W dniach od 25. lutego do 1. marca 2026 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się kolejna Akademia Muzyki Dawnej – Akademia Iberyjska, na którą zaprasza jej dyrektor artystyczny Jarosław Thiel oraz dyrektorka NFM Olga Humeńczuk.
To oczywiście przypadek, ale moje ostatnie wakacje spędziłem w Hiszpanii. Kiedy zwiedzałem słoneczną Andaluzję, wracało do mnie wciąż to samo pytanie, które towarzyszyło mi także przy wszystkich wcześniejszych wizytach w tym pięknym kraju: dlaczego tak mało wiemy o jego muzyce? Podziwiamy tamtejsze architekturę i malarstwo, dyskutujemy o historii i wpływie Hiszpanów na polityczne losy wielu państw, ba, całych kontynentów. A jednak kiedy przyglądałem się imponującym barokowym organom katedry w Grenadzie albo zachwycałem się kwartetem Stradivariusów eksponowanym w Pałacu Królewskim w Madrycie, musiałem z zażenowaniem przyznać: nie znam muzyki, którą na tych wspaniałych instrumentach grywano! Najwyższa więc pora, aby w cyklu organizowanych przez NFM Akademii Muzyki Dawnej zabrać Państwa na zimowy citybreak w muzycznej Hiszpanii.
Nasz festiwal zainauguruje zespół wokalny Cantoria. Nie będzie to pierwsza wizyta tych artystów we Wrocławiu. Śpiewacy z Katalonii występowali już przed kilku laty w NFM – wtedy jako młoda, „wschodząca” grupa wpierana międzynarodowym projektem stypendialnym Eeemerging (NFM było jednym z jego głównych partnerów). Obecnie Cantoria cieszy się ugruntowaną międzynarodową pozycją, a podczas tegorocznej Akademii zaprezentuje nowy program hiszpańskich villancicos A la fiesta, w trakcie pobytu we Wrocławiu realizując także produkcję płytową.
Antonio Stradivari, dostarczając na dwór królewski w Madrycie swój kwartet instrumentów (a w zasadzie kwintet, ale jedna z altówek w toku dziejów zaginęła), nie mógł wiedzieć, że kilka dekad później narodzi się nowy gatunek muzyczny: kwartet smyczkowy. Muzyka kameralna na przełomie XVIII i XIX wieku miała się w Hiszpanii zaskakująco dobrze, przede wszystkim za sprawą Luigiego Boccheriniego, który spędził tu większą część życia i dla swoich arystokratycznych patronów skomponował setki kwartetów, kwintetów i sekstetów smyczkowych. Najważniejszym kontynuatorem jego tradycji kameralnej był Juan Crisóstomo Arriaga. W katalogu dzieł tego zmarłego w wieku niespełna dwudziestu lat, wybitnie utalentowanego twórcy zachował się zbiór trzech kwartetów smyczkowych. Jeden z nich, II Kwartet A-dur, otoczony utworami Boccheriniego, usłyszymy w programie zespołu La Ritirata prowadzonego przez znakomitego wiolonczelistę Josetxu Obregóna.
Tradycyjnie integralną częścią Akademii są kursy mistrzowskie skierowane do studentów i rozpoczynających swoją profesjonalną karierę absolwentów uczelni muzycznych. Poprosiliśmy naszych gości z Hiszpanii, aby towarzyszyli młodym wokalistom i instrumentalistom w przygotowaniu programu trzeciego koncertu festiwalowego. Z pewnością więc dla początkujących artystów będzie to spotkanie zarówno z nieznanym repertuarem, jak i z niezwykle charakterystyczną stylistyką wykonawczą.
I na koniec zarzuela – hiszpańska opera. Vendado es amor, no es ciego to dzieło José de Nebry, najważniejszego madryckiego kompozytora z pierwszej połowy XVIII wieku. Komiczne elementy tradycyjnej hiszpańskiej śpiewogry łączą się tu z nowoczesnym włoskim stylem operowym, eksponowanymi partiami wokalnymi i bogatą instrumentacją partytury. Wrocławską Orkiestrę Barokową, Chór NFM i grono świetnych solistów podczas tego koncertu poprowadzi przedstawiciel najmłodszej generacji hiszpańskich specjalistów muzyki dawnej, kontratenor, klawesynista i dyrygent Alberto Miguélez Rouco.
Na kulturę Hiszpanii wpływ mieli i Arabowie, i sefardyjscy Żydzi, i andaluzyjscy Romowie, i rdzenni mieszkańcy Ameryki oraz – pośrednio – afrykańscy niewolnicy. W tym tyglu ukształtował się tak charakterystyczny, pełen ognia i temperamentu koloryt hiszpańskiej muzyki. Nie zdusił go klasyczny gorset, nie przykryła barokowa peruka. Mogą się Państwo o tym sami przekonać.
Zapraszamy na Akademię Iberyjską w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Dyrektor artystyczny
Program Akademii
![]() |
| Cantoría / fot. Estudio Okre |
25 lutego 2026
¡A la fiesta!
Program
J. de San Juan
A la fiesta, zagales
Céfiros corra
Una noche que los Reyes – xácara de Reyes
Españoletas (oprac. Jeremy Nastasy)
J. de San Juan El portugués
J. Cererols Serafín que con dulce armonía
J. de San Juan Vaya de xácara nueva
No hay que decirle el primor – xácara (oprac. Marc de la Linde)
J. Martínez de Arce Jilguerillo canoro
S. Durón Vaya, pues, rompiendo el ayre
J.F. de Iribarren Xácara del Fandanguillo
S. de Murcia Fandango (oprac. Pablo FitzGerald)
J. de San Juan Qué será de aquella estrella
Mateo Romero(?) Soberana María
J. de San Juan De repiques de campanas
Wykonawcy:
Cantoría:
Inés Alonso – sopran
Victoria Cassano – sopran
Carmen Callejas – sopran
Juan Manuel Morales – alt
Jorge Losana – tenor, kierownictwo artystyczne
Oriol Guimerà – tenor
Lluís Arratia – bas
David Guitart – bas
Pablo Albarracín – I skrzypce
Sara Balasch – II skrzypce
Marc de la Linde – viola da gamba
Alberto Jara – kontrabas
Jeremy Nastasi – teorba
Pablo FitzGerald – vihuela
Carlotta Pupulin – harfa
Iñaki de la Linde – instrumenty perkusyjne
TBC – pozytyw
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
![]() |
| La Ritrata, fot. LR |
26 lutego 2026
Fandango – muzyka kameralna
Program:
Muzyka kameralna Luigiego Boccheriniego i Juana Crisóstoma de Arriagi
L. Boccherini Kwintet smyczkowy B-dur op. 39 nr 1, G. 337; Trio smyczkowe op. 34 nr 2, G. 102: II. Minuet
J.C. de Arriaga II Kwartet smyczkowy A-dur
L. Boccherini Kwintet smyczkowy D-dur op. 40 nr 2, G. 341 „Fandango”
Wykonawcy:
La Ritirata:
Hiro Kurosaki – I skrzypce
Miriam Hontana – II skrzypce
Daniel Lorenzo – altówka
Josetxu Obregón – wiolonczela, kierownictwo artystyczne
Ismael Campanero – kontrabas
Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
![]() |
| Hiro Kurosaki / fot. Ana Bloom / Virgin Classics |
28 lutego 2026
Koncert uczestników kursów mistrzowskich
Wykonawcy:
Jorge Losana, Hiro Kurosaki, Josetxu Obregón – opieka merytoryczna
Uczestnicy kursów mistrzowskich
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław
![]() |
| Alberto Miguélez Rouco |
1 marca 2026
Vendado es Amor
Program:
J. de Nebra Vendado es amor, no es ciego – zarzuela
Wykonawcy:
Alberto Miguélez Rouco – dyrygent, klawesyn
Leonor Bonilla – Anquises (sopran)
Natalie Pérez – Venus (mezzosopran)
Alicia Amo – Eumene (sopran)
Jaia Nurit Niborski – Diana (sopran)
Judit Subirana – Brújula (mezzosopran)
Yannick Debus – Títiro (baryton)
TBA – narrator
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Lokalizacja:
NFM, Sala Główna ORLEN
plac Wolności 1, Wrocław
informacja prasowa





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz