Nagrodę dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej i 3 000 euro przyznaje jury w składzie Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy, Marta Dymek – weganka, blogerka i pisarka kulinarna, Dariusz Gatkowski – ekspert z WWF Polska – przyznaje filmowi „Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”) reż. Christopher Quinn. Jury przyznało także wyróżnienie – filmowi „Silas” („Silas”), reż. Anjali Nayar, Hawa Essuman. Fundatorem jest Biuro Infrastruktury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Jury uzasadniło swój wybór:
Chcieliśmy wyróżnić film „Silas”, reż. Anjali Nayar i Hawa Essuman, w którym problematyka społeczna i polityczna jest nie mniej ważna niż sprawa ochrony środowiska naturalnego. Odwaga i poświęcenie tytułowego bohatera, prowadzącego organizację pozarządową w Liberii, jego zmagania w celu ratowania pierwotnych lasów deszczowych ze światem korporacji ale też z establishmentem jego ojczystego kraju może dodać otuchy niejednemu NGO-sowi w naszym kraju. Odwagą wykazują się też twórcy filmu, obnażając brudną politykę prezydent Liberii cieszącą się międzynarodowym uznaniem.
Jury konkursu Green Warsaw Award postanowiło przyznać filmowi „Zjadanie Zwierząt” w reżyserii Christophera Quinna, dla którego inspiracją była głośna na Zachodzie książka Jonathana Safrana Foera. Wątki moralne, środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i prawne przeplatają się w tym filmie na wiele sposobów, tworząc obraz skłaniający do refleksji. Tytuł filmu brzmi mocno i jednoznacznie, ale jeśli ktoś oczekiwał, że autorzy spróbują narzucić nam określony punkt widzenia, to jest w błędzie. Film pozostawia szerokie pole do własnych ocen i rozważań moralnych.
Zjadanie zwierząt |
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej
Redakcja Miesięcznika „Zwierciadło” przyznała nagrodę w wysokości 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej filmowi „Call Me Tony” („Call Me Tony”) Klaudiusza Chrostowskiego.
Uzasadnienie przyznania nagrody:
Nagradzamy ‘Call me Tony’ Klaudiusza Chrostowskiego za dojrzałość spojrzenia. To także nagroda za podejście do bohatera. Jednocześnie wnikliwe, ale też nie pozbawione ciepła i sympatii, które udzielają się nam, widzom. Nie sposób nie polubić 19-latka, który wymyślił sobie, że może być jak Tony Montana z „Człowieka z blizną” i ma odwagę, żeby powalczyć o to marzenie.
Nagroda Akademii Dokumentalnej
Międzypokoleniowe Jury, składające się z uczniów liceów, współpracujących z Akademią Dokumentalną, oraz uczestniczek programu Archipelag Pokoleń: Justyna Cozac, Filip Chołodowski, Elżbieta Golińska, Krystyna Jedlińska, Szymon Klimczewski, Delfina Kotlińska, Julia Kuryłek, Olimpia Pokora, Dorota Rożek, Alina Rudnicka, Kacper Senkowski, Grażyna Słomka, Aneta Zdziech, przyznaje nagrodę filmowi „A w oddali ujadały psy” („The Distant Barking of Dogs”), reż. Simon Lereng Wilmont. Wyróżnienie otrzymuje film „Dziecko ciszy” („Deaf Child”), reż. Alex de Ronde.
A w oddali ujadały psy |
Na wstępie dziękujemy selekcjonerom Festiwalu za interesujący wybór filmów na wysokim poziomie. Jury Akademii Dokumentalnej stanęło przed naprawdę trudnym zadaniem. Nagroda Akademii Dokumentalnej 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity przypadła reżyserowi duńskiemu Simonowi Lerengowi Wilmontowi i jego filmowi „A w oddali ujadały psy” (‘The Distant Barking of Dogs’) za opowiedzianą szeptem codzienność przedwczesnego dojrzewania dzieci w strefie działań wojennych. Nakręcony przez reżysera obraz, dzięki konsekwencji obserwacyjnego podejścia do dzieci i dorosłych, jest imponująco blisko bohaterów, zaskakując poezją ujęć mrocznych obrazów wojny. Nie zapominajmy o wojnie na Ukrainie!
Jury Akademii Dokumentalnej przyznało również wyróżnienie filmowi ‘Dziecko ciszy’ (‘Deaf Child’) Alexa de Ronde za magiczne i zabawne dopuszczenie nas do ciszy ludzi niesłyszących i pokazanie, że nie trzeba słyszeć, żeby słuchać!”
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
Wielka architektura |
Bjarke Ingels potrafi się w wyjątkowy sposób łączyć pozornie sprzeczne wartości: piękno i praktyczność, ekologię i ekonomię. Jego ekscentryczne w formie, często monumentalne projekty pozostają bliskie człowiekowi. Taki sposób myślenia to bardzo rzadka umiejętność. Warto ją docenić. Cieszę się, że możemy to zrobić przy okazji Festiwalu – mówi Piotr Kościelniak, redaktor naczelny magazynu „Focus”, uzasadniając przyznanie nagrody.
To jednak nie wszystkie nagrody przyznawane w ramach warszawskiej edycji 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Poznamy jeszcze werdykt, który wyda publiczność, przyznając Nagrodę Dokumentalnej Warszawy w kwocie 2000 euro. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. Widzowie przyznają także nagrodę VRsawa i kwotę 1000 euro– po raz pierwszy przyznawaną dla filmów VR (Virtual Reality). Fundatorem nagrody VRsawa jest także Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Zwycięzcy 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity
Konkurs Główny 15. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro. Fundatorami są Bank Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej:“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Grand Prix Dolnego Śląska – Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro:
“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Wyróżnienie:
„Eldorado” („Eldorado”), reż. Markus Imhoof
Eldorado, reż. Markus Imhoof |
„Ostatnie dni lata” („Before Summer Ends”), reż. Maryam Goormaghtigh
Nagroda Amnesty International dla najlepszego filmu opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro. Amnesty International współfinansuje nagrodę:
“Wielebny W.” (“The Venerable W.”), reż. Barbet Schroeder
Wyróżnienia:
“Po drugiej stronie drzwi” (“The Other Side of Everything”), reż. Mila Turajlic
„Kobieta w niewoli” („A Woman Captured”), reż. Bernadett Tuza-Ritter
Nagroda Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro. Fundatorem jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Nagroda Ex aequo po 2000 euro:
“Książę i dybuk” (“The Prince and the Dybbuk”), reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Książę i dybuk |
“Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” („Love Express. The Dissapperance of Walerian Borowczyk”), reż. Kuba Mikurda
Konkurs „Odcienie wolności” („Shades of Freedom”). W konkursie są przyznawane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10 000 zł, ufundowana przez Discovery Polska, Grand Prix FINA w wysokości 10 000 zł, ufundowana przez Filmoteką Narodową – Instytut Audiowizualny, Nagroda publiczności 5 000 zł.
informacja prasowa
Wkrótce moja relacja z festiwalu i recenzje wybranych filmów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz