piątek, 8 października 2021

Elīna Garanča w NFM / 8. października 2021

Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Karela Marka Chichona z udziałem znakomitej Elīny Garančy poświęcony zostanie muzyce operowej. Zabrzmią zarówno dzieła doskonale znane melomanom, jak i pozycje wykonywane nieco rzadziej. Łączy je wszakże jedno – wszystkie zdecydowanie warte są poznania i wysłuchania!

Elīna Garanča, fot. ze strony artystki na FB

Koncert rozpoczną utwory kompozytorów rosyjskich. Przebojowa Uwertura do Rusłana i Ludmiły to jeden z najchętniej wykonywanych utworów Michaiła Glinki, kompozytora uważanego za ojca rosyjskiej opery. Prostite vy, holmy, polya rodnye to aria tytułowej bohaterki z opery Dziewica orleańska Piotra Czajkowskiego. To wielkie czteroaktowe dzieło wystawiono po raz pierwszy w Teatrze Maryjskim w Petersburgu w 1881 roku. Nigdy nie zdobyło ono takiej popularności, jak niektóre spośród innych oper tego twórcy, stanowi więc w programie koncertu gratkę. 

Następnie zabrzmią dzieła trzech kompozytorów francuskich. Bardzo niegdyś popularne opery Julesa Masseneta wystawiane są obecnie sporadycznie, a jednym z najpopularniejszych jego utworów jest pochodząca z opery Thaïs spokojna i liryczna Medytacja. Kolejnym punktem programu będzie aria Dalili Mon coeur s’ouvre à ta voix z opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila, dopełnieniem której będą ogniste, drapieżne i zmysłowe Bacchanale, czyli najbardziej znany fragment orkiestrowy z tego samego dzieła. Francuską część koncertu zamknie La reine de Saba – monumentalna opera Charles'a Gounoda, którą wystawiono po raz pierwszy w Operze Paryskiej w 1862 roku. Dzieło to nie przetrwało w repertuarze, a najczęściej wykonywanym jego fragmentem jest wielka cavatina Balkis Plus grand, dans son obscurité.  

Dyrygent Marc Chinon, fot. Marco Borggreve

Następnie zabrzmią dzieła kompozytorów hiszpańskichEspaña cañí Pascuala Marquinia, Gerona Santiago Lope oraz Pasodoble z opery El gato montés Manuela Penelli. Są to melodyjne, pełne temperamentu utwory, które łatwo wpadają w ucho. Tematykę hiszpańską podjął także Georges Bizet w swojej operze Carmen. Choć dziś jest to jedno z najpopularniejszych dzieł tego gatunku, to jego prawykonanie było klęską, publiczność zszokowana była bowiem drastycznością i realizmem dzieła. Prędko jednak doceniono zarówno indywidualizm języka muzycznego Bizeta, jak i wspaniałą orkiestrację dzieła i niezwykłą inwencję melodyczną jego twórcy. 

NFM Filharmonia Wrocławska, fot. Łukasz Rajchert


Wykonawcy:

Karel Mark Chichon – dyrygent

Elīna Garanča – mezzosopran

NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

M. Glinka Uwertura do opery Rusłan and Ludmiła

P. Czajkowski Prostite vy, holmy, polya rodnye – aria Joanny z opery Dziewica Orleańska

J. Massenet Medytacje z opery Thaïs

C. Saint-Saëns Mon coeur s’ouvre à ta voix – aria Dalili oraz Bacchanale z opery Samson i Dalila

Ch. Gounod Plus grand, dans son obscurité – cavatina Balkis z opery La reine de Saba


***

P. Marquinia España cañí

S. Lope Gerona

M. Penella Pasodoble z opery El gato montés

G. Bizet – arie i fragmenty instrumentalne z opery Carmen

 informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 1-6.07.2025

 Wystawa „Rubens na Śląsku” z oprowadzaniem kuratorskim dr. hab. Piotra Oszczanowskiego oraz zajęcia wytchnieniowe o symbolice i oddziaływan...

Popularne posty