niedziela, 17 grudnia 2023

Mistrzowie Kina Czeskiego w Kinie Nowe Horyzonty, 17/01 - 21/01

Czeskie kino lat 60. XX wieku wciąż zachwyca świeżością, odwagą, uniwersalnością. Warto je poznać – albo sobie przypomnieć. Początek przeglądu już dziś o 18.00 w Kinie Nowe Horyzonty.

Kadr z filmu "Pociągi pod specjalnym nadzorem", reż. Jiri Menzel

Kino Nowe Horyzonty wspólnie z Czeskim Centrum w Warszawie zapraszamy na filmy z podpisem czeskim mistrzów kina. Cztery z nich to dzieła (trzy debiuty!) najważniejszych twórców nowej fali: Chytilovej, Jireša, Menzla, Němca. Piąty to inna opowieść – velkofilm autorstwa Františka Vláčila, twórcy osobnego. Duża część programu to ekranizacje twórczości wybitnych pisarzy: Hrabala, Kundery, Lustiga i Vančury. Zatem przed nami tylko i aż pięć kinowych wieczorów, a dawka wielkiej kultury ogromna.

Każdy pokaz będzie poprzedzony prelekcją filmoznawcy, byłego dyrektora programowego festiwalu Kino na Granicy – Macieja Gila.

Partnerem wydarzenia jest Czeskie Centrum w Warszawie.

Wszystkie seanse odbędą się z wykorzystaniem cyfrowych nośników.

Program:

17 grudnia, godz. 18.00

O czymś innym, reż VERA CHYTILOVA

czas: 90’
produkcja: Czechosłowacja 1963

Jeden z kilku debiutów pamiętnego 1963 roku, które wywołały czechosłowacką nową falę. Równoległe historie dwóch nieznających się kobiet: Evy (Eva Bosáková), która postanawia zakończyć pełną sukcesów karierę sportową, i Věry (Věra Uzelacová), która odskoczni od domowej rutyny szuka w romansie. Emancypacja i/lub walka ze stereotypami staną się emblematycznym tematem filmów królowej czeskiego kina Věry Chytilovej (1929-2014) – tu jeszcze zafascynowanej dokumentalnym stylem, a już wkrótce oszałamiającej oryginalnością formy (późniejsze o trzy lata wywrotowe Stokrotki!).

Maciej Gil

18 stycznia 2024
Diamenty nocy /Démanty noci/, reż. Jan Nemec

czas: 67’
produkcja: Czechosłowacja 1964

Kolejna opowieść z czasów II wojny światowej. Jan Němec (1936-2016) po raz drugi – po studenckiej Kromce chleba z 1960 roku – wziął na warsztat prozę Arnošta Lustiga (1926-2011), więźnia Terezína, Auschwitz-Birkenau i Buchenwaldu, który cudem uciekł z transportu śmierci. I właśnie o dramatycznej ucieczce dwóch młodych Żydów (Ladislav Janský i Antonín Kumbera) przed grupą uzbrojonych Niemców opowiada ten film. Eksperymentalna forma i subiektywizm perspektyw czynią z niego jeden z najniezwyklejszych debiutów w dziejach kina, a zarazem świadectwo narodzin wielkiego talentu.

Maciej Gil

19 stycznia 2024
Pociągi pod specjalnym nadzorem /Ostre sledované vlaky/ reż. Jiri Menzel

czas: 92’
produkcja: Czechosłowacja 1966

Pełnometrażowy debiut Jiříego Menzla (1938-2020) na podstawie nowelki Bohumila Hrabala (1914-1997). Opowieść z czasów Protektoratu Czech i Moraw, a więc II wojny światowej. Na prowincjonalnej stacyjce kolejowej Kostomlaty pracę jako dyżurny ruchu rozpoczyna Miloš Hrma (Václav Neckář), albo Miłosz Pipka – w przekładzie Andrzeja Czcibor-Piotrowskiego. Szybko orientuje się, że tocząca się wojna i przetaczajace składy to najmniej absorbujące wydarzenia. Istotne jest to, co dzieje się między ludźmi. Film nagrodzony Oscarem w kategorii filmu nieanglojęzycznego w 1968 roku.

Maciej Gil


20 stycznia 2024
Małgorzata, córka Łazarza /Marketa Lazarova/ reż. Frantisek Vlácil

czas: 162’
produkcja: Czechosłowacja 1967

W opinii czeskiej krytyki to najwybitniejszy czeski film wszech czasów, a jego twórca – najwybitniejszy reżyser (ankieta z 1998 roku). Dwa zwaśnione rody, pogaństwo i chrześcijaństwo, pierwiastki męski i żeński, miłość i nienawiść – w świecie pełnym konfliktów poznajemy młodziutką Małgorzatę (Magda Vášáryová), która miast do klasztoru trafia do zbójeckiej bandy. Średniowieczny epos Františka Vláčila (1924-1999) to ekranizacja powieści Vladislava Vančury (1891-1942). Imponuje wiarygodnością oddania historycznych realiów, niesztampową narracją i oryginalną ścieżką dźwiękową.

Maciej Gil

Żart /Zert/ reż. Jaromil Jires

czas: 80’
produkcja: Czechosłowacja 1969

Jedna z bardzo niewielu i zarazem najlepsza próba przeniesienia na ekran prozy Milana Kundery (1921-2023). W okresie Praskiej Wiosny można było nawet nakręcić film o represjach epoki stalinizmu – i szansę tę świetnie wykorzystał Jaromil Jireš (1935-2001). Historia Ludvíka Jahna (Josef Somr), który powraca do rodzinnego morawskiego miasteczka, by dokonać zemsty za doznane przed laty krzywdy, będące następstwem zwykłego wygłupu. Film trafił na chwilę do czechosłowackich kin na początku 1969 roku, by potem zniknąć w cenzorskim areszcie na ponad dwie dekady.

Maciej Gil

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty