wtorek, 4 marca 2025

„Magdalena Abakanowicz. Prolog” - powrót do początków. Wystawa w Kordegardzie

65 lat po pierwszej indywidualnej wystawie Magdaleny Abakanowicz w Kordegardzie, galerii Narodowego Centrum Kultury powracamy do jej artystycznych korzeni. Ekspozycja "Magdalena Abakanowicz. Prolog" to unikalna okazja, aby zobaczyć prace, które w 1960 roku zapoczątkowały drogę jednej z najbardziej wpływowych artystek XX wieku, która zrewolucjonizowała język tkaniny artystycznej i wyznaczyła nowe granice sztuki przestrzennej. Jej dzieła, pełne ekspresji i materialnej intensywności, od dekad fascynują widzów na całym świecie. Wystawa potrwa do 30 marca br.

Fot. Grzegorz Karkoszka

Wystawa w Kordegardzie – Galerii Narodowego Centrum Kultury – zaprasza do odkrycia unikalnych prac Magdaleny Abakanowicz sprzed 1962 roku. Ekspozycja obejmuje 14 dzieł z późnych lat 50. i początku lat 60., ukazując artystkę w fazie twórczego eksperymentu. Te rzadko prezentowane obiekty, w większości należące do Fundacji Marty Magdaleny Abakanowicz-Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego, stanowią bezcenne świadectwo przełomowego etapu jej kariery. Jedna praca pochodzi z Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, dwie można podziwiać dzięki uprzejmości Galerii Starmach.

Wczesne prace Abakanowicz wykraczają poza tradycyjne rozumienie tkaniny – bliżej im do malarstwa materii, w duchu europejskiej awangardy. Jak zauważa badaczka Joanna Iglot, ich ekspresja dialoguje z abstrakcyjnymi formami Jeana Dubuffeta, który w takich dziełach jak Tabacco Goatee (1959) sięgał po szorstkie faktury i organiczne kształty. Zarówno Dubuffet, jak i Abakanowicz tworzyli kompozycje o monumentalnym charakterze, utrzymane w ciepłych, ziemistych tonacjach, eksplorując fizyczność materii jako nośnika treści.

Wystawa "Magdalena Abakanowicz. Prolog", fot. Grzegorz Karkoszka

Twórczość Magdaleny Abakanowicz zapisała się w historii światowej sztuki współczesnej. Jej prace nie tylko redefiniują granice między rzeźbą a tkaniną, ale przede wszystkim są głosem w uniwersalnej dyskusji o kondycji człowieka. W jej monumentalnych formach, jak i w najwcześniejszych eksperymentach malarskich, widać nieustanne poszukiwanie języka, który pozwala wyrazić to, co wymyka się jednoznacznej interpretacji – zbiorowe doświadczenia, tożsamość i pamięć - mówi Michał Kosiorek, wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury.

Rok 2025, w którym przypada 65. rocznica pierwszej monograficznej wystawy Abakanowicz z 1960 roku, staje się symbolicznym momentem do ponownego spojrzenia na jej wczesne dzieła – pełne niepokornej energii i zapowiedzi przyszłej wielkości. Każdy z tych obiektów to nie tylko dokument artystycznej drogi, ale także zapis głębokiego namysłu nad formą, fakturą i monumentalnością.

Ekspozycja w Kordegardzie to nie tylko podróż do początków twórczości Abakanowicz, ale także przypomnienie, że już w latach 60. artystka dokonywała przełomu w sposobie myślenia o sztuce. Jeszcze zanim stała się ikoną światowej sztuki włókna, już zachwycała swoją odwagą w przekraczaniu granic artystycznych konwencji. Jej monumentalne abakany, powstałe kilka lat po debiucie, na zawsze zmieniły sposób postrzegania tkaniny jako medium artystycznego.

Wystawa "Magdalena Abakanowicz. Prolog", fot. Grzegorz Karkoszka

Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury: Magdalena Abakanowicz. Prolog
Czas trwania: 13.02.2025 – 30.03.2025
Kuratorzy: Marta Kowalewska, Henryk Gac

Wernisaż: 13.02.2025 godz. 18.00

Zapraszamy na oprowadzania kuratorskie prowadzone przez Martę Kowalewską, które odbędą się o godzinie 16:00, 17:00 i 18:00 w następujących terminach: 14 lutego, 7 marca, 28 marca.

Organizatorzy wystawy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury

Archiwum Magdaleny Abakanowicz

Marta Magdalena Abakanowicz-Kosmowska (1930–2017)

Polska rzeźbiarka, pionierka tkaniny artystycznej, profesor sztuk pięknych, jedna z najbardziej cenionych postaci światowej sztuki współczesnej. Urodzona 20 czerwca 1930 roku w Falentach, zmarła 20 kwietnia 2017 roku w Warszawie. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1955), w latach 1965–1990 wykładowczyni Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu, profesor wizytująca na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (1984). Jej eksperymentalne prace z tkaniny, znane jako abakany, przekształciły tradycyjne medium w monumentalne kompozycje przestrzenne, redefiniując granice rzeźby i sztuki włókna. Od końca lat 50. jej twórczość zdobywała uznanie na arenie międzynarodowej. W 1965 roku uczestniczyła w I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, gdzie zrealizowała imponującą siedmiometrową formę przestrzenną. W kolejnych latach rozwijała swoje rzeźbiarskie praktyki, wykorzystując także kamień, drewno i brąz. Jej prace były prezentowane w najważniejszych muzeach i galeriach na świecie. Laureatka licznych nagród, odznaczona m.in. Złotym Medalem Gloria Artis. Jej dzieła znajdują się w prestiżowych kolekcjach muzealnych, takich jak Tate w Londynie i MoMA w Nowym Jorku. Twórczość Abakanowicz łączyła organiczne formy, surowość faktury i monumentalną skalę, podejmując refleksję nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Na trwałe zapisała się w historii sztuki jako innowatorka i artystka wizjonerska.

informacja prasowa

Recenzja książki i Magdalenie Abakanowicz pod tym linkiem

Artykuł o Magdalenie Abakanowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 15-16.03.2025

 O polskiej fotografii po tzw. odwilży opowie Adam Pacholak w sobotę 15 marca w trakcie wykładu z cyklu „Obraz i Obiektyw: kurs historii fot...

Popularne posty