środa, 20 marca 2019

Misteria Paschalia: Z Ziemi Włoskiej do Polski

W programie oraz obsadzie tegorocznej, 16. odsłony międzynarodowego Festiwalu Misteria Paschalia, poświęconej głównie muzyce włoskiej – znalazło się też, niemało akcentów polskich.



I tak już podczas koncertu inauguracyjnego w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej obok renomowanego zespołu Cappella Neapolitana, dyrygenta Antonia Floria oraz solistów: Dalmy Krajnyak – alt, Luki Cervoniego – tenor i Marka Bussiego – bas, wystąpi doskonały Chór Polskiego Radia. Usłyszymy dzieło włoskiego kompozytora barokowego Gaetana Veneziana La Passione secondo Giovanni, czyli niedawne odkrycie – artystyczne i dosłowne – Floria, tegorocznego dyrektora rezydenta Misteriów Paschaliów, który będzie naszym cicerone po muzyce Półwyspu Apenińskiego.

O koncertach drugiego, a przede wszystkim trzeciego dnia festiwalu – również w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej – rzec można: Polską stoją. Najpierw włoskiemu kontratenorowi Filippo Mineccii towarzyszyć będzie niewymagająca chyba rekomendacji {oh!} Orkiestra Historyczna na czele ze swą ultraenergetyczną koncertmistrzynią Martyną Pastuszką. W ich wykonaniu usłyszymy pasticcio, na które złożyły się arie i uwertury włoskich kompozytorów XVIII wieku umuzyczniające awangardowy podówczas, operowy z ducha tekst Pasji Chrystusowej słynnego Pietra Metastasia.

W drugim z tych koncertów związki oraz wzajemne oddziaływanie muzyki włoskiej i polskiej przełomu XVI i XVII wieku uprzytomnią nam – znów niewymagające rekomendacji nad Wisłą, ale i Padem, Loarą czy Tamizą – chór oraz grająca na historycznych instrumentach orkiestra Capelli Cracoviensis pod wodzą swego szefa Jana Tomasza Adamusa. Dokonają tego za pomocą inspirowanych weneckim stylem polichóralnym czy polifonicznymi madrygałami Mikołaja Zieleńskiego, pomieszczonych w dwóch zbiorach wydanych w Wenecji: Offertoria totius anni i Communiones totius anni. Jedna z tych kompozycji – In monte Oliveti – dała tytuł całemu koncertowi, który uzupełnią utwory drugiego naszego rodaka Bartłomieja Pękiela oraz Włocha Asprilia Pacellego.

Z Capelli Cracoviensis wywodzi się też tenor Karol Kusz – założyciel słynącego z nietuzinkowych, często autorskich projektów kameralnego chóru Cracow Singers, który usłyszymy 18 marca w Centrum Kongresowym ICE Kraków. I to u boku jednego z najważniejszych dziś zespołów muzyki dawnej Concerto Italiano, jej założyciela – dyrygenta i klawesynisty Rinalda Alessandriniego oraz solistów: Sonii Tedli – sopran, Enrica Torre – alt, Luki Cervoniego – tenor i Salva Vitale – bas. Do tego w nie byle jakim repertuarze – usłyszymy bowiem trzy sakralne perełki włoskiego późnego baroku: Credo e-moll RV 591 Antonia Vivaldiego, Stabat Mater c-moll Antonia Marii Bononciniego oraz Miserere Leonarda Lea.

Ostatni polski akcent przypadnie na Wielki Piątek, kiedy w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią ponownie Cappella Neapolitana i Antonio Florio oraz soliści: Leslie Visco – sopran, Anna Zawisza – sopran, Marta Fumagalli – alt, Alessio Tosi – tenor i Giuseppe Naviglio – bas. W ich wykonaniu usłyszymy muzykę sakralną wczesnobarokowego twórcy neapolitańskiego Antonia Noli, niegdyś bardzo cenioną, dziś odkrywaną na nowo.

Zapraszamy do Krakowa na 16. odsłonę Festiwalu Misteria Paschalia w terminie 15-22 kwietnia. Bilety i karnety można kupować na stronie Krakowskiego Biura Festiwalowego, w punktach informacji miejskiej InfoKraków oraz na portalu eventim.pl.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty