Wietnam, położone w Azji Południowo-Wschodniej państwo, widziane jest nadal przede wszystkim przez pryzmat swojej tragicznej historii, w której dominuje zwłaszcza uwikłana w zimnowojenne intrygi wojna wietnamska. Wietnam to jednak również fascynujące, wieloetniczne miejsce o rozwijającej się gospodarce i przemyśle, coraz częściej wybierane przez turystów jako cel wakacyjnych wypraw. Różnym, często zupełnie niespodziewanym i nietypowym obliczom tego kraju, przyjrzą się widzowie podczas Przeglądu Filmów Wietnamskich. W programie pięć filmów pełnometrażowych, wśród których znalazły się zarówno starsze tytuły, jak i te najnowsze, docenione na międzynarodowych festiwalach lub zadziwiające oryginalnym podejściem do gatunkowych schematów.
Kadr z filmu "Historia na piasku pisana" |
Klasyczną pozycją jest Historia na piasku pisana, autorstwa uznanego reżysera Nguyena Thanh Vana, która weszła na ekrany kin w 1999 roku. Ta niezwykła opowieść o długim oddziaływaniu wojny na życie mieszkańców to ujmujące i zadziwiająco trafne wprowadzenie do wietnamskiej historii i obyczajowości. Filmowi towarzyszyć będzie prelekcja specjalizującego się w kinie azjatyckim wykładowcy Uniwersytetu Jagiellońskiego - prof. dr hab. Krzysztofa Loski (22 czerwca).
Do przeszłości nawiązuje także otwierający przegląd (21 czerwca) film Krawcowa opowiadający o sztuce szycia tradycyjnego wietnamskiego stroju (ao dai) oraz… podróżach w czasie! Odtwórczyni głównej roli w filmie, Vu Tran Diem My, będzie gościem pokazu. Niezwykłą historię (z gastronomią w tle) przedstawia również film Stacja przesiadkowa, będący reżyserskim debiutem uznanej wietnamskiej aktorki Hong Anh. Jego bohaterami są m.in. przybywający znikąd, tajemniczy wędrowiec Phuoc, apodyktyczny właściciel restauracji oraz jego piękna niepełnosprawna córka Chu.
Kadr z filmu "Żółty kwiat na zielonej trawie" |
Wietnamskie kino doskonale radzi sobie zarówno z wysmakowanymi filmami festiwalowymi, jak i popularnymi produkcjami dla szerokiej widowni. Żółty kwiat w zielonej trawie Victora Vu to pokazywany w Cannes wzruszający portret dwóch, diametralnie różniących się od siebie braci, których życie na biednej wietnamskiej prowincji wypełniają zabawy, kłótnie i szkoła. Tymczasem Jackpot: wielka wygrana Dustina Nguyena to szalona komedia o perypetiach grupy małomiasteczkowych Wietnamczyków i pewnym wygranym losie na loterii.
PROGRAM:
piątek, 21 czerwca, godz. 19.00
KRAWCOWA | CÔ BA SÀI GÒN
reż. Loc Tran, Kay Nguyen, Wietnam 2017, 100’
sobota, 22 czerwca, godz. 19.00
HISTORIA NA PIASKU PISANA | DOI CÁT
reż. Nguyen Thanh Van, Wietnam 1999, 90’
+ wprowadzenie do kina wietnamskiego: prof. dr hab. Krzysztof Loska
niedziela, 23 czerwca, godz. 19.00
JACKPOT: WIELKA WYGRANA | TRUNG SO
reż. Dustin Nguyen, Wietnam 2015, 92’
poniedziałek, 24 czerwca, godz. 19.00
STACJA PRZESIADKOWA | DAO CUA DAN NGU CU
reż. Hong Anh, Wietnam 2017, 93’
wtorek, 25 czerwca, godz. 19.00
ŻÓŁTY KWIAT W ZIELONEJ TRAWIE | TÔI THAY HOA VÀNG TRÊN CO XANH
reż. Victor Vu, Wietnam 2015, 103’
BILETY:
23 zł (normalny)
16 zł (ulgowy)
Karnet (5 seansów): 60 zł
O FILMACH:
HISTORIA NA PIASKU PISANA | DOI CÁT
reż. Nguyen Thanh Van, Wietnam 1999, 90’
Po zjednoczeniu Wietnamu, mężczyzna imieniem Canh wraca do swojej wioski po dwudziestu latach nieobecności. Jego żona, Thoa, wiernie czekała na niego przez cały ten czas i ma nadzieję na spokojne życie we dwoje. Jednak Canh przybywa wraz ze swoją drugą żoną i dzieckiem. Czy mężczyzna zostanie z Thoą, czy wybierze życie z drugą żoną, Tam?
Ujmujący, pełen emocji film, ukazujący wpływ jaki wojna wywiera na ludzkie życie, nawet po jej zakończeniu. Świetnie wyreżyserowany, zawiera wiele subtelności i spostrzeżeń kulturowych, dzięki którym odbiorca niebędący Wietnamczykiem może lepiej poznać ten fascynujący kraj. Twórcą filmu jest Nguyen Thanh Van, uznany wietnamski reżyser, aktywny od lat 90. XX wieku, autor Lunatykującej kobiety (2003) i Serduszka (2008).
JACKPOT: WIELKA WYGRANA | TRUNG SO
reż. Dustin Nguyen, Wietnam 2015, 92’
Szalona komedia o perypetiach grupy małomiasteczkowych Wietnamczyków i wygranym losie na loterii. Uboga sprzedawczyni losów, Thom, codziennie musi radzić sobie z przeróżnymi klientami – ze skazanym oszustem, zazdrosną gospodynią domową, sąsiadem uzależnionym od hazardu… Kobieta wytrwale pracuje by zapewnić byt sobie i córce. Ale kiedy los, który pierwotnie zarezerwowała dla długoletniego klienta okazuje się tym wygranym, musi zdecydować, czy zatrzymać go dla siebie, czy oddać zgodnie z obietnicą.
Film był wietnamskim kandydatem do Oscara w 2016 roku. Jego reżyserem jest Dustin Nguyen, który zaczynał swoją karierę jako aktor w Stanach Zjednoczonych – grał m.in. w serialach Magnum i 21 Jump Street, a obecnie mieszka w Wietnamie.
KRAWCOWA | CÔ BA SÀI GÒN
reż. Loc Tran, Kay Nguyen, Wietnam 2017, 100’
Opowieść o zderzeniu tradycji i nowoczesności, relacjach między matką i córką oraz sztuce szycia tradycyjnego wietnamskiego stroju – ao dai. Sajgon, rok 1969. Thanh Mai jest właścicielką działającego od kilku pokoleń domu krawieckiego specjalizującego się w szyciu ao dai. Ma dwie córki – biologiczną Nhu Y i adoptowaną Thanh Loan. Podczas gdy Thanh Loan spełnia się, zgłębiając tajniki szycia tradycyjnego ubioru, Nhu Y jest zafascynowana europejską modą i arogancko twierdzi, że ao dai to przeżytek i firma powinna produkować zachodnie ubrania. Dziwny traf sprawia, że dziewczyna przenosi się w czasie do 2017 roku i widzi, jak będzie wyglądała jej przyszłość, jeśli nie okaże matce i tradycji odrobiny szacunku.
Film był wietnamskim kandydatem do Oscara w 2018 roku. Za jego reżyserię odpowiada para Loc Tran – doświadczony wietnamski twórca oraz Kay Nguyen – scenarzystka wykształcona w Stanach Zjednoczonych, dla której „Krawcowa” jest debiutem reżyserskim.
STACJA PRZESIADKOWA | DAO CUA DAN NGU CU
reż. Hong Anh, Wietnam 2017, 93’
Phuoc wędruje bez celu, aż w końcu trafia do „Białej nocy” – restauracji prowadzonej przez Szefa. Mężczyzna włącza się w życie nietypowego miejsca i dzieli pokój z pracownikami Ahmedem i Mienem. Poznaje również źle traktowaną żonę Szefa oraz jego piękną córkę Chu, która ze względu na swoją niepełnosprawność jest przez ojca odseparowywana od świata zewnętrznego. Jedynymi znajomymi Chu są pracownicy restauracji, z którymi nawiązuje intymne relacje. Tworzy się miłosny trójkąt pomiędzy Phuoc’iem, Chu i Mienem, o którym dowiaduje się apodyktyczny ojciec. Jego reakcja na to odkrycie jest dość niespodziewana.
Film powstał na kanwie opowiadania autorstwa Do Phuoc Tiena. Jego reżyserka, Hong Anh jest uznaną wietnamską aktorką, która popularność zdobyła m.in. dzięki występowi w innym filmie prezentowanym podczas Przeglądu – Historii na piasku pisanej. Stacja przesiadkowa to jej debiut reżyserski.
ŻÓŁTY KWIAT W ZIELONEJ TRAWIE | TÔI THAY HOA VÀNG TRÊN CO XANH
reż. Victor Vu, Wietnam 2015, 103’
Wzruszający film na podstawie powieści o tej samej nazwie opowiadający historię niewinnej miłości, przyjaźni i relacji z rodzeństwem. Bracia Thieu i Tuong żyją na biednej wietnamskiej prowincji lat 80. XX wieku, a ich dni wypełniają zabawy, kłótnie i szkoła. Starszy z braci, Thieu, jest ekstrawertyczny, pozornie pewny siebie i samolubny, a Tuong to jego przeciwieństwo. Chłopiec jest łagodny, introwertyczny, kocha przyrodę i swojego brata, ale Thieu jest zazdrosny o jego przyjaźń z ich szkolną koleżanką Man.
Film miał swoją premierę na festiwalu w Cannes w 2015 roku. Jego autorem jest urodzony w Stanach Zjednoczonych reżyser pochodzenia wietnamskiego Victor Vu, który wielokrotnie zdobywał za swoją twórczość Golden Kite Prizes, zwane wietnamskimi Oscarami.
KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz