W dniach od 3 września do 19
października 2014 roku otwarta będzie we wrocławskim Muzeum Narodowym wystawa Alfreda
Lenicy – taszysty i abstrakcjonisty. Jest to pierwsza od lat tak obszerna
ekspozycja prac artysty, ukazująca rozwój jego twórczości.
Alfred Lenica, Abstrakcja, 1960 |
Liczący
około 200 prac zbiór pochodzi w
większości z byłej pracowni artysty.
Zostały one zakupione przez prywatnego kolekcjonera sztuki. Wystawa obejmuje
prace olejne i wykonane na papierze, reprezentujące rozwój tego wybitnego artysty,
począwszy od lat 40. ub. wieku. Odnajdziemy na wystawie kolaże, akwarele,
gwasze, dzieła inspirowane kubizmem i
informelem, ale przede wszystkim duże obrazy olejne, abstrakcjonistyczno
– metaforyczne i surrealistyczne.
Niektóre z
nich są po raz pierwszy prezentowane publicznie. Są to prace z lat 40., głównie
akwarele, monotypie, gwasze i rysunki, a także wczesne abstrakcje. Inne – jak
wielkoformatowe kompozycje olejne z lat 50 - 70. – były już prezentowane na
znaczących wystawach w Polsce i za granicą, m.in. w Paryżu, Skopje, Genewie,
Mediolanie. One to sprawiły, że Alfred
Lenica uchodzi za ikonę malarstwa taszystowskiego w Polsce. Obrazy te to
m.in. ”Plamy na niebie i ziemi” (1956-1958), Jutrzenka” (1957), ”Maska” (1958),
”Formy wibrujące”(1958).
Alfred Lenica, Chimery, fot. Piotr Hrehorowicz |
Są to piękne kompozycje barwne o niezwykłej różnorodności form, wysmakowanych tonacjach kolorystycznych i
wyrafinowanych kształtach, poetyckie – odwołujące się do literackich
skojarzeń i gry wyobraźni – wyjaśniała podczas konferencji autorka katalogu wystawy, Beata Gawrońska – Oramus, która zajmuje
się twórczością Lenicy od kilku lat. Sobie
znanymi narzędziami i sposobami zdejmował miejscami kolor zewnętrzny obrazu i
odsłaniał będące pod spodem jaśniejsze warstwy malatury, uzyskując efekt
świetlistości barw – przenikania światła z wnętrza obrazu.
Słowa te
możemy odnieść w szczególności do takich obrazów jak ”Silnik biologiczny”
(1962) czy ”Erynie” (1962), wyróżnione przez krytykę w recenzjach z wystawy w
Krzysztoforach w 1965 roku.
O tym, że Alfred Lenica jest artystą nie tylko
polskim, ale europejskim, mówił inny uczestnik konferencji – znany
francuski historyk i teoretyk sztuki o polskich korzeniach: prof. Andrzej Nakov. Dowodził
mianowicie, że artysta zaistniał na Zachodzie już w okresie dwudziestolecia
wojennego.
Alfred Lenica był artystą
wielostronnie uzdolnionym. Ukończywszy konserwatorium, grał na skrzypcach, a jednocześnie pogłębiał
swoje malarskie zainteresowania, studiując w Prywatnym Instytucie Sztuk
Pięknych, prowadzonym przez Adama Hannytkiewicza. W latach 40. zbliżył się z
krakowską awangardą i zaprzyjaźnił z Tadeuszem Kantorem. W 1948 wziął udział w
I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie, zorganizowanej przez twórcę Teatru
Cricot 2. W 1949 kierował zespołem malarzy dekorujących hotel Bazar w Poznaniu.
Również rodzinne koneksje wpłynęły na rozwój malarstwa Lenicy stymulująco.
Poślubił córkę malarza Piotra Kubowicza – Janinę i wychował na artystów dwoje
swoich dzieci: Danutę (prywatnie żonę Tadeusza Konwickiego) i Jana.
Alfred Lenica, Kompozycja |
Fakt, że był
wykształconym muzykiem, wpłynął znacząco na jego malarstwo. W jego obrazach
łatwo dostrzec muzyczny rytm. Zwiedzając wystawę, warto również zwrócić uwagę
na charakterystyczne tytuły obrazów. Świadczą one o wrażliwości artysty również
na słowo i częstokroć mają poetycki charakter: ”Biesiada i miłosna elegia”
(1973), ”Zbiór przedmiotów ułomnych” (1971), ”Zakładanie wędzidła” (1959), ”Wielorakie
dojrzewanie do ułomności” (1971)…
Alfred Lenica, Pejzaż fantastyczny |
Piękne
kolorystycznie olejne kompozycje Alfreda
Lenicy tworzą niepowtarzalny klimat. Zapraszamy zatem do ”pracowni artysty”
w Muzeum Narodowym we Wrocławiu!
Artykuł ukazał się na portalu Kulturaonline we wrześniu 2014 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz