sobota, 11 sierpnia 2018

"ONNA. Piękno, siła, ekstaza" - Wizerunki japońskiej kobiety utrwalone na drzeworytach przez najwybitniejszych mistrzów epoki Edo /wystawa/

Dobiega końca wystawa "ONNA. Piękno, siła, ekstaza". W ostatnim tygodniu jej trwania ekspozycję japońskich drzeworytów z epoki Edo oglądać można za złotówkę. Dzieła pochodzą z Muzeum Narodowego w Krakowie i są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskiej kolekcji.

Kitagawa Utamaro, "Kobieta pisząca list" z serii: "Pięć typów pięknych kobiet"

Wystawę oglądać można do 15 sierpnia 2018 r. na wystawie w Łazienkach Królewskich. Dzieła pochodzą z Muzeum Narodowego w Krakowie i są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskiej kolekcji.

Wystawa "ONNA. Piękno, siła, ekstaza" powstała dzięki współpracy Muzeum Łazienki Królewskie i Muzeum Narodowego w Krakowie. Ekspozycję oglądać można w Podchorążówce od wtorku do niedzieli w godz. 10.00-18.00. Wstęp: 1 zł, na wystawę można też wejść z biletem wstępu do Pałacu na Wyspie i Starej Oranżerii, czwartek jest dniem bezpłatnego zwiedzania. Oprowadzanie po ekspozycji odbywa się w każdą sobotę o godz. 11.00 od 26 maja do 11 sierpnia.

Japoński drzeworyt z epoki Edo

Wystawa "ONNA. Piękno, siła, ekstaza" obejmuje blisko sto drzeworytów z epoki Edo (1603-1868), których główną bohaterką jest kobieta (jap. onna), sportretowana przez najświetniejszych japońskich mistrzów. Są wśród nich nazwiska takich artystów, jak Suzuki Harunobu (1724-1770), zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga (1752-1815), ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, czy założyciel szkoły Utagawa - mistrz Toyokuni (1769-1825), nadający swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje. Wśród piewców kobiecej urody nie zabrakło też znakomitego przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu - Kitagawy Utamaro (1753-1806).

Kitagawa Utamaro (1753-1806), "Matka karmiąca dziecko" z serii: "Dwanaście typów kobiecej urody
porównywanych z najpiękniejszymi widokami Japonii",
1801-1804, drzeworyt barwny na papierze
Dzieła prezentowane na wystawie w Podchorążówce są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskich zbiorach. Kolekcja należy do Muzeum Narodowego w Krakowie, a jej główny trzon stanowią drzeworyty podarowane przez polskiego znawcę tej sztuki  - Feliksa Mangghi Jasieńskiego w 1920 r.

Japońskie grafiki stanowią opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. Zobaczymy ideał kobieciej urody i to, w jaki sposób zmieniał się on na przestrzeni XVII-XIX wieku, w oparciu o modne desenie wzorzystych kimon, a także charakterystyczne japońskie fryzury, definiujące wiek, profesję i stan.

Artyści z epoki Edo, przyglądając się różnym aspektom życia, stworzyli m.in. wizerunek kobiety-matki w relacjach z dziećmi [jap. boshi-e], kobiety wojowniczki zwanej po japońsku onna bugeisha czy aktorskich yakusha-e, które przedstawiają aktorów teatru kabuki odtwarzających kobiece role.

Kitagawa Utamaro (1753-1806), "Kobieta z chłopcem w masce - parodia przypowieści o Tao Yuanmingu"
z serii: "Potrójny śmiech w Wąwozie Tygrysa - aluzja do chińskiej przypowieści Kokei ni sanshō",
ok. 1802, drzeworyt barwny na papierze

Japońska kobieta jest też bohaterką zobrazowanego przez mistrzów epoki Edo świata metafizycznego, gdzie zjawy transcendentnych wyobrażeń kuszą, straszą i niepokoją.

Shunga - japońskie obrazy erotyczne

Wystawa wprowadzi nas w świat historii miłosnych, skomplikowanych losów kochanków i wątków dramatycznie kończących się np. podwójnym samobójstwem [jap. shinju-mono]. Postaci sportretowane zostały w chwili wzajemnego zauroczenia, delikatnych spojrzeń i subtelnych gestów. Dzielnice uciech, które często stanowią tło wydarzeń, są również ważnym przyczynkiem do opowieści o erotyce tamtych czasów. Powstała w tym kontekście bogata i bardzo istotna artystycznie twórczość - erotyki zwane po japońsku shunga. Podczas oglądania wystawy z osobami niepełnoletnimi, prosimy uwzględnić to, że jej część przedstawia sceny intymne.

Katsukawa Shunchō (czynny 1780-1795), "Grupa kobiet z kotkiem na progu domu",
 ok. 1785, drzeworyt barwny na papierze
Ekspozycja pozwalająca się przyjrzeć kobiecemu pięknu wzbogacona została dodatkowo o kimona, pasy obi, a także przedmioty rzemiosła artystycznego - lustra, grzebienie i szpile do włosów.

Japońska Strefa Edukacji

Wystawie "ONNA. Piękno, siła, ekstaza" towarzyszy Strefa Edukacji "O-powiadaj! Japonia w pięciu opowieściach" w Starej Kordegardzie. W interaktywnej przestrzeni dzieci w wieku 1-12 lat i ich opiekunowie spotkają się z baśniami i legendami Kraju Kwitnącej Wiśni oraz przeżyją moc przygód.

Dorosłych i młodzież zapraszamy na następujące wydarzenia:

  • Warsztaty "Od gejszy do feministki"
  • Pokaz walk samurajów Kenjutsu
  • "Teatr nō - klasyka i nowoczesność" - spektakl w wykonaniu artystów japońskich
  • Kintsugi
  • Japoński ceremoniał herbaciany
  • Ikebana - warsztaty florystyczne

Yashima Gakutei (1786 [?]-1868), "Bóg szczęścia Ebisu" z serii:
"Parodia siedmiu bogów szczęścia",
 ok. 1830, drzeworyt barwny na papierze

Źródło tekstu: wstęp autorstwa kuratorki wystawy Beaty Romanowicz

KURATOR, AUTOR SCENARIUSZA WYSTAWY - Beata Romanowicz, MNK

SCENOGRAFIA I OPRACOWANIE GRAFICZNE WYSTAWY, PROJEKT PLAKATU - Elżbieta Szurpicka

ASYSTENTURA SCENOGRAFA - Dominika Jaszczyńska

KOORDYNACJA - Zuzanna Hadryś, Maja Kokot

AUTOR KALIGRAFII I JAPOŃSKIEJ, MELORECYTACJA POEZJI - Masakazu Miyanaga

KOREKTA W JĘZYKU POLSKIM - Anna Biedrzycka

TŁUMACZENIE NA JĘZYK ANGIELSKI - Robert Gałązka

KOREKTA ANGIELSKA - Gabriela Bronicki, Marta Orczykowska

TŁUMACZENIE POEZJI Z JĘZYKA JAPOŃSKIEGO - Bożena Murakami

KOREKTA W JĘZYKU JAPOŃSKIM - Bożena Murakami

ORGANIZATORZY WYSTAWY - Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie

PATRONAT HONOROWY - Ambasada Japonii

16 maja – 15 sierpnia 2018
Podchorążówka

Wstęp: 1 zł

Oprowadzanie po wystawie "Onna. Piękno, siła, ekstaza"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 22-24.11.2024

Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza w nadchodzący weekend na dwa wykłady – dra Dariusz Galewskiego o sztuce bizantyjskiej (w ramach cyklu ...

Popularne posty