![]() |
"Kraina miodu" |
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla „Krainy miodu” („Honeyland”), reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska
W Konkursie Głównym 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w składzie: Leila Hosseini – filmoznawczyni i programerka irańskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Cinema Verite”, Michał Marczak – reżyser, Hanna Polak – reżyserka.
Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu „Krainie miodu” za „głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”.
Jury przyznało wyróżnienie filmowi „Marek Edelman ...i była miłość w getcie” („Marek Edelman ...and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża”. Nagrodę w Konkursie Głównym ufundował Mecenas Festiwalu: Bank Millennium.
Nagroda Amnesty International Polska dla reżysera filmu „Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević
![]() |
"Serbka" |
Nebojša Slijepčević zwyciężył w tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka! Jury w składzie Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych przyznało reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Serbka” („Srbenka”).
Uzasadnienie jury: „Film ‘Serbka’ może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in. jako reżyser ‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach 90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i konfrontacja ze zbrodnią”.
![]() |
"Czarne słońca" |
Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska przyznało także wyróżnienie filmowi „Czarne słońca” („Dark Suns”), reż. Julien Elie, uzasadniając swój wybór:
„‘Czarne słońca’ w reżyserii Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu, który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej, ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością, gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu, jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w konfrontowaniu się z tym tematem”.
Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia dla operatora filmu „Skatepark królów” („Los Reyes”), operator Pablo Valdés
![]() |
"Skatepark królów" |
Jury nagrodziło film „za zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski i dramaty”.
Green Warsaw Award dla reżysera filmu „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort
![]() |
"Pasterz" |
Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.Jury w składzie Łukasz Bluszcz – reżyser filmowy, Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska przyznało Green Warsaw Award Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu „Pasterz” („Sheep Hero”).
Uzasadnienie jury: „Piękny, intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do każdego z nas”. Nagrodzie Green Warsaw Award towarzyszy sekcja filmowa Klimat na zmiany. Patronem Nagrody jest magazyn „National Geographic Polska”.
Nagroda Nos Chopina dla reżyserki filmu „Niezwykła propozycja” („The Proposal”), reż. Jill Magid
![]() |
"Niezwykła propozycja" |
Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie Marcel Andino Velez –wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Jan Błaszczak –specjalista działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna, przyznali nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu „Niezwykła propozycja” („The Proposal”).
Jury uzasadniło swój werdykt następująco:
„ (…) Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone do absurdu”. Fundatorem Nagrody Nos Chopina jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej dla reżyserki filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd
![]() |
"Gdzie jest nasz dom" |
W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”).
Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa. Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu ‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę dorosły?’ (…).
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu dla Lutza Kaysera, bohatera filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm
![]() |
"Prywatna podróż w kosmos" |
Redakcja uzasadniła swój wybór następująco: „Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca, dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła”.
Nagroda Akademii Dokumentalnej dla filmu „América”, reż. Erick Stoll, Chase Whiteside
![]() |
"América” |
Międzypokoleniowe Jury Akademii Dokumentalnej w składzie: Barbara Izydorczyk, Szymon Klimczewski, Karolina Krok, Janusz Lewoń, Aleksander Lipski, Nina Nowakowska-Potera, Anna Starzewska, Emma Szumlas i Marek Wajda po obejrzeniu dziewięciu filmów postanowiło większością głosów przyznać Nagrodę Akademii Dokumentalnej filmowi „América” „za wyjątkowo piękne, prawdziwie wzruszające, filmowo wyrafinowane i niezwykle optymistyczne w swoim ostatecznym przesłaniu ukazanie tematu relacji międzypokoleniowych i kwestii ostatecznego odchodzenia”.
Jak co roku, widzowie Festiwalu Millennium Docs Against Gravity wybiorą najlepszy film i przyznają nagrodę publiczności, czyli Nagrodę Dokumentalną Warszawy. Wysokość nagrody to 2 000 euro, ufundowane przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy. W konkursie biorą udział wszystkie filmy prezentowane w programie festiwalu. Każdy widz może głosować i być jurorem Festiwalu Millennium Docs Against Gravity!
Już w piątek 17 maja poznamy zwycięzcę Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro dla najlepszego filmu wyłonionego spośród trzynastki startującej w Konkursie Głównym wrocławskiej edycji 16. Millennium Docs Against Gravity.
W sobotę 18 maja poznamy zwycięski film Grand Prix Śląska – Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego w wysokości 3 000 euro. Także 18 maja poznamy zwycięzcę Nagrody Głównej Bydgoszcz ART.DOC AWARD o równoważności 1 500 euro. 23 maja w Gdyni zostanie przyznana Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni i 15 000 zł. Tego dnia poznamy także wyniki Konkursu „Co Jest Grane 24”, w której o nagrodzie zadecydują widzowie festiwalu w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Lublinie i Katowicach, wskazując na swój ulubiony film spośród 12 tytułów przedstawiających rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy. Reżyser zwycięskiego filmu otrzyma statuetkę i 1 000 euro.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz