wtorek, 23 października 2018

Docs Against Gravity w Ninatece

Dokumenty, filmy fabularne, spektakle i koncerty, jak zawsze za darmo i w dobrej jakości, czekają na Was na portalu NINATEKA. Co nowego pojawi się w październiku? Koneserom dobrego dokumentu proponujemy paczkę premier z Festiwalu Docs Against Gravity.


Niedokończony film, reż. Yael Hersonski

Już 26 października będziecie mogli obejrzeć za darmo, nie wychodząc z domu: Szwedzką teorię miłości (reż. Erik Gandini), Niedokończony film (reż. Yael Hersonski), Altmana (reż. Ron Mann) i Kto Cię uczył jeździć (reż. Andrea Thiele).

Szwedzka teoria miłości, reż. Erik Gandini, Szwecja 2015

Szwedzka teoria miłości, reż. Erik Gandini

W 1972 roku w Szwecji partia socjalistyczna opublikowała manifest Family of the Future, nakreślający wizję świata wolnych, równych ludzi, w którym znikną wszelkie więzy zależności ekonomicznej. Kobiety miały wyzwolić się spod władzy mężczyzn, starsi nie musieli już polegać na dobrej woli dorosłych dzieci, a najmłodsi zyskiwali pełnię praw i opiekę państwa.

Reżyser przygląda się dzisiejszej Szwecji i pokazuje wielowymiarowe konsekwencje wprowadzenia wywiedzionych z ducha 1968 roku rozwiązań. Buduje świat przypominający dystopijne filmy science fiction, w którym kontakty ludzkie realizowane za pośrednictwem organizacji społecznych, dominuje brak socjalizacji, ucieczka przed wszelkimi trudnościami, zanik umiejętności interakcji i niechęć do obcych. W dokumencie Erica Gandiniego pojawia się również Zygmunt Bauman, który dzieli się swoimi przemyśleniami na temat współczesnej Szwecji.

Niedokończony film, reż. Yael Hersonski, Niemcy, Izrael 2010

W 1942 roku w warszawskim getcie pojawiła się ekipa filmowa. Nakręcony przez nią materiał odnaleziono po wojnie w niemieckim archiwum. W kadrach obserwujemy codzienne życie w getcie: Żydów umierających na ulicach i tych dobrze ubranych, którzy mijają ich z obojętnością, żebrzące dzieci i pełne restauracje, gdzie Żydzi pławią się w luksusie.  W getcie nie ma muru, a wszelkie problemy wynikają z demoralizacji i bierności bogatej części mieszkańców. Taki świat próbowała pokazać ekipa filmowa.

Yael Hersonski konfrontuje te obrazy z relacjami świadków, którzy pamiętają getto, a niektórzy z nich – sam proces powstawania filmu. Ukazuje fałsz, ale i moc nazistowskiej propagandy. Dowiadujemy się, w jaki sposób inscenizowano różne sytuacje, angażując aktorów lub zmuszając Żydów do odgrywania nieprawdziwych scen.

Altman, reż. Ron Mann, Kanada 2014

Altman, reż. Ron Mann

Reżyser Ron Mann pokazuje nam, jak naprawdę wyglądały życie i praca jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych filmowców w historii kina. We współpracy z wdową po Altmanie – Kathryn i jego stałym producentem – Matthew Seigem, Mann dokonał wyboru materiałów archiwalnych, by pokazać drogę, jaką przebył Altman od pilota bombowca w trakcie II wojny światowej, poprzez filmowca w Kansas City, po karierę w Hollywood.

W tej filmowej podróży to właśnie Altman – poprzez materiały archiwalne – staje się przewodnikiem, który oprowadza nas po znanych i nieznanych ścieżkach swojego prywatnego życia i kariery. W filmie pojawiają się żona i dzieci, a także znajomi i przyjaciele reżysera, w tym: Lily Tomlin, Keith Carradine, Sally Kellerman i Elliott Gould. Wszyscy zadają sobie pytanie, na czym tak naprawdę polega mit Roberta Altmana i specyficzny styl jego filmów, określany mianem Altmanesque, oparty na czarnym humorze, chaotycznym montażu, wielopłaszczyznowej fabule, obrazoburczych bohaterach, który w efekcie przysporzył artyście zarówno wielkiej sławy, jak i zaciekłego krytycyzmu.



Kto cię uczył jeździć, reż. Andrea Thiele, Francja, Niemcy 2012

Kto cię uczył jeździć, reż. Andrea Thiele

Prowadzenie samochodu w ulicznych korkach jest bardzo stresujące, tym bardziej, gdy trzeba to robić w zupełnie obcym dla nas kraju. Mirela, która wyemigrowała z Niemiec do Indii, Jakez, który z USA przeniósł się do Japonii oraz Koreanka Heyn Won mieszkająca dziś w Niemczech, mają ten sam problem: wszyscy chcą zdobyć lokalne prawo jazdy. Obowiązkowe jazdy z instruktorem są wyzwaniem, które szybko zamienia się w lekcję o kulturze krajów, w których bohaterowie dokumentu zdecydowali się zamieszkać. Okazuje się, że ponowne zdanie egzaminu wymaga cierpliwości i pokory i jest znacznie trudniejsze, niż można było podejrzewać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Forum Musicum 2016: Ludzki głos – najwspanialszy instrument /relacja z koncertu/

Wyrafinowane piękno muzyki okresu średniowiecza i wczesnego renesansu na wrocławskim festiwalu muzyki dawnej. Zachęcam do lektury relacji z ...

Popularne posty