poniedziałek, 7 października 2024

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 11-13.10.2024

W najbliższy weekend zaplanowano wiele atrakcyjnych wydarzeń. Slam poetycki i „Sensual blind tour” – niecodzienne oprowadzanie przygotowane przez osoby z niepełnosprawnością wzroku, w którym można uczestniczyć z zakrytymi oczami. Wykład o Marii Pinińskiej-Bereś oczami jej córki Bettiny. Spotkanie z artystką Iwoną Demko. Oprowadzanie kuratorskie Małgorzaty Micuły. To tylko niektóre z nich.

Finisaż wystawy  Maria Pinińska-Bereś,  fot. A. Szwedo

Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na wydarzenia towarzyszące nowo otwartej wystawie „Skarb Średzki. Legendy i mity”. Odbędzie się także pierwszy wykład dr Karoliny Rybickiej z cyklu o dolnośląskich miejscowościach, które jeszcze 100 lat temu tętniły życiem, a po 1945 r. bezpowrotnie zniknęły z lokalnego krajobrazu. Pierwsze spotkanie poświęcone będzie osadzie Budniki, gdzie słońce nie docierało przez 113 dni w roku.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu


12.10, g. 12:00

Budniki – gdzie słońce nie docierało przez 113 dni w roku – wykład dr Karoliny Rybickiej w ramach cyklu „Mój Śląsk. Fascynacje”

Niespełna 100 lat temu na północnych stokach Kowarskiego Grzbietu istniała niewielka osada – Budniki (Forstlangwasser). Przez 113 dni w roku pogrążona była w cieniu okolicznych gór. Ta osobliwość przyrodnicza miała wpływ na rytm życia mieszkańców, którzy uroczyście obchodzili 26 listopada (pożegnanie) a 19 marca (powitanie) słońca. To miejsce zniknęło z map w latach 50. XX w. niedługo po rozpoczęciu w tym rejonie poszukiwań złóż uranu…

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116

Skarb Średzki. Legendy i mity, fot. A. Podstawka

12.10, g. 13:00

„Skarb Średzki. Legendy i mity” – oprowadzanie kuratorskie z tłumaczeniem na polski język migowy. Prowadzenie: Jacek Witecki, tłumaczenie na polski język migowy: Elżbieta Resler

Integracyjne spotkanie na wystawie prezentującej skarb odnaleziony w 1988 r. w Środzie Śląskiej podczas prac budowlanych. Pozostaje on jednym z najniezwyklejszych odkryć jakie miały miejsce w XX w. Zespół unikatowych średniowiecznych klejnotów królewskich i cesarskich, pochodzących prawdopodobnie ze skarbca władcy Czech Karola IV, będący zastawem za udzieloną pożyczkę, został ukryty w połowie XIV w. i pozostawał nieznany przez ponad 600 lat.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


13.10, g. 11:00

Legendy Skarbu Średzkiego – warsztaty plastyczne Grzegorza Wojturskiego dla dzieci w wieku 6–12 lat, w ramach cyklu „Z rodziną do muzeum”

Tegoroczna prezentacja skarbu ze Środy Śląskiej będzie okazją do poznania kilku mało znanych legend, które stały się przyczyną jego poszukiwań. Uczestnicy będą mieli możliwość zilustrowania własnej, autorskiej legendy o powstaniu i ukryciu skarbu oraz ozdobienia pamiątkowej złocistej korony.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


13.10, g. 11:00

Sztuka starożytnego Egiptu – wykład Michała A. Pieczki w ramach cyklu „Kurs historii sztuki”

Omówione zostaną najważniejsze i najcenniejsze zabytki sztuki nagrobnej, architektury świątynnej, rzeźby, malarstwa ściennego oraz rzemiosła artystycznego powstałe na przestrzeni kilku tysięcy lat. Prelegent zabierze słuchaczy w niezwykłą podróż do najsłynniejszych miejsc na terenie Egiptu, m.in. do Gizy, Karnaku, Luksoru, Doliny Królów i Doliny Królowych oraz Edfu i Abu Simbel.

Bilety w cenie 15 zł

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116

Wystawa "Nie zapomnisz", Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu,
fot. Barbara Lekarczyk-Cisek

W Muzeum Etnograficznym została otwarta wystawa czasowa „Obłęd. Przypadek Mariana Henela – lubieżnika z Branic”. To pierwsza ekspozycja prezentująca twórczość wieloletniego pacjenta Szpitala dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Branicach. W najbliższą sobotę zaplanowano pierwsze oprowadzanie kuratorskie po tej wystawie, które poprowadzi dr hab. Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Muzeum Etnograficzne


12.10, g. 13:00

„Obłęd. Przypadek Mariana Henela – lubieżnika z Branic” – oprowadzanie kuratorskie dr. hab. Piotra Oszczanowskiego

Najnowsza wystawa w Muzeum Etnograficznym to pierwsza publiczna prezentacja tzw. gobelinów, fotografii i rysunków o tematyce erotycznej i psychopatologicznej stworzonych przez artystę samouka, wieloletniego pacjenta Szpitala dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Branicach Mariana Henela. Jego dzieła powstałe w czasie prowadzonej arteterapii uznawane są za jedne z najwybitniejszych w skali światowej przykładów tzw. art brut, czyli sztuki marginesu i ludzi wykluczonych.

Uwaga: oprowadzanie skierowany do osób pełnoletnich. Treści wrażliwe: przemoc, nagość, erotyka, treści krzywdzące wobec innych ludzi czy grup społecznych bądź z innych powodów niezgodne z dzisiejszą wrażliwością.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Muzeum Etnograficzne


13.10, g. 12:00

Trzcinowe pająki – warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Olga Budzan

Pająki to ozdoby, które umieszczano pod sufitem w tradycyjnych izbach chłopskich. Miały odstraszać złe moce. Oprócz tego były po prostu piękne. Nie ma jednej odpowiedzi na to, czym jest pająk. Wykonywano je z różnych tworzyw takich jak słoma, fasolki, bibuła, piórka, szmaty, fasole, sznurki, drucików oraz wszystkiego, co akurat było dostępne. Podczas warsztatów będzie można wykonać trzcinowego megapająka naprawdę sporych rozmiarów! Dla cierpliwych.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne


13.10, g. 14:00

Wioseczka z kartonu – integracyjne warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat dostosowane do potrzeb osób w spektrum. Prowadzenie: Olga Budzan

Wspólnie stworzymy makietę małej wsi. Zastanowimy się też nad tym, czego nie może zabraknąć w wiejskiej zagrodzie. Każdy uczestnik warsztatów dostanie do ozdobienia kartonowy domek oraz elementy małej architektury takie jak studnia, wychodek czy mała szopa. Za pomocą papieru, mazaków i kleju będzie można wykonać okna, drzwi, płotki oraz wszystkie niezbędne detale architektoniczne.

W trosce o komfort dzieci: będziemy pracować w małej grupie; piętro z salą warsztatową jest wydzielone i w tym czasie nie planujemy tam innych zajęć; zapraszamy też rodzeństwo. Zachęcamy do przyjścia trochę wcześniej, aby na spokojnie zapoznać się z przestrzenią.

Bilety w cenie 3 zł

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne


Wystawa Marii Pinińskiej-Bereś, fot. materiały prasowe


Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej


11.10, g. 16:00

O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie czasowej „Maria Pinińska-Bereś”

A może by tak zacząć weekend od spotkania ze sztuką? Pawilon Czterech Kopuł zaprasza na oprowadzanie po wystawie czasowej, na której obejrzeć można prace współczesnej artystki Marii Pinińskiej-Bereś (1931–1999), uznawanej jest za jedną z najbardziej wyjątkowych postaci polskiej sztuki XX w. W Pawilonie Czterech Kopuł to już kolejna retrospektywna ekspozycja, której bohaterką jest znakomita polska artystka.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


11.10, g. 18:00

Płonący żyrafi slam katastroficzny 3.0 – prowadzenie: BroCat (Kolektyw Komitet)

Slam poetycki w Pawilonie to święto ruchome. Tym razem wypada 11 października!

Czym jest slam? – zapytacie. To interdyscyplinarny pojedynek osób „piszących” w sposób oralny, czyli mówiony. Czytamy, śpiewamy, rapujemy bądź wyklaskujemy swoją twórczość poetycką. A co i w jaki sposób, zależy wyłącznie od kreatywności osoby występującej. Slam jest performatywną sztuką wypowiedzi.

Tym razem motywem naszego pawilonowego slamu jest płonąca żyrafa! Szukajcie inspiracji w tekstach kultury: sięgnijcie do Grochowiaka, sięgnijcie do Salvadora, a najkonieczniej – zajrzyjcie na wystawę prac Marii Pinińskiej-Bereś. Rozejrzyjcie się też w sobie, wokół. W górę również popatrzcie. Wyjdźcie przed dom. Wyjdźcie przed szereg. Przyjdźcie na slam!

Wstęp wolny. Dla chętnych uczestników i słuchaczy o g. 17:00 odbędzie się specjalne oprowadzanie po wystawie „Maria Pinińska Bereś” (wstęp z biletem za wystawę czasową). Slam rozpocznie się o g. 18:00 – już po zamknięciu muzeum.

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


12.10, g. 14:00

Rzeźba z ubrań – integracyjne warsztaty rodzinne dostosowane do potrzeb osób w spektrum. Prowadzenie: dr Agata Iżykowska-Uszczyk

Miękkie, lekkie, czasem nieoczywiste, a czasem najlepiej nam znane – pozwalają ukryć się przed chłodem, a czasem poczuć się jak najbardziej elegancka osoba na świecie – to ubrania. Te materiały związane z naszą codziennością staną się punktem wyjścia do poszukiwań na wystawie czasowej prezentującej prace Marii-Pinińskiej Bereś. W jaki sposób „rzeźbiła” z nich artystka? W części warsztatowej wykonamy własne rzeźby z ubrań.

W trosce o komfort dzieci będziemy pracować w małej grupie (zapraszamy również rodzeństwo). Zachęcamy do przyjścia trochę wcześniej, aby na spokojnie zapoznać się z przestrzenią.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: agata.izykowska@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


12.10, g. 14:30

Maria Pinińska-Bereś. Moja mama – awangardowa artystka. Wykład Bettiny Bereś w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Maria Pinińska-Bereś”

Jaka była Maria Pinińska-Bereś jako artystka, a jaka jako matka? Czy rozgraniczała te role? Dlaczego wymyśliła rzeźbę na nowo? Jak powstawały jej prace? Skąd czerpała inspiracje? Z kim dzieliła swoje rozterki twórcze? Ile miała przyjaciółek artystek? Czy tylko sztuka była jej pasją? Czego nie poświęciła dla sztuki? A co poświęciła? Na wszystkie te pytania, a także na pytania słuchaczek i słuchaczy, odpowie prowadząca w formie wyjątkowego wykładu – opowieści córki o mamie jako awangardowej artystce.

Wstęp wolny

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


12.10, g. 18:00

Pinińska – moja artystyczna matka. Wykład oraz spotkanie z artystką prof. Iwoną Demko, wydarzenie towarzyszące wystawie „Maria Pinińska-Bereś”

Opowieść dotyczyć będzie związków między artystkami wywodzącymi się z tej samej uczelni artystycznej, choć należącymi do różnych, odległych pokoleń. Na podstawie wybranych prac prof. Iwony Demko, bezpośrednio korespondujących z twórczością Marii Pinińskiej-Bereś, przybliżona zostanie historia podobieństw w doświadczeniach oraz funkcjonowaniu kobiety-artystki w świecie sztuki.

Wstęp wolny

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


13.10, g. 11:00

„Maria Pinińska-Bereś” – oprowadzanie kuratorskie Małgorzaty Micuły

Pierwsza od ponad dwudziestu lat wielka monograficzna wystawa słynnej artystki współczesnej. Maria Pinińska-Bereś (1931–1999) uznawana jest za jedną z najbardziej wyjątkowych postaci polskiej sztuki XX w. Jej twórczość eksplorowała sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu, ich społeczno-polityczne uwikłania, a także relacje ze światem natury. Na wystawie pokazany został szeroki wybór prac powstałych od lat 50. do końca minionego stulecia, w tym najważniejsze rzeźby i performanse. W Pawilonie Czterech Kopuł to już kolejna retrospektywna ekspozycja, której bohaterką jest znakomita polska artystka.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


13.10, g. 12:00

Sensual Blind Tour – oprowadzanie przez osoby z niepełnosprawnością wzroku, prowadzenie: uczestniczki i uczestnicy warsztatów z cyklu „Dotknij Muzeum”, koordynacja: dr Agata Iżykowska-Uszczyk

Oprowadzanie dźwiękiem, słowem, gestem – to jedne z nielicznym sposobów, którymi oprowadzą nas po wystawie Marii Pinińskiej-Bereś uczestnicy warsztatów integracyjnych z cyklu „Dotknij muzeum”. Które obiekty najmocniej ich zachwyciły, a z którymi chcą wejść w polemikę? Dla chętnych przewidujemy możliwość uczestnictwa w opaskach na oczy.

Wstęp z biletem na wystawę czasową

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


13.10, g. 12:30

Herstorie, queerstorie i inne „_storie”. Wykład z ćwiczeniami, prowadzenie: Zofia Reznik. Wydarzenie towarzyszące wystawie „Maria Pinińska-Bereś”

Słowo „herstoria” jeszcze do niedawna wzbudzało kontrowersje, ale dziś jest już bardzo popularne – znajdziemy je w opisach coraz liczniejszych wydarzeń dedykowanych pamięci o kobietach, pojawia się także w tytułach publikacji, także tych akademickich. Czym jest dziś herstoria i czemu jej nie nazywamy „jejstorią” albo „jej opowieścią”? Co więcej, tuż obok pojawiają się także coraz śmielej i chętniej podejmowane hasła „queerstoria” czy nawet „transstoria”, wspierające historyczną widoczność osób nieheteronormatywnych oraz wzmacniające społeczność osób LGBT+. A gdyby tak wśród szkolnych przedmiotów pojawiła się inkluzywna „_storia”? Podczas spotkania przyjrzymy się na różnych przykładach, jak feministyczne i mniejszościowe narracje o przeszłości zmieniają także dominującą opowieść o naszych dziejach, jak nasze postrzeganie historii staje się coraz bardziej różnorodne i włączające. Nie będzie to jednak wyłącznie przegląd rozmaitych inicjatyw, ale także zaproszenie do uważnego wejrzenia we własne opowieści – te osobiste, rodzinne czy z kręgu znajomych. Poprzez kilka ćwiczeń uważnego słuchania postaramy się wyczulić na treści, niuanse i ciszę, przyjrzymy się, jak w myśleniu o przeszłości znaczenia ujawniają się nie tylko w oficjalnych dokumentach, ale także tuż obok nas.

Wstęp wolny

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pierwsza monograficzna wystawa Marii Michałowskiej – od 25 października w Muzeum Architektury we Wrocławiu

W piątek, 25 października o godzinie 18.00, Muzeum Architektury we Wrocławiu i Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu zapraszają na otwarcie ...

Popularne posty