Od
22 lutego 2017 roku prezentowana jest w Luwrze wystawa poświęcona malarstwu
rodzajowemu Johannesa Vermeera i innych znanych artystów jego epoki.
J. Vermeer, Kobieta czytająca list |
MuzeumLuwr
we współpracy z Narodową Galerią w Dublinie oraz Narodową Galerią Sztuki w
Waszyngtonie prezentuje znakomitą wystawę malarstwa, której głównym bohaterem
jest Johannes Vermeer. Po raz
pierwszy od 1966 roku zgromadzono w jednym miejscu aż dwanaście obrazów Mistrza
z Delft, konfrontując je z dziełami innych artystów Złotego Wieku.
Sprowadzono obrazy nie tylko z wspomnianych już
muzeów, ale także z Niemiec i, oczywiście, z Holandii. Pozwala to zobaczyć
Vermeera w nowym świetle. Dotychczas zwykło się myśleć o nim jako o zjawisku
osobnym i niepowtarzalnym. "Sfinks Delft" wymyślony został przez
francuskiego dziennikarza i krytyka sztuki Étienne Josepha Théophila Thoré,
który odkrył Vermeera pod koniec XIX wieku i chciał go w ten sposób wypromować
jako tajemniczego artystę. Mit samotnego geniusza zrobił swoje.
Vermeer, Mleczarka |
Wystawa daje możliwość skonstatowania, że Johannes Vermeer (1632-1675) nie osiągnął
artyzmu w oderwaniu od sztuki swoich czasów. Poprzez porównanie z pracami
innych artystów Złotego Wieku: Gerardem Dou, Gerardem ter Borch, Janem Steenem,
Pieterem de Hooch, Gabrielem Metsu, Casparem Netscherem i Fransem van Mierisem
ekspozycja uświadamia, że Vermeer był – jak wielu malarzy tej epoki – piewcą życia
codziennego. Artyści tworzyli w różnych miejscach, używali różnych technik,
stylów i indywidualnie komponowali swoje dzieła, ale nie osiągnęłyby one takich
wyżyn artyzmu, gdyby nie rywalizacja.
Gerard ter Borch, Kobieta pisząca list |
Kiedy oglądamy obraz Ter Borcha z 1655-6 roku,
przedstawiający kobietę piszącą list, to nie mamy wątpliwości, że Vermeer
musiał go widzieć, zanim namalował swoją "Kobietę czytającą list".
Był to zresztą temat w tym czasie popularny, nie wymyślony bynajmniej przez Ter
Borcha. W konfrontacji z innymi malarzami Vermeer wychodzi jednak zwycięsko.
Nie potrzebuje właściwie mitu samotnego geniusza, bo w istocie był genialny. A
dzięki filmowi Petera Webbera ”Dziewczyna z perłą” stał się na dodatek
mieszkańcem masowej wyobraźni.
Vermeer, Koronczarka |
Wystawa
” Vermeer i mistrzowie malarstwa rodzajowego” w Muzeum Luwr (Vermeer and the
Masters of Genre Painting) jest otwarta do 22 maja 2017 roku.
Artykuł ukazał się na portalu Kulturaonline 22 lutego 2017 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz