Wiosna Filmów to pokazy siedmiu filmów, które zdobyły uznanie widowni i krytyki podczas licznych seansów na światowych festiwalach. Te niezwykle różnorodne pod względem treści i formy dzieła składają się na intrygujący obraz współczesnego światowego kina, w którym miejsce dla siebie znajdą zarówno arcydzieła slow cinema, ciepłe adaptacje literackich bestsellerów czy autobiograficzne dramaty.
Pokazywana w ramach prestiżowej sekcji Directors’ Fortnight na Festiwalu w Cannes Petra niewątpliwie należy do pierwszej z wymienionych kategorii. Powolna narracja najnowszego filmu Jaime Rosalesa, przypominającego grecką tragedię, z pewnością przypadnie do gustu wielbicielom niespiesznych opowieści o międzyludzkich relacjach i skrywanych tajemnicach. Sekrety, mówiąc dokładniej, natury językowej, są kluczowym elementem tegorocznego triumfatora na MFF w Berlinie. Synonimy to bliska sercom wszystkim uczącym się języków obcych autobiograficzna opowieść o próbie odnalezienia się w zupełnie nowej rzeczywistości. Na autentycznych wydarzeniach z życia oparty jest także film Yuli opowiadający o słynnym baletmistrzu z Hawany, Carlosie Acosta, który wystąpił również w głównej roli.
"Petra", trailer filmu
Kadr z filmu "Trafikant" |
W programie Wiosny Filmów znalazło się również nagrodzone Kryształowym Globem na MFF w Karlowych Warach, najnowsze dzieło rumuńskiego reżysera Radu Jude - "Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy". Wyjątkowo długi tytuł filmu stanowi nawiązanie do słów marszałka Iona Antonescu, który swoją przemową w 1941 roku rozpoczął czystki etniczne na froncie wschodnim.
Kadr z filmu Radu Jude - "Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy" |
PROGRAM:
poniedziałek, 10 czerwca
19.00 SYNONIMY | SYNONYMES
reż. Nadav Lapid, Francja/Izrael/Niemcy 2019, 123’
wtorek, 11 czerwca
19.00 PETRA | PETRA
reż. Jaime Rosales, Hiszpania/Francja/Dania 2018, 107’
środa, 12 czerwca
19.00 PAMIĄTKI CLAIRE DARLING | LA DERNIÈRE FOLIE DE CLAIRE DARLING
reż. Julie Bertuccelli, Francja 2018, 94’
czwartek, 13 czerwca
19.00 TRAFIKANT | DER TRAFIKANT
reż. Nikolaus Leytner, Austria/Niemcy 2018, 117’
piątek, 14 czerwca
19.00 NIE OBCHODZI MNIE, CZY PRZEJDZIEMY DO HISTORII JAKO BARBARZYŃCY
| ÎMI ESTE INDIFERENT DACA ÎN ISTORIE VOM INTRA CA BARBARII
reż. Radu Jude, Rumunia/Niemcy/Bułgaria/Francja/Czechy 2018, 140’
sobota, 15 czerwca
19.00 YULI | YULI
reż. Icíar Bollaín, Hiszpania 2018, 115’
niedziela, 16 czerwca
19.00 TAJEMNICA HENRIEGO PICKA | LE MYSTÈRE HENRI PICK
reż. Rémi Bezançon, Francja/Belgia 2019, 100’
BILETY:
23 zł (normalny)
16 zł (ulgowy)
Karnet (7 filmów): 77 zł
Pierwsze 10 osób, które kupią karnet na pokazy w ramach Wiosny Filmów, otrzyma festiwalowe gadżety!
O FILMACH:
NIE OBCHODZI MNIE, CZY PRZEJDZIEMY DO HISTORII JAKO BARBARZYŃCY
| ÎMI ESTE INDIFERENT DACA ÎN ISTORIE VOM INTRA CA BARBARII
reż. Radu Jude, Rumunia/Niemcy/Bułgaria/Francja/Czechy 2018, 140’
MFF w Karlowych Warach 2018 - Najlepszy Film
Tytuł nawiązuje do słów marszałka Iona Antonescu, który swoją przemową w 1941 roku rozpoczął czystki etniczne na froncie wschodnim. Główna bohaterka, Mariana, to młoda reżyserka teatralna, która w swoim nowym projekcie stara się zrekonstruować zdobycie Odessy przez rumuńską armię. Okazuje się jednak, że jej ciekawość i pragnienie przepracowania dawnych wydarzeń nie będą mile widziane – i to nie tylko przez władzę, lecz nawet przez środowisko artystyczne.
Nagrodzona Kryształowym Globem na 53. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, prowokacyjna tragikomedia na bardzo niewygodny temat antysemityzmu, w reżyserii jednego z najzdolniejszych rumuńskich twórców młodego pokolenia, Radu Jude.
Polska premiera filmu: 30 sierpnia 2019
PAMIĄTKI CLAIRE DARLING | LA DERNIÈRE FOLIE DE CLAIRE DARLING
reż. Julie Bertuccelli, Francja 2018, 94’
Historia zaczerpnięta z kart bestsellerowej powieści Lyndy Rutledge rozpoczyna się pierwszego dnia lata i zarazem ostatniego dnia życia Claire Darling (Catherine Deneuve). A przynajmniej tak się ekscentrycznej matronie wydaje... Claire wystawia więc cały swój dobytek na trawniku przed domem i zaczyna wielką wyprzedaż, a każdy obiekt odzwierciedla jej tragiczne i ekstrawaganckie życie.
Nowy film Julie Bertuccelli, cenionej reżyserki i byłej asystentki Krzysztofa Kieślowskiego, pokazywany był m.in. na festiwalach w Göteborgu, Chicago, Genewie, Belgradzie, Hong-kongu i Morelii.
Polska premiera filmu: 5 lipca 2019
PETRA | PETRA
reż. Jaime Rosales, Hiszpania/Francja/Dania 2018, 107’
Europejska Nagroda Filmowa 2018: najlepsza europejska aktorka, Bárbara Lennie (nominacja)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Göteborgu 2019: najlepszy film międzynarodowy (nominacja)
Festiwal Kina Iberoamerykańskiego Cine Ceará w Brazylii 2018: najlepszy film, najlepszy reżyser
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Bergen 2018: najlepszy film (nominacja)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2018: sekcja Directors’ Fortnight
Tytułowa bohaterka, Petra, nigdy nie poznała swego ojca, a jego tożsamość była przed nią ukrywana. Dopiero po śmierci matki dziewczyna postanawia uzupełnić tę lukę w swojej historii i wyrusza na poszukiwania. Gdy trafia do pracowni sławnego artysty, musi zmierzyć się nie tylko z potencjalną prawdą, lecz także ze skomplikowanymi relacjami rodzinnymi, które zastaje w jego domu. Im dłużej tam przebywa, tym bardziej sytuacja zaczyna przypominać typową grecką tragedię…
Pokazywany na MFF w Cannes w prestiżowej sekcji Directors’ Fortnight, nowy film Jaime Rosalesa, hiszpańskiego mistrza slow cinema, autora takich dzieł, jak Godziny dnia, Piękna młodość czy Samotność. Hit 19. Tygodnia Kina Hiszpańskiego.
Polska premiera filmu: 21 czerwca 2019
SYNONIMY | SYNONYMES
reż. Nadav Lapid, Francja/Izrael/Niemcy 2019, 123’
MFF w Berlinie 2019: Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu, Nagroda FIPRESCI
Młody Izraelczyk, Yoav, przyjeżdża do Paryża. Po traumatycznych przejściach związanych ze służbą wojskową ma nadzieję zacząć nowe życie. Pragnie odciąć się od swojego kraju i trudnej przeszłości, nawet na poziomie językowym. Niestety, zna jedynie podstawy francuskiego, więc żeby ułatwić sobie komunikację oraz naukę, zaczyna wyszukiwanie synonimów do słów z języka hebrajskiego.
Laureat Złotego Niedźwiedzia oraz Nagrody FIPRESCI na Festiwalu w Berlinie. Najbardziej osobisty film cenionego izraelskiego reżysera Nadava Lapida (Policjant, Dziennik weselnego fotografa).
TAJEMNICA HENRIEGO PICKA | LE MYSTÈRE HENRI PICK
reż. Rémi Bezançon, Francja/Belgia 2019, 100’
Intryga filmu skupiona jest wokół maszynopisu, który przypadkiem zostaje odnaleziony w bibliotece na prowincji. Jako jego autor podpisany jest, nieżyjący już, Henri Pick, prosty człowiek kojarzony przez rodzinę i znajomych raczej z prowadzeniem pizzerii w małym miasteczku na wybrzeżu Bretanii, niż z literacką twórczością. Wydana książka okazuje się prawdziwym bestsellerem, co wzbudza podejrzenia u szanowanego krytyka Jeana-Michaela Rouche’a. Mężczyzna publicznie podważa autorstwo powieści, przez co traci żonę i pracę. Rozpoczyna więc prywatne śledztwo, by rozwiązać tajemnicę enigmatycznego Henriego Picka.
Ekranizacja popularnej powieści Davida Foenkinosa wydanej w 2016 roku zrealizowana w duchu Agathy Christie i zawierająca liczne nawiązania do dzieł rosyjskich klasyków – Fiodora Dostojewskiego oraz Aleksandra Puszkina.
TRAFIKANT | DER TRAFIKANT
reż. Nikolaus Leytner, Austria/Niemcy 2018, 117’
Austriackie Nagrody Filmowe 2019: nominacje: najlepsza aktorka drugoplanowa (Regina Fritsch), najlepszy aktor drugoplanowy (Johannes Krisch), najlepsze kostiumy, najlepsza ścieżka dźwiękowa
Wiedeń, rok 1937. 17-letni Franz przyucza się do pracy w trafice - małym sklepie oferującym gazety, czasopisma i wyroby tytoniowe. Dowiaduje się tutaj sporo nie tylko o swoim fachu, lecz także o życiu i miłości. W razie wątpliwości o rady pyta eksperta, który jest stałym klientem sklepu, 82-letniego Zygmunta Freuda. Ostatecznie jednak okazuje się, że kobiety są dla poważanego Freuda taką samą zagadką, jak dla młodego Franza. Jednocześnie ważą się losy właściciela trafiki – wśród jego klientów są Żydzi, co w Austrii budzącego się nazizmu nie jest bezpiecznym posunięciem…
Oparta na bestsellerowej powieści autorstwa Roberta Seethalera (Der Trafikant) wzruszająca historia niezwykłej przyjaźni młodego chłopaka z twórcą psychoanalizy Zygmuntem Freudem na tle okupowanego przez nazistów Wiednia. Film Nikolausa Leytnera to jedna z ostatnich ról wybitnego aktora Bruno Ganza.
Polska premiera filmu: 19 lipca 2019
YULI | YULI
reż. Icíar Bollaín, Hiszpania 2018, 115’
Nagrody Goya 2019: nominacje w kategoriach: scenariusz adaptowany, zdjęcia, ścieżka dźwiękowa, dźwięk, nowy aktor – Carlos Acosta
Nagrody Stowarzyszenia Krytyków Hiszpańskich 2019: nominacje w kategoriach: nowy aktor (Carlos Acosta), zdjęcia, ścieżka dźwiękowa
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Miami 2019: najlepszy film (nominacja)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Hamburgu 2018: najlepszy film (nominacja)
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w San Sebastian 2018: najlepszy scenariusz
Nominowana do pięciu „hiszpańskich Oscarów” ekranizacja bestsellerowej autobiografii Carlosa Acosty z samym baletmistrzem w roli głównej.
Jako dziecko Yuli (przydomek tancerza nadany mu przez ojca) nie wykazuje szczególnego zainteresowania ani edukacją, ani tańcem. Dyscyplina to coś od czego ucieka na rzecz emocjonujących przygód rozgrywających się na ulicach Hawany. Ojciec chłopca nie daje jednak za wygraną. Jest przekonany, że jego syn ma ogromny talent, więc zmusza go do udziału w zajęciach tanecznych. Powoli ta przykra powinność zamienia się w największą pasję Yulego i otwiera przed nim drzwi do najlepszych zespołów baletowych świata.
Hit 19. Tygodnia Kina Hiszpańskiego.
Polska premiera filmu: 16 sierpnia 2019
KINO POD BARANAMI
Rynek Główny 27
31-010 Kraków
12 423 07 68
www.kinopodbaranami.pl
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz