Realizowany w ramach ESK Wrocław 2016
projekt Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu przywraca
szerokiej publiczności twórczość wybitnego poety konkretnego, prezentując jego
utwory w przestrzeni miasta oraz publikując niewydany debiutancki tomik.
Autorką
projektu jest Małgorzata Dawidek –
artystka wizualna, doktor historii sztuki, badaczka literatury wizualnej, która
zajmuje się twórczością Stanisława Dróżdża od kilku lat. Projekt jest bardzo
oryginalny i wielowątkowy. Czy dzięki niemu uda się przywrócić zapomnianego
poetę zbiorowej pamięci – to się dopiero okaże. Bez wątpienia jednak pozostanie
po nim namacalny ślad.
Stanisław Dróżdź: poezja konkretna pisze obrazem
plakat projektu |
Choć ten
najbardziej znaczący poeta polskiej awangardy lat 60. I 70. reprezentował
Polskę na najważniejszych festiwalach sztuki
konceptualnej na całym świecie (Amsterdam, Wenecja, Los Angeles), w Polsce,
a w szczególności we Wrocławiu, gdzie mieszkał i tworzył, jest mało znany. Być
może dlatego, że nie stał się ”poetą podręcznikowym”. Ten bez wątpienia
najwybitniejszy twórca poezji konkretnej
(nurt wykorzystujący zapis językowy jako tworzywo wizualne, akcentując jego
materialność) był absolwentem filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego i
przez większość swego życia mieszkał w stolicy Dolnego Śląska. Tuż po
ukończeniu studiów, w roku 1964 roku
zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu
Młodzieży Artystycznej ZSP”. Pierwsze teksty konkretne zaczął pisać trzy lata
później. Nie tylko tworzył, ale również popularyzował ten rodzaj poezji,
organizując sesje naukowe jej poświęcone. Opublikował także książkę "Poezja
konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77". W
pewnym momencie został zauważony i doceniony – w 2001 roku został laureatem nagrody Fundacji
Nowosielskich za "twórcze i wizjonerskie połączenie dwóch duchowych
dziedzin: sztuki i poezji".
Dróżdż
przełamywał konsekwentnie sposób myślenia o poezji, nadając swoim wierszom
plastyczny, materialny kształt. Sam wyjaśniał:
...poezja konkretna polega na
wyizolowaniu, zautonomizowaniu słowa. Wyizolowaniu go z kontekstu językowego,
wyizolowaniu go także z kontekstu rzeczywistości pozajęzykowej, żeby słowo jak gdyby samo w sobie i dla
siebie znaczyło. W poezji konkretnej forma
jest zdeterminowana treścią, a treść formą. Poezja tradycyjna opisuje
obraz. Poezja konkretna pisze obrazem.
Swoje
wiersze nazywał pięciokształtami, bo były jednocześnie tekstem i obrazem. Teksty
Dróżdża są różnorodne. Na jego twórczość składają się zarówno teksty literowe, jak
też słowne (np. Klepsydra, Zapominanie,
1967), cyfrowe (np. Samotność, 1967),
znakowe (np. Niepewność-wahanie-pewność,
1968), a także teksty-obiekty (np. między,
1977).
Bardzo dobrym
przykładem poezji konkretnej może być wiersz Dróżdża Zapominanie. Tytułowe słowo powtarza się na planszy wielokrotnie,
”gubiąc” w kolejnych linijkach jedną literę, jakby ”zapominając” o niej. Na
koniec nie pozostaje nic, poza kropką.
Stanisław Dróżdż, Zapominanie |
Projekt Stanisław Dróżdż. Ścieżki tekstu
Projekt
mający na celu popularyzację twórczości Stanisława Dróżdża jest różnorodny i ma
swoją dramaturgię. Prezentacja pierwszej części odbyła się 6 września w Klubie
Proza, gdzie promowano nigdy nie wydany tom poezji, będący debiutem poety. W
jego skład wchodzą utwory poetyckie z lat 1962-1969, kiedy to tworzył lapidarne
sentencje – tzw. poezję gnomiczną. Znajdziemy tam zapowiedź fundamentalnych
tematów, które stale są obecne w jego twórczości, a dotyczą czasu, przemijania
czy istoty bytu.
Do książki zatytułowanej ”Pozasłowne śródsłów
międzysłowia”, gdzie obok wierszy poety znajdują się ich angielskie
tłumaczenia, dołączono także mapę miejsc
we Wrocławiu związanych z Dróżdżem.
Druga część
projektu polega na rekonstrukcji instalacji
artystycznej na podstawie szkicu artystki konceptualnej Barbary Kozłowskiej z 1970 roku, w
którym artystka zwizualizowała wiersz ”Samotność”. Instalacja znajdzie się w
Parku Popowickim.
mural Czasoprzestrzennie, fot. Olga Jasnowska |
Trzecią
część projektu stanowią murale na
ścianach kamienic usytuowanych przy Hubskiej 35 oraz przy Legnickiej 68. Są
to wielkoformatowe reprodukcje prac:
„”optimum” oraz ”Zapominanie”, opracowane w 1967 roku przez poetę i malarza Stanisława Kortykę oraz
”Czasoprzestrzennie”, zaprojektowane przez Barbarę Kozłowską. Utwory poetyckie
Dróżdża są także prezentowane na przystankach tramwajowych linii nr 33 oraz w
galerii ulicznej Szewska Pasja. Planowane są także działania edukacyjne we
wrocławskich szkołach.
Tak oto w
niebanalny sposób przywraca się pamięć o poecie tak mocno związanym z
Wrocławiem, a jednocześnie tak uniwersalnym. Jego prace znajdują się kolekcjach
muzealnych i prywatnych zarówno w kraju (m.in. Muzeum Narodowe we Wrocławiu,
Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w
Warszawie), jak i za granicą (m.in.
Museum of Contemporary Art w Los Angeles, Schwarz Galeria d'Arte w Mediolanie,
Museum of Modern Art w Hunfeld).
Projekt zrealizowany w ramach programu sztuk wizualnych
Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.
Artykuł ukazał się na portalu Kulturaonline w sierpniu 2016 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz