Czeskie kino lat 60. XX wieku wciąż zachwyca świeżością, odwagą, uniwersalnością. Warto je poznać – albo sobie przypomnieć. Początek przeglądu już dziś o 18.00 w Kinie Nowe Horyzonty.
Kadr z filmu "Pociągi pod specjalnym nadzorem", reż. Jiri Menzel |
Kino Nowe Horyzonty wspólnie z Czeskim Centrum w Warszawie zapraszamy na filmy z podpisem czeskim mistrzów kina. Cztery z nich to dzieła (trzy debiuty!) najważniejszych twórców nowej fali: Chytilovej, Jireša, Menzla, Němca. Piąty to inna opowieść – velkofilm autorstwa Františka Vláčila, twórcy osobnego. Duża część programu to ekranizacje twórczości wybitnych pisarzy: Hrabala, Kundery, Lustiga i Vančury. Zatem przed nami tylko i aż pięć kinowych wieczorów, a dawka wielkiej kultury ogromna.
Każdy pokaz będzie poprzedzony prelekcją filmoznawcy, byłego dyrektora programowego festiwalu Kino na Granicy – Macieja Gila.
Partnerem wydarzenia jest Czeskie Centrum w Warszawie.
Wszystkie seanse odbędą się z wykorzystaniem cyfrowych nośników.
Program:
17 grudnia, godz. 18.00
O czymś innym, reż VERA CHYTILOVA
Jeden z kilku debiutów pamiętnego 1963 roku, które wywołały czechosłowacką nową falę. Równoległe historie dwóch nieznających się kobiet: Evy (Eva Bosáková), która postanawia zakończyć pełną sukcesów karierę sportową, i Věry (Věra Uzelacová), która odskoczni od domowej rutyny szuka w romansie. Emancypacja i/lub walka ze stereotypami staną się emblematycznym tematem filmów królowej czeskiego kina Věry Chytilovej (1929-2014) – tu jeszcze zafascynowanej dokumentalnym stylem, a już wkrótce oszałamiającej oryginalnością formy (późniejsze o trzy lata wywrotowe Stokrotki!).
Maciej Gil
18 stycznia 2024
Diamenty nocy /Démanty noci/, reż. Jan Nemec
Kolejna opowieść z czasów II wojny światowej. Jan Němec (1936-2016) po raz drugi – po studenckiej Kromce chleba z 1960 roku – wziął na warsztat prozę Arnošta Lustiga (1926-2011), więźnia Terezína, Auschwitz-Birkenau i Buchenwaldu, który cudem uciekł z transportu śmierci. I właśnie o dramatycznej ucieczce dwóch młodych Żydów (Ladislav Janský i Antonín Kumbera) przed grupą uzbrojonych Niemców opowiada ten film. Eksperymentalna forma i subiektywizm perspektyw czynią z niego jeden z najniezwyklejszych debiutów w dziejach kina, a zarazem świadectwo narodzin wielkiego talentu.
Maciej Gil
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz