądać również online na platformie Nowe Horyzonty VOD (tytuły dostępne online są odpowiednio oznaczone w programie).

Zachęcamy także do obejrzenia wideo, w którym Ula Śniegowska – dyrektorka festiwalu, prof. Monika Talarczyk – kuratorka retrospektywy Niny Menkes oraz Patrycja Mucha – filmoznawczni, tu w roli specjalistki od kina Roberta Altmana, opowiadają o tegorocznym programie.


Wszystkie stany rodzinnych relacji

13. AFF otworzy jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku: Do ostatniej kości (Bones and All), najnowsze dzieło Luki Guadagnina, nagrodzonego na festiwalu w Wenecji Srebrnym Lwem za reżyserię. Na ekranie zobaczymy szereg gwiazd, ze znakomitymi Taylor Russell i Timothéem Chalametem na czele. Do ostatniej kości to opowieść o pierwszej miłości między Maren, młodą kobietą uczącą się, jak przetrwać na marginesie społeczeństwa, a Lee, porywczym wyrzutkiem i włóczęgą. W czasie wspólnej odysei na dystansie tysiąca mil poznają boczne drogi, ukryte zaułki i rozmaite pułapki Ameryki epoki Ronalda Reagana. Pomimo wysiłków, nie mogą jednak uciec od tragicznej przeszłości. Ostatecznie będą musieli zdecydować, czy ich uczucie jest w stanie pokonać ich odmienność.

Wrocławski festiwal zamknie pokaz Syna (The Son) Floriana Zellera – kolejne po obsypanym nagrodami Ojcu wnikliwe studium współczesnej rodziny w kryzysie. Bardzo realistyczny i fenomenalnie zagrany przez gwiazdorską obsadę (Hugh Jackman, Laura Dern, Anthony Hopkins) Syn to niezwykłe filmowe doświadczenie z gniewem, winą i bezwarunkową miłością w tle.

Hity światowych festiwali

W programie AFF-u tradycyjnie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach – m.in.: jeden z najlepiej ocenianych i najdłużej oklaskiwanych filmów na festiwalu w Wenecji – Wieloryb (The Whale) Darrena Aronofsky’ego, z brawurową rolą Brendana Frasera; Jednym głosem (She Said) Marii Schrader – trzymająca w napięciu opowieść o śledztwie dziennikarskim, dzięki któremu ujawniono przestępstwa seksualne popełnione przez Harveya Weinsteina (w rolach głównych Carey Mulligan i Zoe Kazan); Till Chinonye Chukwu – historia o jednym z najważniejszych wydarzeń, które zainspirowało rozwój ruchu na rzecz osób czarnoskórych i znacząco wpłynęło na działalność Martina Luthera Kinga – linczu na niewinnym Emmetcie Tillu; Armagedon (Armageddon Time) – najnowszy film Jamesa Graya, przybliżający czasy jego dzieciństwa w nowojorskim Queens (na ekranie m.in. Anthony Hopkins i Anne Hathaway); Aftersun Charlotte Welles – jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż po Toronto (w filmie zobaczymy znanego z Normalnych ludzi Paula Mescala) oraz Moonage Daydream Bretta Morgena – kosmiczna opowieść o Davidzie Bowie. Cieszymy się, że wśród najgłośniejszych tytułów znalazł się w tym roku również polski akcent – film Roving Woman Michała Chmielewskiego, prezentowany premierowo na Tribece, jednym z najważniejszych światowych festiwali kina niezależnego.


American dream, American nightmare: retrospektywa twórczości Roberta Altmana

W końcu! Robert Altman, absolutny mistrz kina, będzie bohaterem pierwszej z tegorocznych retrospektyw. Jego twórczość jest jednak na tyle bogata, że retrospektywa została podzielona na dwie części: w ramach 13. AFF-u zaprezentujemy filmy, w których Altman obserwuje i komentuje samą Amerykę, ukazując co stoi za fasadą amerykańskiego snu, zaś w przyszłym roku oddamy głos kobiecym postaciom z jego dzieł. W programie tegorocznej retrospektywy znalazło się 11 tytułów, wśród nich m.in.: Brewster McCloud (1970), M.A.S.H. (1970), Nashville (1972) oraz Gracz (The Player, 1992). Kuratorem retrospektywy jest prof. Rafał Syska.

Więcej o samym Altmanie opowie inna mistrzyni kina, stała współpracowniczka i scenarzystka jego filmów – Joan Tewkesbury, która 11 listopada, po seansie Dawnych kochanków, wygłosi masterclass online (prezentowany na żywo na kinowym ekranie).

Czas na inne spojrzenie. Gość specjalny festiwalu: Nina Menkes

Kreowane przez nią kino przekracza granice pokazywania seksu, przemocy wobec kobiet i pracy kobiet na ekranie. I przede wszystkim: jej twórczość jest uosobieniem amerykańskiego kina niezależnego, a do tego umacnia wiarę w to, że eksperyment w filmie wciąż jest możliwy. Nina Menkes będzie gościem specjalnym 13. American Film Festival. Reżyserka odwiedzi Wrocław, gdzie odbierze Indie Star Award i weźmie udział w masterclassie (12 listopada, po seansie filmu Miłość fantomowa). W ramach retrospektywy odbędzie się także panel dyskusyjny Czy inne spojrzenie jest możliwe?, poświęcony problematyce spojrzenia (male gaze, female gaze) w filmie, z udziałem prof. Małgorzaty Radkiewicz, Agnieszki Smoczyńskiej, Małgorzaty Sadowskiej i prof. Moniki Talarczyk (10 listopada, po seansie filmu Brainwashed: seks, kamera, władza).

W trakcie festiwalu zaprezentujemy 8 dzieł Niny Menkes; od wczesnych filmów z lat studenckich – Wielkiego smutku Zohary (1983) i Magdaleny Viragi (1986), do najnowszego Brainwashed: seksu-kamery-władzy (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2021) – filmu-wykładu, w którym objaśnia, jak podstawowe techniki filmowe działają na rzecz uprzedmiotowienia kobiet na ekranie i jakie ma to konsekwencje dla całej branży oraz dla bezpieczeństwa kobiet w ogóle. Kuratorką retrospektywy jest prof. Monika Talarczyk.

Festiwalowe sekcje

Jednym ze znaków rozpoznawczych American Film Festival są sekcje konkursowe: Spectrum (13 tytułów) – przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA, oraz American Docs (8 tytułów) – dokumenty prezentujące różne oblicza Ameryki. Oceniane przez widzówprodukcje będą ubiegać się o nagrody w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.

Na festiwalu tradycyjnie znalazła się także sekcja Special Docs, w ramach której będzie można zobaczyć amerykański dokument odmieniony przez wszystkie formy i przypadki – do programu trafiły m.in.: klasyczne, nawiązujące do tegorocznej, surferskiej identyfikacji wizualnej festiwalu Bezkresne lato (The Endless Summer, 1965) – opowieść o pogoni za wiecznym latem i najlepszą falą; Buntowniczka Rosa Parks (The Rebellious Life of Mrs. Rosa Parks) – portret ikony amerykańskiego aktywizmu; McEnroe – historia jednego z najsłynniejszych i najbardziej kontrowersyjnych tenisistów oraz Urywki raju (Fragments of Paradise) – nagrodzony na festiwalu w Wenecji film poświęcony Jonasowi Mekasowi.

W tym roku kontynuujemy współpracę z CINEMAFORUM – Międzynarodowym Forum Filmów Krótkometrażowych i wspólnie prezentujemy dowody na to, że krótka forma może przekazać ogrom różnorodnych treści. W sekcji American Shorts znalazło się 5 filmów, a wśród nich m.in. House Comes with a Bird – nowa produkcja Janiczy Bravo, autorki prezentowanej na 12. AFF-ie Zoli.

Odnajdź swoje stany kina

Zaproponowane przez nas sekcje to tylko punkt wyjścia do eksploracji bogactwa amerykańskiego kina – zachęcamy do podążania innymi tropami i szlakami. Jednym z nich jest zestaw filmów, które w różny sposób próbują uchwycić i opisać ducha generacji Z, czyli tzw. snowflake’ów. W programie znalazło się sporo świetnych opowieści o ciele, miłości, seksie, relacjach (rodzących się i umierających w mediach społecznościowych) oraz historie o tym, jak (i czy to w ogóle możliwe) załatać dziury między pokoleniami. Wśród nich m.in.: Sharp Stick Leny Dunham – nowy film autorki kultowych Dziewczyn; I Love My Dad Jamesa Morosiniego – opowieść o pułapkach internetowej miłości; Taurus Tima Suttona – historia o wzlotach i upadkach (choć bardziej o tych drugich) gwiazdy, w którą wcielił się raper Machine Gun Kelly oraz TikTok, Boom. Shalini Kantayyi – pierwszy tak wnikliwy dokument o jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych.


Wydarzenia towarzyszące

W programie 13. AFF-u znalazły się dwa wydarzenia muzyczne: 9 listopada o godz. 22:00 zapraszamy do Klubokawiarni Mleczarnia na koncert Teoniki Rożynek, autorki muzyki do filmu Roving Woman, a dzień później o tej samej godzinie polecamy koncert w klubie Vertigo – Silent Twins i inne piosenki w wykonaniu Zuzanny Wrońskiej i Igora Nikiforowa.


Gdzie jeść, pić i wypoczywać między seansami

Po całym dniu spędzonym na festiwalowych wrażeniach zapraszamy do klubu festiwalowego, który w tym roku znalazł się w gościnnych progach Recepcji w neonowym podwórku przy ul. Ruskiej 46c (tuż obok Kina Nowe Horyzonty). Tam na wszystkie festiwalowiczki i festiwalowiczów czekać będą m.in. specjalne napoje, a wieczorami muzyczne przyjemności. Zachęcamy także do sprawdzenia bogatej listy miejsc rekomendowanych – różnych lokali gastronomicznych, w których będzie można skorzystać z inspirowanej AFF-em oferty i zniżek (za okazaniem karnetu, akredytacji lub biletu).


US in Progress

Po raz kolejny odbędzie się wydarzenie branżowe US in Progress, podczas którego polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotkać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. W tym roku do udziału zaproszeni zostali także przedstawiciele i przedstawicielki ukraińskiej branży filmowej – to ważny krok w kierunku zacieśniania współpracy z sektorem filmowym naszego bliskiego sąsiada.


* * *


10 października rozpoczął się remont Kina Nowe Horyzonty – na początek metamorfozę przechodzą dwie sale na pierwszym piętrze budynku. Uspokajamy jednak, że remont nie wpłynie na jakość filmowych doświadczeń podczas festiwalu.


* * *


Na stacjonarną część 13. American Film Festival zapraszamy od 8 do 13 listopada; filmy online będą dostępne do 20 listopada. Pełny program festiwalu wraz z kalendarium seansów i opisami filmów można znaleźć na stronie americanfilmfestival.pl. Bilety na kinowe pokazy oraz pojedyncze dostępy i pakiety dostępów do filmów online będzie można kupić poprzez stronę internetową festiwalu od jutra, od godz. 12:00. Od 8 listopada, od godz. 9:00, bilety będzie można kupić również w kasach Kina Nowe Horyzonty.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

21. MDAG już od jutra we Wrocławiu

21. edycja festiwalu Millennium Docs Against Gravity we Wrocławiu wystartuje już jutro, czyli 10 maja. Na wrocławską publiczność czeka ponad...

Popularne posty