czwartek, 21 lipca 2022

Koncerty „Gwiazda Europy” dedykowane pamięci Edyty Stein

Decyzją Rady Miejskiej Wrocławia rok 2022 jest Rokiem Edyty Stein, znanej jako św. Teresa Benedykta od Krzyża, patronka Europy. Jej pamięć uhonorują m.in. sierpniowe koncerty „Gwiazda Europy” w wykonaniu solistów, Chóru NFM oraz Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, które odbędą się w Gliwicach, Lublińcu, Wrocławiu, Oświęcimiu oraz holenderskim Echt.

Andrzej Kosendiak, fot. Slawek Przerwa

Edyta Stein była mocno związana z Wrocławiem, bowiem to w stolicy Dolnego Śląska urodziła się w 1891 roku i tu spędziła młodzieńcze lata życia. Zginęła tragicznie 9 sierpnia 1942 roku z rąk hitlerowców w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau. Jej pamięć uhonorują m.in. sierpniowe koncerty „Gwiazda Europy” w wykonaniu solistów, Chóru NFM oraz Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, które odbędą się w Gliwicach, Lublińcu, Wrocławiu, Oświęcimiu oraz holenderskim Echt.

Na ich program składają się instrumentalne oraz wokalne dzieła polskich, niemieckich, francuskich i włoskich twórców, napisane do tekstów starotestamentowych. Kompozycje te układają się symetrycznie w formę łuku, począwszy od utworów lamentacyjnych i żałobnych, przez muzyczną modlitwę oraz afirmację miłości, by w końcu powrócić do lamentacji i osamotnienia. Misterna konstrukcja programu nie tyle metaforycznie opowiada biografię, ile symbolicznie prezentuje kolejne przemiany duchowe Edyty Stein oraz ich atrybuty: zwątpienie, mądrość, zaślubiny z Bogiem.

Wrocław Baroque Ensemble, fot. Łukasz Rajchert 


Gwiazda Europy
Koncerty z okazji obchodów Roku Edyty Stein

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble:

Aldona Bartnik, Aleksandra Turalska – soprany

Daniel Elgersma – kontratenor

Maciej Gocman – tenor

Tomáš Král – bas

Julia Karpeta – viola da gamba

Krzysztof Karpeta – violone

Přemysl Vacek – teorba

Marta Niedźwiecka – pozytyw

Chór NFM

Chór NFM, fot. Łukasz Rajchert

Program: 

J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs  

M.T. Łukaszewski De profundis 

J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus I 

G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Introduxit me rex in cellam vinariam

B. Pradal Miserere 

F. Couperin Troisième leçon de ténèbres 

G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Vulnerasti cor meum 

M. Zieleński Vox in Rama 

G. Allegri Miserere mei, Deus 

G.B. da Palestrina Canticum canticorum: Tota pulchra es, amica mea

J.S. Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080: Contrapunctus II 

Ł. Urbaniak De profundis 

J. de Sainte-Colombe XLIV Concert à deux violes esgales „Tombeau Les Regrets”: Les pleurs (wersja na violę da gamba solo) 

informacja prasowa

 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty