niedziela, 13 sierpnia 2023

Jerzy Nowosielski w kinie Iluzjon

W piątek, 18 sierpnia, Kino Iluzjon zaprasza na Dzień z Jerzym Nowosielskim. W programie -  filmy o artyście, dokumentujące i przybliżające jego osobę i twórczość oraz rozmowa o nim w gronie jego znajomych i znawców twórczości, m.in. dr Krystyny Czerni, biografki malarza i dokumentalistki jego ikonostasów, Tadeusza Nyczka, wybitnego krytyka teatralnego i przyjaciela malarza oraz Agaty Ławniczak, reżyserki jednego z filmów o Nowosielskim. Rozmowę poprowadzi dr Piotr Kopszak, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.


Program

godz. 17.00 
Przypomnieć sobie raj, reż. Michał Góral, 40 min, 1990, Polska

 
godz. 18.00 
Rozmowa o Jerzym Nowosielskim i jego malarstwie z dr Krystyną Czerni, biografką malarza i znawczynią jego twórczości, Tadeuszem Nyczkiem, krytykiem sztuki i jego przyjacielem oraz Agatą Ławniczak, reżyserką filmu Znak w górach. Rozmowę poprowadzi dr Piotr Kopszak, dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

godz. 19.15 
Znak w górach (reż Agata Ławniczak i Karol Żurawski, 1995, 41 min, Polska); Pantokrator, Rzecz o Jerzym Nowosielskim (reż. Miłosz Kozioł, 22 min, 2011, Polska)

godz. 20.45 
Liturgia, Retrospekcja, Portret z lustrem – tryptyk, reż.. Stanisław Kubiak, 102 min, 2003, Polska

Wstęp bezpłatny. Wejściówki do odbioru w kasie kina.

Jerzy Nowosielski - portret wyk. Zbigniew Kresowaty


Jerzy Nowosielsk
i

Unikalny malarz, wybitny i oryginalny artysta. Urodził się w 1923 roku w Krakowie. Jego ojciec był Łemkiem obrządku greckokatolickiego i pochodził z Odrzechowej w powiecie sanockim, matka Anna Harnlender była Polką o niemieckich korzeniach.

W latach 1942–1943 studiował pisanie ikon w unickiej Ławrze Uniowskiej św. Jana Chrzciciela w Uniowie pod Lwowem. Po powrocie do Krakowa związany był z kręgiem przyszłej Grupy Krakowskiej. W latach 1945–1947 studiował na krakowskiej ASP u profesora Eugeniusza Eibischa. Na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie (1948) wystawił abstrakcje geometryczne. Na początku drogi artystycznej był asystentem Tadeusza Kantora i pozostawał pod wpływem Tadeusza Brzozowskiego. W okresie socrealizmu zajmował się sztuką sakralną i scenografią. W 1950 zamieszkał, wraz z żoną Zofią, w Łodzi. Pracowała ona jako scenograf w Teatrze Lalek Arlekin, on jako kierownik artystyczny Państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek. W 1957 został wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, gdzie uczył w pracowni projektowania tkanin dekoracyjnych, a następnie w pracowni malarstwa. W tym samym czasie związał się z łódzką grupą artystyczną „Piąte Koło”. Okres łódzki widoczny jest na obrazach artysty, m.in. w serii obrazów zatytułowanych Pejzaż łódzki. Sam o starych łódzkich fabrykach mówił „łódzki gotyk”. Swoją pierwszą wystawę miał w 1955, zaraz potem reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji (1956) i w Sao Paulo (1959). Łódź opuścił z żoną we wrześniu 1962, aby wrócić do Krakowa. Od 1976 był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, Grupy Młodych Plastyków oraz Grupy Krakowskiej. W 1996 wspólnie z żoną Zofią założył Fundację Nowosielskich, której celem jest wspieranie wybitnych osiągnięć kultury polskiej poprzez przyznawanie stypendiów i dorocznych nagród.

Od najmłodszych lat był zafascynowany liturgią wschodnią, w której został wychowany (najpierw jako grekokatolik, później prawosławny).Pisał ikony głównie przedstawione w metafizycznych kompozycjach figuralnych i pejzażach; płasko malowane formy obwodził konturem. Tworzył monumentalne dekoracje ścienne, m.in. w kościele w Lourdes, kościele Ducha Świętego w Tychach, kościele Niepokalanego Poczęcia NMP na Azorach w Krakowie, dolnej cerkwi św. Jana Klimaka w Warszawie, cerkwi Narodzenia NMP w Gródku, cerkwi Narodzenia NMP w Kętrzynie,  Kościele Opatrzności Bożej w Warszawie-Wesołej, kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na warszawskich Jelonkach i cerkwi w Hajnówce. Ikonostasy Jerzego Nowosielskiego zdobią wiele innych świątyń w całej Polsce. Ostatnią, nieukończoną pracą Artysty jest krucyfiks w kościele św. Dominika na warszawskim Służewie.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty