Debiutancki film Jana Jakuba Kolskiego jest świadomą i twórczą kreacją dojrzałego twórcy, który opowiada o tym, jak wraz z nadejściem komunizmu został naruszony moralny ład. O tym ładzie, który przywraca główny bohater, urządzając synowi godny pochówek oraz karząc winowajców, będzie opowiadał Kolski tworząc kolejne filmy. Uwagę zwraca także piękna, ascetyczna forma obrazu bogatego w symbole i dającego możliwość głębszej interpretacji.
Franciszek Pieczka w filmie Jana Jakuba Kolskiego "Pogrzeb kartofla" |
Twórczość Jana Jakuba
Kolskiego, zarówno filmowa, jak i prozatorska, stanowi oryginalne zjawisko w
polskiej kulturze, Świat jego nowel i filmów ma wyraziste granice i choć
pojawiają się w nim realne miejsca: Popielawy, Łaznów, Rokiciny czy Brzustów,
są one przede wszystkim metaforą świata. „Jego filmowa wieś łączy w sobie
autentyczny pejzaż wsi mazowieckiej z wyrafinowaną urodą kreacji plastycznej,
opowieści prawdziwe z wymyślonymi, inspiracje literackie i filmowe z faktami
historycznymi, cuda i magię z talentem i wyobraźnią twórcy” – pisała o Kolskim
Grażyna Stachówna. Wieś jest miejscem dziania się losu, lokalizacją odwiecznych
mitów. Początkiem i kresem jest życie, zaś rytuały życia (miłości) i rytuały
śmierci nakładają się na siebie. W miejscach tych dzieją się rzeczy niezwykłe:
chłop Jańcio otrzymuje dar leczenia wodą, ale za grzech innego mieszkańca wsi
rodzi mu się syn diabelskim ogonkiem, Marczyk umiera, a po jego śmierci karlica
z filmu Grający z talerza zaczyna
rosnąć z miłości…
Bohaterami filmów i nowel Jana Jakuba Kolskiego są ludzie o
bogatej indywidualności, nadwrażliwi – prorocy, wybrańcy, potępieńcy, wioskowi
odmieńcy, czasem sztukmistrze i kuglarze albo dziwolągi. Stają się figurami
ludzkiego losu, o którego przypadłościach najpełniej zdaje się mówić los
artysty.
Adam Ferency w filmie Jana Jakuba Kolskiego "Pogrzeb kartofla" |
Grażyna Błęcka-Kolska i Franciszek Pieczka w filmie Jana Jakuba Kolskiego "Pogrzeb kartofla" |
Śmierć syna rymarza Szewczyka symbolizuje śmierć
przedwojennej wolnej Polski, o której teraz biedni chłopi z czworaków starają
się nie pamiętać, pragnąc tylko darmowej ziemi, nieważne, kto im ją da. O
zmarłym nie zapomniał tylko wiejski niemowa Pasiasia i oczywiście ojciec, a
jednak prawdy o tym, co się stało, nie da się ukryć. Niezłomna postawa Mateusza
przywraca temu światu, który powstaje od nowa na zbrodni i krzywdzie, moralny
ład.
Debiutancki film Jana Jakuba Kolskiego jest świadomą i twórczą kreacją dojrzałego twórcy, który opowiada o tym, jak wraz z nadejściem komunizmu został naruszony moralny ład. O tym ładzie, który przywraca główny bohater, urządzając synowi godny pochówek oraz karząc winowajców, będzie opowiadał Kolski tworząc kolejne filmy. Uwagę zwraca także piękna, ascetyczna forma obrazu bogatego w symbole i dającego możliwość głębszej interpretacji.
ocena 8/10
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz