środa, 5 grudnia 2018

Paszporty Polityki 2018 - kto został nominowany?

8 stycznia 2019 roku o godz. 20.15 w Teatrze Polskim w Warszawie już po raz 26. zostaną wręczone młodym twórcom PASZPORTY POLITYKI. Gala będzie w całości transmitowana w TVN oraz relacjonowana przez ponad setkę dziennikarzy z całej Polski. Wieczór poprowadzą Grażyna Torbicka i redaktor naczelny POLITYKI Jerzy Baczyński.



Inicjatorem nagrody był ZDZISŁAW PIETRASIK - wybitny dziennikarz, publicysta, krytyk filmowy i teatralny, wieloletni szef redakcji kulturalnej w tygodniku POLITYKA. Idea wykreowania nowej nagrody była prosta: "nieuleganie modom i środowiskowym naciskom, uważnego wysupływania najbardziej wartościowych dokonań, ale i z przekonania, że młoda kultura jest dobrem, które należy wspierać i promować". Autor pomysłu zaprosił do współpracy całe środowisko krytyki polskiej sztuki. Zaproponował także dwuetapowy wybór wyróżniających się artystów i kategorie, do których byli zgłaszani nominowani. Przez ćwierć wieku wprowadzono kilka zmian proceduralnych oraz dostosowano nazwy kategorii do nowych, dynamicznie rozwijających się kierunków i trendów w sztuce. Aby podkreślić kreatywność twórców i tendencje zmian w sztuce zastąpiono kategorie PLASTYKA - SZTUKAMI WIZUALNYMI (2003 r.), ROCK-POP-ESTRADA - MUZYKĄ POPULARNĄ, a MUZYKĘ przypisano do kategorii MUZYKA POWAŻNA (2006 r.). Powołano też nową kategorię KULTURA CYFROWA (2016 r.), która obejmuje wszelkie formy kultury, gdzie wyjściową formą jest kod programowania, ze szczególnym uwzględnieniem gier wideo na komputery, konsole i urządzenia przenośne, różnego rodzaju aplikacji, różnorodnych form internetowych, VR i filmów interaktywnych. Od 2002 roku wręczany jest KREATOR KULTURY – nagroda ta nie podlega nominacjom i jest przyznawana wybitnym osobistościom polskiej kultury, których praca miała wpływ na rozwój i popularyzację polskiej kultury.

PASZPORTY POLITYKI są dzisiaj jedną z najważniejszych nagród w świecie kultury i cieszą się ogromnym prestiżem w środowiskach twórczych. Nikt z dziennikarzy POLITYKI nie spodziewał się 26 lat temu, że „luźno rzucony pomysł w korytarzu redakcyjnym” przemieni się w tak ważne i znaczące wydarzenie dla polskiej kultury. Pierwsze PASZPORTY POLITYKI wręczano w skromnej sali konferencyjnej, w kameralnym gronie dziennikarzy tygodnika i laureatów. Gala wręczenia PASZPORTÓW POLITYKI od kilkunastu lat odbywa się w jednym z warszawskich teatrów i jest transmitowana przez ogólnopolską telewizję.

Nominowani 2018


W kategorii FILM:

Olga Chajdas

foto © POLITYKA / Leszek Zych
Absolwentka reżyserii w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie, kursu reżyserii Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Andrzeja Wajdy oraz Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w łódzkiej Filmówce. Krytycy uznali jej reżyserki debiut „Nina” za jeden z najbardziej odkrywczych, zaskakujących i najodważniejszych filmów minionego sezonu. Pokazywany na licznych zagranicznych imprezach film otrzymał m.in. nagrodę na festiwalu Big Screen w Rotterdamie. 

O TWÓRCZOŚCI OLGI CHAJDAS 
Ten zuchwały film jest marzeniem o życiu opartym na innych zasadach, nieuznającym sztywnego podziału na role rodzinne, społeczne, seksualne.
Tadeusz Sobolewski

Joanna Kulig

foto © Kamil Piklikiewicz   DDTVN EAST NEWS
Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski w krakowskiej PWST. Obdarzona silną osobowością. Przyciąga uwagę charakterystycznym sposobem poruszania, miękkim, lekko zachrypniętym głosem, seksapilem. Nominowana za nieoczywistą, pełną sprzeczności rolę Zuli w „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego – rolę, którą zachwycił się cały świat. Poza trzema filmami nakręconymi z Pawłem Pawlikowskim ma w swoim portfolio produkcje francuskie, niemieckie, grała również w Hollywood i w Korei Południowej.

O TWÓRCZOŚCI JOANNY KULIG
Jest gotowa na wielki międzynarodowy sukces, który w jej przypadku jest tylko kwestią czasu. 
Łukasz Maciejewski

Agnieszka Smoczyńska

foto © POLITYKA / Leszek Zych
Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim, reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. „Fuga”, która przyniosła jej nominację, miała premierę na festiwalu w Cannes i z miejsca podbiła serca publiczności. Ta odważna, bergmanowska opowieść o 30-letniej kobiecie cierpiącej na fugę dysocjacyjną po raz kolejny ujawnia siłę osobowości reżyserki. Jej debiut fabularny „Córki dancingu” został włączony do katalogu The Criterion Collection, dystrybutora klasyków kina. Z polskich reżyserów tego zaszczytu doczekali tylko Wajda, Polański i Kieślowski. 

O TWÓRCZOŚCI AGNIESZKI SMOCZYŃSKIEJ
Chłodny z wierzchu, a w środku rozżarzony emocjami, niczym martenowski piec; dramat Smoczyńskiej zadaje fundamentalne pytania o kobiecą tożsamość, o dyktat ról społecznych, o tęsknotę za anarchicznym niezdefiniowaniem, za ucieczką od bycia żoną, córką, matką. 
Małgorzata Sadowska



W kategorii KULTURA CYFROWA


Grzegorz Miechowski Michał Drozdowski Przemysław Marszał 
11 bit studios

foto © POLITYKA / Leszek Zych


Warszawski producent 11 bit studios tworzy i wydaje gry wideo od 2009 r. Na przestrzeni ostatnich lat konsekwentnie udowadniali, że są twórcami kreatywnymi i oryginalnymi, odważnie przecierającymi własne ścieżki. Dwa lata temu otrzymali nominację do Paszportów za dodatek „The Little Ones” do gry „This War of Mine”, dzięki której ambitne gry wideo zaistniały w świadomości Polaków. Wydana w bieżącym roku gra „Frostpunk” – opowieść z alternatywnej odnogi historii – okazała się największym jak dotąd sukcesem komercyjnym studia. 

O TWÓRCZOŚCI GRZEGORZA MIECHOWSKIEGO, MICHAŁA DROZDOWSKIEGO, PRZEMYSŁAWA MARSZAŁA 
["Frostpunk" to] kolejne po „This War of Mine” dzieło, które zręcznie splata etyczne dylematy z satysfakcjonującą rozgrywką. Studio w przemyślany sposób eksploruje swoją niszę, zdobywając uznanie graczy oraz krytyków i nie poświęcając przy tym artystycznych ambicji na ołtarzu rynkowego powodzenia – co w branży gier jest dzisiaj nie lada osiągnięciem.
Marzena Falkowska

Jakub Jabłoński Łukasz Janczuk Mikołaj Pawłowski 
Juggler Games


foto © POLITYKA / Leszek Zych

Juggler Games to kilkuosobowe warszawskie studio założone przez Mikołaja Pawłowskiego, Jakuba Jabłońskiego i Łukasza Janczuka. Niedawny debiut studia, „My Memory of Us”, to opowieść o przyjaźni dwojga dzieci walczących o przetrwanie w alegorycznym baśniowym świecie, dla którego pierwowzorem było warszawskie getto. Gra opowiada ważną historię zrozumiałym językiem, łącząc solidny warsztat twórców z niezależnością i sztuką. W tym kontekście na uwagę zasługuje wysmakowana grafika rysunkowa autorstwa Jakuba Jabłońskiego i Joanny Skiby, bliska założeniom sztuki naiwnej. 

O TWÓRCZOŚCI JAKUBA JABŁOŃSKIEGO, ŁUKASZA JANCZUKA, MIKOŁAJA PAWŁOWSKIEGO 
Wystylizowana historia nazistowskiej okupacji, która najgorsze skrywa pod fantastycznymi metaforami (zgodnie z tradycją „Akademii pana Kleksa”), jednocześnie nie uciekając od nawiązań do realnych wydarzeń.
Michał R. Wiśniewski

Krzysztof Cybulski Krzysztof Goliński Jakub Koźniewski Piotr Barszczewski 
panGenerator


foto © POLITYKA / Leszek Zych

Warszawski kolektyw artystyczny tworzony przez Piotra Barszczewskiego, Krzysztofa Cybulskiego, Krzysztofa Golińskiego i Jakuba Koźniewskiego. Grupa brawurowo łączy w jedną całość światy: zmysłowy, analogowy i cyfrowy za pomocą kreatywnego wykorzystania najnowszych rozwiązań technicznych. Rozwiązania panGeneratora zobaczyć można na festiwalach muzycznych, w ramach ekspozycji sztuki współczesnej, w muzeach. „Miara pokoju” przygotowana dla Muzeum Powstania Warszawskiego została nagrodzona prestiżowymi Cannes Lions w 2016 r. w kategorii Design. 

O TWÓRCZOŚCI KRZYSZTOFA CYBULSKIEGO, KRZYSZTOFA GOLIŃSKIEGO, JAKUBA KOŹNIEWSKIEGO, PIOTRA BARSZCZEWSKIEGO
Instalacja APPARATUM kolektywu panGenerator to prawdziwie wysublimowana retrofuturystyczna fantazja, która nawiązuje do twórczości Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia i muzycznych kompozycji Bogusława Schaeffera z lat 60. XX wieku.
Maria B. Garda


W kategorii LITERATURA

Olga Drenda

oto © POLITYKA / Leszek Zych


Jest absolwentką Etnologii i Antropologii Kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim, dziennikarką i tłumaczką. Druga książka Drendy, nominowane do Paszportów POLITYKI „Wyroby. Pomysłowość wokół nas” (Wydawnictwo Karakter), to w dużej mierze kontynuacja jej głośnego debiutu „Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w czasach transformacji” (Wydawnictwo Karakter). Autorka przygląda się w niej polskiej rzeczywistości od czasów powojennych aż do dzisiaj, tworząc fascynujący traktat socjologiczny. 

O TWÓRCZOŚCI OLGI DRENDY 
Za najwyższej jakości eseistykę, która przygląda się towarzyszącym epoce dziwacznym przedmiotom z czułością i uwagą. To nowoczesna antropologia, która przed założeniami analitycznymi stawia możliwość zbliżenia się do codzienności za pomocą słów. 
Zofia Król


Małgorzata Rejmer

foto © POLITYKA / Leszek Zych

Po raz drugi nominowana do Paszportu POLITYKI. Pierwszą nominację otrzymała w 2013 r. za książkę „Bukareszt. Kurz i krew” (Wydawnictwo Czarne). Swobodnie łączy gatunki: reportaż, prozę, esej, dramat. Debiutowała brawurowo powieścią „Toksymia” (Lampa i Iskra Boża) w 2009 r. – groteską, która zwracała uwagę świetnym warsztatem i czarnym humorem. Praca nad książką o Albanii „Błoto słodsze niż miód” (Wydawnictwo Czarne), za którą otrzymała nominację w tym roku, zajęła jej kilka lat. 

O TWÓRCZOŚCI MAŁGORZATY REJMER 
Rejmer to autorka niezwykle wyczulona na krzywdę, a równocześnie daleka od moralizowania i dydaktyzmu, pokazująca, że dla młodszego pokolenia twórców ważna jest wspólnota, osadzenie w świecie politycznym i historia. 
Paulina Małochleb

Łukasz Zawada

foto © POLITYKA / Leszek Zych



Autor jednego z najbardziej intrygujących debiutów tego roku, „Fragmentów dziennika SI” (Wydawnictwo Nisza). W twórczości prozatorskiej lubi łączyć artystyczną fikcję z doświadczeniami nauk ścisłych i popkultury. Bliskie są mu działania na styku literatury i sztuk wizualnych. Książka Zawady daje możliwość popatrzenia na nas samych z zewnątrz, ale przede wszystkim jest prowokacją intelektualną i literacką. Okazuje się bowiem, że SI bardzo zgrabnie tworzy fabuły i najważniejsze – ma poczucie humoru. 

O TWÓRCZOŚCI ŁUKASZA ZAWADY 
Zawada przeniósł teorie nowej humanistyki i pytania o przyszłość literatury w czasach sztucznej inteligencji do powieści i zrobił to brawurowo. Gdyby Zawada mieszkał w Stanach byłby już dziś porównywany do George’a Saundersa i innych literackich rebeliantów. 
Autorzy bloga Kurzojady.pl

W kategorii MUZYKA POWAŻNA

Aleksander Nowak

foto © POLITYKA / Leszek Zych



Kompozytor, gitarzysta i pedagog. Ukończył z wyróżnieniem studia w katowickiej Akademii Muzycznej u Aleksandra Lasonia, a następnie – studia podyplomowe u Steve’a Rouse’a w University of Louisville. Nowak to twórca, który nie wpisuje się w standardy czy schematy. Jego nacechowana różnorodnością stylistyczną muzyka jest wyrazista i pełna ekspresji – kompozytor chętnie łamie tok narracji, wprowadzając zaskakujące rozwiązania brzmieniowe i formalne. 

O TWÓRCZOŚCI ALEKSANDRA NOWAKA 
W swoich dyskretnych, czasem dowcipnych, czasem melancholijnych kompozycjach oryginalnie przetwarza rzeczywistość: strzęp rozmowy czy cytat, scenkę z ulicy, widok z okna.
Jan Topolski

Jakub Józef Orliński

foto © POLITYKA / Leszek Zych

Kontratenor obdarzony wyjątkowym głosem. Uczęszczał do Akademii Operowej przy Operze Narodowej, odbył także studia podyplomowe w nowojorskiej Juilliard School of Music. Występował m.in. w Carnegie Hall i w Alice Tully Hall w Lincoln Center. Cieszy się ogromną popularnością we Francji – latem 2017 r. radio France Musique umieściło na YouTube jego klip z wykonaną na festiwalu w Aix-en- Provence arią Vivaldiego „Vedrò con mio diletto”, który obejrzało ponad 2 mln internautów. 

O TWÓRCZOŚCI JAKUBA JÓZEFA ORLIŃSKIEGO 
Za niepospolitą umiejętność poruszania emocji w interpretacjach muzyki dawnej, piękny głos, charyzmę estradową i pokorę wobec muzyki.
Adam Suprynowicz

Tomasz Ritter

foto © Jakub Kamiński / PAP


We wrześniu wygrał bezapelacyjnie I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, mając zaledwie 23 lata. Jest studentem Konserwatorium Moskiewskiego. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce i zagranicą, współpracuje też z budowniczym fortepianów Petrem Šeflem. Ritter jest wszechstronnym, wybitnie utalentowanym i błyskotliwym pianistą, traktującym wirtuozerię jako środek do przekazania słuchaczowi swojej interpretacji. Jego muzyka czaruje. Krytycy są zgodni co do tego, że należy do najbardziej świadomych i dojrzałych pianistów nowej generacji. 

O TWÓRCZOŚCI TOMASZA RITTERA 
Zaskakuje jego wrażliwość muzyczna i zadziwiająca dojrzałość.
Jacek Marczyński

W kategorii MUZYKA POPULARNA

Jan Emil Młynarski

foto © POLITYKA / Leszek Zych




Kompozytor, wokalista, multiinstrumentalista – ze szczególnym uwzględnieniem gry na perkusji. Studiował w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego oraz w Drummers Collective w Nowym Jorku, jednej z najlepszych i najbardziej wymagających szkół perkusyjnych na świecie. Zdobył uznanie krytyków i publiczności nie tylko jako perkusista-wirtuoz, ale także jako współtwórca Młynarski Plays Młynarski i Jazz Band Młynarski- Masecki – projektów, które zabierają słuchaczy w muzyczne podróże do przeszłości. 

O TWÓRCZOŚCI JANA EMILA MŁYNARSKIEGO 
Przez lata grał na perkusji prawie tak perfekcyjnie jak w filmie „Whiplash”, za to teraz potrafi również pięknie śpiewać głosem Mieczysława Fogga, Adama Astona i Stanisława Grzesiuka.
Jacek Skolimowski

Dawid Podsiadło

foto © Jacek Poręba




Wokalista, kompozytor i autor tekstów. Mając zaledwie 25 lat zdążył wygrać talent show, wydać trzy świetnie przyjęte albumy solowe i album nagrany z grupą Curly Heads. Rok 2018 kończył owacyjnie przyjętą trasą z czterema finałowymi koncertami na warszawskim Torwarze. Jako debiutant na scenie pop był nominowany do Paszportu Polityki w 2013 r., w tym roku nominację otrzymuje za stworzony z pomocą producenta Bartosza Dziedzica album „Małomiasteczkowy”, na którym z dystansem odnosi się do własnej popularności i pokoleniowego zaufania, jakim obdarzyli go młodzi słuchacze. 

O TWÓRCZOŚCI DAWIDA PODSIADŁO 
[Za] płytę nagraną ponoć w efekcie rozmyślań, czy nagrywać muzykę, którą Dawid wprosi się na Off Festival, czy jednak pójść w radiowe piosenki. I dobrze, że z tej burzy mózgów wybrał opcję drugą, z której narodził się krążek bardzo rozrywkowy, popowy, podbity tanecznym i hiphopowym nawet bitem.
Tomasz Doksa

Krzysztof Zaleski

foto © POLITYKA / Leszek Zych


Kompozytor, multiinstrumentalista, autor tekstów i wokalista. Zwycięzca drugiej edycji programu „Idol” (wydał wtedy swój debiut „Pistolet”), po którym przez blisko dekadę było o Zalewskim cicho – potem nagrał trzy solowe albumy i zagrał główną rolę w filmie. Przeszedł długą drogę zanim narodził się jako twórca i wykonawca samoświadomy, gotowy na oryginalne dokonania – i zrobił to w sposób spektakularny. Słychać głosy, że rok 2018 należał do niego: utwór „Początek” stał się jednym z przebojów lata, a płyta z interpretacjami piosenek Niemena cieszyła się ogromnym uznaniem krytyków. 

O TWÓRCZOŚCI KRZYSZTOFA ZALEWSKIEGO 
Ten, kto bierze się za bary akurat z tak charakterystycznym repertuarem, musi być albo głupcem, albo brawurowym straceńcem, albo nosić w sobie Bożą iskrę. Kapitalna płyta „Zalewski śpiewa Niemena” udowadnia, że Zalef to ewidentnie ten trzeci przypadek.
Jędrzej Słodkowski

W kategorii SZTUKI WIZUALNE


Martyna Czech

foto © POLITYKA / Leszek Zych

Ukończyła ASP w Katowicach. Wywołała duże poruszenie, gdy w 2015 r., jeszcze jako studentka, zdobyła Grand Prix jednego z najbardziej znaczących konkursów w Polsce – Biennale Malarstwa „Bielska Jesień”. Jej styl malarski jest drapieżny, uderza widza swym pozornym prymitywizmem, jaskrawymi barwami, trudną do szybkiego odczytania symboliką, farbą kładzioną tak, jakby artystka atakowała płótno. Czech pracuje jakby w pośpiechu, nie cyzeluje swoich dzieł, dzięki czemu ich ekspresja jest mocniejsza. To jeden z najbardziej wyrazistych debiutów malarskich ostatnich lat.

O TWÓRCZOŚCI MARTYNY CZECH
Maluje bezkompromisowo, a odłamki jej obrazów trafiają w widzów przy pierwszym spojrzeniu.

Jakub Banasiak

Diana Lelonek

foto © POLITYKA / Leszek Zych

Ukończyła Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Zajmuje się przede wszystkim fotografią, ale oryginalnie łączy ją z innymi mediami. Jest laureatką międzynarodowych konkursów. Jej prace, zaliczane do krytycznego posthumanizmu, podają w wątpliwość tradycyjne relacje człowiek–natura, są protestem wobec dominacji białego człowieka i jego wizji świata – sama artystka mówi o „rozsadzaniu starego antropocentrycznego systemu kwalifikującego odmienności i zarządzającego hierarchią”.

O TWÓRCZOŚCI DIANY LELONEK
[Jej prace] podane są z humorem i dużą wrażliwością, a przy okazji bardzo pojemne znaczeniowo. To też po prostu niezwykle piękne obiekty, stworzone ręka w rękę przez artystkę i przez tzw. siły natury. 

Anna Theiss

Rafał Milach

foto © POLITYKA / Leszek Zych
Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, a następnie Instytut Twórczej Fotografii w Opawie. Współzałożyciel kolektywu „Sputnik” (2006 r.). Pracuje najczęściej cyklami, tworząc fotograficzne socjologiczno- psychologiczne eseje. Autor ma na swym koncie liczne nagrody polskie i zagraniczne, szereg fotograficznych albumów oraz wystaw. W 2018 r. jako pierwszy Polak w historii dostał nominację na członka legendarnej agencji fotograficznej „Magnum”.

O TWÓRCZOŚCI RAFAŁA MILACHA
Milach próbuje dotknąć tak złożonych, trudnych tematów, jak ideologia, propaganda, system. Odkrywa społeczno- polityczne mechanizmy, często w sposób przewrotny odnosząc się do rzeczywistości, buduje prace wieloznaczne.
Joanna Ruszczyk

W kategorii TEATR

Marta Górnicka

foto © POLITYKA / Leszek Zych

Absolwentka reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, studiowała także m.in. na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest twórczynią i dyrygentką teatru chóralnego – współczesnej koncepcji antycznego chóru, która według definicji autorki „łączy źródłową dla zachodniej sceny siłę zbiorowego głosu/ciała ze współczesną krytyką języka jako narzędzia władzy”. Silnie polityczne chóry Górnickiej szybko wyszły poza Polskę, objeżdżają festiwale i teatry, zdobywają nagrody, a ich autorka coraz częściej pracuje za granicą.

O TWÓRCZOŚCI MARTY GÓRNICKIEJ
Za wypracowanie własnego języka teatru chórowego, sprawdzającego się pod każdą długością geograficzną. 
Witold Mrozek

Anna Karasińska

foto © Małgorzata Szylak


Reżyserka teatralna, dramatopisarka i dramaturg. Studiowała na ASP w Łodzi, filozofię na Uniwersytecie Łódzkim oraz reżyserię w PWSFTViT. Twórczyni minimalistycznych przedstawień łączących teatr, sztukę opowiadania i performance – jej etiudy krótkometrażowe, fabularne i dokumentalne zdobywały nagrody na międzynarodowych festiwalach. W swoich przedstawieniach Karasińska dotyka metafizyki i pytań o egzystencję, snując, a zarazem powodując rozważania nad kondycją aktora, widza i człowieka. 

O TWÓRCZOŚCI ANNY KARASIŃSKIEJ 
W pozornie lekkiej formie podejmuje głęboką refleksję nad sytuacją ludzi jako aktorów w wielkim teatrze świata. 
Dariusz Kosiński

Weronika Szczawińska

foto © POLITYKA / Leszek Zych
Reżyserka teatralna, dramaturg i kulturoznawczyni, obroniła doktorat w Instytucie Sztuki PAN. Jest absolwentką MISH na UW i reżyserii w warszawskiej Akademii Teatralnej. Była kierowniczką artystyczną Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Jej spektakle mają formę esejów scenicznych, łączących elementy teatru, performance’u, tańca i refleksji teoretycznej. Bada za ich pomocą mechanizmy działania pamięci, zagląda pod podszewkę mitów i legend, poprzez które konstruują się i umacniają rozmaite wspólnoty, krytycznie przygląda się konstrukcji płci. To druga nominacja Szczawińskiej do Paszportów POLITYKI. 

O TWÓRCZOŚCI WERONIKI SZCZAWIŃSKIEJ 
To najważniejszy, najodważniejszy, najdojrzalszy i najbardziej przejmujący spektakl o kobietach, jaki widziałam w polskim teatrze.
Monika Kwaśniewska-Mikuła o „Genialnej przyjaciółce”

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 1.12.2024

 W nadchodzący weekend Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na wykłady w ramach cyklu „Kurs historii sztuki” oraz w cyklu „Jakie to ameryka...

Popularne posty