Podczas koncertów przedefiluje przed nami cała plejada stworzeń realnych i fantastycznych sportretowanych dźwiękiem. Na początek będą to postacie mitologiczne – nimfy, greccy bogowie i herosi, których perypetie, głównie uczuciowe, zostały opisane w symfoniach Karla Dittersa von Dittersdorfa według poematu Metamorfozy Owidiusza. W kolejnych dniach przy dźwiękach muzyki przede wszystkim francuskiej i włoskiej (autorów takich jak Marin Marais, Jean-Philippe Rameau, François Couperin, Giovanni Battista Fontana) powrócimy do rzeczywistego świata, gdzie czasami czekają na nas uroki wiejskiego życia lub przyjemności polowania, a kiedy indziej zmiany pogody, pożary, a także rozmaite zwierzęta: sympatyczne czworonogi, zwiewne motyle, hałaśliwe kukułki. Wszystkie instrumenty, które wcielą się w wymienione role, zostały udomowione i posłusznie poddają się grającym na nich z niemałą wirtuozerią artystom :-) Zapraszamy na pięć koncertowych odsłon festiwalowego gabinetu osobliwości oraz na szaloną zabawę w trakcie renesansowej potańcówki z muzyką na żywo.
Capella Cracoviensis, fot. Piotr Kucia |
17.08.2019, sobota, godz. 20:00
NFM, Sala Czerwona
Symfonie według „Metamorfoz” Owidiusza
Jan Tomasz Adamus – dyrygent
Marzena Lubaszka – sopran
Capella Cracoviensis
Symfonie jednego z mniej znanych wiedeńskich klasyków, Karla Dittersa von Dittersdorfa, zostały oparte na mitycznych historiach opowiedzianych przez Owidiusza w Metamorfozach. Podczas koncertu usłyszymy muzyczne przedstawienie czterech wieków ludzkości, zabrzmią m.in. ilustrujące wiek żelazny bojowe fanfary. Posłuchamy opowieści o Faetonie, by potem wraz z Perseuszem uwolnić Andromedę, a następnie uczestniczyć w ich radosnych zaślubinach. Zapraszamy na wieczór wypełniony jednymi z najbardziej dojrzałych przykładów przedromantycznej muzyki programowej.
Ewa Mrowca, fot. archiwum artystki |
18.08.2019, niedziela, godz. 20:00
NFM, Sala Kameralna
Laboratoire de la Petite Galerie
Muzyka francuskiego baroku
Ewa Mrowca – klawesyn
W muzyce instrumentalnej francuskiego baroku niezwykle silne było upodobanie do nadawania utworom programowym tytułów. I chociaż znajdujemy wśród nich wyłącznie tańce o określonych charakterach i subtelnej dekoracji, to jednak w ramach tych mieszczą się wyobrażenia różnych postaci, zjawisk meteorologicznych, narodowości, zwierząt, a przede wszystkim obrazów o nastroju rustykalnym. Podczas recitalu klawesynowego poznamy uroki wiejskiego życia, doświadczymy zmian pogody, a jednocześnie wysłuchamy największych osiągnięć muzyki epoki baroku.
Justyna Młynarczyk, Piotr Młynarczyk, fot. archiwum artystów |
22.08.2019, czwartek, godz. 20:00
Ratusz, Sala Wielka
Cabinet de curiosités
Muzyka francuskiego baroku
Justyna Młynarczyk, Piotr Młynarczyk – viole da gamba
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
Viola da gamba, instrument emblematyczny dla muzyki francuskiej, dysponuje obszernym repertuarem, w którym nie tylko potrafi imitować gitary, lutnie i liry korbowe. Potrafi także opowiedzieć o operacji usunięcia kamieni nerkowych albo zamieszaniu wywołanym w teatrze przez pijaków, małpy i niedźwiedzie. Muzyczną wyobraźnię tego wieczoru wypełnią ponadto linoskoczkowie i żonglerzy.
Ensemble Contrasto Armonico, fot. archiwum zespołu |
23.08.2019, piątek, godz. 20:00
Oratorium Marianum
Uccelli e campane – musica representativa
Muzyka włoska XVII wieku
Ensemble Contrasto Armonico
Włoska sztuka muzyczna XVII wieku wywodzi się z praktyki improwizacyjnego i wirtuozowskiego ozdabiania kompozycji mnóstwem szybkich nut. I choć często narzekano na artystów, że się swoimi umiejętnościami jedynie popisują, celem tej sztuki był wyraz muzyczny, a także przedstawienie w utworach treści zaczerpniętych z ówczesnych realiów. Znajdziemy w tych kompozycjach tematy religijne, naśladownictwo brzmień i sposobów grania na różnych instrumentach muzycznych, bicie dzwonów oraz śpiew ptaków. Utwory usłyszymy w wykonaniu międzynarodowego składu instrumentalistów.
24.08.2019, sobota, godz. 20:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
Renesansowa potańcówka
Agnieszka Obst-Chwała – kierownictwo artystyczne
Sabionetta
Anna Korbolewska i Anna Ilczuk – taniec
Zapraszamy do wspólnej zabawy, podczas której zagra renesansowa kapela, a wodzirej nauczy nas tańców z epoki. Najstarsze informacje na temat choreografii z tego okresu pochodzą z XV wieku i zachowały się w manuskryptach, głównie włoskich, francuskich, angielskich oraz burgundzkich. Zaprezentujemy wiele z tradycyjnych zabaw, a dzięki prostocie układów każdy będzie mógł przyłączyć się do tańca.
Ars Cantus, fot. Wanda Parzonka |
25.08.2019, niedziela, godz. 20:00
Ratusz, Sala Wielka
Oci, oci, fi de li fi
Od symbolu do muzycznej ilustracji. Muzyka XIV wieku
Tomasz Dobrzański – kierownictwo artystyczne
Ars Cantus
Kompozytorzy późnego średniowiecza, będący najczęściej jednocześnie poetami, zaczęli poszukiwać sposobów muzycznego ilustrowania tekstów. Na początku pojawiło się ono w postaci onomatopeicznego naśladownictwa dźwięków instrumentów muzycznych i śpiewu ptaków. Tak pisali tę muzykę Francuzi. Włosi natomiast do opowiadania scen z życia codziennego stworzyli specjalne formy muzyczne. W ich muzyce znajdziemy polowania, sceny z pracy pasterzy oraz pożar. Artyści z niemałą wirtuozerią poprowadzą nas do świata wyobraźni.
Organizator zastrzega sobie możliwość dokonania zmian w programie.
informacja prsowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz