wtorek, 2 października 2018

Pisarki na ekrany! Cykl projekcji i spotkań poświęconych adaptacjom powieści napisanych przez kobiety

Hasło wywoławcze nowego cyklu jest przewrotną parafrazą znanej zachęty sprzed pół wieku „Piękne dziewczyny na ekrany!”, ale tym razem będziemy mówić nie o wyglądzie amatorek, lecz pisarskim potencjale kobiet.

Alina Janowska i Maria Zachwatowicz w filmie Femina, reżyseria Piotr Szulkin 

Zaledwie ¼ pełnometrażowych filmów fabularnych powstała w ostatnich latach na podstawie scenariuszy napisanych przez kobiety. Niektóre z nich były adaptacjami i zdobywały ważne nagrody filmowe, jak choćby Pokot według powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych. W cyklu Pisarki na ekrany! pokazywane filmy będę punktem wyjścia do spotkań z pisarkami i rozmów o ich kontakcie z przemysłem filmowym. Dzieła, które zaprezentujemy zawsze okazywały się wydarzeniami kulturalnymi, nawet jeśli wywoływały kontrowersje.

Zaplanowaliśmy pokazy filmów Femina Piotra Szulkina, Szamanka Andrzeja Żuławskiego, Wojna polsko-ruska Ksawerego Żuławskiego, Żurek Ryszarda Brylskiego oraz spotkania z Krystyną Koftą, Manuelą Gretkowską, Dorotą Masłowską, Olgą Tokarczuk. Sięgniemy też do archiwum polskiego kina po Lekarstwo na miłość według Joanny Chmielewskiej i Godzinę pąsowej róży według Marii Krüger. Zastanowimy się, jak zmieniały się oryginały w toku adaptacji, jak przebiegała współpraca pisarek z filmowcami, co jest przekładalne na język filmu, a co zostaje własnością literatury. Zapraszamy miłośników kina i książek, a przede wszystkich młode autorki, by skorzystały z doświadczenia naszych gościń.

Andrzej Łapicki i Kalina Jędrusik w filmie Lekarstwo na miłość

Cykl rozpoczniemy od adaptacji powieści Joanny Chmielewskiej Klin w reżyserii Jana Batorego (1965), najseksowniejszej komedii lat 60. z Kaliną Jędrusik w roli główniej. Zawód miłosny jako niepotrzebna strata czasu. Pomyłki telefoniczne, przestępstwa urzędnicze, kłopoty mieszkaniowe – typowe problemy ubiegłej epoki inscenizowane z dowcipem, wdziękiem, inteligencją. Dlaczego powieści Chmielewskiej tak rzadko przenoszono na ekran? Czy seksapil i vis comica wzajemnie się wykluczają czy potęgują? Czym różni się sztuka komiczna aktorów i aktorek? O fenomenie pisarskim Chmielewskiej i aktorskim Jędrusik porozmawiamy z Krzysztofem Tomasikiem, znawcą kina i autorem książki Seksbomby PRL-u. Zapraszamy 10 października o godz. 10:00 do FINA Wałbrzyska 3/5.

24 października zapraszamy na Feminę Piotra Szulkina (1990), ekranizację powieści Pawilon małych drapieżców i scenariusza Krystyny Kofty. Czy film służy powieściom kobiet? Z Krystyną Koftą porozmawiamy o tym jak wygląda proces tworzenia filmu i współpraca z reżyserami, najnowszej publikacji W szczelinach czasu (2018) oraz o miejscu kobiet w kulturze filmowej.

Filmoteka Narodowa–Instytut Audiowizualny
ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
Sala Ziemia Obiecana | pierwsze piętro

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty