W tym roku zestaw nagród był nietypowy, bo członkowie jury podjęli decyzję przyznania aż dwóch nagród ex-aequo, za najlepszą produkcję i za najlepszą rolę kobiecą. Grand Prix zostało podzielone pomiędzy „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz „Zapiski z wygnania” w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, dzieląc nagrodę w wysokości 50.000 zł.
Jednocześnie za najlepsze role kobiece zostały wyróżnione aktorki grające w w/w przedstawieniach: Sandra Korzeniak i Krystyna Janda.
Magdalena Cielecka odbiera nagrodę za muzykę do Wyjeżdżamy |
W rolach drugoplanowych zostali docenieni Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w „Wyjeżdżamy” oraz Jan Sobolewski za rolę w „Żabach”. Za najlepszego reżysera jury uznało Michała Borczucha, nagrodę za scenografię do spektaklu „Wyjeżdżamy” otrzymała Małgorzata Szczęśniak, a Paweł Mykietyn nagrodę za muzykę do tego przedstawienia.
Maja Ostaszewska odbiera nagrodę za scenografię do Wyjeżdżamy |
Uzasadniając Grand Prix dla „Zapisków z wygnania” w reżyserii Magdy Umer jury napisało: „Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak
i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku”.
Uzasadnienie nagrody ex-aequo za najlepszą produkcję festiwalu dla „Pod presją” w reżyserii Mai Kleczewskiej:
„Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie potężnego i doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie”.
Nagroda w wysokości 50 000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa zostanie podzielona pomiędzy obydwie produkcje.
Michał Borczuch otrzymał nagrodę w wysokości 10 000 zł za najlepszą reżyserię spektaklu „Żaby”, za „opartą na zaufaniu i zrozumieniu współpracę ze swoim zespołem, w czasie której opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego”.
Jury festiwalu ogłaszające werdykt |
W uzasadnieniu werdyktu za pierwszoplanowe role żeńskie jury napisało:
"Sandra Korzeniak w swojej roli w spektaklu „Pod presją” „wykorzystując realistyczną, psychologiczną grę aktorską, wychodzi daleko poza ograniczające ją ramy. Tworzy wspaniałą dramatyczną rolę obłąkanej reprezentując polityczną tożsamość kobiety we współczesnym, pełnym ucisku, świecie. I paradoksalnie, to właśnie z niej emanuje wyjątkowe poczucie wolności”. Natomiast o roli Krystyny Jandy jury powiedziało: „opierając się na literackich wzorach, aktorka ucieleśnia polityczne i humanistyczne treści, nie wykorzystując ani realistycznych, bądź melodramatycznych mechanizmów, ani osądów. Jej głos – dosłownie i metaforycznie – wyraża głośny sprzeciw wobec faszyzmu, nie ferując żadnych wyroków”.
Obie aktorki otrzymały nagrody w wysokości 10 000 zł.
Nagroda za pierwszoplanową rolę męską powędrowała do Szymona Czackiego, grającego
w przedstawieniu „Konformista 2029”, który „choć był obecny na scenie przez niemal cały spektakl, nie koncentrował się na sobie. Jego obecność polegała na subtelnych relacjach
z partnerami scenicznymi”. Nagroda aktorska w wysokości 10 000 zł.
„Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów: przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia - tu rozwijają się w niezależną geografię” – tak jury uzasadniło nagrodę (10 000 zł) za najlepszą scenografię i kostiumy dla Małgorzaty Szczęśniak do „Wyjeżdżamy”.
Nagrodę (10 000 zł) za muzykę i reżyserię dźwięku do tego spektaklu otrzymał Paweł Mykietyn za stworzenie „potężnego krajobrazu dźwięków”.
Nagrody festiwalowe |
Za role drugoplanowe zostali nagrodzeni Jadwiga Jankowska-Cieślak („Wyjeżdżamy”) i Jan Sobolewski („Żaby”). Nagrody za drugoplanowe role aktorskie wynosiły 5000 zł.
Jury, podejmując decyzję o przyznaniu podwójnych nagród za najlepszą produkcję oraz za pierwszoplanowe role żeńskie, nie przyznało jednocześnie nagród w dwóch kategoriach – dla najlepszego zespołu oraz za multimedia. Wszystkie nagrody poza Grand Prix ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W czasie trwającego od 8 do 16 grudnia festiwalu pokazano 28 przedstawień, w tym 14 w konkursie Inferno.
informacja prasowa, materiały organizatorów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz