Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie będzie można oglądać w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu od 9 stycznia 2020 roku.
„Impresja: Wschód Słońca” Claude’a Moneta wystawiony w 1874 roku, w dawnym studiu fotografa Nadara, zainspirował nie tylko cały nurt w historii sztuki, ale także rozpoczął rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i w sposobie myślenia o sztuce. Choć sam Monet pozostał wierny malarstwu, to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w innych technikach. Mimo że grafiki ich autorstwa są w większości nieznane szerszej publiczności, to stanowią fascynujące przedłużenie i dopełnienie sławnych dzieł malarskich.
Centrum Kultury ZAMEK jest miejscem nieoczywistych spotkań ze sztuką. Tym razem w Sali Wystaw spotkamy się z „nieznanym impresjonizmem”, czyli grafikami najwybitniejszych artystów kojarzonych z tym nurtem.
Kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej (depozyt Pissarro Family Collection) z Muzeum Ashmolean (Oxford) należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją. Na wystawie zobaczymy 35 prac graficznych takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Edouard Manet.
Ekspozycja zostanie wzbogacona o 10 prac artystów francuskich XIX i XX wieku (m.in. Sisley, Toulouse-Lautrec, Bonnard) pochodzących ze znakomitej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z Muzeum Narodowego w Krakowie, jak również o XIX-wieczny warsztat graficzny. Omówiony zostanie rozwój technik druku, takich jak: akwaforta, akwatinta czy sucha igła oraz znaczenie grafiki warsztatowej dla rozwoju impresjonizmu i europejskiej sztuki nowoczesnej. Odpowiemy również na pytanie o cel tworzenia druków (w jednym z najbardziej charakterystycznych okresów rozwoju malarstwa europejskiego), które były efektem rodzącego się właśnie szerokiego rynku sztuki oraz druku artystycznego jako formy użytkowej.
Wystawie będzie towarzyszyć program edukacyjny (wykłady, warsztaty, spotkania, oprowadzania) oraz program filmowy.
fragment pracy:
Lucien Pissarro (1863-1944) według Camille Pissarro (1830-1903) Kobiety pielące trawę, 1894 drzeworyt kolorowy z sześciu matryc, na papierze welinowym / The Ashmolean Museum, Uniwersytet Oksfordzki. Dar Rodziny Pissarro, 1952
informacja prasowa
Tytuł bloga powstał z inspiracji prozą Brunona Schulza, w której wielokrotnie, w różnych kontekstach, pada to tajemniczo brzmiące słowo, znaczące o wiele więcej niż „składniki”, bo mające rangę metafory, symbolu… Kulturalne Ingrediencje nie jest blogiem monotematycznym, np. książkowym czy filmowym. Łączę w nim wszystkie moje pasje w jedną całość. Znajdują się tu teksty dotyczące literatury, filmu, muzyki i sztuk plastycznych. Ponadto rozmowy z artystami i własne zapiski.To także moje archiwum.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/
Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...
Popularne posty
-
Był najchętniej cytowanym współczesnym poetą. A wers "Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą" znają chyba wszyscy. Kiedy 1...
-
Anioły na obrazach dawnych malarzy są piękne, dlatego często zapominamy, że są niematerialne i że ich piękno ma charakter duchowy. Sztuka pr...
-
Swoją przygodę z radiową twórczością Patrycji Gruszyńskiej-Ruman rozpoczęłam od reportażu poświęconego Emilowi Barchańskiemu, który zginął 3...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz