sobota, 20 grudnia 2025

Akademia Iberyjska - Fiesta Española w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź, program/

W dniach od 25. lutego do 1. marca 2026 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się kolejna Akademia Muzyki Dawnej – Akademia Iberyjska, na którą zaprasza jej dyrektor artystyczny Jarosław Thiel oraz dyrektorka NFM Olga Humeńczuk.


To oczywiście przypadek, ale moje ostatnie wakacje spędziłem w Hiszpanii. Kiedy zwiedzałem słoneczną Andaluzję, wracało do mnie wciąż to samo pytanie, które towarzyszyło mi także przy wszystkich wcześniejszych wizytach w tym pięknym kraju: dlaczego tak mało wiemy o jego muzyce? Podziwiamy tamtejsze architekturę i malarstwo, dyskutujemy o historii i wpływie Hiszpanów na polityczne losy wielu państw, ba, całych kontynentów. A jednak kiedy przyglądałem się imponującym barokowym organom katedry w Grenadzie albo zachwycałem się kwartetem Stradivariusów eksponowanym w Pałacu Królewskim w Madrycie, musiałem z zażenowaniem przyznać: nie znam muzyki, którą na tych wspaniałych instrumentach grywano! Najwyższa więc pora, aby w cyklu organizowanych przez NFM Akademii Muzyki Dawnej zabrać Państwa na zimowy citybreak w muzycznej Hiszpanii.

Nasz festiwal zainauguruje zespół wokalny Cantoria. Nie będzie to pierwsza wizyta tych artystów we Wrocławiu. Śpiewacy z Katalonii występowali już przed kilku laty w NFM – wtedy jako młoda, „wschodząca” grupa wpierana międzynarodowym projektem stypendialnym Eeemerging (NFM było jednym z jego głównych partnerów). Obecnie Cantoria cieszy się ugruntowaną międzynarodową pozycją, a podczas tegorocznej Akademii zaprezentuje nowy program hiszpańskich villancicos A la fiesta, w trakcie pobytu we Wrocławiu realizując także produkcję płytową.

Antonio Stradivari, dostarczając na dwór królewski w Madrycie swój kwartet instrumentów (a w zasadzie kwintet, ale jedna z altówek w toku dziejów zaginęła), nie mógł wiedzieć, że kilka dekad później narodzi się nowy gatunek muzyczny: kwartet smyczkowy. Muzyka kameralna na przełomie XVIII i XIX wieku miała się w Hiszpanii zaskakująco dobrze, przede wszystkim za sprawą Luigiego Boccheriniego, który spędził tu większą część życia i dla swoich arystokratycznych patronów skomponował setki kwartetów, kwintetów i sekstetów smyczkowych. Najważniejszym kontynuatorem jego tradycji kameralnej był Juan Crisóstomo Arriaga. W katalogu dzieł tego zmarłego w wieku niespełna dwudziestu lat, wybitnie utalentowanego twórcy zachował się zbiór trzech kwartetów smyczkowych. Jeden z nich, II Kwartet A-dur, otoczony utworami Boccheriniego, usłyszymy w programie zespołu La Ritirata prowadzonego przez znakomitego wiolonczelistę Josetxu Obregóna.

Tradycyjnie integralną częścią Akademii są kursy mistrzowskie skierowane do studentów i rozpoczynających swoją profesjonalną karierę absolwentów uczelni muzycznych. Poprosiliśmy naszych gości z Hiszpanii, aby towarzyszyli młodym wokalistom i instrumentalistom w przygotowaniu programu trzeciego koncertu festiwalowego. Z pewnością więc dla początkujących artystów będzie to spotkanie zarówno z nieznanym repertuarem, jak i z niezwykle charakterystyczną stylistyką wykonawczą.

I na koniec zarzuela hiszpańska opera. Vendado es amor, no es ciego to dzieło José de Nebry, najważniejszego madryckiego kompozytora z pierwszej połowy XVIII wieku. Komiczne elementy tradycyjnej hiszpańskiej śpiewogry łączą się tu z nowoczesnym włoskim stylem operowym, eksponowanymi partiami wokalnymi i bogatą instrumentacją partytury. Wrocławską Orkiestrę Barokową, Chór NFM i grono świetnych solistów podczas tego koncertu poprowadzi przedstawiciel najmłodszej generacji hiszpańskich specjalistów muzyki dawnej, kontratenor, klawesynista i dyrygent Alberto Miguélez Rouco.

Na kulturę Hiszpanii wpływ mieli i Arabowie, i sefardyjscy Żydzi, i andaluzyjscy Romowie, i rdzenni mieszkańcy Ameryki oraz – pośrednio – afrykańscy niewolnicy. W tym tyglu ukształtował się tak charakterystyczny, pełen ognia i temperamentu koloryt hiszpańskiej muzyki. Nie zdusił go klasyczny gorset, nie przykryła barokowa peruka. Mogą się Państwo o tym sami przekonać.

Zapraszamy na Akademię Iberyjską w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Jarosław Thiel

Dyrektor artystyczny

Program Akademii


Cantoría / fot. Estudio Okre


25 lutego 2026
¡A la fiesta!

Program

J. de San Juan 

A la fiesta, zagales

Céfiros corra

Una noche que los Reyes – xácara de Reyes


Españoletas (oprac. Jeremy Nastasy)

J. de San Juan El portugués

J. Cererols Serafín que con dulce armonía

J. de San Juan Vaya de xácara nueva


No hay que decirle el primor – xácara (oprac. Marc de la Linde)

J. Martínez de Arce Jilguerillo canoro

S. Durón Vaya, pues, rompiendo el ayre 

J.F. de Iribarren Xácara del Fandanguillo


S. de Murcia Fandango (oprac. Pablo FitzGerald)

J. de San Juan Qué será de aquella estrella

Mateo Romero(?) Soberana María 

J. de San Juan De repiques de campanas


Wykonawcy:

Cantoría: 

Inés Alonso – sopran 

Victoria Cassano – sopran 

Carmen Callejas – sopran

Juan Manuel Morales – alt

Jorge Losana – tenor, kierownictwo artystyczne

Oriol Guimerà – tenor

Lluís Arratia – bas

David Guitart – bas


Pablo Albarracín – I skrzypce

Sara Balasch – II skrzypce 

Marc de la Linde – viola da gamba 

Alberto Jara – kontrabas

Jeremy Nastasi – teorba 

Pablo FitzGerald – vihuela

Carlotta Pupulin – harfa

Iñaki de la Linde – instrumenty perkusyjne

TBC – pozytyw

Lokalizacja:

NFM, Sala Czerwona

plac Wolności 1, 50-071 Wrocław

La Ritrata, fot. LR


26 lutego 2026
Fandango – muzyka kameralna


Program:

Muzyka kameralna Luigiego Boccheriniego i Juana Crisóstoma de Arriagi 


L. Boccherini Kwintet smyczkowy B-dur op. 39 nr 1, G. 337; Trio smyczkowe op. 34 nr 2, G. 102: II. Minuet 

J.C. de Arriaga II Kwartet smyczkowy A-dur  

L. Boccherini Kwintet smyczkowy D-dur op. 40 nr 2, G. 341 „Fandango”


Wykonawcy:

La Ritirata: 

Hiro Kurosaki – I skrzypce 

Miriam Hontana – II skrzypce 

Daniel Lorenzo – altówka 

Josetxu Obregón – wiolonczela, kierownictwo artystyczne 

Ismael Campanero – kontrabas 


Lokalizacja:

NFM, Sala Kameralna

plac Wolności 1, Wrocław

Hiro Kurosaki / fot. Ana Bloom / Virgin Classics

28 lutego 2026

Koncert uczestników kursów mistrzowskich

Wykonawcy:

Jorge Losana, Hiro Kurosaki, Josetxu Obregón – opieka merytoryczna

Uczestnicy kursów mistrzowskich

Lokalizacja:

NFM, Sala Czerwona

plac Wolności 1, 50-071 Wrocław


Alberto Miguélez Rouco


1 marca 2026
Vendado es Amor


Program:

J. de Nebra Vendado es amor, no es ciego – zarzuela


Wykonawcy:

Alberto Miguélez Rouco – dyrygent, klawesyn

Leonor Bonilla – Anquises (sopran)

Natalie Pérez – Venus (mezzosopran)

Alicia Amo – Eumene (sopran)

Jaia Nurit Niborski – Diana (sopran)

Judit Subirana – Brújula (mezzosopran)

Yannick Debus – Títiro (baryton)

TBA – narrator 

Chór NFM

Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Wrocławska Orkiestra Barokowa 

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej 


Lokalizacja:

NFM, Sala Główna ORLEN

plac Wolności 1, Wrocław

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akademia Iberyjska - Fiesta Española w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź, program/

W dniach od 25. lutego do 1. marca 2026 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się kolejna Akademia Muzyki Dawnej – Akademia Iberyjska, na którą ...

Popularne posty