20 grudnia 2024 roku premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki American Music for Trumpet and Piano nagrany przez Aleksandra Kobusa – pierwszego trębacza NFM Filharmonii Wrocławskiej – z towarzyszeniem pianistki Moniki Hanus-Kobus oraz puzonisty Eloya Paniza Padróna.
Na płycie znalazły się utwory kompozytorów północnoamerykańskich powstałe między rokiem 1953 a 2011. Serdecznie zapraszamy również na koncert promujący płytę American Music for Trumpet and Piano, który odbędzie się już 19 grudnia 2024 o godz. 19.00 w Sali Kameralnej NFM. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej.
Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Piotr Papier. Można go zakupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w Sklepie NFM.
American Music for Trumpet and Piano
Wykonawcy:
Aleksander Kobus – trąbka
Monika Hanus-Kobus – fortepian
Eloy Panizo Padrón – puzon
Program:
1. Joseph Turrin (*1947)
Fandango na trąbkę, puzon i fortepian (1999) 6:37
Halsey Stevens (1908–1989)
Sonata na trąbkę i fortepian (1953–1956) [14:53]
2. Allegro moderato 5:44
3. Adagio tenero 5:31
4. Allegro 3:38
5. Kevin McKee (*1980)
Centennial Horizon na trąbkę i fortepian (2011) 11:20
6. Joseph Turrin
Caprice na trąbkę i fortepian (1972) 5:04
7. Bruce Broughton (*1945)
Oliver’s Birthday na trąbkę i fortepian (1998) 3:40
8. Allen Vizzutti (*1952)
Cascades na trąbkę solo (1981) 3:15
9. Eric Ewazen (*1954)
Pastorale na trąbkę, puzon i fortepian (1996) 7:29
Czas całkowity 52:24
Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w lipcu 2022 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Piotr Papier
NFM 94, ACD 342
Premiera płyty: 20 grudnia 2024
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
„W Stanach Zjednoczonych trąbka to jest moc. Prowadzi jazzowe parady i żegna poległych żołnierzy, gra w muzyce marszowej, zespołach mariachi i na kampusach uniwersyteckich. Koncerty na trąbkę i orkiestrę pisali i John Williams, i Duke Ellington; ważną rolę odgrywa także w The Unanswered Question Charlesa Ivesa czy Quiet City Aarona Coplanda. Ten kojarzony z wieloma tradycjami instrument ma w Nowym Świecie znacznie wyższy status niż w Polsce czy innych krajach Starego Kontynentu. Stąd właśnie taki wybór repertuaru na płytę i ograniczenie się tylko do kompozytorów ze Stanów Zjednoczonych. (…)
Pierwszy trębacz NFM Filharmonii Wrocławskiej odwiedzał USA parę razy, nie tylko podczas orkiestrowych tournée. Na dorocznym zjeździe International Trumpet Guild, odbywającym się wówczas w San Antonio w Teksasie, wykonał Sonatę Halseya Stevensa. To jeden z licznych kompozytorów fetowanych w Gildii, podobnie jak Allen Vizzutti czy Eric Ewazen. Wedle wydawcy utwory na instrumenty dęte blaszane tego ostatniego sprzedają się w USA jak ciepłe bułeczki. Twórcy ci dostają liczne zamówienia od International Trumpet Guild, a ich kompozycje dość szybko wchodzą do repertuaru akademickiego i konkursowego. I tak to się kręci.
Wybór tylko kompozytorów północnoamerykańskich zapewnia albumowi wysoką spójność, ukazując różne oblicza neoklasycyzmu i tonalności w muzyce współczesnej. Od wzmiankowanego już klasyka Stevensa, przez przedstawicieli średniego pokolenia – Josepha Turrina, Bruce’a Broughtona czy Vizzuttiego i Ewazena – po najmłodszego w tym gronie Kevina McKee. Wszyscy mają swój wkład w utrzymanie ciągłości północnoamerykańskiego repertuaru, który od dawna stanowi ważny punkt odniesienia dla polskiego trębacza i jego żony (…)”.
Jan Topolski, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty
Zespół NFM
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz