piątek, 21 października 2022

„Marcin Józef Żebrowski – Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis” – nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki

21 października 2022 roku ma swoją premierę nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – monograficzna płyta poświęcona twórczości Marcina Józefa Żebrowskiego, należącego do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej kultury muzycznej XVIII wieku. 

Jest to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach  przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu prezentującego twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Nagranie zawiera nieszpory maryjne Żebrowskiego, które wpisano w kontekst liturgiczny poprzez wykorzystanie antyfon chorałowych zaczerpniętych z siedemnastowiecznych źródeł. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki.

"Oddajemy w Państwa ręce kolejny album z dziełami jednego z najwybitniejszych przedstawicieli muzyki polskiej XVIII wieku – Marcina Józefa Żebrowskiego. Ponownie sięgnęliśmy do jasnogórskich zbiorów, gdzie przechowywane są nieszpory tego polskiego kompozytora. W nawiązaniu do tradycji, gdy poszczególne psalmy wchodzące w skład nieszporów wykorzystywano na potrzeby danego święta, wybraliśmy taki ich układ, który mógłby być wykonany podczas święta Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny (w Kościele katolickim obchodzonego 31 maja). Do psalmów dobraliśmy antyfony, sonatę procesyjną, hymn Ave maris stella, kantyk Magnificat oraz sekwencję Mittit ad Virginem i ułożyliśmy je zgodnie z przebiegiem liturgii godzin.

Niniejszy cykl rozpoczyna instrumentalne Adagio pro processione solemni in D, po którym następuje wokalne Deus in adiutorium tradycyjnie otwierające nieszpory. Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na arcytrudną partię trąbki w hymnie Ave maris stella, którą Żebrowski napisał dla Wincentego Pińskiego – ówczesnego wirtuoza tego instrumentu i jednego z najlepiej opłacanych muzyków kapeli jasnogórskiej. Dziś żyjemy w przeświadczeniu, że umiemy już wszystko, że technika wykonawcza jest na niespotykanym dotychczas poziomie. Tymczasem hymn Żebrowskiego uczy nas pokory i dowodzi, jak niezwykłe były umiejętności osiemnasto-wiecznych muzyków. Osobiście nie znam w literaturze trudniejszej partii na trąbkę. Wyjątkowo interesująca jest również sekwencja Mittit ad Virginem napisana w języku łacińskim oraz polskim, utrzymana w charakterze poloneza. Co ciekawe, w twórczości liturgicznej Żebrowskiego rytm polonezowy przewija się dość często, m.in. w psalmie Lauda Jerusalem czy na słowach „Gloria Patri” w Magnificat. Wydaje się, że kompozytor chciał w ten sposób podkreślić polski charakter swoich dzieł.

Podczas pracy nad nagraniem tego albumu utwierdziliśmy się w przekonaniu, że muzykę Żebrowskiego wyróżnia najwyższy poziom artystyczny i powinniśmy ją jak najszerzej popularyzować".

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

Wykonawcy:

ANDRZEJ KOSENDIAK – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble:

Aldona Bartnik [21, 26], Aleksandra Turalska [10] – soprany

Daniel Elgersma [10], Piotr Olech [26] – kontratenory

Maciej Gocman [26], Florian Cramer, Vojtěch Semerád [13] – tenory

Tomáš Král [18, 22, 26], Jaromír Nosek [13, 25] – basy

Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce

Hanna Piasna, Maria Plucińska – oboje

Fruzsina Hara, Stefan Leitner – trąbki

Přemysl Vacek – teorba

Krzysztof Karpeta – wiolonczela

Julia Karpeta – violone

Marta Niedźwiecka – pozytyw

Program:

MARCIN JÓZEF ŻEBROWSKI (fl. 1748–1780)              
                Vesperae in Visitatione Beatae Mariae Virginis

1              ADAGIO PRO PROCESSIONE SOLEMNI in D        3′46

2              Deus in adiutorium                                              0′40

3              Antiphona 1: Exurgens Maria                         0′33

4              Psalmus: DIXIT DOMINUS                                6′14

5              Antiphona 1: Exurgens Maria                         0′34

6              Antiphona 2: Intravit Maria                             0′28

7              Psalmus: LAUDATE PUERI                                2′42

8              Antiphona 2: Intravit Maria                             0′29

9              Antiphona 3: Ut audivit                                     0′50

10            Psalmus: LAETATUS SUM                                 2′38

11            Antiphona 3: Ut audivit                                     0′51

12            Antiphona 4: Benedicta tu                                0′26

13            Psalmus: NISI DOMINUS                                   2′44

14            Antiphona 4: Benedicta tu                                0′28

15            Antiphona 5: Ex quo facta est                         0′39

16            Psalmus: LAUDA JERUSALEM                          3′33

17            Antiphona 5: Ex quo facta est                         0′39

18            Hymnus: AVE MARIS STELLA                           7′50

19            Antiphona ad Magnificat: Beatam me dicent     0′24


                 MAGNIFICAT                                                        [8′16 ]

20            Magnificat anima mea                                       0′58

21            Quia respexit                                                         3′32

22            Deposuit potentes                                              1′49

23            Gloria Patri                                                             1′59

24            Antiphona ad Magnificat: Beatam me dicent     0′26

25            Antiphona: SALVE REGINA                               3′26

26            Sequentia: MITTIT AD VIRGINEM                 5′09


Czas całkowity                                                                      53′35


Żródła śpiewów gregoriańskich:

Liber usualis missae et officii pro dominicis et festis cum cantu Gregoriano, Paris 1960, s. 263f: Deus in adiutorium.

Antiphonarium iuxta ritum Breviarii Romani […], Cracoviae 1645, s. 373–375: Exurgens Maria, Intravit Maria, Ut audivit, Benedicta tu, Ex quo facta est.

Dopisek na rękopisie Andante pro processione Żebrowskiego, PL-CZ III-739: Beatam me dicent.

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we  Wrocławiu w dniach 6–8 maja 2021 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Ewa Lasocka, Andrzej Sasin

NFM 78, ACD 294

Polska premiera płyty: 21 października 2022

Patronat medialny: Program II Polskiego Radia

informacja prasowa

Pod tym linkiem - recenzja płyty

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powrót Orfeusza - koncert pamięci Andrzeja Markowskiego w setną rocznicę urodzin w NFM /zapowiedź/

29 listopada o 19.00 Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą maestra Jacka Kaspszyka, poświęcony p...

Popularne posty